Jos yhtään kiinnostaa, niin kannattaa opiskella jotain hoitoalaa tai siihen liittyvää. Lähihoitaja, sairaanhoitaja, röntgenhoitaja, lääkäri jne. Oikeastaan mitä tahansa.
Mulla oli paikka AMK:hon opiskelemaan tietoliikennetekniikkaa. Hain sinne siis lukion jälkeen, mutta lykkäsin aloitusta koska kävin välissä intin. Siellä aloin miettiä, onko jossain pölyisessä serverihuoneessa istuminen sittenkään sitä, mitä haluan tehdä ja aloin miettimään asiaa siltä kantilta, että olisi kiva tehdä työssään käsillään jotain konkreettista, muttei mitään liukuhihnatyötä vaan jotain missä pitää käyttää myös päätään. Lisäksi työn itsenäisyydestä ja ihmisten kanssa työskentelystä tuli plussaa. Jostain tuli idea hakea opiskelemaan ensihoitajaksi, koska ajattelin, että se voisi vastata noita kriteereitä ja vaikutti mielenkiintoiselta.
Intin aikana laitoin sitten hakupaperit kouluun, kävin pääsykokeissa ja pääsin vielä kouluunkin. Sen jälkeen et töistä ole ollut pulaa. Koulun aikana oli ongelmana enemmänkin se, miten saa yhdistettyä koulunkäynnin ja työt. Näin jokunen vuosi valmistumisen jälkeen minulla on virka yhdessä työpaikassa ja käyn tekemässä oman alan keikkahommia kahdessa muussa paikassa, töitä on oikeastaan tarjolla enemmän kuin kerkeää tehdä. Siinä mielessä olen onnekkaassa asemassa, että olen sattunut kiinnostumaan alasta, jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet. Päivääkään en ole katunut tuota päätöstä, sillä ala tuntuu omalta enkä oikeastaan tällä hetkellä osaa kuvitella tekeväni mitään muuta. Aina tuo ei tietenkään kivaa ole, mutta sen takia töistä maksetaan, että välillä joutuu tekemään juttuja jotka mieluummin jättäisi tekemättä.
Plussaa annan työn monipuolisuudesta, sosiaalisuudesta, itsenäisyydestä, haasteellisuudesta ja tykkään myös tehdä pitkiä vuoroja joiden jälkeen tulee pitkät vapaat. Miinusta tulee toisaalta vuorotyöstä, sillä muu maailma elää pitkälti perinteisen virka-ajan mukaan ja aika useasti itsellä on töitä kun muut on viikonlopun tai loman vietossa. Toisaalta vuorotyö on kyllä kivaakin, eikä minua haittaa pitää vapaita keskellä arkiviikkoa.