Mitä kannattaa opiskella?

No lähinnä toi myynti tai graafikon hommat, graafikon hommat saattaa riippua tosin siitä pitääkö tehdä jollain ohjelmalla vai käsin, ohjelman pystyisin oppimaan mutta käsin en osaa mitään.

Voisin melko läheltä alaa seuranneena sanoa, että jossei ole taiteellista silmää / osaamista, tulee graafikon hommat olemaan kiven alla. Photoshopilla, Illustratorilla jne ohjelmilla saa luotua grafiikkaa helposti, mutta jos ei ole silmää, ei sitä grafiikkaa tyhjästä tule ruudulle. Myyntihommiin voi ehkä merkonomipohjalta päästä, jos on oikeasti pätevä, mitä hieman epäilen ammattikoulupohjalta. Jos alan hommat oikeasti alkaa googlettelun jne jälkeen kiinnostamaan, suosittelen melkeimpä Mediatekniikan opintoja AMKissa. Kysele ihmeessä jos tulee jotain mieleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisin melko läheltä alaa seuranneena sanoa, että jossei ole taiteellista silmää / osaamista, tulee graafikon hommat olemaan kiven alla. Photoshopilla, Illustratorilla jne ohjelmilla saa luotua grafiikkaa helposti, mutta jos ei ole silmää, ei sitä grafiikkaa tyhjästä tule ruudulle. Myyntihommiin voi ehkä merkonomipohjalta päästä, jos on oikeasti pätevä, mitä hieman epäilen ammattikoulupohjalta. Jos alan hommat oikeasti alkaa googlettelun jne jälkeen kiinnostamaan, suosittelen melkeimpä Mediatekniikan opintoja AMKissa. Kysele ihmeessä jos tulee jotain mieleen.

No kyllä meillä näitä illusrtattorin alkeita yms.. käydään kauppiksessakin läpi paraaikaa ja photoshopilla pelleilen vapaa-aikanakin ja mainoksiakin tehdään mutta varsinaisesti taiteellinen en ole tai en ainakaan piirtää tms. osaa jos se sitä vaatii, toisaalta eikös noissa hommissa ollut sitten erikseen joitakin copy writer eli tekstinsuunnittelijoitakin yms?

No kyllä meillä näitä illusrtattorin alkeita yms.. käydään kauppiksessakin läpi paraaikaa ja photoshopilla pelleilen vapaa-aikanakin ja mainoksiakin tehdään mutta varsinaisesti taiteellinen en ole tai en ainakaan piirtää tms. osaa jos se sitä vaatii, toisaalta eikös noissa hommissa ollut sitten erikseen joitakin copy writer eli tekstinsuunnittelijoitakin yms?

Tosta löytyy jotain esimerkkiduuneja, mitä mainostoimistoissa tehdään:

Mitä siellä mainostoimistossa oikein tehdään? | Mainostoimisto » Jyväskylä » Kuopio » Suomen Pienyrittäjäin Mainostoimisto Oy

Suomi taitaa olla parhaita maita käydä kouluja ja opiskella hienolta kuulostavia tutkintoja...mutta, mitäpä niillä tutkinnoilla tekee kun työntekoon tämä maa ei ole maailman parhaita.

Jos on kunnianhimoinen ja haluaa edetä pitkälle, niin mielestäni tuotantotalous olisi yksi vaihtoehto parhaasta koulutusvalinnasta. Aikaisemmin ainakin tuotantotalouden opinnot ovat olleet tie huipulle ja rahakkaisiin työpaikkoihin.

Jos on kunnianhimoinen ja haluaa edetä pitkälle, niin mielestäni tuotantotalous olisi yksi vaihtoehto parhaasta koulutusvalinnasta. Aikaisemmin ainakin tuotantotalouden opinnot ovat olleet tie huipulle ja rahakkaisiin työpaikkoihin.

Tässä kohti haluaisin muistuttaa, että opinnot eivät ole tie huipulle. Opinnot voivat olla yksi enableri huipulle pyrkiessä, jos opintoja osaa hyödyntää oikein. Nuorena saattaa vallita sellainen illuusio, että koulussa opetetaan menestystä. Kun menet tiettyyn kouluun, istut junaan joka on matkalla kohti mainetta ja mammonaa. Jos menestyt koulussa ja saat hyviä numeroita niin menestystä seuraa myös työelämässä. Tästä harhaluulosta haluaisin vapauttaa kaikki opiskelupaikasta haaveilevat.
Jos menestyksellä tarkoitetaan menestystä firmassa eli vallan kasvua organisaatiossa, näkisin muutaman oleellisen tekijän joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

1. Poliittiset kyvyt - Kyky puhua, näkyä, kuulua ja olla pidetty. Taito hankkia liittolaisia ja käsitellä änkyröitä.
2. Suunnitelmallisuus - Kyky tietää mitä haluaa pitkällä tähtäimellä ja laatia strategia tavoitteen saavuttamiseksi.
3. Suorituskyky - Kyky hoitaa asioita siten, että pomo voi antaa tehtävän ja lähteä itse rauhallisin mielin golfaamaan eikä kännykkä soi kertaakaan.

Mitään näitä taitoja ei suoranaisesti opeteta missään. Koulutuslaitos on erinomainen paikka opetella tätä kaikkea, mutta linjalla ei ole kauheasti väliä. Opintoja miettiessä on hyvä myös pohtia sitä haluaako oikeasti menestyä organisaatiossa vai menestyä työssään. Hyvällä tuurilla voi olla mahdollista saavuttaa molemmat, mutta oma strategia on syytä valita primääritavoitteen mukaisesti. Ei sitten tarvitse kiukutella eläkkeellä, kun on ollut niin hyvä ja uskollinen työntekijä koko ikänsä, muttei silti koskaan saanut ylennyksiä.

Tässä kohti haluaisin muistuttaa, että opinnot eivät ole tie huipulle.
Aijaa? Ainakin kaikki ketkä itse tunnen, jotka on käyneet vähintään AMK:n ovat melkein kaikki töissä ja ne jotka on käyneet Yliopiston on joka ikinen töissä. Jotku oli duunissa jo pari vuotta ennen kun opinnot olivat ees päättyneet. Et sä esimerkiksi valtiolle edes pääse duuniin ilman tutkintoa. Kyllä varmin tie nykyään menestykseen on käydä hyvä koulutus. Juu ei välttämättä heti pääse "huipulle", mutta sitten kun on päässyt firmaan sisälle niin aika paljon voi omilla valinnoilla vaikuttaa mihin suntaan uraa vie, se voi olla vaikka sinne "huipulle" asti.

Aijaa? Ainakin kaikki ketkä itse tunnen, jotka on käyneet vähintään AMK:n ovat melkein kaikki töissä ja ne jotka on käyneet Yliopiston on joka ikinen töissä. Jotku oli duunissa jo pari vuotta ennen kun opinnot olivat ees päättyneet. Et sä esimerkiksi valtiolle edes pääse duuniin ilman tutkintoa. Kyllä varmin tie nykyään menestykseen on käydä hyvä koulutus. Juu ei välttämättä heti pääse "huipulle", mutta sitten kun on päässyt firmaan sisälle niin aika paljon voi omilla valinnoilla vaikuttaa mihin suntaan uraa vie, se voi olla vaikka sinne "huipulle" asti.

Tunnet sitten aika suppealta sektorilta opiskelleita. AMKin Taiteiden ja viestinnän koulutusohjelmista osasta ei työllisty, vaikka sisäänpääsy on toisinaan helvetin vaikeaa, ja vaikka olisi oman elämänsä Picasso. Sama homma yliopiston erikoisempiin linjoihin.

Kuten tuossa itsekin sanoit, niin työllistyminen ei tarkoita työelämässä menestymistä. Koulutuksen rooli työllistymisessä on lähinnä se, että se on todiste oppimiskyvystä, ja parhaimmillaan jopa jostain tietyn alan tietotaidosta. Se on totta, että työllistymiseen koulutus auttaa, koska logistiikan insinööri tietää varmasti enemmän kuin kattoon syljeskellyt vuokravarastomies. Matka työllistymisen jälkeen sitten riippuu carcayun listaamista ominaisuuksista, joita voi itse kukin kehittää. Koulutus itsessään tarjoaa hyvän ympäristön näiden asioiden oppimiseen, ja on siksi aika hyvä katalysaattori, muttei suinkaan tae siitä, että hyvin koulussa menestynyt opiskelija löytää itsensä firman sikariportaasta.

Olen myös Everlyn kanssa siinä mielessä samaa mieltä, että tuotantotalouden koulutusohjelmat tarjoavat yleensä hyvää opetusta, joka pakottaa toimimaan ryhmissä ja ajattelemaan, ja siitä on helppo suunnata laajalle sektorille aloja. Toisaalta tuo yleissivistävä luonne on samanlainen heikkous kuin KTM-tutkinnossa, eli oikeastaan ei tiedä mistään alasta paljoa.

Eikös armeijassa työskentely periaatteessa lasketa valtiolle työskentelyks? Eihän siihen varsinaisesti vaadita mitään tutkintoa. Korjatkaa mikäli puhun täyttä :anssi:

Tässä kohti haluaisin muistuttaa, että opinnot eivät ole tie huipulle. Opinnot voivat olla yksi enableri huipulle pyrkiessä, jos opintoja osaa hyödyntää oikein. Nuorena saattaa vallita sellainen illuusio, että koulussa opetetaan menestystä. Kun menet tiettyyn kouluun, istut junaan joka on matkalla kohti mainetta ja mammonaa. Jos menestyt koulussa ja saat hyviä numeroita niin menestystä seuraa myös työelämässä. Tästä harhaluulosta haluaisin vapauttaa kaikki opiskelupaikasta haaveilevat.

Näin on. Ihan omastakin opiskeluporukasta löytyy esimerkkejä siitä miten koulussa vedetään kymppejä joka kokeesta ja loistetaan kaikessa mutta valmistuttuaan istutaan Lidlin kassalla. Eipä itselläkään ole varsinaisesti mikään "koulutusta vastaava" duuni mutta olen kuitenkin töissä opiskelemallani alalla. Koulumenestys keskivertoa ja opiskeluaika AMKissa 3 vuotta.

No jos otetaan esimerkkinä vaikka et joku päättää ihan yleisesti hakea armeijaan töihin, niin kyllä sille sieltä jotain duunia löytyy ilman minkäänlaista koulutusta.
Jep, mutta useimmissa valtion tehtävissä homma ei toimi noin. Lähinnä mun pointti koko postauksella oli, että parantaa omia mahdollisuuksia huomattavasti, jos on asiallinen tutkinto.

Juuh, eipä taida mikään koulutus takaavan "tietä huipulle" automaattisesti. Jos menestyksen mittarina on esim. kohtuupalkkainen duuni niin kaiketi sillon esim. kun Hankenista valmistuu hyvin verkostoituneena on pullat paremmin uunissa kuin jos on valmistunut vaikkapa datanomiksi ammattikoulusta. Vaan huipulle vaaditaan muutakin kuin tutkintoa (ja äskeisessäkin esimerkissä siitä verkostoitumisesta on hyötyä - johon toki opiskelu yleensä auttaa, kun saa kontakteja koulun kautta).

Kannattaa tosin opiskeluunkin suhtautua eri tavalla kuin vain pakkopullana. On mukava opiskella mielenkiintoisia asioita!

Onko jotenkin outoa että opiskelen kauppiksessa valmistun siis merkonomiksi, mutta en oo kuitenkaan aivan varma mitä haluan tehdä koulun jälkeen, kauppiksessa pääpaino keskittyy lähinnä kaupan-alaan mutta itseäni kiinostaa lähinnä enemmän toimistyö tai mainostoimistoon liittyvä työ.

Ei ole outoa. Minä ainakin aloitin armeijan jälkeen yhtä, lopetin, aloitin toista ja vaihdoin vähän suuntausta, valmistuin, tein muutaman vuoden hommia ja vittuunnuin. Uudestaan kouluun ja nyt paremmalla palkalla ihan ok hommaa. Ehkä silti vähän vittuuntunut nytkin.

Tähän vielä kuulemani huumorikevennys mikä ei tule lisäämään opiskeluhalujasi, lopeta siis lukeminen jos et halua masentua:

"Mikäli lokki paskantaa korkealla Tammerkosken sillan yläpuolella on enemmän kuin todennäköistä, että paska putoaa työttömän merkonomin päähän."

Ei ole outoa. Minä ainakin aloitin armeijan jälkeen yhtä, lopetin, aloitin toista ja vaihdoin vähän suuntausta, valmistuin, tein muutaman vuoden hommia ja vittuunnuin. Uudestaan kouluun ja nyt paremmalla palkalla ihan ok hommaa. Ehkä silti vähän vittuuntunut nytkin.

Tähän vielä kuulemani huumorikevennys mikä ei tule lisäämään opiskeluhalujasi, lopeta siis lukeminen jos et halua masentua:

"Mikäli lokki paskantaa korkealla Tammerkosken sillan yläpuolella on enemmän kuin todennäköistä, että paska putoaa työttömän merkonomin päähän."

No mulla on toisaalta opiskelut jo hitusen yli puolivälissä niin ainakin loppuun käyn ja kyllä varmaan jotain hommia teen mitä merkonomi voi tehdä/haen jollekin amk linjalle opiskelee. Mutta nimenomaan varsinkin joku kaupankassa tai hyllyttäminen ei sillee inspaa kesätöinä tietenkin ja viikonlopputöinä, mutta ei loppuelämän ajaks, johtotehtäviin musta ei taas oo. :D

Jos yhtään kiinnostaa, niin kannattaa opiskella jotain hoitoalaa tai siihen liittyvää. Lähihoitaja, sairaanhoitaja, röntgenhoitaja, lääkäri jne. Oikeastaan mitä tahansa.

Mulla oli paikka AMK:hon opiskelemaan tietoliikennetekniikkaa. Hain sinne siis lukion jälkeen, mutta lykkäsin aloitusta koska kävin välissä intin. Siellä aloin miettiä, onko jossain pölyisessä serverihuoneessa istuminen sittenkään sitä, mitä haluan tehdä ja aloin miettimään asiaa siltä kantilta, että olisi kiva tehdä työssään käsillään jotain konkreettista, muttei mitään liukuhihnatyötä vaan jotain missä pitää käyttää myös päätään. Lisäksi työn itsenäisyydestä ja ihmisten kanssa työskentelystä tuli plussaa. Jostain tuli idea hakea opiskelemaan ensihoitajaksi, koska ajattelin, että se voisi vastata noita kriteereitä ja vaikutti mielenkiintoiselta.

Intin aikana laitoin sitten hakupaperit kouluun, kävin pääsykokeissa ja pääsin vielä kouluunkin. Sen jälkeen et töistä ole ollut pulaa. Koulun aikana oli ongelmana enemmänkin se, miten saa yhdistettyä koulunkäynnin ja työt. Näin jokunen vuosi valmistumisen jälkeen minulla on virka yhdessä työpaikassa ja käyn tekemässä oman alan keikkahommia kahdessa muussa paikassa, töitä on oikeastaan tarjolla enemmän kuin kerkeää tehdä. Siinä mielessä olen onnekkaassa asemassa, että olen sattunut kiinnostumaan alasta, jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet. Päivääkään en ole katunut tuota päätöstä, sillä ala tuntuu omalta enkä oikeastaan tällä hetkellä osaa kuvitella tekeväni mitään muuta. Aina tuo ei tietenkään kivaa ole, mutta sen takia töistä maksetaan, että välillä joutuu tekemään juttuja jotka mieluummin jättäisi tekemättä.

Plussaa annan työn monipuolisuudesta, sosiaalisuudesta, itsenäisyydestä, haasteellisuudesta ja tykkään myös tehdä pitkiä vuoroja joiden jälkeen tulee pitkät vapaat. Miinusta tulee toisaalta vuorotyöstä, sillä muu maailma elää pitkälti perinteisen virka-ajan mukaan ja aika useasti itsellä on töitä kun muut on viikonlopun tai loman vietossa. Toisaalta vuorotyö on kyllä kivaakin, eikä minua haittaa pitää vapaita keskellä arkiviikkoa.

Viisaamman eli Kriden neuvosta pistän tämän kysymyksen myös tänne. Eli suora lainaus tuolta toisesta ketjusta:

http://www.pakkotoisto.com/talous-p...tomat-jotka-eivat-haluaisi-olla-tyottomia-11/

"Tuli tähän ketjuun kirjoitettua viimeksi miten vaikea on päästä aikuiskoulutukseen kun on jo inssin paperit. Nyt näyttää siltä, että ois jopa mahdollisuus valita lähteekö opiskelemaan prosessiteollisuutta vai sähkötekniikkaa. Kummallakohan alalla olisi paremmat työllisyysnäkymät tulevaisuudessa? Tuo prosessiteollisuus mietityttää vähän siinä mielessä kun nykyisinhän paperiyhtiöt kouluttaa itse oppisopimuksella työntekijöitä ja varmastihan nämä ovat sitten jonossa ensimmäisenä vaikka eivät heti valmistumisen jälkeen töihin pääsisikään. Sähkötekniikan kautta työvaihtoehdot olisivat sitten ehkä hieman monipuolisemmat. Ainakin teoriassa voisi työskennellä perus sähköasentajan lisäksi kaikenlaisissa huoltoasentajan tehtävissä."

Eli onko porukalla mielipiteitä tai jopa ihan tietoa mitä tässä kannattaisi tehdä? Semmoinen vielä lisäksi, että esim. käyttöönotto ja huoltoinsinöörin tehtävässä olisi varmasti hyötyä tuosta käytännön sähköosaamisesta jos inssin hommia yrittää vielä joskus hakea. Aikaisempi koulutus on siis koneautomaation insinööri.

Onko teidän mielestänne saksan kielen osaamisesta mitään hyötyä Suomessa?

Itse olen hyvinkin kiinnostunut kyseisestä kielestä ja koko maan kulttuurista. Olen ajattellut aloittavani saksan opinnot lähitulevaisuudessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom