Missä sinä haluat asua? OKT? Rivari? Kerrostalo? MIKSI?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä en kanssa ymmärrä tota "kerrostalossa ei ole mitään tekemistä". :rolleyes: Ite keksin kyllä heti vaikka tuhat ja yksi eri asiaa mitä pitäisi tai voisi tehdä, mutta aika ei riitä edes puoleen. Saati sitten jos pitäisi joitain hemmettin pihahommia tehdä koulu-/työpäivän jälkeen jossain omakotitalossa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Komppaan Gildesiä, phy73:sta ja HC76:sta tässä ketjussa.

Lapsena asuin sekä kerrostalokaksiossa (omistus taisi olla), brezneviläinen betonilähiö Ylä-Savossa, eli siinä oli mettää 5m keittiön ikkunasta ja sitä oli siinä noin 1km säteellä paljon, siis mettää. Lisäksi oli sellaista aikaa, että kakaroita oli parissa lähimmässä kerrostalossa lujasti, eli leikkimistä ja touhuttavaa niissä lähimettissä piisasi.

Myöhemmin on tullut asuttua vuokrakerrostaloasunnoissa, opiskelija- ja muu. Siellä "muu" osaston vuokrakämpässä ruettiin heti tekemään putki- ja julkisivuremppaa -> vuokraan raju korotus nopeasti. Sitä ennen oli halpa vuokra, jälkeen korkea. Lisäksi naapurikämppää vuokrattiin irkku- ja puolalaisraksa- ja tieduunareille = vitunmoista juopottelua ja älämölöä. Lisäksi eräässä vaiheessa naapurissa asui joku lähiölortto virolaisen kai rikollisen "miehensä" kera = vitunmoista juopottelua ja älämölöä. Eikä siinä vielä kaikki. Eräs kerta kun emännän kanssa tulimme kotiin, oli rappukäytävässä keskellä talvea verinen vanha nainen, päällään vain sandaalit ja kylpytakki, emäntä puolitajuissaan. Kyseessä oli alakerran naapurin emäntä. En tiedä, mitä oli tapahtunut, mutta soitimme toki ambulanssin ja olimme läsnä, kunnes lanssin parivaljakko vei naisen mennessään. Eikä siinä vielä kaikki. Kahta kerrosta meitä alempana oli pariskunta, joilla oli kai ainakin kolme lasta, saattoi olla enempikin. Mies oli joku romuroope tms. amis. Joka viikonloppuaamu sieltä (siis kahden kerroksen päästä) kuului vitunmoinen riitely, kolistelu, möykkä ja huuto.

Em. liittyen minä ja emäntä soitimme ko rappuun (talo on kuusikerroksinen brezneviläinen masentava betonilaatikko vielä sen julkisivurempan jälkeenkin) soitimme lyhyen asumisajan aikana noin viisi kertaa per naama poliisit paikalle. Olisi ollut syytä soittaa tuplasti tuo määrä.

Tuosta kokemuksesta viisastuneena en tod.näk. ikinä enää muuta sellaiseen kerrostaloon, jossa on edes 50% vuokra-asuntoja. Vuokralle tai asunnonomistajaksi voisin muuttaa esim. Tammelan tai Amurin kaltaiseen keskustan viereiselle, mutta suht rauhalliselle alueelle kerrostaloon, mikäli ko talossa on vuokrakämpät vähemmistönä. Minkään vuokra-asuntosäätiön vuokrakasarmiin juoppojen, narkkien ja hullujen keskelle en enää lähde, koska ei taloudellisestikaan tarvitse.

Nyt asun isoa, mutta vanhaa rivarikämppää hyvin hiljaisella alueella ja olen tyytyväinen. Kämpän kaksikerroksisuus ja portaat ovat ainoa iso miinus, muuten nautin asumisesta. En juuri moikkaamista enempää ole naapureiden kanssa tekemisissä ja pari kertaa olen käynyt ohimennen vähän talkoissa hiekkaa lapioimassa ja kärräämässä näön vuoksi. Muuten olen osallistunut lähinnä talkookeppanoiden ja makkaroiden tuhoamiseen. :D

Jatkossa asuisin mielellään joko tämmöisessä rivariyhtiössä ja vastaavalla hiljaisella ja väljällä vähän vanhemmalla asuinalueella, sopivalla kerrostaloalueella (Tampereella Tammella ja Amuri olisivat selvästi kärjessä) tai hevon kuusessa omakotitalossa, mutta mieluiten haluan omistaa kämppäni. Omasta asunnosta tulee ihan erilainen turvallisuuden ja pysyvyyden tunne vs. vuokralla asumiseen. Ei sitä oikein osaa edes sanoin kuvata, mutta kun nyt olen moiseen tottunut, en halua siitä eroon. Vuokralaisena on aina mahd., että vuokrasuhde irtisanotaan syystä tai toisesta, vaikka olisi elänyt siivosti ja hiljaisesti, vuokransa aina ajallaan maksaen. Asunnon omistajaa taas on pikkaisen vaikeampi häätää asuinsijoiltaan yhtään mihinkään. Pidän tuosta todella paljon. Lisäksi pidän siitä, että tässä huushollissa määrään viime kädessä minä. Esim. mun ei tarvitse sietää känniääliöintiä, voin pistää kylmästi kämpästä pihalle sellaisen ihmisen, joka riittävästi mua riepoo, ei tarvitse katella häiriköintiä yhtään. Jo lapsena tuli nähtyä ihan riittävä annos kääliöiden rötinöitä, en jaksa enää, eikä mun tarvitse moista enää sietää.

Tiivistetysti: unelma olisi omakotitalo hevon kuusessa, vähintään 10km isommasta kaupungista tai sitten sopiva omistusasunto kerrostalosta tai rivarista. Eli aika joustava olen, monenlainen passaa, kunhan on mieluiten itse omistettu.

Tuosta kokemuksesta viisastuneena en tod.näk. ikinä enää muuta sellaiseen kerrostaloon, jossa on edes 50% vuokra-asuntoja.
Väittäisin, että asumiskustannusten tasolla on häiriöiden kanssa enemmän tekemistä kuin omistusmuodolla. Asuin Helsingin Ruoholahdessa pari pätkää kerrostalossa, jossa oli ainoastaan vuokra-asuntoja. Ikinä en kuullut muista kämpistä pihaustakaan. Vuokrat eivät olleet Kaapelitehtaalla ihan halvimmasta päästä, mutta oli seinien paksuuskin jotain metrin luokkaa.

Omakotitalo ! Kaukana kaikesta (naapureihin monta kilometriä), vähintään 2 hehtaarin tontti, vanha navetta( josta tehty työpaja), rantasauna.

Ja syy on se, että ei musta kaupunkilaista saa tekemälläkään. No oikei, tietysti nyt viihdyn kaupunkin sykkeessä sillon tällön, mutta tollanen omarauha ! Ei sitä voita mikään.

Loft-asunto kerrostalossa olisi se paras vaihtoehto. Omakotitalo ja rivarit on poissuljettuja, niitä ei haluamastani sijainnista voi saada. Mutta loftit ovat sellaisia, ettei joka ukolla ole, omakotitaloja on joka toisella, samoin rivareita ja perus kerrostalokoppeja. Mut noi loftit on homokalliita ja nekään ei ihan ytimessä ole, ainoastaan satunnaisia tapauksia löytyy. Kerrostaloasuminen on kohtalaisen huoletonta, ei jää yksin kuseen jos jotain putkia kosahtaa tai muuta vastaavaa.

american-brewery-lofts-living-area-2.jpg

Onko mitään arviota paljonko maksaa kyseinen asunto tai samanlainen? Siis vaikka kuukaudessa tai jos ostaisi itselleen ihan kunnolla?

Olen varmaankin sekä täällä että ikäluokassani vähemmistöä, mutta ei ole mitään mielenkiintoa omistaa asuntoa. Eikä mitään muutakaan isompaa sen paremmin, siis autoa tai kesämökkiä tai sensellaista. Ehkä ikinä.

Omakotitalo, että sais esim. soitella keppiä äänet kovalla (ja vois tehä talosta ittensä näkösen), piha on vaan jotenkin must (varmaankin siksi, kun en ole koko ikänäni vielä asunut muualla kun OKT:ssä. Haluaisin asua sellaisella asuinaluella, jossa ei ole 500 naapuria tms. vaan ehkä muutama kymmentä max.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tällä hetkellä en vois kuvitella asuvani oikeastaan missään muualla kuin kerrostalossa - kun ei tällä alueella oikein muitakaan vaihtoehtoja ole ja jos joskus harvoin onkin niin alkaa olemaan kuusinumeroisissa summissa hinnat joten ei niistä tarvitse unelmoida.

Lähin kauppa 150m, ylipäätään kauppaan pääsee kävellenkin vartissa 365 päivää vuodessa ja muutenkin palvelut on käytännössä niin lähellä kuin ne nyt voi olla. Kuitenkin rauhallinen meininki ja hienot puistot ja merenrannat muutaman minuutin kävelyn päässä. +5k neliöhinnat pitää epätoivottavan aineksen pois naapurista. Toimisto on tällä hetkellä 200m päässä, kohta 100 päässä kotiovesta ja sekään ei olisi mahdollista jos asuisi jossain metsän siimeksessä.

Parkkitilaa kadulla on varsinkin talvisin vähän kehnosti, se kismittää kyllä.

Omakotitalossa. En voisi kuvitella asuvani rivarissa, en ole ikinä pitänyt rivitalokommuuneista, enkä naapurissa kiinni asumisesta. Kerrostalossa en myöskään hevillä haluaisi asua, vaikka omat hyvät puolensa ydinkeskusta asumisessa onkin. Ainoastaan isot kerrostalo kämpät ja kattohuoneistot voisi tulla kysymykseen, mutta hinnallisesti vielä järjettömiä ajatuksia. Myös loft asunnoista pidän kyllä ja jos varaa olisi voisin miettiä Helsingin keskustan kattohuoneistoon tai loft tyyliseen asuntoon muuttamisesta. Systerin firmalla on Urhokekkosenkadulla kokonainen 3-kerros käytössä ja aika hienon keskusta asunnon saisi sinne pykättyä. Omakotiasumisessa on kuitenkin ehdottamasti eniten hyviä puolia. Nykyinen OKT ei ole iso, eikä mitenkään kallis, eikä millään unelmapaikalla, mutta rauhallinen paikka ja talo vähän oman mielen mukaiseksi muutettuna. On pihamaata missä grillata ja rällätä, järvi vieressä hyvillä venepaikoilla. Metsästää ja kalastaa voi melkein kun astuu vaan ulos ja antaa pyssyn laulaa ja harrastusmahdollisuudet on hyvät. Moottorikelkalla pääsee suoraan järvelle ja reitille ajamaan. Autolla ja krossipyörällä voi laskea halutessaan vaikka pikkusievässä, kun on tyhjä maa/peltoläntti ja yksityistien pätkä vieressä. Leffoja ja musaa voi kuunnella kunnon voluumeilla ilman että kukaan häiriintyy, kerrostalo tai rivarikämpässä saisi häädön jo puollella äänenvoimakkuudella. Omaa rauhaa pitää olla ja saada pitää pippaloita ja harrastella omassa rauhassa kellonaikaan katsomatta. Ainut puute on oman kunnon autotallin ja harrastetilojen uupuminen talon yhteydestä, mutta keskustassa oman firman tiloissa yli 1000m2 ja erillisessä autonsäilytyshallissa mahtuu rakntelemaan melkeimpä mitä lystää ja milloin vaan. Siinä unelmatapauksessa, että olen joskus tienannut tarpeeksi ja yrityksen myynyt jne.. voisin kuvitella muuttavani ydin keskustaan Helsinkiin tai mukavaan paikkaan ulkomailla asumaan, koska ainahan sieltä pääsee maalle rauhaan jos haluaa. Nykyiseen paikkaan ainoastaan töiden takia jämähtäneessä elämässä en kuitenkaan haluaisi vaihtaa omakotiasumista mihinkään muuhun asumismuotoon.

Tepe sen mainitti, nimittäin musiikki ja leffat. Katteleppa joku kunnon toimintapätkä siitä kotieteatterista kerrostalossa. Seuraavana päivänä ei naapurit katso silmiin, jos eivät sitten jos leffan aikan soittaneet kyttiä päättämää leffailtaa. Musiikista puhumattakaan. Itsellä aikalailla patoutunutta tarvetta soittaa musaa niin että sen myös tuntee. 12 vuoteen sitä ei ole päässyt tekemään kuin harvoin. Kerrostalossa se ei vain onnistu!

Kyllä meikä on paukuttanut hyvillä paineilla menemään, mutta paineet pidetään toki dialogin osalta järkevänä, ettei puhe ole ihan älytöntä huutamista.

Se on akustoimattomassa ja varsinkin kivitalossa vähän eri asia kuunnella kovaa kuin akustoidussa ja puurakenteisessa talossa. Puhe kuulostaa juurikin sellaisessa kaikuvassa tilassa huutamiselta jossa ei ole laitteet ja akustiikka ei ole täysin kunnossa. Bassohan se suurin tekijä tuossa on kotiteatterissa ja musassa on joka naapureita eniten häiritsee ja sen vaimentaminen on vaikeaa. Vituttaa ainakun olen jonkun tuttavan kerrostalo tai rivitalo kämpässä käymässä, niin pitää äänenvoimakkuutta säädellä ettei koko muu talo tai naapurit herää ja vedä herneitä.

Omakotitalo ! Kaukana kaikesta (naapureihin monta kilometriä), vähintään 2 hehtaarin tontti, vanha navetta( josta tehty työpaja), rantasauna.

Ja syy on se, että ei musta kaupunkilaista saa tekemälläkään. No oikei, tietysti nyt viihdyn kaupunkin sykkeessä sillon tällön, mutta tollanen omarauha ! Ei sitä voita mikään.

Tää ois mun unelma! 2 vuotta sitten tuli ostettua rivitalokaksio rauhalliselta paikalta ja suht läheltä järvenrantaa. Omalle venepaikalle 400m jne. Rupee tulemaan kuitenkin tää kolhoosi elämä korvista yli. Pihatalkoot jne. Jotkut naapurit ei katso edes silmiin, jos et esim pihatalkoisiin pääse töiden takia. Mutta niihinhän ei ole pakko osallistua!

On käyny mielessä jopa muuttaminen johonkin pienempään kuntaan, mistä olisi max. 30km työmatkaa. Tontit ja talot naurettavan halpoja..

Vituttaa ainakun olen jonkun tuttavan kerrostalo tai rivitalo kämpässä käymässä, niin pitää äänenvoimakkuutta säädellä ettei koko muu talo tai naapurit herää ja vedä herneitä.
Kuin vitun lujaa tuttuvasi kuuntelevat? Meinaan kiva olla kylässä jos ei pysty edes huutamalla kommunikoimaan kun musat vetää täpöillä. Erohan on toki ihan hirvee akustoidun ja akustoimattoman välillä, oli kumminpäin tahansa.

Mä en ole saanut naapureita vielä koskaan osoittamaan mieltään. Soitan kuitenkin sopivasti hyvillä paineilla. Nyt menee kyllä alemmas kuin ennen, joten voi joku joskus tulla napisemaan, ehkä.

Mut jos aletaan äänenpaineilla kikkailemaan tässä tapauksessa, niin sen sijaan, että istuisin huudattamassa täysillä jossain kaukaisessa omakotitalossa, lähden hakemaan kunnon paineet 5min kävelymatkan päästä Tennispalatsin ykkösestä, kyllä potkii THX tasoisena.

Tepe sen mainitti, nimittäin musiikki ja leffat. Katteleppa joku kunnon toimintapätkä siitä kotieteatterista kerrostalossa. Seuraavana päivänä ei naapurit katso silmiin, jos eivät sitten jos leffan aikan soittaneet kyttiä päättämää leffailtaa. Musiikista puhumattakaan. Itsellä aikalailla patoutunutta tarvetta soittaa musaa niin että sen myös tuntee. 12 vuoteen sitä ei ole päässyt tekemään kuin harvoin. Kerrostalossa se ei vain onnistu!

Yksi syy miksi rakennan omaa taloa. Pistän henkilöauton hinnan vielä äänivehkeisiin niin johan lähtee!

Latest posts

Back
Ylös Bottom