Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
EDIT: Sen verran vielä yleissitovuuden poistumisen realistisuudesta, että jopa tällä hetkellä, kun lama on kestänyt kohta 8 vuotta eikä loppua näy, niin tilanne on se, että kun hallitus ilmoittaa, että palkkoja leikataan myös yksityisellä sektorilla ilman neuvotteluoikeutta, niin se synnyttää vähemmän vastustusta kuin yleissitovuuteen kajoaminen. Jotenkin tuntuu vain niin järjettömältä, että: "Ei minua niin haittaa, jos SSS ilmoittaa, että vastoin työnantajani ja minun sopimusta, palkkaani leikataan kuin se, että jatkossa minä saisin sopia asioista itse työnantajani kanssa".
Jep, suurin osa suomalaisista on ihan puhtaita äärikommunisteja ja totalitaristeja, joten siinä mielessä suomen kohtalo on juuri se minkä se ansaitsee. Lukaiskaa vaikka tuota taksikeskustelua tällä osiolla, siellä 90% kirjoittajista on ihan vakavissaan sitä mieltä että keskuskomitean hallinnoima järjestelmä on kuluttajan kannalta paljon parempi kuin vapaasti toimiva markkina. Sama koskee tätä työmarkkinakeskustelua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, suurin osa suomalaisista on ihan puhtaita äärikommunisteja ja totalitaristeja, joten siinä mielessä suomen kohtalo on juuri se minkä se ansaitsee. Lukaiskaa vaikka tuota taksikeskustelua tällä osiolla, siellä 90% kirjoittajista on ihan vakavissaan sitä mieltä että keskuskomitean hallinnoima järjestelmä on kuluttajan kannalta paljon parempi kuin vapaasti toimiva markkina. Sama koskee tätä työmarkkinakeskustelua.

Suomi on tosiaan niin kommunistinen maa, että on suoranainen ihme miten kapina saatiin aikanaan käännettyä valkoisten voitoksi. Probsit siitä.

"Etenkin suomalaisten suhteellinen osuus puolueen jäsenistä oli suuri: 1920-luvulla ajoittain jopa puolet puolueen jäsenistä oli suomalaistaustaisia."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvaltain_kommunistinen_puolue

Kai niitä usassa oli paljon suomalaisia kommunisteja kun ne oli sodan hävittyään menneet maanpakoon.

Mä kysyn teiltä palkkojen alennusta kannattavilta seuraavaa: oletteko itse valmis ottamaan vaikkapa 30% palkoissa alas lähivuosina että voisitte varmasti säilyttää työnne? Entä siksi että naapurin Markon serkun kummi saisi töitä varastolta?
Entä jos mskomu ja kumppanit menettäisitte työnne menisittekö uuteen työhön vaikkapa 2xxx alkuisilla bruttopalkoilla?

Musta tässä tuntuu olevan eniten sellainen ajatus taustalla että jokainen täällä kokee olevansa niin vitun korvaamaton että pennin jeniä ei itseltä leikata mutta kaikilta muilta saisi palkkaa alentaa tonnin että olisi itse suhteessa rikkaampi.

kyllä mä ainakin olen sitä mieltä että oma etu ensin ja palkanalennukset käy niin kauan kuin niillä ei ole edes teoriassa varaa koskaan osua itselle. Sen sijaan mitä jossain vaikkapa kiinteistöhuoltoalalla maksetaan on mulle aivan sama, maksakoot vaikka 200 euroa kuussa all i care.

E: mä en ole muuten sitä mieltä että eu ja euro mitenkään voisi toimia jos työvoima ei liiku niin vapaasti että eri eu-maiden työttömyysasteet olisi suht samat. Eli edelleen mun mielestä ratkaisu suomen ongelmiin on kepillä ja porkkanalla saada suomalaiset entistä useammin töihin toisiin eu-maihin.
Suomen työttömyyttä hoitaisin itse vaatimalla että työpaikka on otettava vastaan mistä tahansa jäsenmaasta + muuttokustannuksiin sun muihin tukea että työvoiman liikkuvuudella suomalainen työvoimakin työvoimailisi siellä missä sille suurin tarve on.

Viimeksi muokattu:
Ei se ketään muutakaan kosketa ei Suomeen ole pakko jäädä. Sitähän mäkin tahdon sanoa että mun mielestä täällä vallitsee helvetin suunnaton tekopyhyys..

Vaan jos eurollakaan leikataan pakkiksen talousketjulaisilta on meteli valmis..

Ja suomen tilanne tasapainottuisi parhaiten lisäämällä työvoiman liikkuvuutta eu-alueella JA sillä että euroalueella harmonisoitaisiin verotus, julkisen sektorin koko ja konkreettisesti lisäämällä yhdentymiskehitystä.

Eu toimisi jos jäsenmaiden välillä olisi kunnollinen työvoiman liikkuvuus, jolloin ei tulisi tilannetta että jossain Suomessa voi olla 3 kertainen työttömyys ja sen mukaiset julkiset menot verrattuna baijeri-bawü-sveitsi.
Se ei olisi mahdollista jos työvoima oikeasti liikkuisi jäsenmaiden välillä.

Mä kysyn teiltä palkkojen alennusta kannattavilta seuraavaa: oletteko itse valmis ottamaan vaikkapa 30% palkoissa alas lähivuosina että voisitte varmasti säilyttää työnne? Entä siksi että naapurin Markon serkun kummi saisi töitä varastolta?
Entä jos mskomu ja kumppanit menettäisitte työnne menisittekö uuteen työhön vaikkapa 2xxx alkuisilla bruttopalkoilla?

Minä olen valmis tekemään töitä siihen hintaan, että työnantajani pystyy myymään työpanokseni eteenpäin voitolla. Vastaa mielestäni kaikkiin esittämiisi kysymyksiin.

Jos myyt työpanoksesi tonnilla työnantajan voitto senkun paranee!

Mitäs jos se työnantaja ei pysty myymään sitä tuotetta/palvelua jos joutuu maksamaan työntekijälle 3000€/kk mutta jos työntekijä maksaisi vain 2000€/kk niin sitä pystyisi myymään?

Eli taas tullaan tähän perinteiseen asiaan että jos työntekijä ei tuota enemmän kuin maksaa niin työpaikkaa ei synny ollenkaan.

Ja kumpi on parempi vaihtoehto: se että ihmiset on töissä 2000€/kk palkalla vai kortistossa jos nämä on ne ainoat reaaliset vaihtoehdot?

Toki jos AY-liike saa päättää niin kortistossa ettei vahingossa vaan sille nopeasti vähenevälle työporukalle jouduta mitään palkan alennusta ottamaan.

Itse suostuisin ihan heittämällä 5% palkan alennukseen. Se ei kuitenkaan perusduunarin taloutta kaada, jättää sen yhden känniviikonlopun välistä niin se tappio on kuitattu sillä.

Mitäs jos se työnantaja ei pysty myymään sitä tuotetta/palvelua jos joutuu maksamaan työntekijälle 3000€/kk mutta jos työntekijä maksaisi vain 2000€/kk niin sitä pystyisi myymään?

Ja kumpi on parempi vaihtoehto: se että ihmiset on töissä 2000€/kk palkalla vai kortistossa jos nämä on ne ainoat reaaliset vaihtoehdot

Itse suostuisin ihan heittämällä 5% palkan alennukseen. Se ei kuitenkaan perusduunarin taloutta kaada, jättää sen yhden känniviikonlopun välistä niin se tappio on kuitattu sillä.

Mäkin jos tienaisin 20 000 e / kk niin voisin suostua pitkin hampain 19 000 e palkkaan. Aika kovatuloinen olet.

Sellaiset työpaikat joutaakin Schumpeterin hengessä kuolla pois jotka tuottaa paskasti

Ja edelleen mun mielestä suomen ( ja muiden ) työttömyys tulisi tasapainottaa työvoiman vapaan liikkuvuuden kautta ei siten että luodaan maahan paskan lisäarvon työpaikkoja.

Jos myyt työpanoksesi tonnilla työnantajan voitto senkun paranee!

Totta. Voin myös kysyä toiselta työnantajalta, että haluaisiko hän maksaa minulle samasta hommasta vaikka kymppitonnin. Mielestäni tämä on aivan reilua kaikin puolin. Ja empiirisen tiedon valossa tämä johtaa myös suurempaan hyvinvointiin - kaikissa tuloluokissa.

Välikevennykseksi:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016012821031296_uu.shtml

Mäkin jos tienaisin 20 000 e / kk niin voisin suostua pitkin hampain 19 000 e palkkaan. Aika kovatuloinen olet.

Sellaiset työpaikat joutaakin Schumpeterin hengessä kuolla pois jotka tuottaa paskasti

Ja edelleen mun mielestä suomen ( ja muiden ) työttömyys tulisi tasapainottaa työvoiman vapaan liikkuvuuden kautta ei siten että luodaan maahan paskan lisäarvon työpaikkoja.

Itse olen yrittäjä ja tulot kuukaudessa on tällä hetkellä noin 1500€.

Suurin osa firman rahoista sijoitetaan kasvamiseen jotta sitten joskus pääsisi oikeasti palkoille.

En kannata hallituksen pakkolakeja enkä myöskään palkanalennuksia yli koko työmarkkinan. Kannatan sitä, että palkat muodostuvat työvoiman kysynnän ja tarjonnan perusteella aloittain, alueittain, yrityksittäin ja työntekijöittäin ilman mitään yleissitovuutta. Joillakin tämä johtaisi tulojen laskuun ja toisilla nousuun.

Oma ansiotasoni jo pidemmän aikaa muodostunut käytännössä näin, mutta tiedostan, etteivät monet työntekijät ole jaksaneet nähdä oman markkina-arvonsa ylläpidon ja kasvattamisen eteen sitä vaivaa, minkä itse olen.

Luin muuten tänään yleissitovuuden synnystä mielenkiintoisen artikkelin: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/mie...tovuus-syntyikaan/?shared=308041-59c58772-999

En kannata hallituksen pakkolakeja enkä myöskään palkanalennuksia yli koko työmarkkinan. Kannatan sitä, että palkat muodostuvat työvoiman kysynnän ja tarjonnan perusteella aloittain, alueittain, yrityksittäin ja työntekijöittäin ilman mitään yleissitovuutta. Joillakin tämä johtaisi tulojen laskuun ja toisilla nousuun.

Oma ansiotasoni jo pidemmän aikaa muodostunut käytännössä näin, mutta tiedostan, etteivät monet työntekijät ole jaksaneet nähdä oman markkina-arvonsa ylläpidon ja kasvattamisen eteen sitä vaivaa, minkä itse olen.

Luin muuten tänään yleissitovuuden synnystä mielenkiintoisen artikkelin: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/mie...tovuus-syntyikaan/?shared=308041-59c58772-999

Tehdäänpä jääkiekkovertaus.
On olemassa kauhea lauma elämänsä kiekolle omistaneita pelaajia jotka syystä tahi toisesta on jämähtäneet mestisseuran kolmosketjuun. (Ja mestis ei nyt ole mikään höntsäliiga mihin kuka tahansa kelpaa )
Samalla saaden hieman päivärahoja.

Sitten paikalle leijailee alexander barkov mersulla ja vittuilee että kyllä minä ainakin olen nähnyt niin pitkäjänteisesti vaivaa että miksi te olette noin köyhiä. Juuri sain 34 miljoonan jatkopahvin Floridasta.

Winner takes it all talous on sinänsä ihan nykyajan trendi mutta kuinka oikeudenmukainen se on..

Ei ne newsflash suomalaiset 2000 euron roskaduunarit suinkaan jokainen ole sitä siksi että ne omaa laiskuuttaan ansaitsee sen.
Moni erittäin paljon huonommin menestyvä on voinut käyttää samanlaisia määriä aikaa ja vaivaa kuin se barkov mutta syystä tai toisesta pienetkin lahjakkuuserot voi saada todella suuren eron rahallisessa lopputulemassa.

Moni mestisjanari on käyttänyt ihan vertailukelpoisia määriä vaivannäköä osaamisen parantamiseen vaan toiset on NHL:ssä toiset ei.

Suurin osa ihmisistä voi käyttää vaikka 20h viikossa töiden ohella osaamisensa kehittämiseen 20 vuotta havaitakseen että ei ole noussut pykälän vertaa eteenpäin elämässä.

Siinä missä joku on erittäin korkealla puolet pienemmällä vaivalla. Nääs pienetkin asiat vaikuttaa siihen että winner takes it all ja muille jää luu kouraan.

E: newsflash. Iso osa toki on menestymättömiä laiskuuden tai muun vastaavan vuoksi. Mutta alatasollakin on paljon porukkaa jotka tekee erittäin paljon uransa eteen saamatta siitä mitään palkintoa, menestyminen on poikkeus ei sääntö, ja erittäin moni menestymätön tekee oman markkina-arvon kehittämiseksi enemmän töitä kuin menestyneempi, vain että vaivannäkö valuu lattiakaivoon.
Menestys ei ole pelkkää omaa ansiota.

Menestymättömyys helvetin usein on omaa syytä
Vaan on maailma täynnä perkeleen pätevää porukkaa jotka näkee perkeleesti vaivaa eikä silti ikinä pääse minnekään.

indica ja K-Rauta vissiin myös hyväksyy esim nämä anarkistien mellakat, missä laitetaan vaan satunnaisia kauppoja tai vaikka yksityisten ihmisten autoja paskaksi?...
Älä nyt viitsi. Tiedät fiksuna miehenä itsekin, että tämä vertaus on täysin naurettava (ns. reductio ad absurdum). Mellakointi on rikos, joka vieläpä uhkaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Työtaistelu on perustuslaissa turvattu kansalaisoikeus.
Sananvapaus ei ole kyllä mitenkään pohjimmainen peruste. Sananvapautta on oikeus järjestää mielenosoituksia hallitusta vastaan kaupunkien keskustoreilla. Jos niitä sanoja pitää painottaa aiheuttamalla vahinkoa ulkopuolisille tahoille, niin silloin se mielipiteen ilmaisu syrjäytetään kiristyksellä.
Tämä on sinun mielipiteesi asiasta. Suomen perustuslaki on toista mieltä.

Siinä mielessä olet oikeassa, että lakko on eräänlaista kiristystä, sillä se aiheuttaa lähes aina vahinkoa muille tahoille (esim. yritykselle tai kuluttajalle). Mutta Suomessa ja melkein kaikissa sivistysmaissa on katsottu, että tämän tapainen "kiristys" on sallittavaa toimintaa, koska se on tärkeä osa sananvapautta. Looginen johtopäätös on siis se, että sananvapauden nimissä sallitaan myös toiminta, josta koituu taloudellista haittaa muille (huom. ei mikä tahansa toiminta).

Jos olet asiasta eri mieltä, niin olen valmis tukemaan mielipiteenvapauttasi vaikka lakkoilemalla!
Kysymys K-Raudalle: Onko sinusta oikein, että lakkoilijoita ei saa irtisanoa?
On. Koska lakkoilu katsotaan tärkeäksi perusoikeudeksi, on Suomessa ja lähes kaikissa muissa demokraattisissa maissa tehty lainsäädäntö, joka suojelee lakkoilijaa. Samanlaisella lainsäädännöllä on mm. päätetty, että äityisvapaalla olevaa naista tai varusmiespalvelusta suorittavaa miestä ei voi irtisanoa. Mielestäni yhteiskunnassa pitää olla tämän kaltaisia lakeja, joilla turvataan perusoikeuksia ja estetään mahdolliset ylilyönnit työmarkkinoilla.

Winner takes it all talous on sinänsä ihan nykyajan trendi mutta kuinka oikeudenmukainen se on..
Tämän käyrän tasoittaminen halutulla tavalla on sitten se homma, mihin yhteiskunnan veroporrastusta ja sosiaaliturvaa tarvitaan. Yhteiskunta pyörii vain, jos siellä tehdään lisäarvoa tuottavaa työtä. Tämä lisäarvon tuottaminen ei enää globaalissa kilpailutilanteessa ole yhteensopiva tämän ideaalin kanssa, missä sosiaalisesti oikeudenmukaisen tulotason aikaansaanti kaikille on poliitikkojen perseilystä huolimatta on yksityisten yritysten vastuulla. Tämän voi käydä toteamassa työttömyystilastoista.
newsflash. Iso osa toki on menestymättömiä laiskuuden tai muun vastaavan vuoksi. Mutta alatasollakin on paljon porukkaa jotka tekee erittäin paljon uransa eteen saamatta siitä mitään palkintoa, menestyminen on poikkeus ei sääntö, ja erittäin moni menestymätön tekee oman markkina-arvon kehittämiseksi enemmän töitä kuin menestyneempi, vain että vaivannäkö valuu lattiakaivoon.
Ei Suomessa ole paljon työttömiä siksi, että suomalaiset ovat laiskoja. Duunarinakin voi tulla työnantajalleen likipitäen korvaamattomaksi ihan vaan tekemällä oppimalla ja koettamalla toimia firmalle edullisella tavalla. Toimihenkilöiden työehtosopimuksessa on nähty fiksuksi estää työnantajaa palkitsemasta yksilöitä hyvistä tuloksista, jos toimenkuva on sama.

Ei näitä poliittisia lakkoja ole mitenkään rajattu koskemaan vain Suomen hallitusta...

Totta, poliittinen lakko voi koskea muitakin asioita. Käytin hallitusta esimerkkinä, koska keskustelu lähti käyntiin hallituksen toimia vastustaneesta ulosmarssista. Käytännössä meillä kuitenkin on "maan tapa", jossa ay-liike osoittaa mieltään pääasiassa työmarkkinoihin liittyvissä kysymyksissä (esim. pakkolait). En muista milloin Suomessa olisi viimeksi ollut mielenilmauslakko esim. ulkopolitiikkaan liittyen.

Siitä olen samaa mieltä, että työtuomioistuimen jakelemat sakot ovat liian alhaisia. Pelotevaikutusta ei synny, jos sakko on muutaman tonnin luokkaa.
Eikä ole. Kyse on siitä, että demokratia on luovuttanut itselleen kuuluvaa valtaa työntekijöiden etujärjestöille.
Demokratia ei tarkoita sitä, että eduskunnalla ja hallituksella on kaikki valta kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Eduskunta ja hallitus luovuttavat valtaa monelle eri taholle, esim. tuomioistuimille, kunnille, EU:lle, jne. Yhteiskunnassa on valtaa käyttäviä ei-valtiollisia tahoja, joihin ei yleensä vaikuteta valtion taholta (esim. media). Työmarkkinat ovat yksi alue, jossa valtio on perinteisesti ottanut sivuroolin ja antanut työmarkkinajärjestöjen sopia keskenään.

Luulin, että kannattaisit periaatteellisella tasolla mallia, jossa valtio ei yritä päsmäröidä kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla?
Laittomat lakot ovat Suomessa todella yleisiä kansainvälisesti verrattuna...
Laillisia lakkoja voi pitää lähinnä silloin, kun voimassaolevaa työehtosopimusta ei ole. Suomessa on lähes aina voimassa sopimukset, jolloin melkein mikä tahansa lakko on laiton. Näissä olosuhteissa laittomien lakkojen määrä nousee varsin korkeaksi.

Sen sijaan, että keskityttäisiin miettimään laittomia ja laillisia lakkoja, pitäisi keskittyä lakkojen kokonaismäärään. Tällä mittarilla Suomi on Euroopan keskikastia.
Kannatan sanan- ja yhdistymisvapautta, mutta poliittisella lakolla ja sananvapaudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa...
Olen eri mieltä. Katso ylempänä vastaukseni NHB:lle.

Totta, poliittinen lakko voi koskea muitakin asioita. Käytin hallitusta esimerkkinä, koska keskustelu lähti käyntiin hallituksen toimia vastustaneesta ulosmarssista. Käytännössä meillä kuitenkin on "maan tapa", jossa ay-liike osoittaa mieltään pääasiassa työmarkkinoihin liittyvissä kysymyksissä (esim. pakkolait). En muista milloin Suomessa olisi viimeksi ollut mielenilmauslakko esim. ulkopolitiikkaan liittyen.
Vuonna 2014 AKT oli saartanut venäläisen aluksen. Venäläisen varustamon lakimies lähestyi lakon järjestäjiä kirjeellä, jonka sisältö ei miellyttänyt. AKT sulki vastalauseena kaikki Suomen satamat.
Siitä olen samaa mieltä, että työtuomioistuimen jakelemat sakot ovat liian alhaisia. Pelotevaikutusta ei synny, jos sakko on muutaman tonnin luokkaa.
Maksimisakoista on säädetty lailla, joiden muuttamisen vastustajaksi olet tässä keskustelussa positioitunut.
Demokratia ei tarkoita sitä, että eduskunnalla ja hallituksella on kaikki valta kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Eduskunta ja hallitus luovuttavat valtaa monelle eri taholle, esim. tuomioistuimille, kunnille, EU:lle, jne.
En vastusta vallan kolmijako-oppia. AY-liikkeen toimintamahdollisuudet Suomessa ovat vain aikaansaaneet eräänlaisen nelijaon. Lainsäädännöllä on turvattu vaikutusjärjestölle rajoittamaton oikeus tuottaa vahinkoa ilman (käytännössä) mitään seuraamuksia. Otetaan nyt esimerkiksi tämä Helsinkiläistä telakkaa koskenut ulosmarssi. Miksi valittiin juuri tämä yritys? Ehdotettiinko ko. firmalle toimenpiteitä, joita noudattamalla olisikin marssittu ulos jostain muualta?
Yhteiskunnassa on valtaa käyttäviä ei-valtiollisia tahoja, joihin ei yleensä vaikuteta valtion taholta (esim. media).
Jos media levittää jonkun yritystä tai yksityistä henkilöä taloudellisesti haittaavan jutun, joka osoittautuu perättömäksi, niin korvausvastuu vastaa vahinkoa.
Työmarkkinat ovat yksi alue, jossa valtio on perinteisesti ottanut sivuroolin ja antanut työmarkkinajärjestöjen sopia keskenään. Luulin, että kannattaisit periaatteellisella tasolla mallia, jossa valtio ei yritä päsmäröidä kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla?
Tämän seurauksena meillä on yksi maailman jäykimmistä työmarkkinoista ja valtava työttömyys. Ja selvennykseksi: työnantajapuolen järjestöt ovat tässä ihan yhtä syyllisiä. Ne ovat ajaneet lähinnä suurteollisuuden asiaa ja unohtaneet kaikki muut. Rikkinäiset pelisäännöt laati kuitenkin eduskunta aikanaan. Kuten jo edellä kirjoitin, antaisin työnantajan ja työntekijän sopia näistä asioista keskenään, mikäli haluavat. Tuohon pöytään ei tarvita valtiota sen enempää kuin keskusjärjestöjäkään. Keskitettyjä sopimuksia voisi edelleen neuvotella, mutta niistä voisi millä tahansa tasolla poiketa, ellei toisin sovita.
Sen sijaan, että keskityttäisiin miettimään laittomia ja laillisia lakkoja, pitäisi keskittyä lakkojen kokonaismäärään. Tällä mittarilla Suomi on Euroopan keskikastia.
Average number of days on strike per 1000 employees per year, between 2009 and 2013
France (171)
Denmark (82)
Norway (76)
Belgium (66)
Spain (65)
Finland (55)
Ireland (46)
UK (24)
Portugal (23)
Malta (14)
Germany (12)
Estonia (11)
Netherlands (9)
Sweden (4)
Austria (3)
Hungary (2)
Poland (1)
Switzerland (1)
Lithuania (1)
Latvia (0)
Slovakia (0)

Ruotsi oli Suomen tasoa, kunnes siellä alettiin määrätä laittomista lakoista vahingonkorvauksia normaalin oikeuskäytännön mukaisesti.

On. Koska lakkoilu katsotaan tärkeäksi perusoikeudeksi, on Suomessa ja lähes kaikissa muissa demokraattisissa maissa tehty lainsäädäntö, joka suojelee lakkoilijaa. Samanlaisella lainsäädännöllä on mm. päätetty, että äityisvapaalla olevaa naista tai varusmiespalvelusta suorittavaa miestä ei voi irtisanoa. Mielestäni yhteiskunnassa pitää olla tämän kaltaisia lakeja, joilla turvataan perusoikeuksia ja estetään mahdolliset ylilyönnit työmarkkinoilla.

Propsit suorasta ja rehellisestä vastauksesta. Tämä keskustelu tuskin johtaa pidemmälle, sillä en itse voisi olla enempää eri mieltä, enkä ala enempää väittelemään. Totean vain, että kyseiset tekijät ovat melko räikeästi ristiriidassa sopimusvapauden kanssa, jonka itse nostan tärkeämmäksi tekijäksi. Lisäksi näyttäisi siltä, että maailmalla niissä maissa menee paremmin, joissa on vahva sopimusvapaus.

Tehdäänpä jääkiekkovertaus.
On olemassa kauhea lauma elämänsä kiekolle omistaneita pelaajia jotka syystä tahi toisesta on jämähtäneet mestisseuran kolmosketjuun. (Ja mestis ei nyt ole mikään höntsäliiga mihin kuka tahansa kelpaa )
Samalla saaden hieman päivärahoja.

Sitten paikalle leijailee alexander barkov mersulla ja vittuilee että kyllä minä ainakin olen nähnyt niin pitkäjänteisesti vaivaa että miksi te olette noin köyhiä. Juuri sain 34 miljoonan jatkopahvin Floridasta.

Ei ne newsflash suomalaiset 2000 euron roskaduunarit suinkaan jokainen ole sitä siksi että ne omaa laiskuuttaan ansaitsee sen.
Moni erittäin paljon huonommin menestyvä on voinut käyttää samanlaisia määriä aikaa ja vaivaa kuin se barkov mutta syystä tai toisesta pienetkin lahjakkuuserot voi saada todella suuren eron rahallisessa lopputulemassa.

Moni mestisjanari on käyttänyt ihan vertailukelpoisia määriä vaivannäköä osaamisen parantamiseen vaan toiset on NHL:ssä toiset ei.

Suurin osa ihmisistä voi käyttää vaikka 20h viikossa töiden ohella osaamisensa kehittämiseen 20 vuotta havaitakseen että ei ole noussut pykälän vertaa eteenpäin elämässä.

Siinä missä joku on erittäin korkealla puolet pienemmällä vaivalla. Nääs pienetkin asiat vaikuttaa siihen että winner takes it all ja muille jää luu kouraan.

E: newsflash. Iso osa toki on menestymättömiä laiskuuden tai muun vastaavan vuoksi. Mutta alatasollakin on paljon porukkaa jotka tekee erittäin paljon uransa eteen saamatta siitä mitään palkintoa, menestyminen on poikkeus ei sääntö, ja erittäin moni menestymätön tekee oman markkina-arvon kehittämiseksi enemmän töitä kuin menestyneempi, vain että vaivannäkö valuu lattiakaivoon.
Menestys ei ole pelkkää omaa ansiota.

Menestymättömyys helvetin usein on omaa syytä
Vaan on maailma täynnä perkeleen pätevää porukkaa jotka näkee perkeleesti vaivaa eikä silti ikinä pääse minnekään.

Tämä vertaus kummunnee herran omista epäonnistumista. Tämä juuri on pohjimmainen sosialismiin ajava voima yhteiskunnassa - jos ei itse pysty nousemaan menestyjien joukkoon, on parempi, että kukaan muukaan ei nouse vaan kaikki ovat harmaata massaa ja saavat suurinpiirtein saman korvauksen työstään. Näin myös laiskottelusta ei rangaista tulojen menetyksellä.

Suomessa ei käytännössä ole tuollaisia palkkaeroja juuri missään, että edes firman korkeapalkkaisin työntekijä tienaisi kovin moninkertaisesti vasta-alkajan palkan. Kymmenen vuoden kovalla työllä ahkera kaveri nousee sieltä kolmen tonnin alkupalkasta manager-tasolle ja on ihan varmasti todella paljon arvokkaampi työntekijä firmalle, kuin se juuri koulun penkiltä tullut, joka ei käytännössä osaa juuri mitään ja alkaa jollain tasolla hyödyttää firmaa vasta 1-2 päästä. Silti tuo manageri tienaa vain tuplat verrattuna aloittelijaan ja verojen jälkeen ero on vielä pienempi. Tämä vähentää työntekijöiden motivaatiota tehdä kovaa hommia ja opetella tekemään työnsä paremmin ja tehokkaammin. Turhahan se on hikoilla, kun ihan mukavasti pärjäilee vähemmälläkin.

On hyvin vaikea uskoa, että joku todella lahjakas ihminen olisi jumittunut 20 vuodeksi johonkin 2000 euron kuukausipalkan työhön. Tietysti joku voi olla vaikka erittäin ammattitaitoinen sairaanhoitaja, mutta palkka ei silti nouse minnekään. Mutta tämä henkilö olisi voinut lukea itsensä lääkäriksi, jos olisi halunnut. Jopa työn ohella se varmasti onnistuisi, jos olisi valmis panostamaan tuon 20h viikossa tarpeeksi monta vuotta. Ongelma näillä matalapalkkaisilla ihmisillä on, että hyvin harva heistä on enempää tekemään töitä yli 37,5h viikossa (paitsi esim. rakennustyöntekijät yms. jotka saavat roimat lisät) tai varsinkaan panostamaan ammattitaitonsa kehittämiseen enää vapaa-ajallaan. Ei varastotyöntekijän, kaupankassan tai edes kirjanpitäjän vapaa-aika kulu ammattikirjallisuutta lukiessa, yliopiston tentteihin lukiessa, monipuolista liikuntaa harjoittaessa ja erilaisissa kulttuuritapahtumissa, vaan sohvalla telkkarin ääressä, lasten kanssa, tai lähipubissa.

Tietysti poikkeuksia on, mutta kyllä nämä ahkerat ja fiksut ihmiset aina löytävät reitin päästä vähintään nyt keskipalkkaiseksi, todennäköisesti korkeammallekin, vaikka alku olisikin haasteita täynnä. Jos järkevä ihminen on huono jääkiekossa, ei hän elättele loputtomasti toiveita Barkovin palkkapussista, vaan hän siirtyy pelaamaan vaikka koripalloa, vaikka siinä ei yhtä isoja palkkoja olisikaan eikä tähtistatusta suomalaisessa mediassa. Maailma, eikä varsinkaan urheilumaailma ei toimi niin, että jos Barkov on käyttänyt juniorina vaikkapa 30h viikossa harjoitteluun, kuka tahansa pääsisi 20 tunnin viikkoharjoittelulla 2/3 Barkovin vuosiansioista, ei edes vaikka molemmat olisivat yhtä lahjakkaita. Ja eiväthän se ole, toisen pelaajan vahvuus voisi olla vaikka matematiikassa, vaikka on tietysti ikävää, ettei matemaatikoille makseta yhtä hyvin, kuin maailman 100 parhaan jääkiekkoilijan joukolle. Barkov tietysti sai uralleen valtavan edun myös siitä, että hänen isänsä oli aikanaan huippupelaaja. Toisen juniorin isä oli ehkä lähibaarin kaljanjuontiennätyksen haltija ja myöhemmin linnakundi, mutta valitettavasti yhteiskunta ei ole tässä suhteessa reilu, eikä ratkaisu ole tehdä siitä sellaista keinotekoisesti kaikkien menestymistä rajoittamalla (kommunismi).

Propsit suorasta ja rehellisestä vastauksesta. Tämä keskustelu tuskin johtaa pidemmälle, sillä en itse voisi olla enempää eri mieltä, enkä ala enempää väittelemään. Totean vain, että kyseiset tekijät ovat melko räikeästi ristiriidassa sopimusvapauden kanssa, jonka itse nostan tärkeämmäksi tekijäksi. Lisäksi näyttäisi siltä, että maailmalla niissä maissa menee paremmin, joissa on vahva sopimusvapaus.
Kiitos samoin. Tästä on varmaan aika turha lähteä vääntämään. Kehottaisin silti miettimään, että mikä on lainsäädännön rooli yhteiskunnassa. Onko sen tärkein tehtävä taata yrityksille mahdollisimman hyvä toimintaympäristö? Vai onko yhteiskunnassa kenties muita (abstraktejakin) arvoja, joita lainsäädännöllä halutaan edistää?

Suositut

Back
Ylös Bottom