Ei näissä muissa maissa ole alunperinkään oltu yleissitovuudesta luopumassa koska alun alkaenkaan ei moista ole ollut.
Kritiikkini EI todellakaan koske yleissitovuutta ja paikallista sopimista yleensä VAAN sitä että tällaisessa taloustilanteessa moinen olisi valtava palkanalennus koska työvoiman kysyntä ja tarjonta on erittäin rajusti epätasapainossa.
Siksi 90% kärsisi koska ne ei ole a. Lääkäreitä tai b. Firmansa historian suurinta lahjakkuutta.
JA koska meidän työmarkkinat on niin epätasapainoiset.
Kuten jo aiemmin sanoin mäkin kannattaisin varauksetta tätä jos meidän taloustilanne olisi tällä hetkellä tasoa saksa / uk
Mä en usko että tätä kannattaisi tehdä jos ollaan suoranaisesti lamassa
Ja kyllä muunmuassa Saksassa on aika paljon ihmisiä jotka elää suoranaisessa köyhyydessä vaikka olisikin töissä.
Sen lisäksi että siellä näkee yllättävän paljon kodittomia.
Kyllä mä suuri saksalaisen kulttuurin fani olen itsekin ja paljon siellä ollut ja osaan kielen, mutta en mä kritiikittä tuota puolta siitä niele.
E: mun mielestä virhe ollaan tehty silloin kun tää suomalainen työmarkkinajärjestelmä on kehitetty. Ja en olisi niin varma että tän korjaaminen olisi niin yksinkertaista
Yleissitovuudesta luopuminen saattaisi johtaa lyhyellä tähtäimellä matalampiin palkkoihin, hankala sanoa varmaksi. Mikäli näin kuitenkin kävisi, niin se johtuisi juuri kuvailemastasi tilanteesta, että kysyntä ja tarjonta ovat erittäin rajusti epätasapainossa. Tällaisessa tilanteessa työmarkkinoiden vapauttaminen palauttaisi kysynnän ja tarjonnan tasapainoon, josta seuraisi palkkojen madaltuminen (tämäkin olisi toki alakohtaista). Seuraava kysymykseni olisikin, että jos nyt oletetaan Suomen työmarkkinoiden olevan voimakkaasti epätasapainossa, niin kuinka tämä asia voitaisiin korjata? Siis muutoin, kuin purkamalla lainsäädäntöä? Oletan kuitenkin, että tarkoituksena olisi saada markkinat joskus tasapainoon. Nythän "jousto" on tapahtunut siten, että porukkaa on kortistossa melko paljon.
Sitten korjauksena, että kyllä Tanskassa oli käytössä tietynlainen yleissitovuus, nimittäin juurikin tuon irtisanomissuojan suhteen. Ja nyt sitä ei enää ole. Kyse ei siis ole siitä, etteikö sitä olisi koskaan ollut, vaan se nimenomaan
poistettiin, jonka jälkeen työllisyys parani ja myös palkat ovat nousseet.
Vaikka Suomen yksikkötyökustannus suhteessa tuottoon on korkea, niin tämä ei ole ainoa, jos edes suurin, syy korkeaan työttömyyteen, varsinkin nuorten kohdalla. Tämä on kuitenkin ainoa asia, jota niin hallitus kuin muut työelämän pelurit pyrkivät laskemaan. Yksi, helposti ratkaistavissa oleva, syy korkeaan työttömyyteen on, että vaikka firmalla olisi varaa maksaa palkkaa henkilölle, niin mikäli heillä ei ole melko varmaa tietoa, että näin on myös vuoden päästä, niin henkilöä ei kannata palkata. Tämä johtuu siitä, että Suomessa on hyvin hankala purkaa työsuhdetta työnantajan osalta ja tämä johtuu siitä, että Suomessa työntekijä ei voi tehdä tällaista sopimusta työnantajan kanssa, koska yleissitovuus.
Tämän takia Suomeen jää syntymättä suuri määrä työpaikkoja, jotka eivät toki olisi välttämättä ikuisia, mutta joiden luoman lisäarvon takia Suomeen syntyisi lisää vaurautta, joka taas parantaisi palkkoja, tai työllisyyttä, mikäli se olisi yhä alhaalla. Näin kävi Tanskassa, näin kävisi myös Suomessa, jos yleissitovuudesta luovuttaisiin. Siitä ei kuitenkaan luovuta, jonka takia suurista puheista huolimatta en ole muuttamassa tämänkään hallituskauden saldoa: lisää veroja, lisää työttömyyttä, lisää velkaa.