Mitä tämä mielestäsi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa?..... pyrkiä rauhoittamaan nousukausien ylilyöntejä....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä tämä mielestäsi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa?..... pyrkiä rauhoittamaan nousukausien ylilyöntejä....
Saksa meinaa muuten investoida vuoteen 2030 mennessä 264,5 miljardia euroa liikenneinfrastruktuuriin! Missä #menokuri? Mitä tapahtuu #kilpailukyvylle?
http://www.bloomberg.com/news/artic...autobahns-leave-drivers-stuck-in-traffic-jams
Minusta se Keynesin huomio, että omilleen jätettynä yksityinen sektori tuottaa yhä suurempaa kuplaa toisensa perään, on validi syy miksi julkisen sektorin tulisi kontrata bisnessykliä eli pyrkiä rauhoittamaan nousukausien ylilyöntejä ja toisaalta investoimaan taantumassa.
Millä mittarilla Suomessa on EU:n suurin julkinen sektori?
Lisäksi haluaisin tietää missä teoria (mikä niistä?) on väittänyt, että mitä suurempi julkinen sektori, sitä enemmän hyvinvointia?
Voi helvetin perse taas tätäkin byrokratian kaunista kukkasta!
Sain tuossa viime kuussa TE-toimistolta työtarjouksen, jota tuli hakea 22. päivään mennessä. Sain kuitenkin tätä ennen tiedon, että minut on hyväksytty toiseen työpaikkaan (jota ihan itse omin pikku kätösin kenenkään komentamatta hain), joten en toimiston tarjoamaa paikkaa hakenut. Ilmoitin tästä myöskin selvityksessäni toimistolle, että MINULLA SIIS ON JO TYÖPAIKKA.
Mutta ei, ehei, ei nyt sentään. Sen sijaan, että ajattelin oleva järkevä ihminen ja säästäväni kaikkien osapuolien aikaa, minulta on nyt EVÄTTY päiväraha tuosta helmikuun lopusta eteenpäin sillä perusteella, että olen toiminnallani estänyt oman työllistymiseni. ETTÄ MITÄ HELVETTIÄ?!?!?!?!
Olisiko mun siis pitänyt hakea sitä paikkaa, mennä työhaastatteluun ja ilmoittaa siellä, että en minä tätä paikkaa voi ottaa, kun olen jo saanut muualta töitä, mutta tulin nyt tänne haastatteluun tuhlaamaan meidän kaikkien aikaa, kun TE-toimisto käski.
Pähkinänkuoressa olen siis ollut ilman tuloja viimeisen kuukauden ja todennäköisesti jatkan rahattomana elämistäni toukokuun loppuun asti, jolloin saan ensimmäisen palkkani siitä työstä, jonka hyväksyminen johti tähän nykyiseen tilanteeseen.
PERKELE!!!!!
Ei tämä nyt voi mennä näin, eihän?
P.S: Saa ja pitää jakaa!!!
Mitä jos luovutaan kokonaan työttömyysturvasta? Luodaan kansalaispalkka tai millä nimellä sitä kutsuttaisiinkaan = 10h joustavasti töitä viikossa sellaisissa hommissa, mikä on yhteiskunnallisesti hyödyttävää, muttei tuottavaa (jottei viedä töitä muilta ihmisiltä eikä aiheuta "ilmaista työvoimaa" mikä vie työtä muualta)? Kuukaudessa tulisi 40h/hommaa = ja vaikkapa se sama työttömyyskorvauksen kokoisena, kuin nytkin. Sitäkin tosin voisi porrastaa siten, että työttömyyden alkaessa se on suurimmillaan ja joka kk vähenee.
Tällaisia hyödyllisiä hommia lienee ainakin teidenvarsien ja katujen siivous? Mutta mitäs muuta? Mitään ikkunoidenpesua tms. metsänraivausta ei voisi toteuttaa, koska sellaiset veisivät töitä siivous- ja kotilausfirmoilta.. Yhteiskunnallisesti hyödyttävät, mutteivat tuottavat hommat voisivat olla myös opiskelua, kenties maanpuolustusta? Tuottamaton vastike voisi olla myös esimerkiksi liikuntaa, joka vähentäisi sydän- ja verisuonitauteja yms. muuta vastaavaa. Itse jos olisin työtön, niin mielellään kouluttaisin itseä tai kävisin ohessa vaikkapa siivoamassa, jos se olisi kannattavaa tai vaikkapa kuntoilisin kansalaispalkkani eteen.
Toisaalta tuon 10h (tai enemmän) voisi olla vaikkapa yksityisellä hommissa, joka tietysti maksaa siitä sen asiankuuluvan palkan (esim. 8e/h siivouksesta) ja sitten työnantaja vaan informoi valtiota, että työntekijä on tehnyt vastiikkeellisen homman.. Eli tulisi kuukaudessa ensinnäkin rasti ruutuun, että on tehnyt 10h/viikkoa vastikkeellista asiaa ja saa valtiolta vatikkeellisen kansalaispalkan sen noin 600e/kk + työpalkan 8ex40h=320e = 920e/kk tekemällä 10h/vk "vastikkeellista hommaa".? Eikös tämmöinen vähän liippaa suorastaan perustuloa, mutta kuitenkin siten, että jotain pitäisi tehdä (tuottavaa palkallista hommaa jossakin tai sitten tuottamonta hommaa eli teidenvarsien siivousta, opiskelua tai maanpuolustushommaa, liikuntaa tms 10h/viikko)?
Mitä mä tässä nyt mietin väärin, kun en tajua. Tuollaisessa järjestelmässä kannustettaisiin opiskelemaan, pitämään huolta kunnosta tai vaihtoehtoisesti voisi tehdä "tuottamatonta hyödyllistä työtä" tai tuottavaa työtä kansalaispalkkaa vastaan, mutta tuottavasta työstä saisi luonnollisesti palkkaa kansalaispalkan lisäksi? Tällöin työttömät tekisivät jotakin vastikkeellista viemättä kuitenkaan töitä töissäkäyviltä luomalla ilmaista työvoimaa. Luonnollisesti kansalaispalkan tulisi olla pienehkö, että työnteko kiinnostaisi siihen lisäksi, kenties se voisi laskea progressiivisesti joka kk alaspäin, kun työttömyys pitkittyy.
Tai järjestelmä, jossa on perustulo mutta vastikkeellisena. Ts. On tehtävä töitä lisäksi esim. 10h/viikko vähintään (palkan saaden lisäksi) tai 10/h viikko kuntoiltava/opiskeltava/osallistuttava maanpuolustuhommiin?
Jos perustulo olisi vaikka 500e/kk, niin sen saisi siis joko opiskelemalla/kuntoilemalla tai osallistumalla maanpuolustushommiin 10h/vk tai tekemällä töitä vähintään 10h/vk lisäksi. Töitä jos onnistuisi saamaan, niin toki ne tulisi perustulon lisäksi. Jos ei saisi töitä, esim. pieni kuntoiltu ja opiskelu on kansanterveydellisesti ja taloudellisesti hyödyttävää.
Lisäksi perustulo voisi olla porrastettu, eli kun jää työttömäksi se on 800e/kk ja kun se jatkuu, niin laskee 100e/kk kunnes saavuttaa vaikkapa 500e/kk tason.
Nyt kun tuota wikileaksin veroparatiisilistaa on hehkutettu jo useamman päivän ajan ja sitä aletaan vissiin pikkuhiljaa paljastaa, niin mitä veikkaatte, kuinka paljon poliitikkoja löytyy listalta ja kuinka paljon ei-poliitikkoja? Islannin pääministerihän sieltä jo bongattiin, mutta itse veikkaan, että tulee löytymään todella paljon poliitikkoja ja nimenomaan niitä, jotka kovaan ääneen julistavat finanssisektorin sääntelyn yms. vallan keskittämisen puolesta.
Ylen MOTin ensi jaksossa kuulemma paljastavat suomalaisia nimiä. Ekan jakson lopun perusteella ainakin Keke Rosberg on siellä. Oli vähän koomista, kun Keke alkoi selittämään että ei kuule, kun toimittaja kyseli jostain veroparatiisifirmasta.
Tuo eka jaksokin kannattaa katsoa.
http://areena.yle.fi/1-3179044
Alex Stubb kun olis narahtaneiden joukossa, se heittäisi varmaan vaan että "sori siitä"...
Alex Stubb kun olis narahtaneiden joukossa, se heittäisi varmaan vaan että "sori siitä"...
Mutta miksi keke on panamaan laittanut rahojaan, eikös se ole asunut monacossa viimeiset 35 vuotta?
Hajauttaa omistuksiaan/sijoituksia?
Mitä jonkun Keken tai vastaavan ulkomaalaisen ei-poliitikon bisnekset ylipäätään kuuluu kenellekään? Ja muutenkin, pelkkä firma panamassa tuskin kenestäkään tekee moraalitonta saati rikollista. Jos kaivavat esille että on rahnua pesty tai kierretty veroja niin eikun todisteita pöydälle. Veikkaan iha mutulla että listalla on suomesta näitä tyypillisiä wincapitaan ja muihin huijauksiin rahojaan menettäviä "yrittäjiä". Kun joku on sanonut että kannattaa laittaa firma veroparatiisiin niin sehän laitetaan vaikka ei olisi hajuakaan mitä sillä tehdään.