Missä sinä haluat asua? OKT? Rivari? Kerrostalo? MIKSI?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Oon samaa mieltä. Rivarissa (ja paritalossa) yhdistyy kyllä lähinnä eri asumismuotojen huonot puolet. Ainoa mikä itelle puoltaa rivariasumista jos ei kerralla pääse omakotitaloon, on koirien hoito. Ne olis helppo päästää takapihalle kuselle jos ei jaksa lähteä ulos.

Meillä lorottelee sisäpihalle puudelit jos nyt sattuu kovin iso hätä olemaan. Otan messiin kun meen röökille, siinä ne peuhaa pihalla aina keskenään eikä ole vaaraa, että auton alle jäisivät.

Eikö koirankusi ala pidemmän päälle dunkata nurkissa? Eikä tarvitse sanoa, että ihmisten kusi haisee stadissa enemmän, itse en välitä kummastakaan.

Tämänhetkinen rivariasuminen pientaloalueella (tosin lähiön nurkilla) on meikäläisen mieleen, eikä sitä omalla tulotasolla muusta viitsi haaveillakaan kun kerran Helsingissä haluan asua. Enkä ole oikein ymmärtänyt, miten ne kerros- ja omakotiasumisen huonot puolet tässä sitten näkyisivät.
Plussia: Kaksi seinänaapuria, joiden kanssa ei tarvitse olla tekemisissä jos ei huvita (äänieristys ok ;) ) Talkkari hoitaa yhteisten alueiden hoidon, itse voi jaksaessaan lapioida ovensuun. Yhteydet; oma autopaikka ja stadiin jos mielii, niin julkisillakin pääsee puolessa tunnissa. Luontoa lähellä, tosin vähenemään päin. Oma piha, vaikka pienikin, on mulle ainakin tärkeä juttu: grillaus, lintujen talviruokinta tai vaikka hyötykasvien "pienviljely" toimii. Nää ei tietenkään kiinnosta kaikkia, mutta ei ne kahvilat tai koiran kusettaminenkaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei siinä auta mikään rakennustekniikka jos siihen naapuriin/yläkertaan joku apina sattuu muuttamaan. Normaali-ihmisten kanssa sitten onkin merkitystä noilla ratkaisuilla..

Sama tilanne voi olla vaikka asuis omakotitalossa. Jos siinä naapurissa/naapurostossa on joku sekopää niin se saa sielläkin asumisen vaikeaksi. Esim sukulaisilla naapurissa sekopää joka tekee kunnalle valituksia joka asiasta. Siinä alueella eräs perhe osti kaasugrillin ja sitten rakensi sellaisen terassin. Niin eipä aikaa kun kunnalta tuli tiedustelu että oletteko aloittaneet kaupallisen grilli toiminnan. Sekä samainen esitti että sillä alueella ei saisi polttaa puuta lämmitykseen ja liitteenä oli iso nippu papereita joissa selvitys astmasta ja hiukkasten vaarallisuudesta.
Eli asuipa missä hyvänsä niin aina se riski on että joku tekee sen asumisen epämielyttäväksi. Ja vaikka muuttaisit kuinka korpeen että naapureita ei ole siinä 1km alueella niin aina se riski että joku ostaa sen seuraavan tontin. Tietenkin että ostaa sitä maata niin paljon ympäriltä että kukaan ei siihen lähelle pääse on ratkaisu.

Aika paljon itseasiassa kuullut noita ongelmia, siis omakotitalossa asuvilta. Naapurin kanssa kinaa ties mistä, rajalla kasvavista puista, lumien auraamisesta, pihasta jne jne. Välit pilalla ja vihanpito jatkuu vuodesta toiseen.

Eikö koirankusi ala pidemmän päälle dunkata nurkissa? Eikä tarvitse sanoa, että ihmisten kusi haisee stadissa enemmän, itse en välitä kummastakaan.
No meidän tapauksessa vain pentu tekee, jos tekee ja siltä tulee niin vähän, ettei se desi pääse haisemaan, vesisateella lähtee vege.

Parkkipaikoista, kävin eilen nappasemassa tuosta 10m porttikongista olevasta lämpimästä parkkihallista pesu- ja imurointimahdollisuuksineen paikan. 166 eskoa kuussa maksaa, vartioitu iso parkkihalli, jonka uloskäynti tien toisella puolella. Kaksi paikkaa meillä tuolla + tunnukset A-alueelle.

Häiriköitä on tosiaankin joka paikassa mahdollisesti. Yhtälailla mitä se känniläinen jossain Konalan kolmion naapurissa vituttaa, niin voi vituttaa jonkun naapurin taloprojekti, joka pitää meteliä semmoisen 2 vuotta sun tontin vieressä.

Noissa vanhoissa oikeasti paksuseinäisissä kivitaloissa tämäkin asia lienee luontaisesti paremmin.
Jep. Asuttiin Kaapelitehtaalla eikä naapureitten, hissin ääntä kuulunut kämpistä yhtään, rappukäytävästäkin tuskin mitään. Kukaan ei ikinä tullut sanomaan, että kotiteatteri on liian kovalla. Bassot kuului jos tehtaalla oli ravit, mutta muuta ääntä ei kämppään tullut edes ulkoa. Betoniseinien paksuus oli puolen metrin luokkaa ja tiiliseinien lähes metri.

Häiriköitä on tosiaankin joka paikassa mahdollisesti. Yhtälailla mitä se känniläinen jossain Konalan kolmion naapurissa vituttaa, niin voi vituttaa jonkun naapurin taloprojekti, joka pitää meteliä semmoisen 2 vuotta sun tontin vieressä.

Tähän on jo törmätty. Ainakin yhtä tapausta tuntuu harmittavan tuo rakentaminen. Neuvoin menemään Jyväskylän kaupungin sivuilla ja katsomaan sieltä osayleiskaavasta paljonko tuossa "meidän mäellä" on tontteja kaavassa. Sanoin että tähän rakentamiseen saat tottua vähintään seuraavan 5 vuoden ajan. Toivottavasi tajusi, että jos se nyt kovasti häiritsee niin ei auta kun myydä tölli ja lähteä muualle.

Ymmärrän että raksasta tulee häiriöitä, kuten tulee remontista ja pienistä lapsista ja vaikka kotieläimistä. Tämä ei ole ollenkaan asumismuotokysymys. Meluhäiriöitä, valittajia ja muuta kivaa voi olla ihan missä tahansa Eirasta Ivalon takametsään. Tietty jossain lähiössä, johon kaupunki tuuppaa ongelmatapaukset, näitä on aikalailla isommalla todennäköisyydellä. Ja tämäkin voi olla talokohtaitaista. Me muutettiin omassa lähiössä osaketalosta vuokrataloon ja on täällä vuokratalossa vähän eri meininki, vaikka taitaa tuo välimatka olla jopa 500-600 metriä näillä taloilla.

Ehkä kuitenkin jonkinsorttisessa omakotitalossa. Olisi koirien kanssa helpompaa, tulevien pentujenkin kannalta.

Kaupungissa koirat tapaa ainakin enemmän lajitovereitaan ja hajuja on niin maan vitusti ja koirien elämä on pelkkää perseiden haistelemista.

Mun koiran pitää hakea kattavasti ja hyvin tuulta käyttäen.
Löytää ja seisoa lintu nopeammin kuin paritoverinsa.
Ottaa käskystä räväkkä avanssi, josta linnun noustessa pitää pysähtyä mielummin omatoimisesti mutta viimeistään käskystä.
Sen pitää olla rauhallisesti paikallaan lintua ammuttaessa ja noutaa se käskyn saatuaan isännälle käteen.

Yo. asioita ei harjoitella tai opita toisten koirien persauksia nuuhkimalla :)

Ps. tiedän että osan tuosta voi harjoitella vaikka kirkkopuiston puluilla, joten täysin toivoton paikka se kaupunki ei ole..

Haha :D

Mun kaupunkilaiskoira otti vainun niin maajäljestä kuin ilmasta ja osas vielä vaihtaa näiden kahden välillä. Samoin esineet löyty ruudusta käsimerkkejä apuna käyttäen. Treenattiin tosin erilaisissa maastoissa ympäriinsä, eikä omalla takapihalla.

Mutta joo, olen minä jotain huonoa tästä HKI keskustassa asumisesta löytänyt. Täällä tulee niin pirun kylmä tuuli tuosta mereltä, epätodellista. Samoin neliöhinta voisi olla inhimillisempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun on pirun vaikea perustella itselleni, että miksi haluaisin maksaa järjettömiä summia siitä, että saan katsella betonia ja laumoittain muita ihmisiä. Joka paikassa on hirvee tungos, ihmisillä on kiire, joka paikkaan pitää mennä bussilla, metrolla tai ratikalla, luontoa ei näy missään, jos merta ei lasketa ja niin edelleen. Tähän päälle vielä kaikki muut suurempien kaupunkien ongelmat puliukkoineen ja häiriöineen, niin ei Helsingin keskusta-asumista mulle ainakaan kiitos. Ei oikeastaan muutakaan pääkaupunkiseudulla asumista, jos ei ihan pakko ole töiden tai muun takia.

On todella hieno tunne, kun astuu ovesta ulos, niin ei kuulu mitään hälinää, ei autojen ääniä tai muutakaan vaan pelkästään luonnon äänet. Siitä minä ainakin haluan maksaa, kun joskus vielä kämpän saan ostettua.

No koirat rotuina toki paikan mukaan. Ei beaglea kandee kamalasti kaupunkiin ottaa. Suurin osa koirista, veikkaisin varmaan yli 99% koko maan koirista, ovat ihan muussa käytössä kuin metsästys. Jos nyt metsästys on koiran päätarkoitus, niin ei sitä kyllä kaupunkiin kannata ottaa, jos pitäisi päivittäin olla metsällä.

Mut silti, koirat ovat laumaeläimiä ja ne kaipaa toisia koiria sekä niiden hajuja. Kyllä sille metsästyskoirallekin tekee hyvää tapaa muita, mutta eihän se tapaaminen nyt vaadi kaupunkiin muuttamista. Mut tämä vain vasta-argumenttina sille, että omakotitalo olisi jotenkin parempi koiralle, vähän riippuu kämpän koosta ja koirasta. Ja jos koiran takia asuntoa valitsee, niin ollaan vähän metsässä, eiköhän koira valita asunnon mukaan.

joka paikkaan pitää mennä bussilla, metrolla tai ratikalla
Mä olen asunut 5 vuotta keskustassa, en muista, että olisin ikinä mennyt sporalla, bussilla varmasti en ole mennyt kertaakaan ja metrolla vain Ruoholahteen tai Kaisaniemeen jos ei huvita kävellä. Täällä kävellään, joka onkin keskusta-asumisen parhaita puolia, ei tartte ottaa autoa kun lähtee kauppaan.

Et ole tainnut ikinä asua edes keskustassa, koska kuka helvetti täällä millään dösällä lähtee kun kaikki on kävelymatkan päässä ja se linja-auto ei edes kulje oikein?

Ja aika sokea saa olla, jos keskustan arkkitehtuuri on vain betonia, ei päivää! Ootko edes ikinä käynyt Helsingissä? Et varmaan.

Katajanokka kesällä, kahvi ja jäätelö kädessä.

6008_120030037240_670657240_2077580_5402874_n.jpg

Mä olen asunut 5 vuotta keskustassa, en muista, että olisin ikinä mennyt sporalla, bussilla varmasti en ole mennyt kertaakaan ja metrolla vain Ruoholahteen tai Kaisaniemeen jos ei huvita kävellä. Täällä kävellään, joka onkin keskusta-asumisen parhaita puolia, ei tartte ottaa autoa kun lähtee kauppaan.

Et ole tainnut ikinä asua edes keskustassa, koska kuka helvetti täällä millään dösällä lähtee kun kaikki on kävelymatkan päässä ja se linja-auto ei edes kulje oikein?

Ja aika sokea saa olla, jos keskustan arkkitehtuuri on vain betonia, ei päivää! Ootko edes ikinä käynyt Helsingissä? Et varmaan.

Katajanokka kesällä, kahvi ja jäätelö kädessä.
Mä arvelinkin, että sää puutut tähän tuttuun ja tahdikkaaseen tyyliin. Mitä tohon kulkemiseen tulee, niin mulla saattaa olla asiaa johonkin kauemmaksikin kuin mitä keskustassa muutaman korttelin alueella on.

Ja joo, olen käynyt Hesassa ihan riittävästi, että tiedän miltä siellä näyttää. Sitä en tosin ymmärrä, että mistä tarve tuolle päänaukomiselle tuli.

Mitä päänaukomista tuo on. Jos joku on niin kujalla, että ei näe isojen kaupunkien arkkitehtuuria, vaan tituleeraa kaiken rakentamisen vain betoniksi, niin kyllähän sitä sanoa voi. Sitä varmaan seisoo sitten Berliinissä ja kertoo miten se on vain betonia.

22berlin600.jpg

Jos sulla saattaa olla jonnekin kauemmaksi asiaa, niin selitätkö nyt ihan omin sanoin, niin milläs sinä sitten siellä kaukana, missä ei ole ihmisiä eikä mitään, kuljet? Bussilla, koska ei sulla ole sporaa tai metroa. Joten ihan sama peltilaatikko se linja-auto on sielläkin kuin täällä.

Zone-sarja -42%
Mä olen kyllä useampaan otteeseen nähnyt kun herra pakkaa ajokoiraa paikannuspantoineen maasturiin tuossa Tehtaankadulla. Samainen koira ulkoilee siiviilit päällä rouvan kanssa Kaivopuistossa.
Itse uskon että koira on onnellisin kun pääsee mahdollisimman paljon mukaan, tekemään ja osallistumaan perheen juttuihin tai harrasteisiin. Ei se onnellisuus lähde yksinäisyydestä neljänseinän sisällä tai yksinäisyydestä omalla pihalla. Mutta tästä lemmikin onnellisuudesta on varmaan jo toinen ketju jossain, jos ei täällä niin ainakin vuffe-palstat täynnä.

Kyllä täällä on vihreää ja luontoa vaikka kuinka ja paikasta toiseen pääsee myös sillä omalla autolla, ihan kuin muuallakin. Ei niitä julkisia ole pakko käyttää vaikka monesti paljon kätevämpiä ovatkin.

Mike sanoi:
No samaan tyyliin voi sanoa, että kujalla pitää olla myös, jos ei tajua, että nuo tosiaan ovat betonia eivätkä luontoa. Ei mua kiinnosta asua ympäristössä, jossa joka paikassa on kerrostaloa tai muuta rakennusta, kun päätä kääntää. Haluan myöskin rauhaa. Sitä en saisi Hesan keskustassa.

Ja tää koko keskustelu on ihan päätöntä. Ei kai se sulta ole pois, jos mä en halua asua Hesan keskustassa ja arvostan muita asioita kuin rakennusten arkkitehtuuria?

edit. ja mä puhun nyt ihan muusta kuin kaupunkiasumisesta muutenkin. Ihan samalla tavalla mua tässä kämpässä asuessa häiritsee edellämainitut asiat. Olkoonkin se, että tää on järven rannassa ja tästä pääsee "luontoon" pirun nopeasti.

Ja tää koko keskustelu on ihan päätöntä. Ei kai se sulta ole pois, jos mä en halua asua Hesan keskustassa ja arvostan muita asioita kuin rakennusten arkkitehtuuria?
Ei se multa pois ole, mutta selitätkö vielä tuon kulkemisjutun kun kiinnostaa ihan mahottomasti. Jos täällä pitää lähteä kauemmaksi, niin puheidesi mukaan pitää mennä dösällä, sporalla tai metrolla, ilmeisesti juna ja oma auto ei kulje sun mielestä. Niin mites sitten jos pitää lähteä Kälviältä keskeltä metsää jonnekin? Hyvällä tuurilla jos sulla ei ole autoa, niin hiihdät 10km lähimmälle bussipysäkille ja venttaat sitä laatikkoa kun se menee 3 kertaa päivässä ja vain yhteen suuntaan. Stadissa sentään ihan syystä, on Suomen tehokkain julkinen liikenne, mut ei niihin pakko toki ole mennä, siksi en minäkään mene.

Ja ymmärrän 100%, että osa arvostaa luontoa, ei siinä mitään, mutta se kuusi jossain perseessä, ei muuta kaikkia kaupunkeja betoniksi. Ei noin mustavalkoinen voi olla.

Mä voisin asua ehkä mieluiten rivitalossa. Jos olisi tosi paljon rahaa niin omakotitalossa. Keskikaupungin kerrostalokin käy. Ihan korpeen en mielellään muuttaisi, vaan rakkauden takia minä tyhmä tekisin varmaan senkin :)

Kerrostalossa on aina tullut asusteltua, joskus ollut silti oma pihakin, melkein kuin rivarissa. Ei valittamista, kunhan asunnon sisusta ja sijainti on itselleen sopiva :)

Ei se multa pois ole, mutta selitätkö vielä tuon kulkemisjutun kun kiinnostaa ihan mahottomasti. Jos täällä pitää lähteä kauemmaksi, niin puheidesi mukaan pitää mennä dösällä, sporalla tai metrolla, ilmeisesti juna ja oma auto ei kulje sun mielestä. Niin mites sitten jos pitää lähteä Kälviältä keskeltä metsää jonnekin? Hyvällä tuurilla jos sulla ei ole autoa, niin hiihdät 10km lähimmälle bussipysäkille ja venttaat sitä laatikkoa kun se menee 3 kertaa päivässä ja vain yhteen suuntaan. Stadissa sentään ihan syystä, on Suomen tehokkain julkinen liikenne, mut ei niihin pakko toki ole mennä, siksi en minäkään mene.
No täällä missä asun, pääsen oikeasti kävelemällä tai fillarilla suunnilleen joka paikkaan. Ja korkeintaan parissakymmenessä minuutissa. En pidä ajatuksesta, että olisin sidottu julkisiin kulkuneuvoihin aikatauluineen tai siitä, että joutuisin päivittäin sulloutumaan johonkin ruuhkabussiin tai -junaan.

On varmaan selvä asia, että jos haluaa muuttaa syrjemmälle, niin oma auto tai joku muu vaihtoehtoinen oma kulkupeli on melkeinpä välttämättömyys. Isommassa kaupungissa on tavallaan riippuvainen niin monesta itsestä riippumattomasta asiasta, että se tökkii. Kun muuttaa omaan rauhaan, ei tarvitse välittää juurikaan muusta kuin omista tekemisistä. Se on minusta sen arvoista, että voisin tarvittavan summan pulittaa talosta jollain tällaisen tarjoavalla seudulla.

Ja ymmärrän 100%, että osa arvostaa luontoa, ei siinä mitään, mutta se kuusi jossain perseessä, ei muuta kaikkia kaupunkeja betoniksi. Ei noin mustavalkoinen voi olla.
Ne rakennukset on betonia. Ei mua kiinnosta oikeasti, että kuka ne on muotoillut :) Jos haluan katsoa arkkitehtuuria, voin katsella sitä jossain käydessäni tai vaikka kuvista, mutta ei mulle anna tippaakaan arvoa, että näkisin sitä joka päivä ympärilläni.

No täällä missä asun, pääsen oikeasti kävelemällä tai fillarilla suunnilleen joka paikkaan. Ja korkeintaan parissakymmenessä minuutissa. En pidä ajatuksesta, että olisin sidottu julkisiin kulkuneuvoihin aikatauluineen tai siitä, että joutuisin päivittäin sulloutumaan johonkin ruuhkabussiin tai -junaan.
Mutkun ne jalat ja fillari toimii stadissakin ihan yhtälailla. Mihin sä siis täällä et pääsisi kävellen tai fillarilla? Multa menee nyt jotain tosi pahasti ohitse.

Back
Ylös Bottom