• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Missä sinä haluat asua? OKT? Rivari? Kerrostalo? MIKSI?

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tehdäänpä tästä nyt oma vääntö. Väännetään kunnolla, mutta yritetään välttää iskuja vyön alle. Tuolla raksamokailuketjussa tästä jo alkoi vilkas keskustelu.

Toiset tuntuu vannovan kovasti AsOy muotoiseen asumiseen. Siitä löytyy monia etuja. Toiset taas enemmän OKT miehiä ja naisia. Ei oteta tässä nyt kantaa siihen, että OKT voi olla myös AsOy koska tuolla nyt ei oikeasti ole merkitystä jos olet yhden mihen AsOy.

Itse olen siis ihan pentuna eli lapsena asunut rivarissa. Sitten teinivuosista täysikäiseksi omakotitalossa kunnes muutin omilleni toiseen kaupunkin ja ekan kerran kerrostaloon. Ensin parissa vuokrakämpässä ja sitten lähes 10 vuotta osakkeessa. Eli on tullut nähtyä nämä kaikki. Nyt rakennan okt:ta ja asun taas vaihteeksi vuokralla kerrostalossa.

Tuollaisessa kerrostaloasumisessa on hyvät puolensa. Siellä ei tartte oikeasti välittää oikeastaan mistään muusta kuin että noudattaa talon sääntöjä ja maksaa vastikkeensa sun muut velvoitteensa. Ei tartte kolailla lumia, ei tartte ajaa nurtsia, eikä edes osallistua talkoisiin kun ei siihen kukaan pakota. Mutta sitten vastapainona maksat näistä kaikista, yleensä halusit tai et kun hommat on ulkoistettu huoltofirmalle.

Taasen omakotitalossa lähtökohtaisesti nuo kaikki työt tehdään itse, eikä omalle työlle lasketa hintaa. Mutta vaihtoehtona on oikeasti ostaa nuo palvelut ja väitän ettei ne sen kalliimmaksi tule kuin AsOy:n kauttakaan. AsOy joutuu hiekoittamaan aivan törkeästi ja auraamaan pienetkin lumimäärät. Lisäksi nuo pihat yleensä putsataan aika perusteellisesti, toisin kuin omakotitalossa jossa tuonkin voi itse valita.

Olen itse totaalisen täynnä kerrostaloasumista. Mielestäni nämä välttämättömät pihatyöt käy hyvästä hyötyliikkunnasta. Tottakai se vituttaa jos aamulla töihin lähtiessä on satanut 20 senttiä lunta, mutta ei näitä aamuja luppupelistä kovin montaa ole. Ja voihan se olla, että 10 vuoden päästä on kurkkuaan myöten täynnä okt elämää. Mutta kukas siellä pakottaa lopun ikäänsä asumaan?

Eli tänne nyt sitten veivaamista puolesta ja vastaan!

Tähän ikään asti kerrostalo on ollut se mun juttu. Reilu 50 neliöinen kaksio Helsingissä, kivassa talonyhtiössä omistusasunto.

Porukat asuu isossa omakotitalossa ja siellä olen itsekin kasvanut. Mutta käyn töissä Helsingin keskustassa ja muutenkin stadissa pyörin, joten metron varrella asuminen on todella toimivaa. Asuinympäristöstäni pidän myös todella paljon, lähellä on luonnonsuojelualueita ja meri.

En tiedä miten tulevaisuudessa, ehkä sitä joskus rupeaa himoitsemaan omakotitaloa? Tietty itselläni on se, että vanhemmat asuu aika lähellä ja sitä kautta saa ne omakotitalon edut. Porukoiden autotallissa on nyrkkeilysäkki ja puntit, on sauna ja kitaraakin voi aina käydä rääkkäämässä kuten haluaa.

Rivariasuminen ei ajatuksena kauheasti kiehdo. Voisin kuvitella että siinä saa huonot puolet kerrostalo- ja omakotitaloasumisesta, ilman kaikkia etuja. Mutta riippuu tietty täysin kämpästä ja varsinkin siitä seinänaapurista. Rivarissa kuitenkin naapureiden kanssa ollaan ehkä enemmän tekemisissä kun kerrostalossa, jossa naapureita lähinnä moikataan ja se on siinä.

Itse en näistä asioista kauheasti jaksa riidellä, asuminen on kuitenkin niin henk.koht. juttu. Toisen ihannetapa asua saattaa olla toisen helvetti.
Esim. minulla on sukulaisia maalla jotka eivät voi ymmärtää miten voin asua (heidän mielestään) isossa kaupungissa kaikenmaailman nistien ja hullujen keskellä! Minä en taas voi ymmärtää miten voi asua maatilalla, jossa lähimmän naapurin luokse on monta kilometriä hiekkatietä.

Sinkkuna tietenkin kerrostalossa.
Kerrostaloasumisessa viehättää lähinnä asunnon sopiva koko yksinäiselle ja asumisen helppous, kun ei tarvitse ottaa osaa talon ylläpitotöihin, olla missään tekemisissä naapureiden kanssa tai huolehtia juuri mistään muustakaan taloon liittyvästä.
Luultavasti kerrostalo tulisi valittua myös perheellisenäkin tuon helppouden takia ellei olisi todella viitseliäs kumppani, joka jaksaisi minua enemmän kantaa vastuuta talosta.

OKT asuminen voi hyvin olla edullisempaakin kuin isossa kerrostalokämpässä asuminen.

Ainut negatiivinen puoli OKT:ssä voi olla se jos talo on niin hevonkuusessa, että ilman autoa siellä ei mitenkään pystyisi asumaan.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tuo autohomma on kyllä yksi pointti mikä on huomioitava. Aika moni omakotitalo on silleen että ainakin yksi auto on välttämätön.

Omakotitalossa! Koko lapsuus okt:ssa meni ja kun aikuisiällä lähti kerrostaloon kaipasi kokoajan multaa kynsien alle :) Nyt okt:ssa pääsee toteuttamaan itseään pihalla (tai no ainakin sitten viimeistään kun remppa helpottaa), lisäks muksun kanssa se on melkein ehdotonta (IMO). Toki itse en sijainnista ole halukas joustamaan, eikä nykyiseen remonttityömaahan oltaisi varmasti muutettukkaan, ellei sijainti olisi ollut niin hyvä. Keskustaan pitää päästä nopeasti, ja onneksi oranssilla kulkuneuvolla sinne pääseekin nopeasti. Ainut asia, minkä nykysijainnista haluaisin muutta olisi se, että meri saisi olla lähempänä, mutta siihen ei kyllä eurot riitä :)

Lisäys: Ehkä eläkeläisenä sitä voisi kyllä muttaa katajanokka/ullalinna/eira -akselille kerrostaloon, kun ei jaksa enää tehdä pihahommia ;) (mutta ehkä valuutta ei riitä kyllä sinnekkään)

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Riippuu pitkältä asuinpaikasta. Maalla ehdottomasti omakotitalossa ja jos oisin töissä vaikkapa ison kaupungin keskustassa niin en asuisi omakotitalossa, koska minulle ei ole eikä tule koskaan olemaan varaa asua ison kaupungin keskustan omakotitalossa, mikäli sellaisia edes on olemassa. En siis tahdo asua autossa, kehä I ruuhkassa joka aamu ja ilta. Eli täällä landella omakotitalo, Stadissa kerrostalo, rivarissakin on liikaa hoitamista kun siellä on niin kiire aina ja rivitalon "yhteishenki" ei ole se mun juttu. En tahdo esim. kolata muiden kulkuväyliä, oma riittää.

Kerrostalo on mun juttuni. Periaatteessa ei tartte huolehtia mistään, paitsi hallituksen puheenjohtajana saan huolehtia ja päättää asioista ihan riittävästi. Pihalla saa myöriä ketä kiinnostaa, mä annan mummojen möyriä ja toteutan omia istutuksiani mökillä. Kerrostalossa on helppo asua, keskellä kaupunkia ja kuitenkin rauhassa, lähellä kaikkea (kaupat, työpaikka, kaverit, harratukset).

Oon vähän miettinyt taloakin, mutta tuskin jaksaisin huolehtia talosta. Tulevaisuudessa on vielä mökkikin kokonaan omistuksessa, eiköhän siinä riitä työtä ja huollettavaa kesäisin.

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Loft-asunto kerrostalossa olisi se paras vaihtoehto. Omakotitalo ja rivarit on poissuljettuja, niitä ei haluamastani sijainnista voi saada. Mutta loftit ovat sellaisia, ettei joka ukolla ole, omakotitaloja on joka toisella, samoin rivareita ja perus kerrostalokoppeja. Mut noi loftit on homokalliita ja nekään ei ihan ytimessä ole, ainoastaan satunnaisia tapauksia löytyy. Kerrostaloasuminen on kohtalaisen huoletonta, ei jää yksin kuseen jos jotain putkia kosahtaa tai muuta vastaavaa.

Omakotitalossa asun, ja se on ainakin mulle just oikea vaihtoehto. Ihan jo siksikin, että harrastukset vaatii vajaan 100m2 tallitilaa:D

Jos rahasta ei tarvitse välittää niin ehdottomasti omakotitalo. Ei puhettakaan muusta.
Lapsuuden 19 vuotiaaksi asuin okt:ssa ja sen jälkeen 7 vuotta kerrostalossa. Ei kiitos loppuelämän asumismuodoksi.

Nyt asun neljättä vuotta rivitalo-osakkeessa ja asumismukavuus on niin eri kuin kerrostalossa. Talvella välttämättä ei niin hirveästi eroa mutta kesällä on vaan mahtavaa ku voi astua aamulla "omalle" pihalle ja paistatella päivää - ilman että tarvii helvetin kuumassa kerrostaloasunnossa tuskailla mihin sitä lähtis kun muut on duunissa eikä ulkonakaan ole niin kivaa yksin hengailla päättömänä. Edit: varmaan asuinpaikkakunnallakin merkitystä, itsellä ei ole kuin 6 km keskustaan ja jo vain sen hyvällä kelillä pyöräilee :) Töiden takia tarvitsen autoa joka tapauksessa.

Ei rivarissakaan tarvi naapureita kaveerata sen enempää ku kerrostalossa. Ainakaan meillä. Talkoot hoidetaan porukkalla, jokainen huolehtii oman alueensa nurmet ja lumet. Lumityöt tekee ulkopuolinen ja muut nurmialueet sitä mukaa kuka ehtii.
Varmasti ankeitakin yhtiöitä on, joissa mikään ei toimi.

asunto-osakeyhtiön huonoja puolia taas yleisesti on se että remontit on pakollisia + ei saa kotitalousvähennystä remonteista joiden ajankohtaan tms ei voi vaikuttaa oikeastaan mitenkään jos yhtiö on näin päättänyt. Lisäksi on mielikuva että remonttifirmat kiskoo kovempia hintoja osakeremonteista kuin esim. okt-asujilta. Mielikuvan oikeellisuudesta en tosin tiedä.

Tuollahan jo sanottiinkin, että rivarissa on okt:n ja kerrostalokämpän huonot puolet eikä kummankaan hyviä puolia, mutta kaippa sekin on vähän miten asian haluaa nähdä.

Elämää on kehä 3:n ulkopuolella eikä OKT ole ainakaan rahasta kiinni. Täällä 90-luvun rivarikaksiotkin maksaa enemmän kuin vanhat talot.

Ei ole omakotitalossa ole juuri huolehtimista. Monet uhkakuvat on kerran elämässä juttuja jos silloinkaan. Täytyy vaan tietää mitä tekee ja onhan vanhassa talossa asumisessa vähän samaa kuin 20v vanhan auton rassaamisessa.

Vähän suhteellisuutta pitäis olla siinäkin, että onko se talo pakko olla 200m2 kartano jos kerran muuten sopii kaksioon rattoisasti.

Ikä
32
Omakotitalossa.

Olisi (tulevalla) perheellä tilaa leikkiä ja puuhastella omia, pääsee itse vastaamaan ja pitämään huolta kiinteistöstään, todennäköisesti oma rauhaa löytyisi, naapurusto olisi rauhallisempi ja olisi enempi asuintilaa. Tämä siis joskus tulevaisuudessa, kun on perhettä ja kun on massia.

Nykytilanteessa taasen ei ole niin väliä. Ehkä 2-kerroksinen paritalo rokkaisi koviten. Osittain samoista syystä kuin ylempää.

1-tasoinen paritalo hallinnanjakosopimuksella :D

Mitä tuo hallinnanjakosopimus käytännössä tarkoittaa?
eikai se sen kummempaa ole kuin että määrittelee, mitkä alueet kuuluvat paritalon osapuolille. sekä paritalon puolikasta käsitellään kuin kiinteistöä eli ei ole asoy. eli molemmat tekee ja elää niinku parhaaksi näkee eikä naapurilta tarvitse kysellä lupia jos pykää pihalleen järkyttävän kokoisen grillin :D varainsiirtoveroakin saa maksaa sen 4%, koska kiinteistö.

tai jaa...en menekään vannomaan, että toi kiinteistö-status johtuis tuosta sopimuksesta...

Omakotitalo on mun juttu.

Junnuna asunu maalla omakotitalossa, joten sinne mieli halajaa takaisin.

Ollaan koitettu kaikki asumismuodot läpi, tähän mennessä paritalo on osottautunut kaikista mukavimmaksi.
Kerrostalossa ei ole pienintäkään piha-aluetta. Rappuset ottaa kuulaan. Ja naapurit seinän takana.
Rivarissa oli sit hiukan omaa pihaa, mutta sitäkin liian vähän. Menetteli ihan hyvin, mutta naapurista kuului paneskelun äänet läpi ja toiselta puolelta musiikki, eli naapurit vieläkin liian lähellä.
Paritalossa oli tilaa ja pihaa, mutta sielläkin seinänaapuri vitutti.

Päälimmäisenä syynä ehkä toi, että haluan tilaa ympärilleni. Tykkään hääräillä kaikenlaista, joten hiukan tilaakin tarvitsisi olla.

Toi Miken linkittämä Loft kämppäkin olis makea, jos haluisin asua kaupungissa.

Siitä lähdetään ettei kenenkään kanssa ole yhteistä lattia, seinä tai kattopintaa. Eli okt-mies olen. Toki kaupunkialueella joku siisti kerrostalokin kävisi, jos olisi sinkku tai lapseton, esim Tampereella ne Finlaysonin kirkon viereiset kämpät. Mutta ei tuollaisiin ole ikinä varaa.

phy73

VIP
Omakotitalo maalla ehdottomasti, 10 vuotta riitti pk-seudulla eri lähiöissä. Ei helvetti kun muistelee koiran kanssa kerrostalossa elämistä, alakerran äijän karaokeöitä, jatkuvaa huolta siitä onko auto aamulla parkkipaikalla. Työmatkaan kului autossa madellen eri kehäteillä n. työpäivän verran viikossa. Ei kiitos mulle enää.

Hirsitalo maalla jossa on lähellä kaikki mulle tärkeä: Luonto, meri, iso autotalli ja oma rauha. Harrasteautoa voi käydä testaamassa omalla tiellä ja kelkalla voi lähteä omasta pihasta. Samoin ko.autoa voi rakentaa vaikka aamulla 04.00. Eikä myöskään ole ketään valittamassa jos äijät saunaillassa seisoo munasillaan pihalla. Samoin voi koiran päästää pihalle paskalle avaamalla oven ja huutamalla sen kohta takaisin.

Töitähän omassa on jatkuvasti, mutta kun tulee kokoajan oltua vapaa-ajalla ns. meisseli kädessä niin ei mua haittaa. Lumityöt käy hyvästä liikunnasta.

Eläkkeellä vois sitten asua jossain missä on lämmintä ympärivuoden.

Ikä
32
Kaupunki
Riihimäki
Kerrostalo on mun juttu, koko ikäni (23v) asunut kerrostalossa. En osaa kuvitellakaan asuvani jossain muussa asuinmuodossa. Varsinkin kun en omista autoa enkä liioin edes korttia.
Ja olisihan se okt liian iso yksinasuttavaksi. :D

Plussia on nimenomaan noi, että ei tarvi lumia kolata, nurmikkoja leikellä, ja muita "mukavia" hommia mitä kuuluu tohon omakotitalon pyörittämiseen.