Miten alas prässi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vätys
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Itselleni apu alaselän nousemiseen penkistä löytyi siitä, kun laittoi jalat kohtuu alas levylle ja sääti sen siten, että paino pysyi koko ajan kantapäillä alas laskiessa. Vähän vaikea selittää, mutta tavallaan kallistaa itsestä pois päin sitä. Nyt voi tietenkin tulla ongelmia, jos polvet matkustaa metrin varpaiden yli, joten riippuu vähän välityksistä toimiiko vai ei. Itsellänikin polvet menevät varvaslinjan yli vähän, mutta koska painot voi pitää sangen maltillisina kun sarjat ovat pitkiä ja tekee liikkeen syvälle, niin tuosta ei ole ollut haittaa, vaikka polviongelmainen olenkin. Niin juu, ja itse vedän tuohon aina "etukäteisväsytyksen" kyykyllä tms. alle.

Itelle ei oo mitaan saadettavaa prassii kohalle sattunu tai sit oon vaa missannu saatomahollisuudet, mutta kun pistaa jalat niin etta varpaat on levyn ylaosassa niin ei ainakaan pitais kantapaiden irrota. Tosin tuo taitaa ottaa hieman enemman rasitusta etureisilta pakaroille? Saadettavissa prassesissa ton mmalli 78:n uskosin toimivan mutta kuten han jo mainitsikin etta siina menee polvet varvaslinjan yli, josta aikasemmin threadissa varoteltiin.

Ite teen about siihen puoleenväliin, eli etureisi ja pohje on noin 90 asteen kulmassa. Tein yhteen väliin vähän syvemmälle, ei tuntunut kipua sinä päivänä, mutta seuraavat pari päivää alkaselkä oli todella kipeä. Onneksi tavallaan selvisin säikähdyksellä kun ei mitään pahempia tullut, tuosta lähtien olen tehnyt tohon puoleen väliin vain.

Nytkun tuli mieleen ni tulihan mulla selkakipuja, mutta tuntu johtuvan enemman prassista ku vaarasta tekniikasta, samassa prassissa pysty hackia tekemaan ja tuli kylla siitaki selka kipeeks tuen loppuessa puoleen valiin selkaa... Koulupunttikset...

Fergus sanoi:
Juu en minakaan tuota selalle mitenkaan vaarallisena oo pitany, eika kylla kipujakaan tullu. Ei silla ettei pidemman paalle tulis, mulla vaan tais kayda maiha. Itekki tosiaa vetelin prassia niin alas etta tuli prassin rajat vastaan ja sit semmosia polvet melkeen rintaan (vissii pari senttia lisaa ni ottais stoppariin?), tosin tuntu vielakin olevan melkeen 2x pidempi liikerata ku puolilla salillakavijoista. Kylla vahan nauratti ku ite tekee kympin tommosella liikeradalla ja sit joku kova sahlynpelaaja pistaa samoil painoil tiukan vitosen puolella liikeradalla ja alkaa kehumaa kavereillee :) Ja ei tosiaan silla etta mitaan nostaisin mutta nostipaha se jannu vahemma vaikka ego oliki moninkertane.

Ei se oo mikään pakko niitä jalkoja sinne perseeseen asti tunkea. Ite teen jonkin verran alle 90 asteen kulman ja pidän selän tukevasti kiinni, ettei vaan tule mitään. Turha alkaa selitteleen, että no kun ei tunnu ja että kipuja ei oo. Ei ne kivut aina tulekaan, vaan selkä se vaan menee kahtia:david:
Itellä ainakin tavoite, että prässi ottaa nimenomaan etureisiin. Alkaa menemään muuhunkin se rasitus kun laskee liian alas.

EDIT. fergus tunnustikin...:D

julios sanoi:
Eiköhän niitä prässin aiheuttamia pullistumia löydy iso kasa täältä. Kyllä syvältä tehdyt prässit on myrkkyä alaselälle, pullistumia on tullut yhdelle jos toisellekin. Itselleni tuli myös. Ja kun en kerrasta uskonut niin pari vuotta edellisten jälkeen tuli vielä yksi lisää.
Sama tarina vähän lievemmällä selkävammalla, paitsi että kokeilin vielä kolmannen kerran samoin tuloksin. Vaikka perse pysyy selkänojassa kiinni ala-asennossa niin se ei todellakaan takaa ettei selkä sano poks. Ja raks. Ja rits.

Omien kokemusten pohjalta neuvoisin tekemään prässillä vain pitkiä sarjoja jalat laudan alaosassa ja max suoraan polvikulmaan.

Joo ittellä meni kylkiluu poikki kun laskin aivan liian alas. juuri kun lähdin nostamaan kuului sellainen terävä napsahdus ja sattu nii vitusti!!! kuukausi taukoa välittömästi;)
Tosin prässi on varmaa satavuotta vanha ja lähes pysyasennossa ja vielä suoraan lattialla maaten.
Älkääkä vaa kysyky millai on mahdollista:D

jmp77 sanoi:
Joo ittellä meni kylkiluu poikki kun laskin aivan liian alas. juuri kun lähdin nostamaan kuului sellainen terävä napsahdus ja sattu nii vitusti!!! kuukausi taukoa välittömästi;)
Tosin prässi on varmaa satavuotta vanha ja lähes pysyasennossa ja vielä suoraan lattialla maaten.
Älkääkä vaa kysyky millai on mahdollista:D

On huono ajatus ottaa prässissä alkuvauhdit rinnasta pompulla :D

Itse on aina tullut tehtyä semmoista "vajaata" prässiä ellei ole tehnyt mieli löysäillä. Polvet on ehkä vähän kovilla mutta kyllä se ainakin ittellä etureiskoihin ottaa hyvin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Polvet rintaan jos tekniikka pysyy hyvänä eikä selkä pääse pyöristymään. Ja tietysti jos ei koske polviin.

Stiltskin sanoi:
Polvet rintaan jos tekniikka pysyy hyvänä eikä selkä pääse pyöristymään. Ja tietysti jos ei koske polviin.

Mikä olisi optimi jalkaterien väli? Itse teen prässiä niin, että jalat on niin leveellä kun saa ja aika ylhäällä. Onko niitten polvien pakko osua rintaan, kun itsellä meneen ikäänkuin sivuilta ohi? Selkää pyrin pitämään koko ajan tuettuna ja toinen seikka mihin ainakin itse pyrin kiinnittämään huomitoita on että polvet ei "kaadu" sisälle päin, eli jalat ei saa mennä X-asentoon.

Itse en ainakaan oikein voin tehdäkään oikeen kapeella "otteella" enkä kovin alhalla, kun nuo nilkat taipuu niin huonosti, että liike jäisi tosi pieneksi.

Moni valittelee polvien kipeytymistä ja nilkkojen taipumattomuutta.

Prässeissä on toki eroja, mutta kumpikin asia korjaantuu, kun nostaa jalkoja ylöspäin siinä jalkalevyllä niin, että ala-asennossakaan polvet eivät mene sen "kuuluisan" varvas-linjan yli. Näin tehtynä sääret pysyvät koko ajan 90 asteen kulmassa jalkalevyyn nähden.
Erityisen tärkeää on painaa kantapäitä kokoajan levyyn.

Mulla menee varpaat kokonaan prässin jalkalevyn "yli"(eli ilmaan varpaiden alla).

Dopey sanoi:
julios sanoi:
Eiköhän niitä prässin aiheuttamia pullistumia löydy iso kasa täältä. Kyllä syvältä tehdyt prässit on myrkkyä alaselälle, pullistumia on tullut yhdelle jos toisellekin. Itselleni tuli myös. Ja kun en kerrasta uskonut niin pari vuotta edellisten jälkeen tuli vielä yksi lisää.

Sama tarina vähän lievemmällä selkävammalla, paitsi että kokeilin vielä kolmannen kerran samoin tuloksin. Vaikka perse pysyy selkänojassa kiinni ala-asennossa niin se ei todellakaan takaa ettei selkä sano poks. Ja raks. Ja rits.

Omien kokemusten pohjalta neuvoisin tekemään prässillä vain pitkiä sarjoja jalat laudan alaosassa ja max suoraan polvikulmaan.

Mä en nyt ihan ymmärrä mikä siinä sen selän rikkoo? Painehan ei ole selällä, jos se pysyy kiinni penkissä, ja muuten asento ok.

Mulla on ollu joskus selkä niin kipeä, etten pysty kävelemäänkään kunnolla, ja silti samaan aikaan prässissä pystyy tekemään täysin normaalisti, eikö tän nyt pitäisi olla täysin mahdotonta sitten.

Ja varmaankaan ei ole prässi ainoa liike mitä salilla on puuhailtu, joten onko se nyt se prässi minkä takia se selkä loppujen lopuksi on sen sopimuksen irti sanonut?

B.O.S.S. sanoi:
Ja varmaankaan ei ole prässi ainoa liike mitä salilla on puuhailtu, joten onko se nyt se prässi minkä takia se selkä loppujen lopuksi on sen sopimuksen irti sanonut?
No kolme kertaa on selkä tuossa nimenomaisessa liikkeessä mennyt ja joka kerta about samoilla romuilla (kolme hunttia tai vähän päälle plus kelkka), paikat lämmiteltyinä, selkä suorana ja perse selkälaudassa kiinni. Kai se on rakenteesta kiinni tai jotain mutta en todellakaan ole ainoa jolle näin on käynyt kun olen muiden selkäongelmaisten kanssa jutustellut. En ole kolmannen selän hajoamisen jälkeen prässiä tehnyt kertaakaan. Maastavetoa sekä syväkyykkyä selkä kestää hyvin - joskus sitä pitää jalkakoukkujen kanssa vähän venyttää.

Kiropraktikko tai urheilulääkärikään ei osannut mulle selittää, mikä siellä oikein paukkui, mutta sellaista pistävää kipua rangan oikealla puolella pakaralihaksen yläkiinnikkeiden tienoilla oli joka kerran jälkeen muutaman kuukauden niin ettei mitään jalka- tai selkätreeniä voinut tehdä.

Omalla kohdalla prässi jää melko vajaaksi, niin alas painan kun pystyn ilman tuskan kiljahdusta polvessa, jep ehkä hiukka outoa, mutta mulla aina ottanut prässi polveen. Salilla tekis mieli laittaa prässitreenin ajaksi joku kyltti viereen missä sepustetaan tuo mun polvijuttu, ettei tuu näitä "laske alemmas" neuvoja. En edes osaa sanoa monenko asteen kulmaan menee. Yhtä huonosti kun meikän kyykkääminenkin.

hömppä sanoi:
Omalla kohdalla prässi jää melko vajaaksi, niin alas painan kun pystyn ilman tuskan kiljahdusta polvessa, jep ehkä hiukka outoa, mutta mulla aina ottanut prässi polveen. Salilla tekis mieli laittaa prässitreenin ajaksi joku kyltti viereen missä sepustetaan tuo mun polvijuttu, ettei tuu näitä "laske alemmas" neuvoja. En edes osaa sanoa monenko asteen kulmaan menee. Yhtä huonosti kun meikän kyykkääminenkin.

Tuossa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=999019&postcount=34 saattaa olla ratkaisu.

Ja kyykyn osalta: Oletko kokeillut etukyykkyä ?

AM sanoi:
Tuossa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=999019&postcount=34 saattaa olla ratkaisu.

Ja kyykyn osalta: Oletko kokeillut etukyykkyä ?
Olen joo testannut etukyykkyä, ei oikein mikään toimi, omituisnta ehkä on, ett yhdenjalan kyykky/ askelkyykky toimii parhaiten:eek: . Prässeissä oon testannut joka suunnassa ja todennut että parhaintapa on se vajaaksi jättäminen, silloin voi jokpa joinakin päivinä laskee alemmas. Olen koettanut myös prässin tiputtamista päälle, sekään ei oikeen toiminut:lol2:

Mutta pitääpä koettaa udelleen noilla sun neuvoilla..yrittää aina saa...

vilho_kanuuna sanoi:
Mikä olisi optimi jalkaterien väli? Itse teen prässiä niin, että jalat on niin leveellä kun saa ja aika ylhäällä. Onko niitten polvien pakko osua rintaan, kun itsellä meneen ikäänkuin sivuilta ohi? Selkää pyrin pitämään koko ajan tuettuna ja toinen seikka mihin ainakin itse pyrin kiinnittämään huomitoita on että polvet ei "kaadu" sisälle päin, eli jalat ei saa mennä X-asentoon.

Itse en ainakaan oikein voin tehdäkään oikeen kapeella "otteella" enkä kovin alhalla, kun nuo nilkat taipuu niin huonosti, että liike jäisi tosi pieneksi.

No silloin jos kapeemmassa asennossa nilkat ei anna enempää periksi niin tee sitten lyhyemmällä liikeradalla.

Ja kokonaisuudessaan itse pyrin vaihtelemaan jalkojen asentoa säännöllisesti.

Perusasentona varmaan on se peruskyykky leveys/asento jalkaterissä ja kohtuu keskelle sitä levyä ne jalat.

Polvet saa mun mielestä mennä sivuillekin kunhan ei tule vääntöä polviin/kipua.

Suositut

Back
Ylös Bottom