onpas siinä itsepetosta oikein olan takaa. ainakin itelle jos maksais palkkaa jostain lumenluonnista niin mulla ois varaa olla ehkä 50min töissä per huoltofirman laskutettu tunti moisesta.. sit kun vielä laskee että as oyssä on 32 asukasta ja hommaa ehkä 2x omakotitalon verran, niin....
e: siis asuntoa, ei asukkaita
Ihan miten vain. Itse asuin lähes 10 vuotta osaketalossa ja koko aika hallituksessa. Olen siis ihan omin silmin nähnyt miten vitusti ne lumityöt ja ruohonleikkaamiset ihan oikeasti maksaa. Tuossa taisi tonttia olla jotain 6000m2 pintaan ja siitä karkeasti puolet on kolattavaa ja puolet leikattavaa eli puolet nurtsia ja puolet asfalttia. Laskettiinkin tuota joskus. Nämä huoltoyhtiöt kun tekee yleensä noita "täyshuoltosoppareita" eli sieltä on sitten vittumaista kaivaa se nurmikonleikkuun hinta. Talvihommatkin kuuluu niiihin, mutta sitten kun on paska talvi ja joutuu paljon tekeen lumitöitä ja hiekottamaan, niin laskuttavat lisätunteja. Sitten kun ei tartte tehdä, niin turha odottaa hyvitystä.
Ja tuossa kerrostalon pihassa siis äkkiä se 2500 m2 oli kaikkineen sitä lumihommaa. Toki ne ajoi noita traktorilla, lava-autolla, kolalla ja lapiolla ja ties millä. Ja käytännössä sai silti itse lapioida polut jos halusi viikonloppuna kävellä ilman sitä lumihankea kämpältä autolle. Ei niitä lumitöitä kukaan vkl tehnyt. Tais oishan ne tehnyt, mutta sitten olisikin ollut tuplavelotus.
Omakotitalossa ei ihan oikeasti tartte sitä koko pihaa kolailla, eikä sitä tartte hiekottaa laidasta laitaan sentakia, että joku mummo jos kaatuu niin taloyhtiö maksaa. Hiekotat missä kuljet ja kolaat mistä haluat. Ja niitä aamuja, kun sitä märkää sohjoa on vitusti, on sitten lopulta todella todella vähän. Eli pakkaslumi kestää kyllä ootella kolailua vaikka useamman päivän.
Ja jos rakennat talon, niin kuka käskee laittamaan sitä nurmikkoa koko tontille? Siis jos ei nyt erityisemmin tykkää siitä nurtsin ajosta? Laittaa senveran mitä katsoo järkeväksi ja viitsii työnnellä leikkurilla.
Mutta vaikka ostaisin nuo palvelut, ei ne tule yhtään sen kalliimmaksi kuin kerrostalossakaan. Kerostalossa asuva vaan ei pääse (yleensä) niitä kuluja näkemään suoraan, saati osaa laskea sitä omaa osuuttaan siitä. Se on kato taloyhtiö mikä maksaa! 90% ei edes näe niitä laskuja koskaan. Yhtiökokouksessakin kiinnostaa lähinnä että korjataanko niitä ikkunoita vai eikö korjata. Homma vielä korostuu jos asut isossa asunnossa. Kaikki menee vastikkeen mukaan ja maksat niistä nurtsin leikkuista hyvinkin jopa 2-3 kertaa sen mitä yksiössä asuva. Pitää huomioida tämäkin. Varmasti yksiössä asuvalle tuo voi olla hyvinkin kustannustehokasta. Vertaa sitten joku 25 m2 yksiö ja 100m2 4h + k niin rupeaa tuntumaan jo huoltoyhtiön osuuskin.
Olen edelleen asunut sekä okt:ssa, että kerrostalossa ja tiedän ihan oikeasti noista kustannuksista jotakin. Eli vähän on nyt itsepetos kaukana tästä.