Mitä kannattaa opiskella?

Onko teidän mielestänne saksan kielen osaamisesta mitään hyötyä Suomessa?

Itse olen hyvinkin kiinnostunut kyseisestä kielestä ja koko maan kulttuurista. Olen ajattellut aloittavani saksan opinnot lähitulevaisuudessa.

Olen vähän ymmärtänyt näistä kieltenopinnoista, että kannattaa ottaa niitä jonkun aineen tueksi, eikä niinkään pääaineeksi. Yliopiston kielipääaineissa näyttäisi olevan aina sama virsi: joko opettajaksi tai työllistyminen on todella heikkoa. Ainoastaan oikeasti lahjakkaat työllistyvät alansa hommiin, ja hekin ilmeisesti pääosin tuurilla kuin ahkeruudella. Osa vaihtaa jopa koulutusohjelmaa ennen pitkään, kun kieliopinnot jäävät tärkeämpien opintopisteiden jalkoihin. Kieli saattaa siis toimia paremmin sivuaineena: kauppatieteitä pääaineeksi ja sivuaineeksi saksaa, niin työllistyy hyvin Saksan viennin pariin. Tällaisia onnistumistarinoita (ei tosin saksalla) olen kuullut useamman.

Tämä on vain yksi näkökulma, ja olisi hyvä kuulla, jos jollakulla on eriäviä kokemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opettajaksi, tulkiksi tai kääntäjäksi pääaineesta. Kaikille on hommia, joskin av-kääntäjien olot on huonontuneet merkittävästi viime vuosina.

En tosin oikeasti tiedä, tämä on sivustaseuraajan näkemys.

Viisaamman eli Kriden neuvosta pistän tämän kysymyksen myös tänne. Eli suora lainaus tuolta toisesta ketjusta:

http://www.pakkotoisto.com/talous-p...tomat-jotka-eivat-haluaisi-olla-tyottomia-11/

"Tuli tähän ketjuun kirjoitettua viimeksi miten vaikea on päästä aikuiskoulutukseen kun on jo inssin paperit. Nyt näyttää siltä, että ois jopa mahdollisuus valita lähteekö opiskelemaan prosessiteollisuutta vai sähkötekniikkaa. Kummallakohan alalla olisi paremmat työllisyysnäkymät tulevaisuudessa? Tuo prosessiteollisuus mietityttää vähän siinä mielessä kun nykyisinhän paperiyhtiöt kouluttaa itse oppisopimuksella työntekijöitä ja varmastihan nämä ovat sitten jonossa ensimmäisenä vaikka eivät heti valmistumisen jälkeen töihin pääsisikään. Sähkötekniikan kautta työvaihtoehdot olisivat sitten ehkä hieman monipuolisemmat. Ainakin teoriassa voisi työskennellä perus sähköasentajan lisäksi kaikenlaisissa huoltoasentajan tehtävissä."

Eli onko porukalla mielipiteitä tai jopa ihan tietoa mitä tässä kannattaisi tehdä? Semmoinen vielä lisäksi, että esim. käyttöönotto ja huoltoinsinöörin tehtävässä olisi varmasti hyötyä tuosta käytännön sähköosaamisesta jos inssin hommia yrittää vielä joskus hakea. Aikaisempi koulutus on siis koneautomaation insinööri.

Sinuna lähtisin opiskelemaan prosessipuolta, sulla on jo vahva pohjakoulutus jota arvostetaan aivan taatusti prosessiteollisuudessa, ja vaikka täältä on liputettu paljon noita paperitehtaita pois niin jatkuvasti Suomeen rakennellaan lisää tämän alan teollisuutta. Prosessiteollisuuden palkoista ei ole juurikaan tietoa mutta esim: voimalaitos alalla palkat on aika lähellä paperin palkkausta-

Opettajaksi, tulkiksi tai kääntäjäksi pääaineesta. Kaikille on hommia, joskin av-kääntäjien olot on huonontuneet merkittävästi viime vuosina.

En tosin oikeasti tiedä, tämä on sivustaseuraajan näkemys.
Toisen sivustaseuraajan: opettajan pätkäsijaisuuksia 400 km päästä kotoa valmistumisesta lähtien ( ruotsia kylläkin vaikka opiskellut saksaa)
Ennemmin saksa sivuaineena ja jotain muuta työkseen.. Oon mäkin saanut yhden oman alan työn Saksasta siksi kun osaan kieltä sujuvasti. Kannattaa opiskella olen ainakin itse saanut jo 2 työtä sieltä kielitaidon ansiosta.

Mutta ei pelkästään kieliä. Kannattaa myös lukea ruotsia, Norjassa käsittääkseni on varsin mukavasti töitä todella hyvillä palkoilla, ruotsin osaamisesta on takuuvarma hyöty. Haluaisin itsekin sinne alan hommiin.

Olen vähän ymmärtänyt näistä kieltenopinnoista...
Jep. Pelkällä kielitaidolla ei tee mitään, ellei 1) kielitaito liity johonkin eksoottisempaan kieleen JA lisäksi osaa sujuvasti suomea (eli pelkkä arabian taito ei riitä, pitää osata lisäksi ammattilaistasoisesti suomea, eli yliopistokoulutetun tasoisesti) tai 2) on 100% kaksikielinen, eli tyypillisimpiä komboja ovat suomi/englanti, suomi/ruotsi (ei niin hyödyllinen työllistymisen kannalta) tai suomi/venäjä. Ihan sama, miten loistava kielitaito on koulutettuna kielenä, mutta se ei silti ole sama, kuin 100% kaksikielisellä ihmisellä, jolla ehkä lisäksi on kääntäjän ja tulkin tai vähintään kielitieteilijän/filologin koulutus. Tuo tiedetään monin paikoin työmarkkinoillakin.

Opettajien työtilannekaan ei ole kaksinen, paitsi syrjäkylillä. Yliopistokaupungeissa ja niiden ympäristössä yhtä ainoaa vuoden sijaisuuttakin saattaa hakea yli sata maisteria vuosien työkokemuksella. Erotu siinä sitten joukosta. Noh, ei muuta kuin Kainuun tai Lapin korpeen johonkin tuppukylään opettamaan sitten, hianoo. Tai no, onpa niitä kälysiä pikkupitäjiä etelämpänä ja lännempänäkin. Eivätkä ole yhtään sen kivempia tai vauraampia asuinpaikkoja, kuin Kainuun tai Lapinkaan kylät. Ite olen yhden 100% kaksikielisen kaverini (muttei kummoisia papereita, työkokemusta sentään on aika lailla jo) meininkiä seurannut av-kääntäjänä Broadcast Text Internationilla ja voin sanoa, että firma on huonon maineensa veroinen.

En voi kovin monelle humanistista tiedekuntaa suositella ainakaan työllistymismielessä. Jos on tähtäimessä rikkaan ihmisen puolisona loisiminen esim. oman huippukauniin/komean ulkonäön turvin, niin tällöin humukoulutus on ihan jees, kivaa ajanvietettä ja osaapahan sitten esittää kovin fiksua ja filmaattista sekä hehkua sopivaa porvariston hillityä charmia bileissä, vaikka aina on ulkopuolinen tuntu, koska todellisuudessa on rutiköyhä humanisti. Jos ei ole ulkonäköä, ei oikeistolaista myynti/taloushenkistä luonnetta, ei tietsa- tai lakikoulutusta humanistikoulutuksen lisukkeena, niin työmarkkinoilla on äärimmäisen vaikeaa. Sen verran paljon on maistereita ja jopa tohtoreita humanistisista tiedekunnista pukattu pihalle tässä viimeisen noin 10-15v aikana.

Joo, määpä meen tonne takavasemmalle odottelemaan pakkiksen perusjanttereita, joiden perusrepliikit tämmöisiin keskusteluihin ja kommentteihin menevät suunnilleen näin:
Mitä sää iivili tuut tänne pessimismiäs ihan suotta levittään? Eksä tajuu, et kaikkien pitää niinQ saaha toteuttaa itteensä, opiskella sitä, mikä kiinnostaa, ei, suorastaan innostaa ja inspiroi sekä tähdätä unelma-ammattiinsa! Kyl kaikille työteliäille ja särmille AINA löytyy hyvää duunii kato, eksä tajuu! Määkin oon kato narkkarimielisaireiden vanhempien pieksämästä lapsesta kasvanu raksaduunarista ökyporvariksi, firmani omistajaksi, et kato kyl kellä vaan on semmoiseen mahku!

Onko teidän mielestänne saksan kielen osaamisesta mitään hyötyä Suomessa?

Itse olen hyvinkin kiinnostunut kyseisestä kielestä ja koko maan kulttuurista. Olen ajattellut aloittavani saksan opinnot lähitulevaisuudessa.

Jos kiinnostaa ja löytyy motivaatiota niin kannattaa aloittaa. Saksalaiset arvostavat todella kovasti sitä, että joku puhuu heidän kieltään edes auttavasti. Varmasti hyödyt kielen osaamisesta jos saat sen välttävälle keskustelutasolle ja pääset työskentelemään toimenkuvassa, jossa ollaan tekemisissä saksalaisten kanssa.

Oma kokemukseni ei tue tätä. Osaan saksaa jonkun verran, mutta kun Saksassa huomaavat, etten osaa kieltä tarpeeksi hyvin, niin vastaavat englanniksi kun puhun heille saksaa. Businesskielenä Saksassa on englanti. Jos Saksan opiskelu kiinnostaa, niin itse menisin asumaan ja opiskelemaan Saksaan.

Mitäs mieltä pakkiksen tietäjät ovat Aallon bioinformaatioteknologiasta ja sen opiskelusta? Onko paljon töitä tarjolla vai onko suurin osa jotain tutkijanhommaa minimipalkalla kun sehän on tämmönen ''tulevaisuudenala''?

Oma kokemukseni ei tue tätä. Osaan saksaa jonkun verran, mutta kun Saksassa huomaavat, etten osaa kieltä tarpeeksi hyvin, niin vastaavat englanniksi kun puhun heille saksaa. Businesskielenä Saksassa on englanti. Jos Saksan opiskelu kiinnostaa, niin itse menisin asumaan ja opiskelemaan Saksaan.

Okei, mielenkiintoista. Missä päin Saksaa oot touhunnu? Täällä etelässä ainakin on business-kielenä saksa, kaikki palaverit ja tiedotteet ja työnhakuilmotukset jne. on saksaksi ja tuntuvat olevan kovin otettuja kun ulkomaalaisia vieraita tulee ja osaavat muutaman sanan vaihtaa paikallisella. Kansanvälisestä yrityksestä kyse, työntekijöitä maailmanlaajuisesti yli 50 000. Englannillakin toki pärjää mutta saksan osaaminen on kyllä se juttu.

Varmaan riippuu onko kyseessä saksalainen vai monikansallinen yhtiö? Millä alalla M_atti touhuaa, automotive?

Mitäs mieltä pakkiksen tietäjät ovat Aallon bioinformaatioteknologiasta ja sen opiskelusta? Onko paljon töitä tarjolla vai onko suurin osa jotain tutkijanhommaa minimipalkalla kun sehän on tämmönen ''tulevaisuudenala''?

Aallon tilanteesta en osaa sanoa. Yleisesti alalla on Suomessa todella niukka rahoitus, eli töitä on todella vähän tarjolla. Osaan työtehtäviin joutuu kilpailemaan ulkomaalaisten työntekijöiden kanssa, jotka polkupalkalla tekevät samat hommat. Koulutuksen ajan opettajat painottavat, että töitä löytyy ja työllistyminen on hyvää, mutta vastavalmistuneilta ja opiskelevilta saa eri version, eli töitä ei Suomessa oikein ole. Nämä kokemukset perustuvat henkilöiden puheisiin, jotka vielä opiskelevat tai ovat työnhakuvaiheessa. Olisi siis varmasti hyvä kuulla myös työllistyneiden näkökantaa.

Varmaan riippuu onko kyseessä saksalainen vai monikansallinen yhtiö? Millä alalla M_atti touhuaa, automotive?

Juu ja varmasti riippuu myös siitä onko firma pohjoisessa vai etelässä; joku Hampuri on ihan erilaista seutua (rennompaa ja ei niin vanhoillista) kuin München. Oma ala konepajateollisuus mutta yritys on myös vahvasti tekemisissä automotiven kanssa, yllätys yllätys.

Teleala varmaan avainsana. Mä olen ollut teollisuudessa ja ihan 100% saksankielinen

Viime keväänä hain töitä ja olin sitten psykologin testeissä yhtä paikkaa varten. Tämä (Työ-)psykologi mainitsi, että hänen vastaanotollaan käy paljon bio-alan ihmisiä. Ilmeisesti ei ole kovin helppoa löytää oman alan töitä. Toisaalta "Infomaatioteknologia" kuulostaa mun korvaan niin yleishyödylliseltä, että sitä kannattaa lukea. En kyllä tiedä mitä siellä oikeasti opetetaan, mutta varmasti huonomminkin voisi opiskelupaikan valita. Aina voi valita sivuaineet viisaasti ja työllistyä johonkin muualle, jos bio-alalla ei riitä paikkoja.

Sterna sanoi:
Mitäs mieltä pakkiksen tietäjät ovat Aallon bioinformaatioteknologiasta ja sen opiskelusta?
Olet TTY:llä tutustunut useampiin biotekniikkaa tai bioinformaatioteknologiaa lukeneisiin. Lähes poikkeuksetta töiden löytyminen on erittäin hankalaa ja monet ovatkin työllistyneet oman alansa ulkopuolelle. En tunne juuri ketään, joka olisi työllistynyt opintoja vastaaviin tehtäviin.

Muiden teknillisten alojen puolella tilanne on paljon valoisampi. Esimerkiksi tietotekniikkaa, tietojohtamista, tuotantotaloutta tai rakennustekniikkaa lukeneista käytännössä kaikki valmistuneet tutut ja kaverit ovat koulutusta vastaavissa töissä. Biotekniikan puolella osa ongelmaa on se että kunnilla ja valtiolla joutuu kilpailemaan amk-taustaisten bioanalyytikkojen kanssa, jotka polkevat palkkoja alemmas. Myöskään suuria biotekniikkafirmoja ei Suomessa pahemmin ole. Toisin on esimerkiksi tietotekniikan ja rakennustekniikan puolella. Jos työllistymistä mietit niin opiskele jotain muuta.

Olet TTY:llä tutustunut useampiin biotekniikkaa tai bioinformaatioteknologiaa lukeneisiin. Lähes poikkeuksetta töiden löytyminen on erittäin hankalaa ja monet ovatkin työllistyneet oman alansa ulkopuolelle. En tunne juuri ketään, joka olisi työllistynyt opintoja vastaaviin tehtäviin.

Muiden teknillisten alojen puolella tilanne on paljon valoisampi. Esimerkiksi tietotekniikkaa, tietojohtamista, tuotantotaloutta tai rakennustekniikkaa lukeneista käytännössä kaikki valmistuneet tutut ja kaverit ovat koulutusta vastaavissa töissä. Biotekniikan puolella osa ongelmaa on se että kunnilla ja valtiolla joutuu kilpailemaan amk-taustaisten bioanalyytikkojen kanssa, jotka polkevat palkkoja alemmas. Myöskään suuria biotekniikkafirmoja ei Suomessa pahemmin ole. Toisin on esimerkiksi tietotekniikan ja rakennustekniikan puolella. Jos työllistymistä mietit niin opiskele jotain muuta.

Kannattaa myös pohtia, alkaako monikulttuurisuuskoordinoijaksi tai -asiantuntijaksi. Aivan varmasti jossakin liberaalissa pohjoismaassa hommia riittää...todennäköisesti myös Suomessa. Asiaa auttaa lobotomia, itseinho ja liberaali maailmankuva. Muuta ei tarvi hallita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom