Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pankkisääntely näyttää taas mahtinsa: http://www.taloussanomat.fi/rahoitu...missa-kiistaa-sijoittajavastuusta/20167237/12
Eli Italian pankkisääntelyelin haluaa paikata sijoittajien tappiot verovaroista. Tässä nyt ei sinällään ole mitään uutta tai ihmeellistä, koska tämä on ollut konsensuslinja jo jonkin aikaa, viimeistään finanssikriisin puhkeamisesta asti. Mutta aika ajoin on hyvä muistuttaa, että miten julkista valtaa yleensä (näissäkin) asioissa käytetään. Tällä kertaa EU:n pankkisääntelyelin näyttäisi ainakin muodollisesti haastavan päätöstä, tosin tämä kyseinen taho on toteuttanut Kreikan "pelastuspakettia", jossa siis maksatettiin sijoittajien tappiot veronmaksajilla. Eli ei muuta kuin lisää pankkisääntelyä ja kaikkea muutakin sääntelyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fantastista! http://yle.fi/uutiset/sipila_valtionyhtio_hoitamaan_tietojarjestelmia/9017699

Eli, kun julkinen keskushallinto on ansiokkaasti ryssinyt kaikki IT-hankkeet, niin perustetaan valtionyhtiö ryss... siis tekemään IT-hankkeita. Mikä voisikaan mennä pieleen? No ainakin valtionyhtiö tarvitsee johtokunnan ja hallituksen, joissa toimimisesta epäilemättä pitää maksaa niin kovaa palkkaa, ettei yksityinen sektori houkuttele kaikkia puoluepamppuja tuottavaan työhön. Yksi mielenkiintoinen juttu tästä tosin saattaa seurata, nimittäin alkaako Vasemmistoliitto ja SDP vastustamaan valtionyhtiön perustamista :D


Tuohon apteekkijuttuun vielä, niin et kai sinä NHB halua, että mummot alkavat syömään buranaa kuin leipää ja kuolevat ojiin kuten Norjassa?
 
Julkisen it-hankkeet ovat kyllä yksi iso epäonnistuminen. Tietojärjestelmistä ja tekniikasta ylipätään mitään ymmärtämättömät ihmiset vetelevät naruista lainsäädännön ohjatessa kohti epäonnistumista. Ei ihme, että hyvin suurella prosentilla ei saada aikaiseksi yhtään mitään tai parhaimmillaankin huonosti toimivaa kuraa. Jotain olisi tehtävä, mutta niin vain tämäkin ongelma on jäänyt ratkaisematta. Se on selvää, ettei nykyinen taruakin uskomattomampi resurssien tuhlaaminen saisi jatkua. Tässä hyvä kirjoitus noista julkisen hankitaprosessin ongelmista:
http://www.eficode.fi/blogi/mika-yhdistaa-epaonnistuneita-julkisia-it-hankkeita/

Itse en vielä tuomitse tuota Sipilän ajatusta. Kansalaisen palveluikkuna on hieno tavoite, eikä siihen pitäisi liittää ainoastaan potilastietoja, vaan sieltä kuluu löytyä kaikki muutkin julkiset palvelut.
 
Ei idea itsessään, vaan toteutus. Kaikki ne syyt, miksi julkiset IT-hankinnat (ja lähestulkoon kaikki muutkin julkisen puolen hommat) menevät perseelleen, olisivat läsnä myös tuossa uudessa yhtiössä. Eli:
1) Rahat tulee veroista ja kilpailijaa ei tietenkään ole, niin ihan sama kuinka huonosti homma toimii, niin konkursssi ei uhkaa ja toiminta jatkuu.
2) Koko palettia johtaa pitkän uran puoluepolitiikassa tehneet broilerit, joilla ei ole, ainakaan enää, osaamista eikä kiinnostusta ja jotka ovat vieraantuneet todellisuudesta sekä tavallisen ihmisen arjesta joskus 80-luvun puolivälissä.
3) Lait, ohjesäännöt ja säädökset estävät järjen käytön ja joustavuuden sekä pakottavat toimimaan tavalla, joka saattoi tomia joskus 60-luvun puolivälissä, jos edes silloin.
3,5) Em. säännöt poistavat vastuun virkamiehiltä, eli jos sääntöjä on noudatettu, niin vastuuvapaus tulee riippumatta siitä, mikä on projektin lopputulos.

Tuossa siis pääpiirteittäin juurisyyt sille, miksi julkiset IT-hankinnat ovat epäonnistuneet ja miksi tuo valtionyhtiö tulee epäonnistumaan, mikäli se päätetään perustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta vähän availen taas kritisoitavaksi ajattelua.

Asumisesta. Unohdan tässä nyt klassiset tarjonnan lisääntymiset, sääntelyn purut yms. rakennusmääräysten uusimiset tai kopioinnit muualta ja yritän ajatella vähän ”normaalin ulkopuolelta”.

Asumistuki. 1,7 miljardia vuona 2015 - suoraan vuokranantajan taskuun karrikoidusti. 820 000 ihmiselle. Lisäksi asumistuki nostaa myös työssäkäyvien vuokria, joten kulutukseen ei mene lähellekään niin paljon rahaa kuin voisi mennä.

Mitä jos: Rakennamme valtion rahoituksella vaikkapa 17 miljardin edestä asuntoja kasvukeskuksiin (tai Helsinkiin), joissa ei käytännössä ole vuokraa - vaan hintataso on luokkaa "rakennuksen huoltoon menevät kulut" eli vastike (noin 200e-300e tms.)?
Asunnot itsestään: Pieniä, yksinkertaisesti rakennettuja, korkeita tonttimaan vähäisyyden takia, "tuhoutumattomia" (esim. paloilmoitin, induktioliedet, laaja viemäröinti vesivahinkojen estoon, palamattomia, kovista materiaaleista, kenties vielä valvottujakin säännöllisesti omistajan toimesta jne.), että niitä ei voi tuhota - koska toisen omaisuudesta ei pidetä niin hyvää huolta kuin kaverin. Asunnot olisivat käytännössä samanlaisia, jotta saadaan tehokkaasti rakennettua "liukuhihnalla" näitä rakennuksia.

Pelkkiä yksiöitä, koska yksin asuminen on sitä kalleinta asumista. Asunnot eivät saa kuitenkaan olla täydellisiä, koska muuten niihin haluavat kaikki ja ne vievät markkinat yksityisiltä rakentajilta/vuokraajilta. Eli niiden on oltava pieniä ja niissä esim. saunat voivat olla yleisissä tiloissa - jotta säilyy motivaatio tavoitella parempaa elintasoa ja isompaa asuntoa - eikä tyydytä siihen mitä on.
Näihin asuntoihin pääsee ainoastaan vuokralle ja ne ovat valtion omaisuutta ja sen kuntoa valvotaan - vaikka sillä vastikkeesta saadulla rahalla.

Ideana on päästä eroon asumistuesta ja asuntokartelleista sitä kautta. Kun asuntoja on vaikka 17 miljardilla rakennettu (sillä saa aika monta 20-30m2 yksiötä, olettaen yhden hinnaksi vaikka 150k, niin 17miljardia:150k = 113k asuntoa), saadaan tällä tarjonnalla vuokria laskettua valtavasti alaspäin. Myös niiden "asuntosäätiöiden" vuokria - jotka eivät mukamas voittoa tavoittele.

Lisäksi näille henkilöille, jotka pääsevät asumaan tähän käytännössä ilmaiseen asuntoon, tarjoutuu mahdollisuus siihen, että he jäävät voitolle vaikka tienaavat töistä esim. 1000e/kk - koska asumiseen menee vaan 200-300e. Kenties joku ahne pienituloinen voi asua tuossa pikku kopissaan ja ostaa asunnon - jota vuokraa jollekin ja riittävän tulotason jälkeen hän voikin siirtyä parempiin asuntoihin jne.

Samoin jos he ovat sosiaaliturvan varassa eläviä (toivottavasti silloinen perustili), voidaan perustilin määrä pitää esim. 500-600e (koska asumiseen menee vain vastikkeen verran). Esim. opiskelijalla tuo tarkoittaisi, että heillä menisi 200e/kk esim. vastikkeeseen ja loput 300e jää elämiseen, jolla yksinasuva opiskelija kyllä syöttää itsensä jne.
Jollakin aikavälillä, koska länsimaissa syntyvyys on rajoittunutta, me pystymme siis poistamaan kokonaan asumistuen - koska asuntojen määrä lisääntyy, vaikka ihmisten määrä ei juurikaan. Jossain vaiheessa tämä teoriassa tarkoittaisi myös sitä, että jokainen asumistuen saaja voitaisiin asuttaa "tuettuun asumismuotoon", mutta käytännössä tuo laskisi jo aiemmin vuokratasoa - jolloin myös yksityisten asuntoihin menisi porukkaa ja ihmisiä.

Edut: Pystytään poistamaan asumistuki, kun asumistuen saajat (opiskelijat, pienipalkkaiset, yksineläjät, pienituloiset kaksineläjät väliaikasesti jne.) voidaan "siirtää" valtion tuottamaan edulliseen asumiseen asumistuen poistosta huolimatta - eli tällä kertaa ei anneta rahoja vuokranantajalle. Lisäksi koska asumisen hinta laskee (kiitos valtion ilmaisten asuntojen), niin myös yksityisten markkinoiden vuokrat laskevat ja jo töissä käyvillä jää entistä enemmän käteen, jos asuvat yksityisissä vuokra-asunnoissa.
Ideana on siis pehmyt tapa asumistuesta luopumiseen. Perheet erikseen toki ja yh:t ja sen sellaiset, mutta käytännössä tuo ratkaisisi monenkin sinkun/opiskelijan/yksineläjän rahahuolia --> enemmän rahaa kuluttamiseen jne.
Toisaalta jos asumistuki on 1,7 miljardia - niin jos vaikka oletetaan maltillisesti, että saadaan tuosta asumistuesta 1miljardi pois tällä järjestelyllä - niin tämä investointi maksaa itsensä takaisin 17 vuodessa. Investointihan voi olla myös jotain muuta, esim. vaikka 34 miljardia, jolla saa 226k (150k) asuntoa rakennettua ja jälleen investointi maksaisi itsensä takaisin esim. 34v:ssa.
Asumistuenpoisto ja sitä kautta vuokrienlasku saa aikaan myös sen, että työtä jo tekevillä jää enemmän käteen ja kulutukseen - ja silti heillä on katto päällä.
Lisäksi tällä tavalla voidaan vauhdittaa kaupungistumista, kun voidaan fiksulla kaupunkisuunnittelulla ohjata ihmisiä näihin "valtion suoraan tukemaan" asumismuotoon, sen sijaan että valtio maksaa sille random-jampalle siitä, että asuu jossain korvessa asumistuen avulla. Jos ei sitten halua ottaa tätä asumistukea vastaan, niin voi voi, maksa itse oma asuminen jne. Taloustiede vielä tukee kaupungistumista, joten on selvää, että tämä synnyttäisi myös muita synergiahyötyjä.
Ja jos näissä kuluiltaan 200-300e asuntojen asunnoissa elää työssäkäyviä - jää heillä rahaa valtavasti kulutukseen. Toisaalta he voivat myös lähteä milloin vaan tavoittelemaan parempaa elintasoa ja enemmän tilaa itselleen.
30v sisällä tämä johtaa siihen, että asuntomarkkinoilla on ylitarjontaa (isot sukupolvet alkavat kuolemaan ja perinnöksi jääneillä asunnoilla ei juuri tehdä mitään "perikunnan" näkökulmasta), joka laskee asuntojen hintoja ja vuokria --> kuluttajan etu.

Haitat: Valtava investointi - joka kuitenkin ainakin teoriassa maksaa itsensä takaisin pitkällä aivavälillä sen takia, että asumistuki voidaan poistaa. Vaati pitkäjänteisyyttä ja valtion omaisuudesta huolehtimista (siksi rakennusvaiheessa vaikutettu tähän fiksulla rakennustavalla). Vuokranantajat menettävät joitakin euroja, mutta asumisen halpuus on kuluttajan etu. Toisaalta valtavalla investoinnilla voidaan vauhdittaa kaupungistumista ja samalla poistaa asumistuki pehmeästi. Asumisen halpuus on kuluttajan etu.
Haasteina näkisin myös sen, että "kaikki kunnat" vonkaavat tätä tukea. Siihen vaan todettaisiin tylysti, että taloustiede tukee kaupungistumista ja annetavaan vain kasvukeskuksille tätä tukea - sillä Suomen etu on suurempi, kuin yksittäisen alueen, puolueen tai etujärjestön.

Käytännössä tämä olisi suora tulonsiirto pienituloisille - josta tosin hyötyisivät myös työssäkäyvät, kun asumisen hinta laskisi ja toisaalta yksineläviltä jää rahaa kulutukseen. Lisäksi tulisivat kaupungistumisen edut. Samoin perustulon määrä voitaisiin pitää pienenä pitkällä aikavälillä, kun koska asuntoja teoriassa riittää kaikille jossain vaiheessa halvalla (jos väestön määrä ei nouse) jne. Pitkällä aivavälillä voidaan luopua asumistuesta (1,7 miljardia), kiitos pysähtyneen väestönkasvun.

Hmmmm.. Tämähän on vasemmistoliittolaista ajattelua, mutta voisi teoriassa toimia. Miksikö? No koska asunnot olisivat niin pieniä, että normaali ihminen pyrkii nostamaan elintasoaan isompiin taloihin (joten kannustinloukkua ei tule). Lisäksi vuokrat yksityisillä laskisivat tai vaihtoehtoisesti asuntoja tulisi myyntiin --> profit kuluttajalle.

Oikeistolainen tapa tietenkin on toisenlainen: Asumistuki kerralla pois. Paljon maksuvaikeuksia. Jokusen vuokralaista irtisanoo asukkaan. Köyhät laitetaan asumaan keskenään luovemmissa asumisratkaisuissa (kimppakämppöjä jne.). Vuokrat ja asuntojen hinnat laskevat, koska 820k ihmistä tippuu vuokramarkkinoilta --> kuluttajan etu. Ainut vika tässä oikeiston mallissa on se, että voi olla että tuo märkä rätti tuossa asumistuen "napsauttamalla” poistamisessa on aika raju.

Toisaalta tuo asumistuki voitaisiin poistaa myös seuraavasti.

Päätetään poistaa asumistuki, jonka yhteydessä kirjataan väliaikainen laki, jossa todetaan, että asumistuenosuuden maksamatta jättämisestä ei joudu ongelmiin "määräaikana x" ja on x kk aikaa jutella vuokranantajan kanssa vuokran laskusta. Sen jälkeen joutuu sitten muuttamaan, jos ei pärjää ilman asumistukea. --> joko vuokrat laskevat ja vuokraisäntä antaa asua, tai sitten asumistukiasujat joutuvat keksimään luovempia asumisratkaisuja.

Ajattelua siis vasemmalta, mutta oikeistolaisilla lisillä (asumistuen poisto, perustilin/tulon parempi mahdollistaminen ilman asumistukiosuutta, keskittäminen/kaupungistuminen ja riittävän "heikosti varustellut asunnot", jotta pyritään nostamaan omaa elintasoaan eikä syödä yksityisiä markkinoita kuoliaaksi).
 
Viimeksi muokattu:
Jos Helsingistä saisi yksiön 200-300 eurolla, niin vaikkei niihin kaikki halua, niin aivan liian moni kuitenkin. Tuolla hinnalla noita kannattaisi vuokrata sijoitustyylisesti aibnb:n hotelleiksi, tavaroiden säilöntäpaikoiksi jne. Skenaariossasi otettaisiin hirvittävä määrä lainaa, joka kaadettaisiin rakennusyrittäjien ja vuokralla asujien taskuun ja luotaisiin sivussa 17 miljardin markkinavääristymä. Ei nyt millään pahalla, mutta tuo olisi aika pitkälti täydellinen esimerkki siitä, että unohdetaan syyt ja hoidetaan (huonosti tai väärin) oireita kaatamalla rahaa asiaan X. Johtaa aina vaan pahempaan lopputulokseen ihan jo paperilla, ja negatiivisiin vaikutuksiin saa läntätä nollan perään, koska toteutuksesta vastaisi taho, jolla on omat ja ristiriitaiset intressit vielä välissä.

Yleensä kaikkeen esitetään ratkaisuksi: "Lisää rahaa asiaan X", oli sitten kyse syrjäytymisestä, luonnonsuojelusta tai Suomen urheilumenestyksestä. Rahan kaataminen on äärimmäisen huono keino korjata yhtään mitään. Yleensä se kohdistetaan väärin, hävitetään osa korruptioon/koneiston rattaisiin sekä kenties pahimpana kaikesta, käännetään huomio täysin vääriin asioihin. Kun rahan kaatamisesta meuhkataan tarpeeksi, niin ihmiset alkavat uskomaan tai luulemaan, että ongelmat oikeasti johtuvat siitä, että rahaa ei kaadeta tarpeeksi asiaan X, eikä siitä, että lainsäädäntö on päin persettä.
 
Lisäksi Joonakselta jäi huomaamatta, että merkittävä osa tuosta asumistuesta palautuu valtion kassaan erilaisten verojen kautta. Ajatellaan, että ostat sijoitusasunnon eläkepäivien varalle. Yksiöösi otat vuokralle opiskelijan, joka maksaa asumislisän + osan opintotuesta vuokraan. Kun asuntosi alkaa tuottaa, joudut maksamaan pääomaveroa, ja käteenjäävän osan kulutat erilaisiin palveluihin. Päästään eläkeikään. Lapsenlapsesi on lähdössä opiskelemaan, ja päätät antaa asunnon ennakkoperintönä hänelle. Tottakai valtio haluaa tästäkin osansa, ja kuvioon tulee perintövero. Eli ei ne asumistuet suoraan vuokraisäntien pussiin mene, tai menee, mutta osa palautuu takaisin.

Sitä en ymmärrä, että miten työssäkäyvä ihminen voi saada enemmän asumistukea kuin opiskelija.
 
Ideana on päästä eroon asumistuesta ja asuntokartelleista sitä kautta. Kun asuntoja on vaikka 17 miljardilla rakennettu (sillä saa aika monta 20-30m2 yksiötä, olettaen yhden hinnaksi vaikka 150k, niin 17miljardia:150k = 113k asuntoa), saadaan tällä tarjonnalla vuokria laskettua valtavasti alaspäin. Myös niiden "asuntosäätiöiden" vuokria - jotka eivät mukamas voittoa tavoittele.
Jos halutaan laskea vuokria, pitäisi rakentaa helvetisti enemmän - mutta ei vain halpaa vaan joka hintakategorian asuntoja. Jos tehdään halvalla pelkkiä yksiökoppeja, niin ne tietysti täyttyvät "lottovoittajista", mutta yksityiset vuokranantajat eivät näiden kanssa kilpaile - ei heidän tarvitse, koska asunnontarvitsijoita on enemmän. Vuokramarkkinan kysyntäpuolelta poistuu jengiä toki, ja sikäli voi olla, että noiden ja nykyisen hintalattian väliin syntyisi jonkun verran markkinaa.

Jos joku saa tuollaisen kämpän, ei lähde sieltä ikinä, mikä on kannusta olla ryhtymättä parisuhteeseen. Jos noihin taas laitetaan tulorajoja, on se kannuste olla tekemättä duunia.
 
Lisäksi Joonakselta jäi huomaamatta, että merkittävä osa tuosta asumistuesta palautuu valtion kassaan erilaisten verojen kautta. Ajatellaan, että ostat sijoitusasunnon eläkepäivien varalle. Yksiöösi otat vuokralle opiskelijan, joka maksaa asumislisän + osan opintotuesta vuokraan. Kun asuntosi alkaa tuottaa, joudut maksamaan pääomaveroa, ja käteenjäävän osan kulutat erilaisiin palveluihin. Päästään eläkeikään. Lapsenlapsesi on lähdössä opiskelemaan, ja päätät antaa asunnon ennakkoperintönä hänelle. Tottakai valtio haluaa tästäkin osansa, ja kuvioon tulee perintövero. Eli ei ne asumistuet suoraan vuokraisäntien pussiin mene, tai menee, mutta osa palautuu takaisin.
Kysymys kuuluukin, että onko mitään järkeä kierrättää verovirtoja rahaa asuntosijoittajien taskujen kautta?
 
Piti vielä avata mainitsemaani rahankaatologiikkaa, kun alkoi sapettamaan nykymeno. Eli esimerkiksi, kun sairaalaan on hirveät jonot, niin ei mietitä, miksi leikkaussalien käyttöasteet ovat pieniä? Miksi hallintoa on paljon suhteessa hoitohenkilökuntaan? Miksi potilaita tutkitaan moneen kertaan ja pallotellaan lähetteillä? Miksi... Ei, vaan tarvitaan lisää rahaa!

Kun nuorisosta merkittävä osa syrjäytyy ja työttömyys kasvaa, niin ei mietitä, miten koulujärjestelmää voisi uudistaa vastaamaan nykyaikaa? Miten lainsäädäntöä voisi päivittää vastaamaan työmarkkinoita? Miten Suomeen saataisiin sijoituksia? Miten... Ei, vaan vaaditaan lisää rahaa (syrjäytymisen estotyöryhmälle, jonka jäsenistä kukaan ei ole nähnyt yhtäkään vähäosaista eläessään).

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Minkään ongelman juurisyihin ei puututa, vaan ilmeneviä ongelmia lääkitään kaatamalla rahaa.
 
Jos Helsingistä saisi yksiön 200-300 eurolla, niin vaikkei niihin kaikki halua, niin aivan liian moni kuitenkin. Tuolla hinnalla noita kannattaisi vuokrata sijoitustyylisesti aibnb:n hotelleiksi, tavaroiden säilöntäpaikoiksi jne. Skenaariossasi otettaisiin hirvittävä määrä lainaa, joka kaadettaisiin rakennusyrittäjien ja vuokralla asujien taskuun ja luotaisiin sivussa 17 miljardin markkinavääristymä. Ei nyt millään pahalla, mutta tuo olisi aika pitkälti täydellinen esimerkki siitä, että unohdetaan syyt ja hoidetaan (huonosti tai väärin) oireita kaatamalla rahaa asiaan X. Johtaa aina vaan pahempaan lopputulokseen ihan jo paperilla, ja negatiivisiin vaikutuksiin saa läntätä nollan perään, koska toteutuksesta vastaisi taho, jolla on omat ja ristiriitaiset intressit vielä välissä.

Yleensä kaikkeen esitetään ratkaisuksi: "Lisää rahaa asiaan X", oli sitten kyse syrjäytymisestä, luonnonsuojelusta tai Suomen urheilumenestyksestä. Rahan kaataminen on äärimmäisen huono keino korjata yhtään mitään. Yleensä se kohdistetaan väärin, hävitetään osa korruptioon/koneiston rattaisiin sekä kenties pahimpana kaikesta, käännetään huomio täysin vääriin asioihin. Kun rahan kaatamisesta meuhkataan tarpeeksi, niin ihmiset alkavat uskomaan tai luulemaan, että ongelmat oikeasti johtuvat siitä, että rahaa ei kaadeta tarpeeksi asiaan X, eikä siitä, että lainsäädäntö on päin persettä.

Kyllä, monet haluaisivat. Siksi niistä tehtäisiinkin "puutteellisia", eli ts. pieniä, saunattomia jne. - jotta säilyy motivaatiota tavoitella parempaa asumismuotoa. Jos niistä tehtäisiin täydellisiä, kaikki haluaisivat niihin ja se ei palvelisi tarkoitustaan. En minä ainakaan haluaisi asua lopunelämääni 25m2 kopissa, mutta opiskeluaikana tai vaikkapa työttömänä ollessaan - mikä ettei. Lisäksi tämä hintojen lasku pienelle tasolle voitaisiin tehdä porrastetusti, eli aluksi vuokrat olisivat esim. 500e tms. ja pikkuhiljaa niitä hilattaisiin vastikkeen eli huoltokustannuksien tasolle - sitä mukaa kun asuntoja valmistuu tältä liukuhihnalta.
Tuolla hinnalla kiellettäisiin vuokraus airnnb:n hotelliksi ja tavaroiden säilytyspaikaksi jne. pimeään jatkovuokraukseen Tässä tulee se, miksi liitin ideaan valvonnan. Jokaisessa "pilvenpiirtäjä asumiskommuunissa" olisi kiinteistönhuoltaja tms. "asuntopirkko"- joka säännöllisin väliajoin tarkastaa, että kohteita ei vuokrata pimeästi tai vastaavasti. Lisäksi näihin oltaisiin luotu kova sakkorangaistussysteemi sääntöjen rikkomisesta. Tämmöinen ei nimittäin ilman valvontaa toimi - ja valvonta on pieni hinta siitä, että maksat asunnosta esim. 300e/kk.

Toisaalta jos kaikki haluaisivat, niin mitä väliä? Esim. 20 miljardilla 150k asuntoja --> 133k asuntoa. Kaikki haluavat niihin. Muualta vapautuu 133k asuntoa elämiseen - tosin, jos ne ovat jossain korvessa niin vähän meh.

Skenaariossani tehdään investointi, jolla voidaan edesauttaa a) kaupungistumista b) asumistuesta luopumista c) pienituloisten aseemaa d) asuntokartellien kaatumista ja nämä kaikki "pehmeästi". Mitkä syyt? Miksi toteutuksesta vastaisi joku muu, kuin älykkäät yksilöt? Tässä skenaariossa kaadetaan rahaa vuokralaisen taskuun, jotta voidaan säästää vuosittain 1,7 miljardia. Markkinavääristymä tulee, mutta inhimillinen (koska asunnoista ei rakenneta "liian hyviä", niin säilyy motivaatio esim. 40m2 laatuasuntoihin). Kuka haluaa asua lopunelämää 25m2 kopissa? Joku voi haluta, mutta mitä järkeä on kierrättää raha asumistuen kautta?


Lisäksi Joonakselta jäi huomaamatta, että merkittävä osa tuosta asumistuesta palautuu valtion kassaan erilaisten verojen kautta. Ajatellaan, että ostat sijoitusasunnon eläkepäivien varalle. Yksiöösi otat vuokralle opiskelijan, joka maksaa asumislisän + osan opintotuesta vuokraan. Kun asuntosi alkaa tuottaa, joudut maksamaan pääomaveroa, ja käteenjäävän osan kulutat erilaisiin palveluihin. Päästään eläkeikään. Lapsenlapsesi on lähdössä opiskelemaan, ja päätät antaa asunnon ennakkoperintönä hänelle. Tottakai valtio haluaa tästäkin osansa, ja kuvioon tulee perintövero. Eli ei ne asumistuet suoraan vuokraisäntien pussiin mene, tai menee, mutta osa palautuu takaisin.

Sitä en ymmärrä, että miten työssäkäyvä ihminen voi saada enemmän asumistukea kuin opiskelija.

Asumistuki on täysin haitallinen tuki. Yksilölle neutraali, vuokranantajalle voitollinen, valtiolle tappiollinen. Asumistuki nostaa myös niiden vuokria, jotka eivät asumistukea tarvitse - jolloin se vie heiltäkin ostovoimaa pois. Miksi tukea suoraan sijoittajaa, eli sitä vahvinta? Miksi ei tueata kuluttajaa? Ja kyllä, perheelläni on 2 asuntoa vuokralla, huonolla sijainnilla tosin. Olen täysin valmis sahaamaan omaa oksaa, jos yhteiskunnan etu niin vaatii.
Mitä veroihin tulee, niin niitä pitää laskea kauttaaltaan.

Jos halutaan laskea vuokria, pitäisi rakentaa helvetisti enemmän - mutta ei vain halpaa vaan joka hintakategorian asuntoja. Jos tehdään halvalla pelkkiä yksiökoppeja, niin ne tietysti täyttyvät "lottovoittajista", mutta yksityiset vuokranantajat eivät näiden kanssa kilpaile - ei heidän tarvitse, koska asunnontarvitsijoita on enemmän. Vuokramarkkinan kysyntäpuolelta poistuu jengiä toki, ja sikäli voi olla, että noiden ja nykyisen hintalattian väliin syntyisi jonkun verran markkinaa.

Jos joku saa tuollaisen kämpän, ei lähde sieltä ikinä, mikä on kannusta olla ryhtymättä parisuhteeseen. Jos noihin taas laitetaan tulorajoja, on se kannuste olla tekemättä duunia.

Juu, toki näin. Mutta kaksi ihmistä voi maksaa vuokraa paremmin ja kaksi ihmistä saa myös asuntolainan. Eivät he juurikaan tarvitse vuokra-asuntoja (tai no tarvitsevat, mutta eikös jokaisen pariskunnan tehtävä elämässä ole ostaa oma asunto) näin kärjistetysti.
Ja mitä tuohon muuten tulee, niin mielestäni pitää rakentaa juurikin eri hintakategorian asuntoja myös lisää - mutta nämä markkinat voidaan jättää yksityisille, koska "eivät vahvat tarvitse apua, vaan heikot". Siellä vuokrien ja asuntojen hinnanlasku voidaan toteuttaa sääntelyä purkamalla, tarjontaa lisäämällä, rakennusmääräyksiä järkeistämällä jne. Valtio voisi puuttua ainoastaan noihin asuntomarkkinoihin, missä käytetään asumistukea - muut markkinat voitaisiin hoitaa markkinatalouden avulla.

Kysymys kuuluukin, että onko mitään järkeä kierrättää verovirtoja rahaa asuntosijoittajien taskujen kautta?

Näin minäkin ajattelen.

Piti vielä avata mainitsemaani rahankaatologiikkaa, kun alkoi sapettamaan nykymeno. Eli esimerkiksi, kun sairaalaan on hirveät jonot, niin ei mietitä, miksi leikkaussalien käyttöasteet ovat pieniä? Miksi hallintoa on paljon suhteessa hoitohenkilökuntaan? Miksi potilaita tutkitaan moneen kertaan ja pallotellaan lähetteillä? Miksi... Ei, vaan tarvitaan lisää rahaa!

Kun nuorisosta merkittävä osa syrjäytyy ja työttömyys kasvaa, niin ei mietitä, miten koulujärjestelmää voisi uudistaa vastaamaan nykyaikaa? Miten lainsäädäntöä voisi päivittää vastaamaan työmarkkinoita? Miten Suomeen saataisiin sijoituksia? Miten... Ei, vaan vaaditaan lisää rahaa (syrjäytymisen estotyöryhmälle, jonka jäsenistä kukaan ei ole nähnyt yhtäkään vähäosaista eläessään).

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Minkään ongelman juurisyihin ei puututa, vaan ilmeneviä ongelmia lääkitään kaatamalla rahaa.

Rahankaatologiikka on huono, jos sitä käytetään vain kulutukseen. Jos taas velkaraha käytetään järkevästi esim. asumistuen poistoon, se toimii investointina. 1,7 miljardia asumistukea vuona 2015. Jos 17 miljardin sijoituksella tuo voidaan poistaa (ei voida täysin), niin sehän maksaa itsensä takaisin 10 vuodessa. Asuntojen elinkaari on kuitenkin +100v hyvin rakentamalla, joten miksi ei? Mutkia suoriksi vähän.
Vrt. asuntolaina: Maksat itsesi kipeäksi 20-30v, mutta sen jälkeen sinulla on oma asunto ja sen arvo allasi. Tässä tapauksessa sama juttu, summat vaan isompia. Esim. 34 miljardin sijoituksella jos voidaan poistaa 1,7 miljardin tuki (tai vaikka puolittaa se, lasketaan tässä tapauksess että säästetään 1miljardi vuodessa), niin se maksaa itsensä takaisin 34 vuodessa. Lisäksi ollaan tuettu kaupungistumista (taloustiede), voidaan siirtyä perustiliin ilman asumistukiosaa, synergiaedut keskittämisestä, vuokrien ja asuntojen hinnat menee alas --> kulutukseen rahaa jne. Tämä kaikki toimii siksi, koska väkimäärämme ei nouse juurikaan ja asunnoista saadaan luotua ylitarjonta "kuolleiden ihmisten avulla" ---> profit kuluttajalle. Sama kuin lääkealalla --> ideana vapauttaa rahaa kuluttajille - ei vuokraisännälle tai "mukamas voittoa tavoittelemattomille asuntosäätiöille". Tässä tapauksessa voittaja on vuokralainen ja valtio.
 
Viimeksi muokattu:
Vedät aivan liikaa mutkia suoriksi ja samalla unohdat kasan lakeja. Niin tämän kuin sen edellisen ideankin kanssa.

Asuntojen elinkaari 100+ vuotta? :D Kyllä niissä ennen sitä tehdään putkiremontit, pintaremontit ja paljon muita korjauksia.
 
Vedät aivan liikaa mutkia suoriksi ja samalla unohdat kasan lakeja. Niin tämän kuin sen edellisen ideankin kanssa.

Asuntojen elinkaari 100+ vuotta? :D Kyllä niissä ennen sitä tehdään putkiremontit, pintaremontit ja paljon muita korjauksia.

Toki vedän, ihan tarkoituksella. Lait on tehty muutetavaksi tai purettavaksi - ei aina voida tukeutua "laki xx nönnnönnöö" ;). En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että lait ovat koskemattomia. Niitä pitää voida muuttaa, jos nähdään parempia vaihtoehtoja - niin tämän, kun edellisenkin idean kohdalla (yhdenveroisuusperiaate). Tehdään tottakai putkiremontteja. Kärjistin 100v. Niissä tehdään niitä remontteja -- joita rahoitetaan vastikkeella, kuten normaalistikin markkinoilla. Enhän minä sanonut, että ilmaiseksi asutaan, vaan vastikkeella. Remontit normaalisti jne. Pitkällä aikavälillä tarjonnan lisääminen laskee myös yksityisten markkinoiden hintoja --> profit kuluttajalle.

Piti vielä avata mainitsemaani rahankaatologiikkaa, kun alkoi sapettamaan nykymeno. Eli esimerkiksi, kun sairaalaan on hirveät jonot, niin ei mietitä, miksi leikkaussalien käyttöasteet ovat pieniä? Miksi hallintoa on paljon suhteessa hoitohenkilökuntaan? Miksi potilaita tutkitaan moneen kertaan ja pallotellaan lähetteillä? Miksi... Ei, vaan tarvitaan lisää rahaa!

Kun nuorisosta merkittävä osa syrjäytyy ja työttömyys kasvaa, niin ei mietitä, miten koulujärjestelmää voisi uudistaa vastaamaan nykyaikaa? Miten lainsäädäntöä voisi päivittää vastaamaan työmarkkinoita? Miten Suomeen saataisiin sijoituksia? Miten... Ei, vaan vaaditaan lisää rahaa (syrjäytymisen estotyöryhmälle, jonka jäsenistä kukaan ei ole nähnyt yhtäkään vähäosaista eläessään).

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Minkään ongelman juurisyihin ei puututa, vaan ilmeneviä ongelmia lääkitään kaatamalla rahaa.

Juuri näin. Tuo on todella tärkeää tuo "miksi? Ne syyt siellä taustalla. Vuokrien tapauksessa syy on asumistuki&asuntokartellit ja sen poistamista tässä ideoin valtavan investoinnin avulla. Edelleen kuuntelen kritiikkiä, jos ideat on huonoja tai jalostuskelpoisia, niin otan kritiikin vastaan ja tottakai väittelen vähän vastaankin, jotta näen objektiivisesti, voidaanko ajatus tyrmätä kaikilla tavoilla vai onko niissä mitään jalostuskelpoista. Joskus on ja joskus ei, mitä sitten, muutan aina mielipidettäni parempaan parempien argumenttien edessä. Toisaalta taas "lait estää" -kortti ei minua kiinnosta - sillä ajattelin mennä itse niitä säätämään #provo.
 
Viimeksi muokattu:
Toki vedän, ihan tarkoituksella. Lait on tehty muutetavaksi tai purettavaksi - ei aina voida tukeutua "laki xx nönnnönnöö" ;). En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että lait ovat koskemattomia. Niitä pitää voida muuttaa, jos nähdään parempia vaihtoehtoja - niin tämän, kun edellisenkin idean kohdalla (yhdenveroisuusperiaate). Tehdään tottakai putkiremontteja. Kärjistin 100v. Niissä tehdään niitä remontteja -- joita rahoitetaan vastikkeella, kuten normaalistikin markkinoilla. Enhän minä sanonut, että ilmaiseksi asutaan, vaan vastikkeella. Remontit normaalisti jne. Pitkällä aikavälillä tarjonnan lisääminen laskee myös yksityisten markkinoiden hintoja --> profit kuluttajalle.

Perustuslain muuttaminen on kohtuullisen raskas ja vaikea prosessi, varsinkin jos koitetaan muuttaa yhtä sen ja länsimaisen elämäntavan keskeistä arvoa. Osa laeista puolestaan tulee kansainvälisistä sopimuksista ja EU:n puolelta, niitä ei kansallisesti ihan suoraan myöskään muuteta.

Mitä tulee asumiseen ja vastikkeisiin niin ei ne normaalit vastikkeet remontteja kata. Kyllä sieltä tulee osakkaille korjausvastike päälle jos ei halua oman asunnon osuutta suoraan maksaa pois. Maksaisiko valtio tässä tapauksessa myös nuo korjausvastikkeet kun se maksaa jo osan ylläpidostakin? 300€ vuokrilla ei tuollaisten kerrostalojen käyttökustannuksia kateta eli siinä olisi toinen rahareikä. Päälle vielä hallinto ja unelmoimasi koti-STASI.

Ideassasi ei ole minkäänlaisia todellisia kustannuksia tai kustannusvaikutuksia huomioitu. On vain 1,7 miljardia ja siitä vedetty pähkähullu 17 miljardia. Missä on vaikkapa tuon 17 miljardin lainakulut? Vai luuletko valtion voivan irroittaa kolmanneksen budjetistaan joidenkin neukkukuutioiden rakentamiseen?
 
Perustuslain muuttaminen on kohtuullisen raskas ja vaikea prosessi, varsinkin jos koitetaan muuttaa yhtä sen ja länsimaisen elämäntavan keskeistä arvoa. Osa laeista puolestaan tulee kansainvälisistä sopimuksista ja EU:n puolelta, niitä ei kansallisesti ihan suoraan myöskään muuteta.

Mitä tulee asumiseen ja vastikkeisiin niin ei ne normaalit vastikkeet remontteja kata. Kyllä sieltä tulee osakkaille korjausvastike päälle jos ei halua oman asunnon osuutta suoraan maksaa pois. Maksaisiko valtio tässä tapauksessa myös nuo korjausvastikkeet kun se maksaa jo osan ylläpidostakin? 300€ vuokrilla ei tuollaisten kerrostalojen käyttökustannuksia kateta eli siinä olisi toinen rahareikä. Päälle vielä hallinto ja unelmoimasi koti-STASI.

Ideassasi ei ole minkäänlaisia todellisia kustannuksia tai kustannusvaikutuksia huomioitu. On vain 1,7 miljardia ja siitä vedetty pähkähullu 17 miljardia. Missä on vaikkapa tuon 17 miljardin lainakulut? Vai luuletko valtion voivan irroittaa kolmanneksen budjetistaan joidenkin neukkukuutioiden rakentamiseen?

Niin no olipa mikä laki vaan, niin aina pitää pystyä muuttamaan - toki vakaalla harkinnalla. Ei voida aina luovuttaa siihen, että se on niin vaikeaa että ei kannata edes yrittää. Olipa kyseessä perustuslaki tai mikä vaan. Toki perustuslain kanssa kannattaa olla tarkkana. On aika erikoista, jos jokin "ylimaallinen laki" estää auttamasta omaa kansaansa.
En nyt siis sano, että ihan näin suhtaudun lakeihin - mutta noin lähtökohtaisesti en ymmärrä tätä "kädet pystyyn" asennetta. Tuo on se ongelma - ei edes yritetä muuttaa, kun muka niin vaikeaa.

Noh, sitten tulee korjausvastike päälle. Ei tarkoitus ollut ilmaiseksi asuttaa, vaan mahdollisimman +- 0 sekä valtiolle, että vuokralaiselle. Olipa se sitten 200e tai 500e. Ainut vaan, että ei yritetä edes kuolettaa investointia (siis rakennuksen arvoa), vaan otetaan "kuoletus" asumistuesta (1,7 miljardia vuosittain).
Eli vastaus kysymykseesi: Asukas maksaa kaiken ylläpitoon menevän, mutta ei yhtään voittoa. Ei tarvitse kierrättää asumissäätiöiden kautta, vaan suoraan valtiolta.
Mikä hallinto? Eihän siihen kovin kummoista hallinto tarvitse? Senkus vaan valvoo, että asuntoja ei väärinkäytetä (ts. isot sakot, satunnainen valvonta väärinkäytöstä --> pelko kiinnijäämisestä, monikaan ei väärinkäytä ja jos käyttää, niin harva).
STASI meininkiä joo, mutta mitä luulet, hyväksyykö opiskelija tai sinkku sen, jos hinta on 300-400e/kk:ssa? Luuletko että ei kelpaisi? Jos ei kelpaa, voi aina mennä yksityisille markkinoille, joista asumistuki oltaisiin poistettu. Itse ainakin enemmän kuin mielellään asuisin tuollaisessa ja näyttäisin mielelläni STASI tyyliin neukkukuutioni tilat - jos koppini maksaa 300e tms. mitä nyt maksakaan. Enkai nyt hyvänen aika oleta, että saan pelkkää vastikkeetonta etua ilman valvontaa sen käytöstä?
Aina olisi mahdollisuus lähteä yksityisille markkinoille.

Hatusta vedetty luku, jolla havainnoistin. Vuokrat voivat aluksi olla vaikka markkinahintaisia ja asuntojen määrän lisääntyessä lasketaan kokoajan. Noh, tuskinpa ne 17 miljardin lainakulut ovat asumistuen (1,7 miljardin määräisiä vuodessa)? Lainalla vaan, investointi se on, jolla voidaan poistaa asumistuki, tukea kaupungistumista, muut synergiaedut, kulutukseen rahan lisääntyminen, mahdollistaa perustilin jne.
Pointti edelleen on, että isoilla investoinneilla asumiseen pk-seudulle ja kasvukeskuksiin voidaan asumistuesta päästä irti.

Minulle käy myös malli, jossa lopetaan asumistuki sormia napauttamalla ja annetaan vuokralaiselle oikeus maksaa 3kk ajan esim. vuokraa (josta vähennetty asumistuen osuus), eli että vuokranantaja ei saa kaikkea. Tällä estetään maksuvaikeudet ja helpotetaan muuttoa.
Ts. vuokra esim. 600e, josta asumistuki 200e. Tällöin annetaan 2-3kk oikeus "maksaa vuokraa" vain 400e ilman seuraamuksia --> jonka aikana voi jutella vuokranantajan kanssa vuokranalennuksesta, tai sitten etsiä halvempaa asuntoa. Tässäkin tapauksessa tulee profit kuluttajille, mutta joillekin asumistukilaisille tuo tarkoittaa käytännössä soluasumista tms.
 
Viimeksi muokattu:
Sijoitusasuntojen ja siinä samassa omistusasuntojen arvo ja täten vakuusarvo laskee -> pakkomyyntejä. Mites tuo sitten? Lyödään lisää rahaa peliin? Valtio kustantaa kaikille asunnot niin ei tarvitse miettiä mitään asumistukia, sotilasavustuksia tai opintotuen asumistukea? Ja laitkin muuttuu tuosta vaan vaikka ehdotettu esitys on haitallinen suurelle osalle äänestäjistä ja täten poliittinen itsemurha isolle osalle poliitikoista.

Pakottaako valtio myös samalla kunnat ja kaupungit kaavoittamaan näille uusille alueille, pakkolunastaa tontit ilman maksua?
 
Aina vain paranee, että tehdään vaan enemmän asuntoja muiden rahoilla, jos loppuvat kesken. Miksi jättää siihen, valmistetaan samalla autotkin (kämäset tietenkin) kaikille, niin pääsevät töihin ja ajatelkaa, mikä työllistävä vaikutus, kun Suomen autotehtaille tulee tilauksia, ja... Ihan vain tiedoksi, tuota ideaasi on kokeiltu aika moneen otteeseen monissakin eri paikoissa. Se on toiminut juuri niin hyvin, kun täällä on sinulle kerrottu. Ihan oikeasti, tee itsellesi palvelus ja perehdy vähän historiaan äläkä masennu, vaikka hyväksi luulemasi idea ei ollutkaan hyvä. Sitä sattuu kaikille ja virheistä oppii.

Ettei menisi pelkästään saman asian jankkaamiseksi, niin: http://www.taloussanomat.fi/rahoitu...lian-pankkikriisi-voidaan-valttaa/20167399/12
Näyttäisi siltä, että sijoittavat haistelevat jo julkista interventiota ja kiirehtivät apajille kuppaamaan verorahoja. Eläköön pankkisääntely.
 
Sijoitusasuntojen ja siinä samassa omistusasuntojen arvo ja täten vakuusarvo laskee -> pakkomyyntejä. Mites tuo sitten? Lyödään lisää rahaa peliin? Valtio kustantaa kaikille asunnot niin ei tarvitse miettiä mitään asumistukia, sotilasavustuksia tai opintotuen asumistukea? Ja laitkin muuttuu tuosta vaan vaikka ehdotettu esitys on haitallinen suurelle osalle äänestäjistä ja täten poliittinen itsemurha isolle osalle poliitikoista.

Pakottaako valtio myös samalla kunnat ja kaupungit kaavoittamaan näille uusille alueille, pakkolunastaa tontit ilman maksua?

Jep, juuri niin. Hyvä kuluttajalle. Huono isolle pääomalle. Ei lyödä lisää rahaa peliin. Luuletko, että markkinat kaatuvat kun asumistuki poistetaan? Perusteletko miksi? Kyllä, kupla sieltä lähtee vuokrista, mitä sitten. Sehän on vain hyvä asia kaikille muille, paitsi vuokranantajille ja asuntosäätiöille. Onko parempi mielestäsi maksaa asumistukea, joka VATT yms. tutkimusten mukaan nostaa vuokria? Millä perustelet sen? Pidetään teennäisesti tukijärjestelmillä ja sääntelyillä asumisen hinta korkeana - ettei vaan isoon pääomaan satu? Onko mielestäsi hyvä, että köyhät asuvat kalliilla vuokralla ja asuntosijoittaja ottaa valtiolta asumistuen omiin taskuihinsa? Ovatko tulunsiirrot ok vain silloin - jos ne kierrätetään sijoittajalle vähävaraisen kautta? Eikö nimenomaan tulonsiirtojen vähyyteen pidä pyrkiä, mutta nyt sitten ei käykkään?

Noh, asutko itse mielellään 20-25m2 kopissa loppuelämäsi? Aika erikoista, jos tuo on unelmaa ja tuo elintaso riittää. Vedän hatusta, mutta väitän että +75% meistä haluaa perheen ja hyvän elämän - ja se ei ole 20-25m2 koppi. Juu, turhahan sitä asumistukea on kierrättää sijoittajien kautta. Pitäköön sijoittajat hinnat niin hyvinä, että voidaan ilman valtion tukeakin maksaa.
Lait muuttuu, jos on syytä. Ei huvikseen.

Valtio tekee kaiken, mikä on hyödyksi kokonaisuudessaan Suomelle ja sen asukkaille. Ihan sama mitä se vaatii, mutta valtion tavoitteena tulee olla tulonsiirroista luopuminen tai niiden vähentäminen. Asumistuki on näistä se haitallisin tukimuoto.
Kova peli, kovat keinot. Edelleenkin minusta erikoista tukeutua "laki estää" -korttiin. Toki se on hyvä pitää mielessä, mutta se toisaalta estää muutoksia.

Asumistuki on todella haitallinen tuki ja jos se voidaan poistaa --> se tulee poistaa. Se voidaan poistaa pitkällä aikavälillä yhteiskunnassa, jossa väkimäärä ei lisäänny. Vrt. maataloustuki pellon pinta-alan mukaan, joka pääomittuu vain peltoihin ja niiden hintoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom