Missä sinä haluat asua? OKT? Rivari? Kerrostalo? MIKSI?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuollaisessa kerrostaloasumisessa on hyvät puolensa. Siellä ei tartte oikeasti välittää oikeastaan mistään muusta kuin että noudattaa talon sääntöjä ja maksaa vastikkeensa sun muut velvoitteensa. Ei tartte kolailla lumia, ei tartte ajaa nurtsia, eikä edes osallistua talkoisiin kun ei siihen kukaan pakota. Mutta sitten vastapainona maksat näistä kaikista, yleensä halusit tai et kun hommat on ulkoistettu huoltofirmalle.
Taasen omakotitalossa lähtökohtaisesti nuo kaikki työt tehdään itse, eikä omalle työlle lasketa hintaa

Tässäpä se on taasen tiivistetty kaikki mun ajatukset. Ei perkule mulla ole aikaa ja hermoja mihinkään pihan hoitoon. Ja viellä vähempi johonkii rakentamiseen. Ainakin itsellä tuntuu olevan elämä liian lyhyt noihin hommiin. Sitten jos kaipaan omaa rauhaa niin mulla on kyllä mökki tuolla korvessa ja siellä sitten ei kukaan ole käskemässä,velvoittamassa jne mitään. Siellä saan olla ku hullu pellossa.
Olen laskenut että sen mitä nyt maksan asumista on "vähempi" kuin että maksaisin omasta talosta johon viellä päälle sitten luopuisin vapaa-ajasta ja harrastuksista. Joten maksan hieman asumisen tasosta ja olen huoleton niistä ongelmista. Sekä laitan loput sitten sitä päivää varten säästöön kun en enää ole suomessa talvia.

Sekä käyn aina tätä threadia http://www.pakkotoisto.com/kotitalo...t-vitutukset-miksi-ei-kannata-rakentaa-taloa/ lukemassa jolloin häviää viimeisetkin halut rakentaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joskus hamassa tulevaisuudessa muutan lappiin omakotitaloon ja mahdollisimman vähän naapureita(rintamamiestalo esim) ja sitten sinne penkki, kyykky häkki ja parit kässärit.
Sitten siellä voi omassa rauhassa olla projekteja ja muutenkin tykkään omasta rauhasta. Omakotitalojen pakolliset tehtävät ei juuri haittaa.

Lapissa tänäkin vuonna 8 kertaa käynyt ja jouluna uusiksi on se vaan niin hieno paikka.

Miinus on että kaikki kaverit ja tutut haluaa isompaan kaupunkiin vaan muuttaa.

Itse olen kasvanut omakotitalossa pienessä idyllisessä kylämaisemassa niin, että lähimmät naapurit olivat noin 50 m päässä, mutta silti omalla tontilla mahtui rälläämään mopolla yms..

Opiskeluaikana joutui tietenkin kerrostaloon ja nyt ihan äskettäin hommattiin oma kämppä luhtitalon alakerrasta, eli voisi melkein puhua rivitaloasumisesta. Sijainti on hyvä: kilsan säteeltä taitaa löytyä neljä kauppaa, kirjasto, uimahalli, ok kuntosali ja ilmaiset tenniskentät + bonuksena viihtyisät lenkkipaikat ja valaistu hiihtolatu.

Mutta silti tämäkin on alusta alkaen ollut tarkoitettu vain välivaiheeksi ja lopullinen tavoite on hankkia talo/tontti ja raken(nut)taa oma tölli. Täydellinen paikka olisi sellainen, että joku kohtuukokoinen taajama olisi lähellä, mutta oma tontti (väh 1 ha) olisi suht rauhallisella alueella.
Kriteereitä hyvälle tontille:
- talon ympäri pitää pystyä juoksemaan alasti naapurien häiriintymättä..:D
- Sauna- ja uuni/takkapuut pitää pystyä tekemään omasta metsästä
- lähellä vesistöä
- sellainen sijainti, että koiran voisi antaa juosta pihalla myös vapaana

Kriteereitä huipputontille:

- omaa rantaviivaa ja hyvä paikka rantasaunalle
- puro kulkee tontin läpi-->oma kala-allas/ankkalammikko
- pihapiirissä valmiina vanhat suht ok kuntoiset talli- ja muut ulkorakennukset --> mahdollisuus ottaa vaikkapa pari vuohta/lammasta ja kunnon verstastilat ja pieni kotikuntosali.

Saahan näistä haaveilla..mutta toisaalta sillähän on tapana toteutua, jota riittävästi tavoittelee.

Nykyisessä elintilanteessa kerrostaloasunto on aivan ylivoimainen ratkaisu.

Sijainti. Helsingin keskustaan (esim rautatieasemalle) 15min kävelymatka. Pysäkille 100m, josta busseja keskustaan menee koko hereilläoloaikani melkein joka kerta kuin edellisessä risteyksessä vaihtuu punainen vihreäksi. Metroasemalle ehkä 3min kävely. Kaupat, baarit yms perusjutut tietenkin ihan vieressä myös.

Hinta. Asuminen kokonaisuudessaan sisältäen vastikkeet, vedet, sähköt ja vakuutukset maksaa noin 200 euroa kuussa. Ja rahaakaan ei tarvi laittaa kiinni ihan OKT:n verran, jos omalle pääomalle haluaa laskea jotain kustannusta.

Liikkuminen. Omaa autoa ei tosiaankaan tarvi, mikä on iso plus, koska yksityisautoilu tuntuu jotenkin vastenmieliseltä. Bussi-/metrolippu on vähän päälle 40 euroa/kk, ja sillä saa ajella niin paljon kuin huvittaa. Sairaan halpaa ja helppoa siis henkilöautoon verrattuna.

Helppous. Itse ei tarvi tehdä yhtään mitään piha- tai korjaushommia. Meillä ei ole edes talkoita koskaan.

Zone-sarja -42%
Tämmöisenä perheellisenä (2 lasta) on aivan turha edes uneksia mistään Stadin keskustakämpästä, sinkkuna tai lapsettomana parina se vielä olisi mahdollistakin, mutta nyt kun sitä tilaa oikeasti tarvitaan, vähintään 4 makkaria ja joku 90m2 niin ei tommosta työtä tekemällä makseta. Tai siis ainakaan meidän tekemällä työllä.

Kerrostalo. Ei puhettakaan muusta. Tai no rivari nyt vielä saattaisi just menetellä.

OKT:ssä tuli lapsuus asuttua, pihahommia ym. remppaa vähän väliä. Mitään en vihaa niin paljoin kuin olla kädet mullassa tai rasvassa. Ei siis sitä enää.
Kerrostalossa voi asua siellä kaupungin keskustassa tai hyvin lähellä vielä järkevään hintaan, eikä tarvitse tehdä muita hommia kuin että kämppä pysyy omaan silmään siistinä. Ja jos haluan liikuntaa ja ulkoilmaa, painun golfkentälle. :)

Omakotitalossa oon ikäni asunut (välissä 2 vuotta rivitalossa), en vois kyllä kuvitella asuvani jossain kerrostalossa. Tottunut kaikkeen työhön, lumitöihin yms. ja nehän menee kaikenlisäks vielä osana treeniä. Tää saa juosta nakuna takapihalla saunastapäin, rivarin pihalla tai kerrostalon pihalla/rappusissa sitä en viittis kyllä tehdä. :D

Nykyisessä elintilanteessa kerrostaloasunto on aivan ylivoimainen ratkaisu.

Sijainti. Helsingin keskustaan (esim rautatieasemalle) 15min kävelymatka. Pysäkille 100m, josta busseja keskustaan menee koko hereilläoloaikani melkein joka kerta kuin edellisessä risteyksessä vaihtuu punainen vihreäksi. Metroasemalle ehkä 3min kävely. Kaupat, baarit yms perusjutut tietenkin ihan vieressä myös.

Hinta. Asuminen kokonaisuudessaan sisältäen vastikkeet, vedet, sähköt ja vakuutukset maksaa noin 200 euroa kuussa. Ja rahaakaan ei tarvi laittaa kiinni ihan OKT:n verran, jos omalle pääomalle haluaa laskea jotain kustannusta.

Liikkuminen. Omaa autoa ei tosiaankaan tarvi, mikä on iso plus, koska yksityisautoilu tuntuu jotenkin vastenmieliseltä. Bussi-/metrolippu on vähän päälle 40 euroa/kk, ja sillä saa ajella niin paljon kuin huvittaa. Sairaan halpaa ja helppoa siis henkilöautoon verrattuna.

Helppous. Itse ei tarvi tehdä yhtään mitään piha- tai korjaushommia. Meillä ei ole edes talkoita koskaan.

Tämä on sitten varmasti yksi iso etu kun asuu Helsingissä. Muualla tuo julkinen on enemmän tai vähemmän syvältä jos ei asu ja työskentele kaupungin keskustassa jolloin sitä ei edes juuri tarvitse.

Itse olen asunut lähiössä kerrostalossa. Voisi vain kuvitella miten oikeasti hankalaa olisi lapsien kanssa tulla toimeen ilman autoa. Pelkkä safkojen sun muiden roudaaminen kävelypelillä lasten kanssa kaupasta olisi kyllä mielenkiintoista. Siinä kun on temppunsa saada ne parkkikselta sen 100 metriä rappuun ja siitä ylös kävellen tai hissillä.

Pitäisi siis vähän mainita myös taustoja, eli onko lapsia tai edes kumppania. Harva varmaan sinkkuna omakotitalossa asustelee, ainakaan niin että tuohon asumismuotoon on vartavasten hakeutunut? Varmasti näitä on, kuten myös pienessä kaksiossa kahden lapsen kanssa asuviakin...

Hyvää keskustelua puolesta ja vastaan. Ja tässähän sen huomaa ettei ole eikä tässä edes yritetä etsiä mitään "oikeaa ratkaisua".

Itse haluaisin asua ehdottomasti omakotitalossa. Kerrostalossa on omat hyvät puolensa, mutta oman pihan ja tilan puute ovat ne suurimmat syyt, miksi haluaisi asua omakotitalossa. Toki monissa kerrostaloissakin voi alimmassa kerroksessa olla pieni piha. Tämän lisäksi saisi omakotitalossa tehdä remonttia ja kunnossapitoa aivan kuten itse haluaa.

Viime talvi osoitti, että on harhaa kuvitella miten helppo on asua kerrostalossa; putkiremontti joka hoidettiin aivan päin helvettiä ja lisäksi joka aamu kun lunta oli tullut sain kolata itse pihan, kun huoltoyhtiön ukot eivät ole vielä aamulla heränneet. Sitten kun olivat auranneet pihan töistä tullessani, piti lapioida lisää että auton sai ajettu katokseen. Lisäksi ostoskeskukset, ihmismassat, autojonot ja muut pääkaupunkiseudun ilmiöt ahdistavat. Auto on pakollinen myös nyt, joten ei olisi eroa senkään suhteen jos asuisi omakotitalossa.

Nykyisessä kerrostaloasunnossa on aivan riittävästi tilaa nykyiseen elämäntilanteeseen ja asuntokin on viihtyisä, mutta kyllä omakotitalo silti houkuttelee. Itselläni on siinä mielessä mielenkiintoinen tilanne, että työt (ja nykyinen asunto, joka ei ole oma) ovat etelässä, mutta Timban kulmilla olisi käytännössä velaton nykyisen asunnon kokoinen (lähes valmis ja rempattu) omakotitalo. Sama "elintaso" säilyisi, vaikka palkkataso laskisi suhteellisen paljonkin, koska asumiskustannukset putoisivat samalla olennaisesti. Parin vuoden sisään voisi harkita tosissaan muuttoa, kun rempan saa päätökseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Asuin elämän ekat 14 vuotta omakotitalossa ja sen jälkeen kerrostalossa, joista 3 vuotta poissa äidin helmoista. Ei koskaan (älä koskaan sano ei koskaan) tulis enää mieleenkään muuttaa pois kerroksesta. Pihatyöt, lumityöt, työt.. Vieläkin traumoja kun 10v nassikkana jotain vetistä loska lunta sai kolailla vitun isolta pihalta. Sen lisäks minkäänlaiset viherpiiperrykset ynnä muut rakentelut ei kiinnosta ollenkaan (enkä kyllä osaa käyttääkään kuin ruuvimeisseliä). Omasta pihastakaan en näe itselleni mitään etua. Autokin on kyllä paikallaan joka aamu kun autohalliin pääsee vain avaimella.

Omakotitalossa. Maatalon poikana olen tottunut hehtaarin kokoiseen pihaan ja siihen että lähin naapuri on kilometrin päässä. Tällä hetkellä asutaan omassa rivarikaksiossa, mikä on sekin tuhat kertaa mukavampaa, kuin kerrostalon rappujen ramppaaminen, mistä on 3 vuotta kokemusta. Jossain vaiheessa kun elämä vähän vakiintuu, niin ehdottomasti oma talo pitää hankkia. Kesäisin mahtavaa fiilistellä ulkona ja grillailla samalla:kuola:. Lumityöt nyt hoituu traktorilla tai mönkijällä käden käänteessä.

Itse haluan asua omakotitalossa. Lapsuuden ja nuoruuden asuin vanhempien luona omakotitalossa ja kyllä se on se asumismuoto mikä itseäni miellyttää eniten. Kerrostalossa en ole koskaan asunut ja en näe että koskaan asuisin kerrostalossa. En vain ymmärrä ihmisiä ketkä asuvat kerrostalossa vapaaehtoisesti. Kaipaan omaa tonttia ja rauhaa.

Tällä hetkellä asun rivarikaksiossa lähellä kaupungin keskustaa ja palveluita ja ostin asunnon ennen kuin se rakennettiin, joten sain valita sisustuksen ja varustuksen mieleisekseni, joten tällä hetkellä olen tyytyväinen rivariin, mutta haaveissa on silti omakotitalo jossa olisi kunnolla lämmintä tallitilaa (vähintään kolmen auton halli), jotta mahtuu säilyttämään ja korjailemaan autoja ja prätkiä.

En vain ymmärrä ihmisiä ketkä asuvat kerrostalossa vapaaehtoisesti.

;)

eira39qh.jpg

photo.php

1135232066423.jpeg

1135232066362.jpeg

Mike, normaalit palkansaajat asuvat tällaisissa kerrostaloissa:

Myllypuro-Helsinki2.JPG

su0202.jpg

Sitten kun niin sanotusti asetun aloilleni, on omakotitalo ehdoton :thumbs: Maatilalla umpikorvessa varttuneena haluan omaa rauhaa, vapautta, hiljaisuutta, omaa tilaa ja pihalla puuhasteltavaa. Haluaisin ehdottomasti oman pienen puutarhan :haart: Olisipa hienoa kesällä syödä itse kasvatettuja tomaatteja ja yrttejä. Pihan hoitaminen on mielestäni oikein mukavaa puuhaa, pidän jopa lumikolan kanssa säheltämisestä yms., sehän menee melkein treenistä. Mielestäni omassa kodissa pitää pystyä mekastamaan niin paljon kuin tahtoo (tätä en uskalla kerrostaloasunnossa tehdä) ja juoksemaan pihalla vaikka alasti jos huvittaa.

Nyt on tullut asuttua 5 vuotta kerrostalossa. Kyllähän tämä menettelee väliaikaisena ratkaisuna, mutta en minä kyllä tänne jää. Kunhan valmistuu ja saa töitä, niin sitten voi lähteä harkitsemaan muita vaihtoehtoja...

Oisin halunnut itse muuttaa pimeään umpikorpeen, omalle pihalle paljon metsää, traktori, moottorikelkka ja mönkijä jne. Lasten koulujen/päiväkodin ja duunien vuoksi piti jättää haave toteuttamatta. Sitten kun tuo olisi mahdollista niin on jo niin vanha että tuun varmaan sinne Stadin ytimeen....

Joo, Huppe, ymmärrän nuo betonilähiöt. Mutta osa ei taida edes tajuta asumisen eri muotoja, vaikka olisi kyse kerrostalosta. 70 neliön kaksiolla Eiranrannasta saa 4 omakotitaloa perseestä, silti ne kämpät menee kuin kuumille kiville ennenkuin ovat edes valmistuneet. Osa maksaa mansikoita, että saa asua haluamallaan alueella, toki jos omakotitalon omalla pihalla saisi Erottajalta, niin mikäs siinä.

Ja mitä pihaan tulee, niin toisille on kiva juttu kun saa ajaa ruohonleikkurilla ja toisille se oma piha on Ruttopuisto Yrjönkadulla. Se on varma, että siitä Yrjönkadulta löytyy vitusti enemmän tekemistä kun aikansa siinä on, meinaan ruohonleikkuuta ei ihan hirveen kauaa varmaan jaksa pitää maailman siisteimpänä asiana.

Mikä siinä omassa pihassa on se juttu? Ihan vain kysymyksenä. Mitä siellä tehdään kun suurin osa elämästä ollaan joko himassa sisällä, duunissa tai jossain muualla kuin kotona.

Oma autotalli olis kyllä vitun rokkenrollia, tarttisin kipeesti.

Ehkä sitä oman pihan tärkeyttä ja mukavuutta ei ymmärrä, ellei ole asunut pitkän aikaa omakotitalossa tai vastaavassa pihallisessa asunnossa. Jos ei viihdy ulkona, eikai sillä mitään teekkään.

Musta ois kiva ainakin savustaa omalla pihalla:

P1010946.jpg

Lisäksi kuten jo mainittu, oma traktori,kelkka, mönkijä, puiden hakkuu ja kaikenlainen harrastus + lapsien kanssa ulkoilu on helpompaa ja kivempaa maalla, omalla pihalla. Toki myös se että koiran voi laskea vapaaksi pihalle eikä tartte itse lähteä tarpomaan asfalttia pitkin koiran kanssa (jos siis olisi koira).

Grillikatos, uima-allas, edes puhallettava ja vaikka sun mitä viihdykettähän sitä keksii pihalleen.

Back
Ylös Bottom