Miten alas prässi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vätys
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen pohdiskellut jalkaprässiä. Se kun ei ikinä ole ollut mun juttu, olen tehnyt sitä aika vähän. Kyykky on tutumpi, ja tottuneena tekemään kyykkyä pohjista, olen tehnyt myös prässiä niin syvältä kuin mahdollista. Eli polvet osuvat rintaan. Kenenkään muun en oikeastaan ole nähnyt tekevän yhtä syvälle prässiä, ja olenkin miettinyt sitä, miten alas siinä ylipäätään on tarkoitus mennä. Onko siinä joku syy, miksi väki tekee vähemmän syvää prässiä, vai onko se syy sama kuin vajaissa kyykyissä tuntuu olevan? Prässi kun on pohjimmiltaan mulle tosiaan aika vieras, se vaan täydentää silloin tällöin kyykkyä, en ole ihan varma siitä, teenkö oikeastaan ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti sitä. Sen verran tiedän, ettei polvia saisi vetää lukkoon, siinä se. Valistakaa, kiitos.

Kyllä siinä on monilla se sama syy, sen "puolivälin" jälkeen se rauta alkaa painaa ihan toisella tavalla...
Nyrkkisääntönä sanoisin että laske niin alas kuin suinkin voit ilman että alaselkä nousee irti selkätuesta, muuten voit loukata alaselkäsi pahasti. Liian alhaalta otettaessa sen paineen todellakin tuntee alaselässään.

On mulla joskus noussut alaselkäkin. Mikä siinä on vaarallista? Tarkoitan siis, onko kyse samasta efektistä kuin esim. selkä kaarella maastavedettäessä? Kun se rasitus ei prässissä tunnu niin välittömästi selässä kuitenkaan, kuin esim. huonossa vedossa tai kyykyssä, en ollut sitä ajatellutkaan selälle vaarallisena.

Juu en minakaan tuota selalle mitenkaan vaarallisena oo pitany, eika kylla kipujakaan tullu. Ei silla ettei pidemman paalle tulis, mulla vaan tais kayda maiha. Itekki tosiaa vetelin prassia niin alas etta tuli prassin rajat vastaan ja sit semmosia polvet melkeen rintaan (vissii pari senttia lisaa ni ottais stoppariin?), tosin tuntu vielakin olevan melkeen 2x pidempi liikerata ku puolilla salillakavijoista. Kylla vahan nauratti ku ite tekee kympin tommosella liikeradalla ja sit joku kova sahlynpelaaja pistaa samoil painoil tiukan vitosen puolella liikeradalla ja alkaa kehumaa kavereillee :) Ja ei tosiaan silla etta mitaan nostaisin mutta nostipaha se jannu vahemma vaikka ego oliki moninkertane.

Kyllä se vaan ala-selkään ottaa, jos selkä pääsee pyöristymään. Ja jos näin käy niin silloinhan selkään kohdistuu iso paine ja jos se ei ole tuottenuna kunnolla mihinkään niin ala-selkä kyllä menee rikki jossain vaiheessa.

Tietysti pienemmillä painoilla ei tekniikka virheet tunnu, mutta ongelmat korostuukin yleensä silloin kun huonolla tekniikalla ja isoilla painoilla aletaan harjoittelamaan.

Joo kyllä yhdellä pakkislaisellakin ainakin on tullut välilevynpullistuma prässissä että varoa kannattaa.

prässi

Eiköhän niitä prässin aiheuttamia pullistumia löydy iso kasa täältä. Kyllä syvältä tehdyt prässit on myrkkyä alaselälle, pullistumia on tullut yhdelle jos toisellekin. Itselleni tuli myös. Ja kun en kerrasta uskonut niin pari vuotta edellisten jälkeen tuli vielä yksi lisää.

Itse en enää uskalla tehdä prässiä kovin syvältä, tahti on myös melko hidas.
Kyykyn voin kyllä tehdä edelleen tyyliin ass in the grass. Prässissä on nykyään aina sellainen kutina että kohta jotain pamahtaa ellei kokoajan skarppaa.

Pelottavaa. En jotenkin ikinä ollut huomannut / tajunnut, että siinä tosiaan kohdistuu niin paljon painetta alaselälle. Täytyypä olla tarkkana.

Fergus sanoi:
Juu en minakaan tuota selalle mitenkaan vaarallisena oo pitany, eika kylla kipujakaan tullu. Ei silla ettei pidemman paalle tulis, mulla vaan tais kayda maiha. Itekki tosiaa vetelin prassia niin alas etta tuli prassin rajat vastaan ja sit semmosia polvet melkeen rintaan (vissii pari senttia lisaa ni ottais stoppariin?), tosin tuntu vielakin olevan melkeen 2x pidempi liikerata ku puolilla salillakavijoista. Kylla vahan nauratti ku ite tekee kympin tommosella liikeradalla ja sit joku kova sahlynpelaaja pistaa samoil painoil tiukan vitosen puolella liikeradalla ja alkaa kehumaa kavereillee :) Ja ei tosiaan silla etta mitaan nostaisin mutta nostipaha se jannu vahemma vaikka ego oliki moninkertane.
ja sulla ei ole :jahas:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mä olen kerran telonut alaselän prässissä ja olen ottanut opikseni. Eli nykyään jalat n. 90 asteen kulmaan ja ennen kaikkea niin, että alaselkä ei pääse irtoamaan selkänojasta eikä kantapäät irtoa siitä levystä.

Etukyykkyä sitten syvemmältä.

Hyvä kohta stopata liike on juuri ennen kuin kantapäät irtoaa levystä jonka jälkeen kaikki paine kohdistuu päkiöille -> ei hyvä.

Alaselän lähtisessä tuesta liikenteeseen tulevat myös pakaralihakset mukaan töihin. Itselläni kasvaa hanuri muutekin ihan riittävästi (liikaa), joten yritän olla tarkkana, että teho pysyy reisillä.
Toisaalta, valtavilla painoilla olemattomalla liikkeellä nytkyttäen tehty "egoprässikin" on kyllä hirveää katseltavaa.. :hyper:

Mä lopetin jonkin aikaa sitten prässin pohjasta polkemisen kun kuulin siitä selän pyöristymisestä. Kysyin salilla ohjaajaa kattomaan ja sekin sanoi että kyllä se tosiaan pyöristyy. Tämän jälkeen olen siis jättänyt ~90 asteeseen mutta jokainen kerta prässin jälkeen on polvet ollu kipeänä. Teen etu -ja takakyykyt niin syvältä, kuin pääsen mutta veikkaan näiden polvikipujen johtuvan tosta prässistä kun näitä on ilmestyny vasta sen jälkeen kun jätin prässin tuohon ~90 asteeseen. Kysynkin siis että onko tämäkin ns. muutoskipua johon polvi tottuu vahvistuessan ja oppii kestämään pysäytyksen vai olisiko viisasta vaihtaa prässi kokonaan taka-alalle ainakin hetkeksi?

Prässinkin kanssa tulee olla varovainen. Selkä ei saa pyöristyä ala-asennossa, kantapäät eivät saa nousta ja polvet eivät saa ylittää varvaslinjaa. Mutta suurimmalla osalla liikerata on naurettavan lyhyt nykytys, kun halutaan egoilla painoilla, säästyä rasittavimmalta vaiheelta tai sitten ollaan niin järkyttävän kankeita. Itse olen venytellyt tunnollisesti ja prässännyt kainalokuopista kohta 20 vuotta ilman ongelmia.

niklas86, jossain toisessa threadissä puhuttiin justiinsa tuosta, että miksi polvi on heikoimmillaan juuri tossa 90 asteen kulmassa. Johtuisko siitä sitten... edit: taisi olla MKM

Prässissä kannattaa muistaa, että on prässeissä (ja ihmisissä) on eroja. Itelle on sattunu semmosia laitteita mitä ei vaan saa säädettyä niin, että omilla välityksilläni saisin syvälle ilman, että selkä nousee/pyöristyy. Useimmat saa toki säädettyä.

Mutta vaikka mulla alaselkä välillä kettuilee, olen aina pystynyt tekemään syvään ilman kipuja selän ollessa kipeä ja ilman, että se on kipeytynyt prässin jälkeen; kunhan sen alaselän pitää kiinni nojassa. Ja tosiaan, teen aina jalkaterät prässin levyn yläosassa, niin ei tuo MKM:n mainitsema varpaiden/polven-linjakaan kuse.

Minkä vitun takia pitää välttämättä ottaa sieltä ihan pohjasta sitä prässiä, kun vaara tiedostetaan.. tarpeeksi on painoa niin varmasti riittää se lyhyempikin liikerata ja saadaan reidet kasvamaan todella hyvin. Itsellä meni selkä juuri edellä mainitusta syystä, tosin ei ollut tarkoitus niin alas laskea..
Ei sitä kyllä yli 90asteen kannata pahemmin ottaa, eli kyllä siihen on muukin syy, kuin se että se loppu painaa paljon, tai muusta egoilusta.

Tämähän on vähän kaksipiippuinen juttu taas. Mikäli painoja ei lasketa hirveän syvään niin painoja joutuu käyttämään taas runsaammin ja sitten voi olla polvet esimkeriksi tiukoilla ja kuten on usein huomattu niin paine polviin tuntuu olevan suurimmillaan juuri tuossa kun polvikulma on 90 asteessa. Jotkut haluavat ottaa prässistäkin moninivelliikkeiden tyypilliset hyödyt, eli mahdollisiman usea lihaksen aktivoimisen samanaikaisesti.

Prässi on tärkeetä säätää oikein ja siinä pitää ottaa myös kunnon asento. Kun asetukset ovat oikeat ja asento muu kuin makaan tässä lahanana, niin prässissä pääsee turvallisesti todella syvällekkin.

Jalkaprässi

Tärkeätä on hyvä lämmittely ja venytys ennen jalkatreeniä,Jalkaprässi on hyvä tehdä kyykyn jälkeen ei tarvitse otaa niin paljon painoja.Loukaantumiset johtuu väärästä tekniikasta ,liian isoista painoista,huono lämmitelly tai vika laiteessa,liikeen syvyys ei ole syy Treeni terveisin REIJO

Suositut

Back
Ylös Bottom