Aika vitun paska "sijoittaja" saa olla, jos viimesen 7v nousun aikana vetää turskaa ihan millä tahansa sijoituksella. Todennäköisesti jossain vitun kalliissa pankissa 5% kuluilla jotain Pohjoismaiden kaivosrahastoja. Piensijoittajille parhaat kohteet ovat juurikin Indican (ja muillekkin) mainitsemat matalakuluiset indeksirahastot. Summaa voi laittaa yleensä 15 eurosta alkaen, ei mene merkintäkuluja, jotka syövät jo valmiiksi pientä laitettua pääomaa. Ja kun aktiivit ei juuri koskaan voita indeksirahastoja, joista suuri osa aktiiveistakin on itseasiassa piiloindeksirahastoja. Jos nyt 50v aloittaa laittamaan sen 50e/kk, niin eihän siinä rikastumaan kerkeä se on valitettava fakta. Mitä nuorempana sen parempi. Osakkeita ei juuri kannata pikkusummilla ostaa, koska kulut ovat hirmuiset pienistä summista prosentuaalisesti.
Sijoituksissa kannattaa muistaa:
- Minimoi kulut (merkintä, lunastus, hallinnointi)
- Hajautus
- Pitkäjänteisyys
Nimenomaan: kun aktiivisesti AMMATTILAISTEN hoitamat (harvardin / MIT:n alumnien) hoitamat pääsääntöisesti häviää markkinatuotolle, mikä into sitä suomalaisen perus kansalaisen on analysoida yhtiöitä kun ei niistä ymmärrä enempää kuin possu puolukkapiirakasta. Sitten sijoittaa osakkeisiin? Mistäs sen tietää mikä menestyy mikä ei..
Siksi mun mielestä kannattaa lähestyä tätä ihan toisella tapaa: kannattaa perehtyä riskien minimointiin ja valitun riski&tuottotason etsintään niin että jos ei halua ottaa niin paljoa riskiä kuin osakkeissa on, ottaa osan varallisuudesta korkosijoituksiin ja osan osakkeisiin, taasen jos haluaa ottaa enemmän riskiä, sitten menee pankista kyselemään lainaa.
Koska joka tapauksessa sijoituksen riskitaso elikkä salkun volatiliteetti laskee sitä mukaa kuin osakkeiden määrä kasvaa. Syy sille siis se että kaikkien osakkeiden liikkeet ei korreloi täydellisesti keskenään.
Mielenkiintoinen knoppitieto: hajautetun salkun riski voi hyvinkin olla alle sen mitä yhdenkään yksittäisen osakkeen riski on.
Siis noilla perusteilla: indeksisijoitus! Tylsää ehkä. Ei pääse kehumaan omia sijoitusgurun lahjoja jos veikkaa oikein. Ei tarvitse perehtyä firmoihin sen enempää. (Ihan kun sinänsä edes tehokkaiden markkinoiden heikon muodon perusteella mistään julkisesta tietolähteistä olisi mahdollista saada ylituottoja), eli jätetään ne tilinpäätöksen analysoinnit ihan niille keiden työnkuvaan se kuuluu, mä katson vuodessa läpi tasan yhden tilinpäätöksen ja se on porukoiden sijoituskämpän taloyhtiön tilinpäätös se.
Sijoituksissa tärkeää on olla ottamatta turhaa riskiä. Yksikin toteutunut Talvivaara jos ei vie nurin vituttaa varmasti hautaan saakka.
Parempi siis laskea kaikkien palkkoa nykyisestäkin, kun ei se kerran mihinkään vaikuta oli tulot enemmän tai vähemmän kun kaikki menee elämiseen?
Varmaan keskimäärin näin. Se vaan on ihan täysin oma syy jos ei yhtään osaa säästää. Miten mun mielestä tätä voi miettiä vaikka näin: Suomessa on 400 000 työtöntä. Nekin elää
Suomessa on tolkuttoman monta kaupan alan duunaria
Nekin elää
Suomessa on aika monta siivoojaa
Nekin elää
Niin miten muka ei voi säästää jos saa 2 tai 3 kertaa köyhän ansion..
Eikös noiden vähävaraisten tulisi olla kuolleita nälkään jo jos kerran alle 3.5 tonnin ei vaan voi elää
Vaikka miljoona Suomessa elää koko elämänsä ettei kertaakaan saa tuota 3.5 tonnia.
Tosiaan: ihmettelen että miten muka kaikki raha vaan menee. Vaikka kyllä sitä sadat tuhannet elää satasilla kuussa ja siltikin on katto pään päällä ja ruokaa saa joka päivä.
E: hyviä säästövinkkejä: 1: miksei muuta kimppakämppään?
2: säännöllisyys: joka tilistä ensin rahaa itselle sitten vasta muuhun
3. Kuluja alas: ei ole pakko tilata joka lehteä, ostaa joka vuosi uutta luuria, ajella tän vuoden mallisella autolla..
4. Diy-hommia vapaa-ajalla. Mä korjaan auton itse jos ei superihmeellistä ole, säästää 65 e/h ja minä en toistaiseksi tienaa 65 e/h. Kyllä siitä vuoden mittaan jtain aina kertyy.
5. Hienoa on et jokainen voi keksiä itselleen sopivat tavat säästää&investoida. Mä en vaan tykkää tästä nykyisestä kulutushysteriasta että harrastukseksi nimetään shoppailu?