IMHO, maailman turhin katumisen aihe on, ettei joskus sanonut jotain jollekin joka on nyt kuollut. Kukaan ei ole tilivelvollinen yhdellekään kuolleelle. Muutenkin ihmetyttää kaikenlainen kuolleiden muistelu ja kunnioittaminen, kannetaan kukkia haudalle ja pystytetään muistomerkkejä, vietäisi nekin kukat eläville niin olisi niistäkin jollekin iloa.
Mä olen tästä erittäin paljon erimieltä, varsinkin jos se elämän tärkein ihminen kuolee yllättäen. Toki ne asiat pitäisi tehdä silloin, kun toinen on elossa, mutta liian usein sitä ajattelee että sitten joskus myöhemmin, ja juuri sen takia se kaduttaa jälkikäteen. Itseäni kaduttaa ainoastaan se, etten koskaan sanonut isälleni miten tärkeä ihminen hän on minulle. Itselleni pahintahan on se, että hän tuskin tiesi sitä, koska yritin esittää aina tunteetonta ja henkisesti kovaa ihmistä joka pärjää aina yksin, ja ihmistä joka ei puhu tunteistaan.
Vaikka kuolleen ihmisen muistelu kostuttaa silmäkulmat, niin silti se helpottaa aina omaa olotilaa. Kunnioituksessa on itselleni kyse siitä, että ihminen on todellakin ollut merkityksellinen ja vaikuttanut omaan elämään paljon, kunnioitettavalla tavalla. Pitäisikö nyt unohtaa kaikki ne muistot, hetket, elämän ohjeet jne. jotka ovat muokanneet minusta juuri minut, vain sen takia, että joku kuolee. Ihan vaan kommenttina tuohon kun asia aiheuttaa ihmetystä.