No niin suhtaudun. Olen onnekseni viettänyt työurani aloilla, joissa järjestöillä on mitätön rooli. Systeemi, jossa järjestöt sopivat kaikkien palkoista ei palvele sen enempää työnantajien kuin työntekijöidenkään etua. Suomen systeemi perustui pitkään peruskoulun ideaan siitä, että kaikki osaavat aika hyvin. Tämä toimi todella hyvin niin kauan, kuin kolmannen maailman koulutus oli käytännössä olematonta, tietokoneet olivat vähän pidemmälle vietyjä nelilaskimia, eikä lähes kaikki maailman tieto ollut saatavilla suurimmalle osalle maailmaa netissä. Ymmärrän hyvin Indican ja Timban pointin siitä, että jonkun täytyy kantaa huolta nelosketjun työmyyristä. Tottakai. Tällaisten ihmisten työllistäminen ei ole mahdollista, ellei työn teettämisen kynnyskustannusta paineta paljon alaspäin. Työstä maksettavat korvaus ei voi yksityisellä sektorilla ylittää työn tuottavuutta. Huolenpito tämän päälle on yhteiskunnan tehtävä - mieluiten niin, että kustannustaso laskee sen sijaan, että jengi täyttää lomakkeita virastoille.
Mikä osa Tanskan mallista? Vientiteollisuus määrää katon muiden palkankorotuksille? Vai nollan päivän irtisanomisaika sekä työnantajalle että työntekijälle? (mitä itse kyllä kannatan)
Saksassa on paljon valmistavaa teollisuutta, johon verrattuna esim. suomalainen konepajateollisuus ei ole enää kilpailukykyinen.
Koneella on lähes 50 000 työntekijää, joista Suomessa on pari tuhatta. Pelifirmat työllistävät suurin piirtein saman verran porukkaa. Jotta Suomella menisi hyvin, pitäisi syntyä sellaisia uusia toimialoja, jotka työllistävät Suomessa satojatuhansia ihmisiä. Jotta tällaisten yritysten aihioita voisi alkaa syntyä, pitäisi purkaa koko työn tekemistä ja teettämistä säännöstevä koneisto pois tieltä. Työn tekemisen ehdot Suomessa synnytettiin aikana, jolloin lähes kaikki isot yritykset olivat joko osana kotimaista kartellia, tai monopoliasemassa. Oli ihan oikein, että tästä rahavirrasta saivat tekijätkin osansa. Nyt nämä rahavirrat ovat jo kauan sitten tyrehtyneet. Sellainen asetelma, missä yrittäjä lähtee etsimään uutta tällaista virtaa, mutta työntekijöille pitää maksaa ikäänkuin se virta olisi jo löytynyt, ei tule ikinä onnistumaan.
Elintaso Suomessa tulee merkittävästi tippumaan isolla osalla kansasta.
Mä en liene ainoa jonka mielestä dopeyn postaukset on pakkotoiston parhaita
Näinhän se menee kuin kirjoitit.
Mä kritisoin aiemmin sitä asennetta mikä aika monella on että pidetään itseä sellaisena starana jolta ei voi kun edut nousta ja se ihan omaa ahkeruutta on.
Ja mun puhumat kolmoskentän tekijät: mä tarkoitan siis en mitään luuseriosastoa vaan ihan sellaisia peruslahjakkaita ja erittäin kunnianhimoisesti tekeviä jotka on asenteeltaan ja työltään jo ihan selkeästi yli sen perustason, mitä nyt perustasona voi pitää, mutta ei silti ikinä millään mittarilla menesty. Kuten vertaus: ei sinne Mestikseen ole 95% lätkäjunnuista ikinä yhtään mitään toivoakaan päästä.
Ei se että ei menesty suinkaan aina ole aloitekyvyttömyyttä, laiskuutta, surkeutta, vaan joskus voi olla vaan huonoa tuuria. Ja tietty sitä ettei lahjakkuus ole parhaan prosentin tasoa.
Kuitenkin kun on vaikka kuinka paljon kaveria jotka tekee vitusti hommia, on käyny hyvät koulut, osaa puhua kiinaa ja silti saa korkealla kakkosella olevaa palkkaa suorittavasta duunista. Vaikka tekee kyllä enemmän kuin 95% muista.
En mä suoraan kanna huolta siitä että saako Pentti töitä kaupungin tekniseltä virastolta vai ei, ennenkuin keuhkosyöpä armahtaa 40 v tupakoinnin jälkeen. Vaan siitä että hyötyykö yrittäjämäisestä asenteesta, hyvästä koulutuksesta, jatkuvasta itseopiskelusta, erittäin hyvästä kielitaidosta ja sen sellaisesta. Siitä siis että 100% asennetta 100% ankaraa työtä ja 100% kyvykkyyttä ei vaan riitä mihinkään, kun kilpailu on ankaraa ja ihan helvetin moni on ihan helvetin kyvykäs vaikka ei ikinä menesty. Ja se leimataan heti ihan paskaksi.
Mun mielestä suomalaiset on muutenkin tottunu liian hyvälle, ei tarvi ku Facebook avata ja siellä on joka toinen curacaolla tai Thaimaassa tälleen kun on talvi.
Mä olen kasvanu 1990-luvun lamassa ja se totisesti näkyi, ja mun mielestä olisi aika vitun terveellistä suurelle osalle elellä muutama vuosi pelkillä keitetyillä perunoilla ilman voita.
T. En muuten ole itse eläessäni kertaakaan perunoita keittänyt, niitä on tullu lapsena syötyä ihan tarpeeksi yhdeksi elämäksi.