Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onneksi mulla oli virtuaalinen foliohattu jo päässäni, eli internetin kakkasuodatin säädettynä yhdelletoista, niin eivät huuhaasalaliittoteoriat pääse läpi.
Ei se ollut mielenkiintoinen. Lähinnä surullista, että jonkun elämän sisältö on suoltaa tällaista roskaa. Toisekseen, täällä internetissä ei tarvitse kopioida toisten (edes foliohattujen) tekstiä paikasta toiseen, vaan tapana on laittaa linkki. Vaikka sitten sinne rayhablogiin.Mielenkiintoinen teksti löytyi netin ihmeellisestä maailmasta.
Ööö, esimerkkejä?Kyllä tuossa oli asiaakin, ihan järki juttuja.
Ei se ollut mielenkiintoinen. Lähinnä surullista, että jonkun elämän sisältö on suoltaa tällaista roskaa. Toisekseen, täällä internetissä ei tarvitse kopioida toisten (edes foliohattujen) tekstiä paikasta toiseen, vaan tapana on laittaa linkki. Vaikka sitten sinne rayhablogiin.
Ööö, esimerkkejä?
En ole pakkoruotsia ihan noin haitalliseksi itse mieltänyt, mutta en kyllä muista olleeni ikinä sen kannallakaan. Venäjää, mandariinikiinaa, arabiaa tai espanjaa suosittelisin itse lukemaan kolmanneksi kieleksi ruotsin sijaan sen vuoksi, että noita kieliä puhuu iso lauma ihmisiä, joiden englanninkielen taito on huono. Luin itse pitkän ruotsin (eli 3. luokalta asti) eikä tälle kielitaidolle löytynyt elämäni aikana kuin pari kertaa käyttöä korkeakoulun virkamiesruotsinkokeen jälkeen. Opiskelin myös saksaa lukiossa ja korkeakoulussa ja se oli täysin hukkainvestointi ajallisesti myös.Osmo Soininvaara on myös tässä laajuudessa ruotsin kielen opetuksen haitallisuudesta hieman eri mieltä mitä muistaaksen Dopey.
Hope your week is going well! Epic, an electronic medical records company in Madison, is looking for Finnish speaking Software Developers (specific I know!). You would be working on developing interfaces for our Finnish customers.
Ruotsi ja Saksa oli ainakin töiden kannalta täysin turhia. Noksulla ollessa tuli ravattua työreissuilla Kistassa, Dusseldorfissa, Munchenissa ja Bochumissa koko ajan, mutta työkieli oli aina englanti niin omalla toimistolla, kuin paikallisten asiakkaidenkin kanssa. Telia oli ainoa asiakas, jonka kanssa paikalliset keskustelivat ruotsiksi.
Tämä kieliasia oli kuitenkin ehkä se pienin juttu tuossa Osmon kirjoitussarjassa. Keskiluokan duunien katoaminen kaataa esim. eläkejärjestelmän.
Miksi vittu pitää olla niin väärällä alalla. Oi kunpa olisin joskus 10v sitten älynnyt.. Oisin niin hakemassa tonne sikäli olisin koodari.Tuli tuosta kieliasiasta mieleen tämmöinen rekryilmo, millä yrittivät piilaaksossa löytää suomalaisia koodereita.
Käy varmaan tuo epicin järjestelmä ihan hervottoman kalliiksi suomalaiselle veronmaksajalle.
Ei ole. Sanaakaan. Nimimerkillä kielitaito "Ein Bier bitte" kun tulin.Dopey ja Indica: Omat kokemukset kertovat että saksa on pakko osata mikäli mielii sinne töihin. Tekn. inssinä siis.
Kyllä mun mielestä kanssa aika olennaista.Dopey ja Indica: Omat kokemukset kertovat että saksa on pakko osata mikäli mielii sinne töihin. Tekn. inssinä siis.
Toisaalta tuskin nyt enää ihan tuolla kielitaidolla olet.. Itse ainakin oppinut parhaiten paikanpäällä.. Ei sellaista käytännön arkikieltä opeteta kunnolla koulussa ja toisaalta esimerkiksi eri alueiden murteet menee pelkällä koulupohjalla väliin aika nätisti ohitse. Itselle tuottaa hiukan harmaita hiuksia esimerkiksi kunnon itävalta tai varsinkin sveitsinsaksa. Kyllä sitä ymmärtää mutta tarvii kuunnella sellaa korvat höröllään.. Ja osa silti menee ohi.Ei ole. Sanaakaan. Nimimerkillä kielitaito "Ein Bier bitte" kun tulin.
Edit. Ja ennenkuin spekulointi alkaa: Ilman mitään siteitä kys. maahan tai saksalaiseen firmaan ihan normaalin hakuprosessin kautta.
Mukava kuulla jos asia on noin. Omat kokemukset perustuu suomalaiseen välittäjään kun utelin avointa paikkaa jonka vaatimukset täytin erinomaisesti pl. saksan kieli. Englantia ja espanjaa olin käyttänyt (oman alan) työkielenä enemmän kuin suomea. Välittäjä sanoi siis yleisesti, että jos mielii Saksaan töihin niin kieli on välttämätön osata. Ei ottanut edes hakemusta vastaan eikä vastaillut kysymyksiin joita esitin avoimesta paikasta.