Minne opiskelemaan?

Minulla olisi tarkoitus hakea Oulun yliopistoon taloustieteiden tiedekuntaan. Saa nyt vain nähdä, pääsenkö. Motivaatio on aika alhaalla tuohon lukemiseen, toisaalta voisin vain tehdä töitäkin vuoden ajan. Opinnäytetyön onneksi jo palautin, mutta vielä on toukokuussa muutama tentti ja tuntejakin, ja kesäkuun alussa alkaa työt.

Epäilen, että maaliskuun lopulta 8 h/pv ahkerasti lukeneet lukiolaisjupit menevät pääsykokeessa edelle, vaikka itselläni liiketalouden perustutkinto taskussa onkin, ja mm. laskentatoimen asiat ovat selvää pässinlihaa.

Pessimisti ei pety!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No juupeli ja jöögeli.

Taitaa olla seuraava rivi lähdössä dia-hakuun:
1. Tampere/Tuta
2. Oulu/Tuta
3. Tampere/Raksa
4. Tampere/Kone

Paperihaussa taidan osallistua molempiin tutapaikkoihin, jotta välttäisin nuo prkleen pääsykokeet. Töissä kun olen, ja motivaatio lukea pohjamudissa näin kirjotusten jälkeen, niin en lue enkä laske minuuttiakaan ennen kuin kuulen ettei papereilla paikkaa tule. Siis jos näin sattuu, niin onhan siinä kolme päivää aikaa lukea! :D Ei stna...

Alustavien tulosten mukaan olisi pisteitä tulossa todennäköisesti 19-20. Paskalla tuurilla 18. Toissavuonna Tampereen tutalle pisteraja oli 19 ja viime vuonna 14, mutta nythän uudet ylioppilaat menettävät etulyöntiasemansa eli pisterajat saattavat nousta, kun vanhatkin voivat osallistua paperihakuun. Toivotaan, että nuo pisteet riittää... Ellei niin tuskimpa sitten Oulun tutallekaan paperihaulla pääsen, kun ensisijaisuuspisteet lähtee. Jos paperihaku kusee, niin sitten ollaan kylmiltään valintakokeissa kokeilemassa, mihin rahkeet riittää. Ällät tulossa matikasta ja fysiikasta, mutta varmastihan olen asiat siihen mennessä ehtinyt unohtaa... :(

No juupeli ja jöögeli.

mutta nythän uudet ylioppilaat menettävät etulyöntiasemansa eli pisterajat saattavat nousta, kun vanhatkin voivat osallistua paperihakuun.

Onko joku viisas mies sanonut, että ne nousis, vai ootko ite päätelly? Itsehän pohdin, että rajojenhan pitäisi periaatteessa laskea, koska enää ei ole niitä kolmea bonuspistettä uusilla hakijoilla, ja selvästi suurin osa tosissaan hakijoista on näitä uusia ylioppilaita.

Itse hain konetekniikkaan Tampereelle ja vahva luotto on, että suoraan papereilla mentäs. Hakupisteitä tulossa joku 12.

Onko joku viisas mies sanonut, että ne nousis, vai ootko ite päätelly? Itsehän pohdin, että rajojenhan pitäisi periaatteessa laskea, koska enää ei ole niitä kolmea bonuspistettä uusilla hakijoilla, ja selvästi suurin osa tosissaan hakijoista on näitä uusia ylioppilaita.

Itse hain konetekniikkaan Tampereelle ja vahva luotto on, että suoraan papereilla mentäs. Hakupisteitä tulossa joku 12.

En ole kyllä itse päätellyt, mutta joku sanoi, että viimeksi vain uudet ylioppilaat sai näitä ensisijaisuuspisteitä. Eli nuo "uusien ylioppilaiden pisteet" olikin siis oikeasti ensisijaisuuspisteitä, ja kun ne nyt annetaan myös vanhoille ylioppilaille, niin keskimääräinen pistemäärä hakijalla nousee ja hakijoita on myös enemmän. Siis pisterajat nousisivat.
Tosin isoveli, joka pyrki kolme vuotta sitten, sanoi, että uusi ylioppilas sai yhden lisäpisteen. Jos tuo vain poistuisi, niin pisterajoihin ei kohdistuisi suuria muutoksia yhden uudenylioppilaspisteen lähdön ja suuremman hakijamäärän mahdollisesti tasapainottaessa toisensa. :D
Tai sitten oikea vaihtoehto on tuo, jonka sinä mainitsit, ja sitä itsekin toivon! :thumbs:

Eikö joku viime vuonna hakenut prkl osaa sanoa, miten se homma viime vuonna meni? Ei tarvis paskaa jauhaa... :david:

Maanantaina menee paperit postiin... Toivottavasti posti saa kirjeen viikossa perille. :D

Kumpaankohan sitä nyt hakisi, TKK Helsinki vai TTY Tampere. Tampere sinänsä kaupunkina houkuttaisi enemmän, onkohan opetuksessa suuria eroja?

Aion mennä ammattikouluun lukion jälkeen. Lukioo kohta 2 vuotta takana, ja nyt on kohtalaisen selvät tulevaisuuden suunnitelmat. Meen ammattikouluun opiskeleen lentokoneasentajaks, ja vasta tuon koulutuksen jälkeen inttiin lentoteknilliseen. Koulutus kestää lukion käyneenä sen 2 vuotta ja syy siihen että meen vasta lukion jälkeen tonne on se että kun lukioon hain niin en edes tienny että tollanen paikka on olemassa :D Opiskeleen joko Tampereelle tai Jämsään, tuolla Jämsässä olis oppisopimuspaikka joka kiinnostais aika paljon, ja sinne haetaan lukion käyneitä, että sinne jos vaan pääsee.

Itelläkin ois kohta valittavana noi opiskelupaikat ja halluisin kovasti vartijan hommiin, voisitteko suositella jtn missä vois kyseiseen ammattiin itsensä kouluttaa.

Pakko kyllä sanoa etten ole koskaan kuullutkaan, että vartijan työhön kouluttauduttaisiin esim . korkeakoulussa? Kuulostaa ainakin hullulta, eihän se nyt niin vaativa työ ole. Tiedä sitten :D Tietääkö joku mistä saisi AMK vanhoja pääsykokeita luettua?

Pakko kyllä sanoa etten ole koskaan kuullutkaan, että vartijan työhön kouluttauduttaisiin esim . korkeakoulussa? Kuulostaa ainakin hullulta, eihän se nyt niin vaativa työ ole. Tiedä sitten :D Tietääkö joku mistä saisi AMK vanhoja pääsykokeita luettua?
nii tarkotin turvallisuusalaa

Tietääkö joku fiksu ihminen, onko avoimessa olevat oikeustieteellisen kirja- ja luentotentit täysin samanlaisia kuin itse tiedekunnassa? Ja onko nämä tentit sisällöltään vastaavia kuin pääsykokeet, eli esimerkkitapauksia ja niitä pitää ratkoa. Vai ovatko kysymykset ihan peruskysymyksiä?

Tietääkö joku fiksu ihminen, onko avoimessa olevat oikeustieteellisen kirja- ja luentotentit täysin samanlaisia kuin itse tiedekunnassa? Ja onko nämä tentit sisällöltään vastaavia kuin pääsykokeet, eli esimerkkitapauksia ja niitä pitää ratkoa. Vai ovatko kysymykset ihan peruskysymyksiä?
Sisällöltään tuskin ovat täysin vastaavia, koska pääsykoekirjoihin on valittu vain osa oikean tenttikierroksen materiaalista. Esim. tänä vuonna Helsingin pääsykokeissa on muistaakseni esineoikeuden, rikosoikeuden ja hallinto-oikeuden kirjat. Tiedekunnassa nuo tentit sisältää pyöreästi 1000 sivua, ja enemmänkin, per tentti joten pääsykoekirjoihin on jouduttu hieman karsimaan niitä asioita. Mutta toki jos avoimen tentit suorittaa niin varmasti ne sisältää samoja asioita kuin pääsykoekirjatkin. Kovin tehokkaana tuota metodia en pidä pelkästään pääsykokeita silmällä pitäen mutta opiskelujen kannalta sitäkin kivempi kun tiedekuntaan päästessä olisi jo pari isoa tenttiä ja yksi isohko tentti suoritettuna mutta toisaalta tämä ei lohduta jos ei pääse sisälle kun on tullut uhrattua aikaa ylimääräisen opiskeluun.

Saattaa jäädä pääsykokeet väliin tältä pojalta. Kattelin tossa viime vuoden tekniikan alan pääsykoetta enkä tajunnu yhestäkää tehtävästä yhtään mitään.

Esim:

Uimahallin lipun hinta halutaan hinnoitella siten, että keskimäärin hinta on 4,4 €. Opiskelijat,
työttömät, eläkeläiset ja lapset saavat alennusta 30 %. Kuinka paljon lipun hinnaksi pitää
asettaa, jos 40 % kävijöistä on oikeutettu alennukseen?

Ton kysymyksen ku lukee tulee vaa sellanen fiilis että mitä vittua?? Mä en keksi mitään vastausta tohon. Ehkä joku lukion käynyt matikkaguru osaa ton ratkasta mutta mulla pyörii päässä vaa tanssivat banaanit ku tollasia lukee :dance:

Saattaa jäädä pääsykokeet väliin tältä pojalta. Kattelin tossa viime vuoden tekniikan alan pääsykoetta enkä tajunnu yhestäkää tehtävästä yhtään mitään.

Esim:

Uimahallin lipun hinta halutaan hinnoitella siten, että keskimäärin hinta on 4,4 €. Opiskelijat,
työttömät, eläkeläiset ja lapset saavat alennusta 30 %. Kuinka paljon lipun hinnaksi pitää
asettaa, jos 40 % kävijöistä on oikeutettu alennukseen?

Ton kysymyksen ku lukee tulee vaa sellanen fiilis että mitä vittua?? Mä en keksi mitään vastausta tohon. Ehkä joku lukion käynyt matikkaguru osaa ton ratkasta mutta mulla pyörii päässä vaa tanssivat banaanit ku tollasia lukee :dance:

x=lipun normaali hinta, k=kävijämäärä

(0,4k*0,7x+0,6kx)/k=4,4
0,4*0,7x+0,6x=4,4
x=4,4/(0,4*0,7+0,6)
x=5

Ei aukee vaikka miten päin kattois :david:

keskimääräinen lipun hinta on pääsylipputulot yhteensä jaettuna kävijämäärällä.
0,4k*0,7x+0,6kx on pääsylipputulot yhteensä. 40% kävijöistä maksaa alennetun hinnan, eli 70% normaalista hinnasta, joka siis tässä on x. loput 60% maksaa täyden hinnan eli x:n.

Kun on hakemukset lähetetty AMK:n ja yliopistoihin niin ilmottaako ne että voi tulla pääsykokeita tekemään vai pitääkö sinne vaan mennä tekemään koetta kun on aika? Se tuossa on vaan että jos on siinä hakemuksen lähettämisessä jotai häikkää eikä se oo vaikka kerenny perille niin menee sit turhaan koetta tekemään.

Hakemuksen lähettämisestä tulee vahvistus sähköpostiisi, mikäli olet sen kouluille ilmoittanut. Yliopisto ei lähetä kutsua, voi mennä suoraan kokeeseen. Amk lähettää noin pari viikkoa ennen pääsykoetta kutsun mikäli pisteesi riittävät siihen.

keskimääräinen lipun hinta on pääsylipputulot yhteensä jaettuna kävijämäärällä.
0,4k*0,7x+0,6kx on pääsylipputulot yhteensä. 40% kävijöistä maksaa alennetun hinnan, eli 70% normaalista hinnasta, joka siis tässä on x. loput 60% maksaa täyden hinnan eli x:n.

ok. Oon kyl kuses noitten kokeitten kans. Valmennuskurssi olis täs kuussa mut on vähä motivaatio alhaal ton matikan kans...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom