Mitä se ylikunto onkaan??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
jos itse epäilet että sinulla on ylikuntoa niin voin sanoa että EI OLE! sen verran vittumainen tilanne ettet paljon silmäniskuhymiöitä laittelisi.

SEARCH!

Ylikunnon oireita on (tai ainakin näin muistelisin lukeneeni), että reenaminen sujuu paremmin kun koskaan :eek:. Mutta searchilla löytyy. (jos osaa käyttää sitä :D )

paska homma kun ekan kovan treenin jälkeen lihas särkyjen kourissa luullaan että tää on sitä yli kuntoa pidän 2vko taukoa..
Kuukaudessa itsensä saa touhuttua ylikuntoon jos oikein hyvin onnistuu

Unettomuus, treenaaminen ei ole enään niin kivaa, tulokset junnaa.

Parin viikon lepo ja alottaa hitaasti. Tolla se mulla sillon joskus meni. Riippuu niin tilanteesta. Mutta pitää uskaltaa ottaa höllemmin pidempään kuin se 2 päivää jos oikeasti on ylikunnossa. Mutta search laulelemaan ja silleen.

Olen itse ollut kerran ylikunnossa, silloin näytti sykemittari jatkuvasti helvetin korkeaa lepopulssia, kehon lämpötila kuumeen puolella, ruokahaluttomuutta, motivaation puutetta/masennusta ja unettomuutta. Tästä kaikesta palautumiseen meni reilu kolmisen kuukautta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itselläni ei koskaan ole varsinaista ylikuntoa ole (nyt muuten koputetaan puuta *.*.*.) ollut, mutta selkeitä muutamia oireita esiintyy heti, kun urheilee liikaa:
-nestehukka
-lihasheikkous (johtuu osaksi mm. nestehukasta ja vajavaisesta palautumisesta)
-unettomuus, levoton yöuni
-hikoileminen yöllä
-rintaa ahdistaa (urheillessa, mutta myös muutoinkin tuntuu, ettei saa kunnolla happea) t. pientä ajoittaista kipua sydämessä
-portaita nouseminenkin pistää hengästymään.

Tossa muutamia. Jos epäilet pientäkään ylikuntoa, OTA ihmeessä AIKAA sille palautumiselle. Kahden-kolmen päivän, tai edes vielä viikon keventely ei haittaa tuloksien tekemistä. Pahempi tilanne on sitten, kun ylikunnon takia joudutkin olemaan yli puoli vuotta tekemättä mitään fyysistä rasitusta...

E: Myös Googlella löytyy rutkasti aisaa, suosittelen käyttämään hakuja.

Itselläni ei koskaan ole varsinaista ylikuntoa ole (nyt muuten koputetaan puuta *.*.*.) ollut, mutta selkeitä muutamia oireita esiintyy heti, kun urheilee liikaa:
-nestehukka
-lihasheikkous (johtuu osaksi mm. nestehukasta ja vajavaisesta palautumisesta)
-unettomuus, levoton yöuni
-hikoileminen yöllä
-rintaa ahdistaa (urheillessa, mutta myös muutoinkin tuntuu, ettei saa kunnolla happea) t. pientä ajoittaista kipua sydämessä
-portaita nouseminenkin pistää hengästymään.

Tossa muutamia. Jos epäilet pientäkään ylikuntoa, OTA ihmeessä AIKAA sille palautumiselle. Kahden-kolmen päivän, tai edes vielä viikon keventely ei haittaa tuloksien tekemistä. Pahempi tilanne on sitten, kun ylikunnon takia joudutkin olemaan yli puoli vuotta tekemättä mitään fyysistä rasitusta...

E: Myös Googlella löytyy rutkasti aisaa, suosittelen käyttämään hakuja.

Lopeta se roinaaminen ;)

No mutta joo, ihan asiallisia oireitahan nuo olivat. Tai siis itsellekin tuttuja.
Painoharjoittelussa olen tainnut välttyä ylikunnolta tyystin, mutta futisaikoina se kyllä iski loppukaudesta ja tuntui helvetin ikävältä.

Otti yhden spurtin ja jalat tuntu siltä ku niillä olisi juostu maraton. Luonnollisestikaan en ole juossut maratonia, joten tuo oli pelkkä olettamus.

Ja motivaatio siinä on todella pahasti koetuksella.

-unettomuutta, vaikka väsyttääkin
-hikoiluttaa,etenkin öisin, kun keho käy täysillä levossakin
-korkea syke pelkästä jalan nostosta, vaikka tiedät että kuntosi pitäisi olla huipussaan
-pieni spurtti ja haukot happea kuin kala kuivalla maalla
-ruokahaluttomuutta
-saattaa nousta lämpöä

Joillekkin riittää palautumiseen pari päivää, toisille pari viikkoa, toisille tarvitaan jo kuukausia.

Tuosta liikunnan määrästä sekavaa juttua..

Minä nyt sekaannun tähän viestiketjuun, kun en halua uutta aloittaa..
Eli tavoitteena on laihtua ja kiinteytyä.. ja liikunnan lisäys on keinoni, jonka lisäksi olen vähemmillä hiilareilla, ja kaiken lisäksi lasken kaloreitani.. (hiilarit vaihtelee 20-70, kalorivaje siinä n. -500kcal, joskus vähän pienempi.. :nolo: )

En (ainakaan vielä) kuntosaliharjoittele, mutta jos ajatellaan tämän hetkinen liikuntatahti: 3krt/vko 1,7-2km uinti, 2, joskus 3krt/vko sulkapallo, sekä keskimäärin 1krt/vko reipas kävely n.45 min. (tavoitteena lisätä kävelyä, ja jättää ehkä yksi uimiskerta pois)
Viikossa on 1-2 päivää jolloin en liikuntaa harrasta, ja päivät vaihtelee.. Saako lihakseni liian vähän lepoa? Maitohappofiilis tulee joskus sulkapallossa, mutta muuten ei siis ole kovin rankkaa varsinaisesti.. Lihaksiahan ei laihdutettaessa saa kasvatettua, mutta kai tällä liikunnalla niitä kuitenkin voimistetaan, ja kunto paranee (vai pitäisikö kunnon parantamiseksikin lisätä lepopäiviä?)

Itse luulen, että lepoa ei tarvitsisi lisätä..koska liikunta ei ole niin kauhean rankkaa...toki on niin kun pelaan sulkapalloa olen hikimärkä.. kävellessä keskisyke n. 120-125, ja uin ihan itsekseni, en siis kaverin kanssa "kuviokelluskele"..

jos joku viitsisi kommentoida niin :worship:

jos kommentointiin tarvitaan lisätietoa niin olen kuukaudessa pudottanut painoa n.4,5kiloa.. (painoindeksi nyt n.27,5) eli ihan ok tulos, vaikka toivoisihan sitä että enemmän/nopeammin pienenisi..

paljonko lie vaikuttaa painoon tuo liikunnan lisäämiseni (noin kolminkertaiseksi), eli nesteitähän siinä kertyy lihaksiin.. (?) Laihdutuksen aloitettuani.. sen jälkeen kun alun nesteet olivat minulta lähteneet, ja lisäsin liikuntaa..ensimmäisellä viikolla tuli 200grammaa lisää painoa, seuraavalla lähti 1,4 kiloa... veikkaampa että tällä viikolla ei taas sitten putoakaan.. osaisikohan joku sanoa tuohonkin, että missähän määrin tuo liikunta käy oikeasti tekosyystä jos paino on noussutkin :D

Mun mielestä dieetillä ravinto on kuitenkin aina se n.80 % koko jutusta. Kannattaa eniten kiinnittää siihen huomiota ja sen jälkeen miettiä nuo liikuntajutut. :)
Ja noilla liikuntamäärillä en usko ylikunnon vaaraa olevan. Tsemppiä projektiin!

Kiitos siru kommentista..juu, en minä ylikuntoa epäilekään, mietin vain että oisko siitä ollut mitään haittaa jos lepoa olisi ollut liian vähän.. tjtn..

Tiedän toki tuon ravinnon tärkeyden, eli että on lähes mahdotonta liikkua niin paljon, että voisi syödä mitä tahansa kuinka paljon tahansa..

Tuon liikunnan kai tärkein pointti minulle onkin se, että saa syödä enemmän :kuola: (vaikka tietysti ruokahalukin vähän kasvaa)
Toinen juttu on se, että paikat roikkuu.. :urjo: joten pienikin kiinteytymisapu liikunnasta auttaa minua tuntemaan itseäni sutjakammaksi. Minulla ei ole niin kamalaa vaaka-addiktiota, että se lukema siellä olisi se tärkein...vaan se miltä näyttää ja tuntuu.. kaikista kamalinta olisi päätyä laihaksi läskiksi, yritän minimoida menetetyn lihaksen määrän tässä laihdutuksessani. (protskutkin n.100gr/pvä) ..tällä "vähähiilarisella" on ihan kiitettävästi noita senttejäkin lähtenyt.
Ja vielä lisäksi, jos tuo lihaksisto nyt jossain vaiheessa menisi enemmänkin sinne kasvusuuntaan niin sekin miellyttää että lihakset kuluttaa enemmän kuin läski..
Ja tietystikin liikunnalla saavutettava paremminvointi :hyper:

toivottavasti näissä em. asioissa olen oikeilla linjoilla

meikä on näköjään addiktoitunut noihin fakin hymiöihin...

niin elikkäs minkälaisia ylikunnon oireita teillä on ollut?:rolleyes: kauan kesti toipua ja millä keinoilla?;)

Luultavasti kerran olen ollut ylikunnossa. Sekin tuli vain siitä syystä että kuumeen jälkeen aloin liian nopeasti jatkaa harjoittelua.

Oireita: hirveä ruokahalu, söin tuplasti enemmän kuin normaalisti, "nuha", nenästä valui lähes läpinäkyvää nestettä usein, ei siis normaalia limaa vain aivan nestemäistä. Siinä oireeni taisivat ollakin...;)

Toipumiseen meni reilu viikko, se meni ohi vaikka kävinkin sinä aikana salilla, pidin vain huolta siitä, että lihakset olivat palautuneet. En kyllä suosittele kenellekään treenaamista ylikuntoisena. Täyslepoa kannattaisi ylikunnossa pitää ja syödä hyvin.

Tässä vieltä ylikunnosta yleisesti:
Oireita:

- treeni ei maistu, lihasta ei rasiteta tarpeeksi kovaa koska et jaksa
- voimatasot ovat laskeneet
- lihakset hapottuu helposti
- unensaanti vaikeudet tai yliuneliaisuus
- voimakas hikoilu levossa tai hikoilun puuttuminen kokonaan
- palautuminen treenistä kestää kauan
- ruokahalu on valtava tai tosi heikko
- voimakas jano tai janottomuus
- psyyke käy ylikierroksilla tai on masentuneisuutta ja flegmaattisuutta
- elimistössä on pientä kuumetta koko ajan
- tulee outoja syömätottumuksia
- yölliset painajaistilat
- pelokas ja säikky olemus

en tiedä onko otsikkoon sopiva , mutta kysytään
itsellä oireet
yht äkkiä alkoi tulokset tippumaan ja tippuu vaan (kokeillut vaihtaa eri ohjelmia)
lihas särkyä oikeestaan koko ajan
kiinnostus aivan kateissa
väsymystä koko ajan
yritetty taukoa (tippuu tulokset nopeasti)
reeniä (tippuu pikkasen silti)
tämä alkoi kun olin ennätyskunnossa kaikin puolin n.1.5kk sitte
vai onko joku vitamiini puute prkle

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom