Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä sopiiko oikein tämän ketjun alle mutta menköön. Sosiaali- ja terveysministerinä ensin puuhaillaan vähän uuden soteratkaisun parissa (ts. terveydenhuollon osittaisen yksityistämisen kanssa, mikäli oikein olen ymmärtänyt) ja kun hommat saadaan rullaamaan, hypätään sinne yksityiselle puolelle mukavaan johtajan pestiin.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty siirtyy Terveystalon liiketoimintajohtajaksi.

Rädyn viimeinen työpäivä kaupungilla on tänään. Hän aloittaa Terveystalossa kesällä.

Räty kertoo blogissaan saaneensa viisi vuotta kestäneen työnsä Helsingin kaupungilla päätökseen, ja siksi hän haluaa siirtyä eteenpäin. Rädyn aikana muun muassa kaupungin sosiaali- ja terveystoimi on yhdistetty.

Terveystalo on yksityisiä terveyspalveluja tarjoava yritys. Räty kertoo blogissaan haluavansa toimia "sillanrakentajana ja tulkkina yksityisen julkisen maailman välillä".

Räty kertoo, ettei hän aio olla ehdolla ensi kevään kuntavaaleissa eikä pyri näin myöskään pormestariksi.

Kokoomuslainen Räty toimi Alexander Stubbin hallituksen sosiaali- ja terveysministerinä vuosina 2014–2015.

http://www.taloussanomat.fi/politii...-siirtyy-johtajaksi-terveystaloon/20165125/12
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suuri ongelma Japanissa oli luottaminen rahapolitiikan tehokkuuteen eikä aktiivista fipoa käytetty. Mites Euroopassa? Täällä ei edes ole EU-tason fipoinstituutiota. :D

Suuri ongelma Japanissa oli se, että siellä tehtiin vääriä, huonoja tai typeriä päätöksiä. Miksi tällaisia päätöksiä tehtiin? Joko johtajat olivat kyvyttömiä tai haluttomia tekemään järkeviä päätöksiä. Suomessa menee siksi huonosti, että johtajat tekevät vääriä, huonoja tai typeriä päätöksiä joko siksi, että ovat kyvyttömiä tai siksi, että ovat haluttomia tekemään parempia. Johtui asia sitten kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta, niin kyseiselle porukalle ei pitäisi antaa enempää mahdollisuuksia vaikuttaa huonoilla päätöksillä muiden ihmisten elämiin.

Ongelma korjaantuisi joko sillä, että johtajat alkaisivat tekemään parempia, tai jopa hyviä, päätöksiä. Tai sitten sillä, että em. porukan ei annettaisi sählätä koko maan taloutta. Maailmalta löytyy lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka pahasti asiat on mahdollista kusta, kun valtaa riittävästi keskitetään. Tuoreimpana vaikkapa Venezuela, joka on kolmessa vuosikymmenessä päätynyt rikkaasta valtiosta nälänhätään, vaikka siellä on yhä suuremmat öljyvarat kuin vaikkapa Saudi-Arabiassa. Jokainen voi siis miettiä, kumpi on realistisempi vaihtoehto? Se, että päättäjät alkavat tekemään parempia päätöksiä vai se, että valtaa ei keskitettäisi em. taholle.

Pistetään vielä samaan viestiin yllä olevaan liittymätön uutinen: http://www.talouselama.fi/uutiset/h...-3-5-mrd-ei-ole-tarvetta-ei-ole-pulaa-6549748
Niinpä niin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä sopiiko oikein tämän ketjun alle mutta menköön. Sosiaali- ja terveysministerinä ensin puuhaillaan vähän uuden soteratkaisun parissa (ts. terveydenhuollon osittaisen yksityistämisen kanssa, mikäli oikein olen ymmärtänyt) ja kun hommat saadaan rullaamaan, hypätään sinne yksityiselle puolelle mukavaan johtajan pestiin.
Jälleen kerran Laura Rädyltä aika räikeää toimintaa. Ja eihän siitä ole kuin noin vuosi kun Rädyn puoluetoveri Männistö hyppäsi Mehiläisen kelkkaan. Mitään lakia tässä ei kai rikottu, mutta silti...

Täytyy toivoa, että tämä herättäisi lainsäätäjät. Jonkinlainen karenssiaika olisi hyvä saada korkeassa julkisessa asemassa oleville päättäjille. Nykyäänhän on "maan tapa", että politiikasta hypätään suoraan lobbaushommiin.
 
Jälleen kerran Laura Rädyltä aika räikeää toimintaa. Ja eihän siitä ole kuin noin vuosi kun Rädyn puoluetoveri Männistö hyppäsi Mehiläisen kelkkaan. Mitään lakia tässä ei kai rikottu, mutta silti...

Täytyy toivoa, että tämä herättäisi lainsäätäjät. Jonkinlainen karenssiaika olisi hyvä saada korkeassa julkisessa asemassa oleville päättäjille. Nykyäänhän on "maan tapa", että politiikasta hypätään suoraan lobbaushommiin.

Rätyhän on nimenomaan lainsäätäjä, kuten oli myös Männistö. Luuletko, että lainsäätäjät alkavat sahaamaan omaa oksaansa?
 
Rätyhän on nimenomaan lainsäätäjä, kuten oli myös Männistö. Luuletko, että lainsäätäjät alkavat sahaamaan omaa oksaansa?
Noh, eipäs nyt olla niin kyynisiä! Lobbausta tulee aina olemaan, tavalla tai toisella, ja ihmiset kyllä keksivät keinot. Mutta esim. joku 6-12 kk karenssi voisi vähän hillitä tahtia, etenkin sellaisissa viroissa, jossa ollaan tekemisissä julkisten hankintojen tai ulkoistuksien parissa.
 
Noh, eipäs nyt olla niin kyynisiä! Lobbausta tulee aina olemaan, tavalla tai toisella, ja ihmiset kyllä keksivät keinot. Mutta esim. joku 6-12 kk karenssi voisi vähän hillitä tahtia, etenkin sellaisissa viroissa, jossa ollaan tekemisissä julkisten hankintojen tai ulkoistuksien parissa.

Tarkoitin sitä, että taho, joka harrastaa korruptiota on se sama, joka säätää lakeja. Kyllä lainsäätäjät ovat hyvinkin hereillä asiasta, siinä se vika onkin. Vähän sama, kun odottaisi, että investointipankkien johtajat lopettasivat omien bonuksiensa maksatuksen rahalla, joka tulee valtiolta ilman vastikkeita.
 
Tarkoitin sitä, että taho, joka harrastaa korruptiota on se sama, joka säätää lakeja. Kyllä lainsäätäjät ovat hyvinkin hereillä asiasta, siinä se vika onkin. Vähän sama, kun odottaisi, että investointipankkien johtajat lopettasivat omien bonuksiensa maksatuksen rahalla, joka tulee valtiolta ilman vastikkeita.
Meillä on joku filosofinen ero tämän suhteen. Aina voi uikuttaa, että systeemi on paha ja päättäjät korruptoituneita, jne., mutta itse uskon, että asioita pystyy myös muuttamaan. Monessa muussakin maassa on onnistuttu säätämään erilaisia lakeja "pyörivä ovi" -ilmiön hillitsemiseksi. Jopa Yhdysvalloissa, jossa raha näyttelee todella suurta roolia politiikassa. Miksei Suomessakin?
 
Suomessa on ongelmana se, että kaikki yhteen ääneen kuorossa lausuvat, ettei mitään esteellisyysongelmaa tai korruptiota ole, ja suurin osa kansasta uskoo näitä valtioiden välisiä korruptiovertailuja missä Suomi aina pärjää. Virossa kansa kyllästyi ja vaihtoi johtoon sakin, joka ei ollut mitenkään kytköksissä vanhaan systeemiin. Suomessa puolueet ovat naimisissa edunvalvojien ja etujärjestöjen kanssa, vain puolueen jäsenet voivat äänestää vaaleissa, ja kolmessa isossa puolueessa luultavasti aika pieni hitaasti vaihtuva ydinporukka oikeasti päättää, kuka seuraavaksi esittää puheenjohtajaa. Koska ihmiset äänestävät suurin piirtein samaa puoluetta aina, ei mikään oikeasti oikein ikinä muutu.

USAssa pystyi presidenttiehdokasvaalissa äänestämään kuka tahansa - joissain osavaltioissa toisen ja lopuissa kummankin puolueen esivaalissa näin halutessaan (pitää rekisrteröityä joko republikaaniksi, demokraatiksi tai ei kummaksikaan ("independent"). Jengi on niin kyllästynyt vastaaviin suhmurointikiemuroihin, että jäljelläolevista kolmesta ehdokkaasta yksi on sosialisti ja toinen oman puolueensa sisäpiirin vihaama todellisuudesta irtautunut reality-TV-miljardööri.

Kokoomuksessa voisi oikeasti tapahtua muutos demarien divarijoukkueesta aitoa muutosta ajavaksi puolueeksi, mikäli Lepomäki valittaisiin puheenjohtajaksi. Sen takia sitä ei tule tapahtumaan...
 
Meillä on joku filosofinen ero tämän suhteen. Aina voi uikuttaa, että systeemi on paha ja päättäjät korruptoituneita, jne., mutta itse uskon, että asioita pystyy myös muuttamaan. Monessa muussakin maassa on onnistuttu säätämään erilaisia lakeja "pyörivä ovi" -ilmiön hillitsemiseksi. Jopa Yhdysvalloissa, jossa raha näyttelee todella suurta roolia politiikassa. Miksei Suomessakin?
Aina voi hymyssä suin mumista tyytyväisenä, kun systeemi pamputtaa peräaukkoon ja hokea sitä, kuinka kaikki vielä muuttuu hyväksi. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että Suomi on syöksykierteessä, johon korjaavia liikkeitä ei löydy. Poliitikoilla ei ole edes kovin hyviä ideoita tilanteen korjaamiseen, eikä niitä vähemmän hyviäkään toimia edes pystytä toteuttamaan. Hemmetin yksinkertaisetkin toimet roikkuvat kasvottoman ja pullean koneiston rattaiden hampaissa ikuisuuksia. Koneisto vain ruokkii itse itseään lisäämällä maata kurjistavaa haitallista byrokratiaa. Missä on sähköinen henkilökortti ja asioiminen, kuka on ottaa vastuun syteen ja saveen menneistä tietojärjestelmähankkeista, kuinka monen sukupolven tarvitsee kärsiä jatkuvista autoverosulkeisista... Lista on loputon.

Valta on hajautunut, vastuu on kadotettu ja koneisto on lamaantunessa tilassa. Puolueet pelaavat oman puolueensa pussiin, liitot pelaavat oman liiton pussiin ja muut koneiston rattaat sähläävät milloin mitäkin. Hieno asia, että positiivisuutta löytyy, mutta positiivinen ajattelu ei korjaa Suomen ongelmia, vaan se tapahtuu vain isojen remonttien kautta. Ongelmat ovat todellisia ja nykyisellä järjestelmällä Suomi sutii vain montun pohjalla.
 
Kokoomuksessa voisi oikeasti tapahtua muutos demarien divarijoukkueesta aitoa muutosta ajavaksi puolueeksi, mikäli Lepomäki valittaisiin puheenjohtajaksi. Sen takia sitä ei tule tapahtumaan...
Olen vähän skeptinen tuonkin suhteen. Tuskin yksi ihminen muuttaa huipputiimiksi puoluetta, jonka lähihistoria ansaitsee kunniamaininnan itsenäisen Suomen kahdesta paskimmasta pääministeristä. Tuntuu vähän siltä, että puolue on sisäisesti hyvin jakautunut ja se #tahdon ja #meillä on unelma -osasto vetelee naruista. Ikävä kyllä, homo- tai heteroavioliitot ja Stubbelon tervetulleeksi toivottama maahan tunkeutuva musuvyöry ei tule maan taloutta tervehdyttämään.
 
http://www.tekniikkatalous.fi/tyoel...en-kaleva-helpottaa-tyottomien-elamaa-6549671

Minkähänlaisia kertoimia tarjotaan combolle budjetti ylittyy, aikataulu venyy ja lopullinen tuote on huono, tai ei toimi lainkaan? 1,01 olisi jo semmoinen, että kannattaisi laittaa kivitalot kiinni. Aika vähän muuten poliitikot puhuvat epäonnistuneista valtion IT-hankinnoista. Toisaalta jännä, mutta toisaalta aika hyvin linjassa muun keskustelukulttuurin kanssa.
 
Suuri ongelma Japanissa oli luottaminen rahapolitiikan tehokkuuteen eikä aktiivista fipoa käytetty.
Siis hetkinen. Esimerkiksi 90-luvulla Japanissa ammuttiin kymmenen elvytysnuolta yhteisarvoltaan luokkaa 130 biljoonaa jeniä. Eikö tuo ole aktiivista fipon käyttelyä? Itse ainakin pidän esimerkiksi puolessa vuodessa vanhentuvien ostos-vuochereiden jakamista melko aktiivisena toimintana. Infrakin on saanut osanta. Hieman kärjistäen jokaisella kirkolla pysähtyy milljoonaa kiitävä leijujuna.
 
Kauppalehden keskustelupalstalta poimittua:

"Tässäpä varsin tärkeä pesti: "ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö". Montakohan alaista tuolla päälliköllä on vielä kuppaamassa verorahoja.

Alaisia löytyy 9 - tosin yksi näistä on harjoittelija. Tekevät varmasti tärkeää työtä. Koetin etsiä paljonko tämä 9 hengen lauma kuluttaa yksityisen sektorin verorahoja mutta en löytänyt tarkalleen, liikaa joka tapauksessa.

Ulkoasianhallinnon henkilöstötilinpäätöstä plärätessäni tuli vastaan tämmöistä:

Työhyvinvointia tukevat muut tilaisuudet, matkat ja hankkeet

Työsuojelun–ja työhyvinvoinnin/työterveyden kartoitusmatkat. Aktiivinen viestintä ja vierailut/matkat ovat tärkeä osa työhyvinvoinnin valtavirtaistamista. Vierailuihin sisältyy usein vahvana esimiestyön tuki sekä henkilökohtaiset tapaamiset.

Vuonna 2014 kartoitus- ja työsuojelu-, ja työhyvinvointimatkoja tehtiin seuraaviin kohteisiin:
o Alger, Addis Abeba, Pariisi, Kairo, Tunis, Pretoria, Windhoek (Afrikan suurlähetti-läiden aluekokous), Wien, Vilna, Tukholma, Canberra, Kuala Lumpur (Aasian suur-lähettiläiden aluekokous), Murmansk, Peking ja Shanghai, Hanoi (KPA:n Aasian aluekoulutus), Tel Aviv ja Ramallah"

Onhan se kivaa, kun on millä mällätä!
 
Mä en todellakaan mikään weeaboo ole, mutta on ne shikansen-junat suht hienoja. Eikös nää meinaa rakentaa seuraavaksi maglev-junan sinne. Samanlaisen kuin shanghain lentokentältä menee.
Muutenkin saisi rakentaa jotain futuristisia isoja pilvenpiirtäjiä ja luotijunia suomeenkin niin nousisi vähän tunnelmat ettei aina ole tälläinen masentava jokapaikassa säästetään mihinkään ei oo rahaa..

Toi maakuvapäällikkö ois niin hieno duuni.
Laatia raporttia tyyliin: Australia on hieno maa, USA on hieno maa, saksa se on Euroopan hienoin maa, sveitsi on vielä hienompi maa ja rolexit on hienoja, Israel on hieno maa, uusi-seelanti on hieno maa, Kanada on hieno maa ja etelä-Afrikka on hieno maa, vielä hienompi se oli kultaisella kahdeksankymmentäluvulla.

Mongolia ei oo hieno maa, puola ei oo kovin hieno maa, Burundi ei..

Ei kai nyt tuollaista..?
 
Voi olla että on jossain vaiheessa pääkin kipeä tuollaisella työhyvinvointi matkalla. Ainakin itellä menee silleen että mitä turhempi työmatka, sen raskaampi.
 
Siis hetkinen. Esimerkiksi 90-luvulla Japanissa ammuttiin kymmenen elvytysnuolta yhteisarvoltaan luokkaa 130 biljoonaa jeniä. Eikö tuo ole aktiivista fipon käyttelyä? Itse ainakin pidän esimerkiksi puolessa vuodessa vanhentuvien ostos-vuochereiden jakamista melko aktiivisena toimintana. Infrakin on saanut osanta. Hieman kärjistäen jokaisella kirkolla pysähtyy milljoonaa kiitävä leijujuna.

Tuo oli ihan hyvä korjaus. On totta, että Japani harjoitti myös aktiivista fipoa. Siellä alennettiin tuloveroa ja lisättiin julkisia investointeja. Toimet auttoivat tasapainottamaan rajua pudotusta, koska ohjauskoron laskeminen nollaan ei saanut taloutta käynnistymään. Hyvin nopeasti iski kuitenkin velkapelko ja Japani nosti kulutusveroa, joka ajoi maan takaisin taantumaan.

Pääpointti kuitenkin siis se, että rahapolitiikka on taantumassa tehotonta. Narulla ei voi työntää. Ja se on nyt kuitenkin ainoa EU-tason instrumentti mitä oikeastaan voidaan käyttää.
 
Tuo oli ihan hyvä korjaus. On totta, että Japani harjoitti myös aktiivista fipoa. Siellä alennettiin tuloveroa ja lisättiin julkisia investointeja. Toimet auttoivat tasapainottamaan rajua pudotusta, koska ohjauskoron laskeminen nollaan ei saanut taloutta käynnistymään. Hyvin nopeasti iski kuitenkin velkapelko ja Japani nosti kulutusveroa, joka ajoi maan takaisin taantumaan.
Ehdittiinhän siinä kuitenkin viisi vuotta elvytellä teollisuumaiden suurimmilla sodanjälkeisillä alijäämillä ennen kulutusveron korotusta. Eikö tämän elvytyksen pitäisi olla suhteellisen lyhytaikaista toimintaa?
 
Ymmärtääkö kukaan ketjun talousneroista, mitä hallitus yrittää saavuttaa ehdotetulla kehitysyhtiöllä? Asiasta on noussut kauhea mekkala Arkadianmäellä, mutta ainakin itselleni (taloutta ja politiikkaa seuraavalle diletantille) on jäänyt harvinaisen epäselväksi, mitä hyötyä kehitysyhtiöstä olisi.

Sipilän mukaan kehitysyhtiöön kasataan suurin osa valtion omistajuuksista. Jotenkin maagisesti tästä omistusjärjestelystä kumpuaa investointeja ja kasvua. En ymmärrä, miten omistajuuksien uudelleenjärjestelyllä valtion omistukset muuttuisivat yhtäkkiä investoinneiksi. Jos talouskasvu olisi näin helppoa, niin eikö kaikki suomalaiset yhtiöt kannattaisi kasata yhden omistusyhtiön alaisuuteen? Abrakadabra: kasvua.

Vaikka olen aika skeptinen tämän suhteen, niin olisin ihan vilpittömästi kiinnostunut ymmärtämään asiaa paremmin, jos joku osaa selittää. Sipilän omista puheista - sen mitä olen mediasta lukenut - ei ole löytynyt vastauksia. Eikä eduskunnan loanheittokilpailusta juuri tule hullua viisaammaksi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom