Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Ilmeisesti helpottaisi jonkun verran valtio-omisteisten firmojen yhteistyötä ja/tai liiketoimintojen siirtoa firmasta toiseen, jos kaikki kuuluisivat tavallaan samaan konserniin. Strategiakin voisi yksittäisten yhtiöiden kohdalla muuttua vähän pitkäjänteisemmäksi verrattuna tilanteeseen, missä kulloinen ministeri käyttää firmassa valtaa.

Miinuksena tässä luotaisiin taas kasa julkisia virkoja, joissa on palkkaus kopioitu vastaavan kokoisesta yksityisestä yrityksestä, ja joita poliitikot voivat taas jakaa kavereilleen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En kyllä ymmärrä, miksi tälläisen yhteenliittymän luominen julkisella puolella loisi synergiaetuja, kun yksityisellä puolella viimeisen 30:n vuoden trendi on ollut monialakonsernien hajottaminen.
 
Pointti oli (paradoksaalisesti) juuri siinä, ettei tavoite ole omistaja-arvon maksimointi, koska suomalaiset (omistajat) eivät näköjään tätä halua - kyseessä on jokin staattinen "kansallisomaisuus", joka on aina ollut. Johtajille ei makseta liikaa, työntekijöitä palkataan liikaa, veroja maksetaan liikaa, mutta osinkoja pitäisi maksaa paljon ja osakkeen arvon pitäisi jatkuvasti nousta.
 
Hemmetin yksinkertaisetkin toimet roikkuvat kasvottoman ja pullean koneiston rattaiden hampaissa ikuisuuksia. Koneisto vain ruokkii itse itseään lisäämällä maata kurjistavaa haitallista byrokratiaa. Missä on sähköinen henkilökortti ja asioiminen, kuka on ottaa vastuun syteen ja saveen menneistä tietojärjestelmähankkeista, kuinka monen sukupolven tarvitsee kärsiä jatkuvista autoverosulkeisista... Lista on loputon.

Valta on hajautunut, vastuu on kadotettu ja koneisto on lamaantunessa tilassa.

Valtahan ei Suomessa ole nimenomaan hajautunut, vaan keskitetty eduskuntaan.

Olen vähän skeptinen tuonkin suhteen. Tuskin yksi ihminen muuttaa huipputiimiksi puoluetta, jonka lähihistoria ansaitsee kunniamaininnan itsenäisen Suomen kahdesta paskimmasta pääministeristä. Tuntuu vähän siltä, että puolue on sisäisesti hyvin jakautunut ja se #tahdon ja #meillä on unelma -osasto vetelee naruista. Ikävä kyllä, homo- tai heteroavioliitot ja Stubbelon tervetulleeksi toivottama maahan tunkeutuva musuvyöry ei tule maan taloutta tervehdyttämään.

Lepomäkihän on demarijatkumon huippu eli vielä isompi meikkaus kuin Tarja Halonen. Lepomäen vaikutus voi olla korkeintaan se, että hitaimmatkin heräävät siihen, kuinka kaukana suomalaiset insinöörit ovat faktoista, taloudesta ja matematiikasta.

– TEK:n tavoitteena on tasa-arvo, monimuotoisuus ja yhtäläiset etenemismahdollisuudet sekä koulutuksessa että työelämässä, sanoo TEK:n toiminnanjohtaja Heikki Kauppi.

– Tasa-arvoinen työelämä on arvo jo itsessään. Sillä on suuri merkitys myös yritysten ja julkisyhteisöjen tulokselle, sillä vain tasa-arvoisen kohtelun ja uramahdollisuuksien kautta henkilöresursseja voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti.

Kaupin mielestä epätasa-arvon poistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin minkään muunkaan liiketoimintapäätöksen toimeenpano.

– Ensin pitää määritellä tahtotila, sitten asettaa tavoitteet ja mittarit, sitten seurata toteutumista. Tehtävän vaativuuteen ja työsuoritukseen perustuva palkkausjärjestelmä on oikein käytettynä oivallinen työkalu tasa-arvon edistämiseen, Kauppi sanoo.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tek_kysely-50062
 
Lepomäkihän on demarijatkumon huippu eli vielä isompi meikkaus kuin Tarja Halonen.
Täh? Mitä yrität tässä sanoa?
Lepomäen vaikutus voi olla korkeintaan se, että hitaimmatkin heräävät siihen, kuinka kaukana suomalaiset insinöörit ovat faktoista, taloudesta ja matematiikasta.
Voitko laittaa tähän pari konkreettista esimerkkiä?
 
Valtahan ei Suomessa ole nimenomaan hajautunut, vaan keskitetty eduskuntaan.
Eduskunnan lisäksi valtaa on esimerkiksi liitoilla, kaupungeilla, virkamieskoneistolla ja EU:lla. Tässä sekavassa kupletissa päätöksen tekijöitä ja vastuun kantajia ei tahdo löytyä edes suurennuslasilla etsimällä.
 
Olen ollut työni puolesta pakotettu pyörimään pari viikkoa julkisella sektorilla ja siinä ajassa pystyi huomamaan julkisen sektorin tehottomuuden ja turhan työpaikat. On paperinpyörittäjää ja tämän apulaista, on paperinpyörittäjä 2. ja tämän apulainen, on näiden paperinpyörittäjien edunvalvojaa ja tämän apulaista, on tämän koko paletin johtaja, varajohtaja ja heidän apulaiset. Olen siinä ohessa omaksi huvikseni tehnyt laskelmia kaikesta turhasta ja sanoisin, että pienen julkisen sektorin puljusta olisi helposti otettavissa se 500 000e vuosittain. Tämä vierailu teki minulle hyvin selväksi sen, että miksi maksan niin helvetisti veroja. Sain myös kaupanpäällisiksi pitkään kestävän vitutuksen, jonka loppua ei ole näkyvissä. Julkinen sektori on loputon musta-aukko, joka tuhoutuu lopulta omaan suuruuteensa ja vie kaiken lähellä olevan mukanaan.
 
Eduskunnan lisäksi valtaa on esimerkiksi liitoilla, kaupungeilla, virkamieskoneistolla ja EU:lla. Tässä sekavassa kupletissa päätöksen tekijöitä ja vastuun kantajia ei tahdo löytyä edes suurennuslasilla etsimällä.
Entä yritykset ja pankit? Eikö niillä ole valtaa?
 
Entä yritykset ja pankit? Eikö niillä ole valtaa?

Vain se valta, jota ne ostavat keskushallinnolta. Josta päästäänkin alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen, että valtaa on keskitetty keskushallinnolle. Väännän vielä varulta rautalangasta: Pankki ei voi päättää, että sen tekemien riskisijoitusten tappiot paikataan veronmaksajien rahoilla, mutta pankki voi maksaa pankkisektoria säänteleville viranomaisille, jotta viranomaiset päättäisivät paikata em. tappiot veronmaksajien rahoilla. Jälkimmäisestä löytyy ihan esimerkkejä pilvin pimein tältä vuosituhanneltakin.
 
Eduskunnan lisäksi valtaa on esimerkiksi liitoilla, kaupungeilla, virkamieskoneistolla ja EU:lla. Tässä sekavassa kupletissa päätöksen tekijöitä ja vastuun kantajia ei tahdo löytyä edes suurennuslasilla etsimällä.

Valta ei ole silti hajautunut, vaan nimenomaan keskitetty niin kuin sosialisteille sopiikin.

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Liitot, EU ja muut turhuudet menettäisivät valtansa heti, kun Suomessa otettaisiin käyttöön sitovat kansanäänestykset.
 
Voitko laittaa tähän pari konkreettista esimerkkiä?

Kokonaishedelmällisyysluvun pitää olla vähintään yli väestön nettouusiutumisluvun eli 2,1, jotta väestö uusiutuisi ja väestösuhteet pysyisivät tasapainossa.

Kokonaishedelmällisyysluvun pitkään ollessa alle nettouusiutumistason maan väestö alkaa ikääntymään ja lopulta vähenemään ilman siirtolaisuutta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kokonaishedelmällisyysluku

http://www.findikaattori.fi/fi/16

Sukupuolten segregaatio suomalaisilla työmarkkinoilla johtuu siitä, että tytöt ja pojat pääsevät valitsemaan ammattinsa vapaasti!

Köyhemmissä ja vähemmän kehittyneissä maissa naiset joutuvat valitsemaan ammatin, jossa on riittävät työllistymisen mahdollisuudet ja kilpailukykyinen palkka. Lopputuloksena on vähäisempi segregaatio naisten ja miesten ammattien välillä.

http://henrylaasanen.puheenvuoro.uu...egregaatio-on-seuraus-mahdollisuudesta-valita
 
Suomalaiset itkee kun Microsoft antoi kenkää porukalle, mitä niitten olisi sitten pitänyt tehdä kun tuote ei myy ja tuote lopetetaan? Se on jännä miten jollain trendialoilla saa aina hallitukselta apupaketteja tai EU:lta apupaketteja, vittu normaali jamppa ei saa hevonvittuakaan! Vaikka vihasin yrittämistä Suomessa niin nyt kun olen ollut kolme kuukautta yrittäjä useilla eri osakeyhtiöillä niin oli elämäni paras päätös, töitä joutuu tekee ihan vitusti ja palkan saa vasta kun projekti on lopullisesti maalissa ja satotuhansia joutuu sijoittamaan että sain hommat käyntiin, mutta näkyy valoa tunnelin päässä. Viisi vuotta ja näkemiin Suomi, vien rahani sellaiseen maahan missä arvostetaan.
 
SirMaxia on kompattava microsoft hommassa. Hallitus on ollut tänään toitottamassa, kuinka irtisanottuja tuetaan. Pitäisikö tämä tuki kuitenkin kohdentaa siihen, että tänne voisi syntyä uusia työpaikkoja (vaikka verohelpotuksina tms). Jos nyt työttömäksi jää koulutettua osaavaa väkeä niin mitä järkeä on tarjota uudelleenkoulutusta lähihoitajaksi (yhtään lähihoitajia väheksymättä).

En halua väheksyä sitä kuinka huono pössis tällä hetkellä on tuhannessa suomalaisessa kodissa, mutta onhan tämä seurausten pehmentäminen hieman kuin housuun laskeminen pakkasella..
 
Eikö näitä Mikkisoftalta kenkkää saaneita vois tukityöllistää valtiolle suunnittelemaan valtiohallinnon ja viranomaisten synergisesti toimivan tietojärjestelmän, niin että Tiedot ja Accenturet jäisi rannalle puhaltelemaan vehkeisiinsä vitullisten ylläpitokustannuslaskujensa kanssa!?
 
Eikö näitä Mikkisoftalta kenkää saaneita vois tukityöllistää valtiolle suunnittelemaan valtiohallinnon ja viranomaisten synergisesti toimivan tietojärjestelmän, niin että Tiedot ja Accenturet jäisi rannalle puhaltelemaan vehkeisiinsä vitullisten ylläpitokustannuslaskujensa kanssa!?
Juu ja ei. Eipä taida Mikkisoftalla olla enää Suomessa devaajia, joilla olisi tuohon sopivaa kokemusta. Vielä vähemmän uskoisin joltain pitkän linjan käyttissoftaajalta löytyvän mielenkiintoa lähteä puskemaan jotain julkishallinnon asiakasprojektia.
 
Eikö näitä Mikkisoftalta kenkkää saaneita vois tukityöllistää valtiolle suunnittelemaan valtiohallinnon ja viranomaisten synergisesti toimivan tietojärjestelmän, niin että Tiedot ja Accenturet jäisi rannalle puhaltelemaan vehkeisiinsä vitullisten ylläpitokustannuslaskujensa kanssa!?

Eikös Tieto ole alkujaan valtion IT-firmasta lähtöisin? Tulos on sen mukaista. Lisäksi, kun huomioidaan, että valtion tilaamista IT-hankkeista arviolta 50 % epäonnistuu ja lisäksi 40 % epäonnistuu katastrofaalisesti, niin miten ihmeessä kyseinen instanssi pystyisi tuottamaan jotain järkevää IT-alalle, kun jo pelkkä ostaminen on ylivoimainen urakka.

Liippaa osittain aiheeseen, mutta Ranskassakin osataan: http://www.hs.fi/ulkomaat/a1464151565251
Ranska on jopa Suomea suomalaisempi mm. käsittämättömän säännellyissä työmarkkinoissaan. Sen lisäksi Ranskalla menee päin helvettiä, samoin kuin Suomella, mutta toisin kuin niillä Euroopan mailla, joilla työmarkkinat ovat vapaampia.

Pistetään nyt vielä loppukevennykseksi näyte valtion johtajakyvyistä: http://www.hs.fi/talous/a1464143593761
Paljosta vetoa, että tyyppiä ei edes eroteta, tai mikäli erotetaan, niin siirretään johonkin hyväpalkkaiseen suojatyöpaikkaan.
 
Jos tuollaisen homman haluaisi toimimaan niin valtion tietojärjestelmät pitäisi muuttaa perustumaan avoimeen lähdekoodiin tästä iäisyyteen. Ja saada valtion hankinta jotenkin korruptio vapaaksi (eli sekin avoimeksi ja julkiseksi). Kapitalismi hoitaisi loput ja kyvykkäitä startuppeja syntyisi mikäli tahtoa ja taitoa tekijöillä löytyy.
 
Eikös Tieto ole alkujaan valtion IT-firmasta lähtöisin? Tulos on sen mukaista.
Tieto oli alunperin Tietotehdas. Lähtökohta oli yhdistää pankkien ja paperitehtaiden konekapasiteetti, jota pankit ajelivat päivisin ja paperitehtaat öisin. Yksityiset yritykset siis, ainakin suurimmalta osin. Firman nimi muuttui Tiedoksi 90-luvulla, jolloin osivat myös Valtion Tietokonekeskuksen. Tiedon kasvu on lähinnä tapahtunut yritysten ulkoistaessa tietojenkäsittelynsä sille.

Tieto ei ole ongelma vaan tämä ulkoistaminen. Tietojärjestelmät ovat niin keskeinen osa liike- ja julkista toimintaa, että niiden ulkoistaminen firmalle, jonka työntekijöiden ammattitaitoa et pysty kontrolloimaan mitenkään, on yksinkertaisesti helvetin tyhmä idea.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom