Minne opiskelemaan?

Tosiaan tuta-DI voi tehdä samoja hommia kuin KTM ja toisinpäin, eikä ole lainkaan harvinaista, että löytyy kahdet paperit eli KTM + tuta-DI samalta henkilöltä. Kyllähän tutalaiset ihan hyvin työllistyy, keskiarvopalkkakin hieman keskiverto dippainssiä korkeampi. Eli ei tarvitse pelätä etteikö töitä löytyisi..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Crocop sanoi:
Meille kun noita DI:tä haeskelee töihin, niin jos ainoa sivuaine on joku työpsykologia ja johtaminen niin se menee jo huumorilinjalle. Kuten broikku tuossa totesi niin opinnot kyllä niin helppoja että ne voi vasurilla suorittaa siinä "oikeiden" aineiden lomassa.
TTY:llä ainakin on PAKKO lukea kahta (2) teknistä sivuainetta. Nykyään siitä ei pääse yli, ympäri eikä ohi.
Luulen että myös muissa teknillisissä on nykyään näin.
TTY:n tutan opinto-opas: Kandi-vaihe ja DI-vaihe

Edit: töötätääs tähän vielä kaikki opinto-oppaat TTY:ltä
Edit2: vielä TKK:n vastaavat

Kummassakaan mun todennäisessä opinahjossa, eli TKK:n koneella ja Oulun sähköllä ei tietääkseni edes lueta sivuaineita. Jos sitä työpsykologiaa haluaa lukea niin oman harrastuneisuuden tasolle taitaa jäädä.

Mulla jäi vähän arvailun asteelle mitä Crocop ajoi takaa. Onko sun mielestä parempi siis lukea työpsykologiaa ja johtamista PALJON vai unohtaa ne kokonaan ja opiskella silkkaa tekniikkaa? Mun käsittääkseni aika harvalla teknillisellä koulutuksella sivuaineena luetaan taloutta. Pikemminkin toisin päin.

Sen verran, mitä Oulun tutaan perehdyin niin kyllä se tekninen sivuaine on pakko lukea. Toinen asia on se, että mitä siitä todellisuudessa käteen jää. Tarjontana on nimittäin jostain 60op joukosta napata helpoimmat (tai vaikeimmat) 20op kuhunkin moduuliin.

En usko, että sitä "ammattitaitoa" tulee kovin hirveästi esim. normi sähköläisten perusteista.

Mulla jäi vähän arvailun asteelle mitä Crocop ajoi takaa. Onko sun mielestä parempi siis lukea työpsykologiaa ja johtamista PALJON vai unohtaa ne kokonaan ja opiskella silkkaa tekniikkaa? Mun käsittääkseni aika harvalla teknillisellä koulutuksella sivuaineena luetaan taloutta. Pikemminkin toisin päin.

Siis ajoin juuri sitä takaa, että ennemmin sitä tekniikkaa tai jotain "kovempaa" taloutta.

Onks tietoo minkälai Turku on opiskelukaupunkina? Oon aatellu laittaa hakemuksen yliopistoon (valtiotieteelliseen) mut en oo käyny ku kerran Turus ja siitäki kerrast vissii seittemän vuotta... Onks esim asunnot kalliita verratuna muihin (yliopisto)kaupunkeihin?

Onks tietoo minkälai Turku on opiskelukaupunkina? Oon aatellu laittaa hakemuksen yliopistoon (valtiotieteelliseen) mut en oo käyny ku kerran Turus ja siitäki kerrast vissii seittemän vuotta... Onks esim asunnot kalliita verratuna muihin (yliopisto)kaupunkeihin?

Kaupunkina toiseksi paras ja opiskelukaupunkina paras. :D
Rohkeasti vaan!

Sisko opiskeli aikoinaan Turussa ja siihen aikaan tuli usein oltua sen kämpillä kavereiden kanssa viikonloppua viettämässä. Lisäks muutamia tuttuja opiskelee siellä, joten jotain osaan ehkä sanoa. Ainakin omasta mielestäni Turku on aivaan sairaan kaunis kaupunki. Se on kotoisan pieni, mutta kuitenkin riittävän iso, että jotain tekemistäkin löytyy. Opiskelijoita on paljon ja opiskelijamenojakin ainakin kuulopuheiden mukaan riittää. Ja naisethan siellä on tunnetusti ihan sieltä kauneimmasta päästä... ;)

Kämpät ei tunnu Turussa ainakaan maksavan mitään kun vuokralla asuu, tai sitten olen vaan sokaistunut Helsingin vuokrahintahelvetin syövereissä enkä enää tajua, mitä normaalisti kämpistä maksetaan. ystävä asuu lähellä keskustaa Turussa vissiin n. 60 neliöä ja vukra alle viissataa. Järjettömän halpa.

Monia asioita Turku voi olla, mutta ei kyllä kaunis.

Aivan kauhea. Asunnot hyvissä hinnoissa, mutta kaupunki rantaa ja Kupittaata lukuunottamatta ruma ja ihmiset sisäänpäin lämpiäviä mulkeroita. Plussia:
-Café Art
-Sergio's
-Pippurimylly
-Kauppahalli

Edit: Itse maksoin jugend-talon 41m2 kämpästä 490e/kk ja se ei ollut halvimmasta päästä.

1. Hakutoive
Helsingin sos.-ja terv.alan opp. MalmiSosiaali- ja terveysalan perustutkinto sekä lukio, pk
2. Hakutoive
Omnian amm.op. Espoon kesk. LehtimäentieSosiaali- ja terveysalan perustutkinto, pk
3. Hakutoive
Helsingin DiakoniaopistoSosiaali- ja terveysalan perustutkinto sekä lukio, pk
4. Hakutoive
Omnian ammattiopisto, EspoonlahtiLiiketalouden perustutkinto, pk
5. Hakutoive
Helsingin tekn. alan opp. VallilaSuunnitteluassistentin perustutkinto sekä lukio, pk

Tuli tänään haettua täydennyshaussa. Toivottavasti natsaa!

Minne olis Helsingissä tai lähistöllä helppo (lue: mahdollista) päästä opiskeleen ihan käsittämättömän huonolla yo-todistuksella? Alalla ei ole mitään väliä, haluan vaan elää uudelleen kohta mennyttä nuoruuttani ja ryypätä opiskelijaporukassa.

Minne olis Helsingissä tai lähistöllä helppo (lue: mahdollista) päästä opiskeleen ihan käsittämättömän huonolla yo-todistuksella? Alalla ei ole mitään väliä, haluan vaan elää uudelleen kohta mennyttä nuoruuttani ja ryypätä opiskelijaporukassa.

Jos matikka on hanskassa, niin ryhdy teekkariksi. Helppo päästä sisään ja ryypiskelymahdollisuuksia ja -kavereita riittää.

Ei niissä pääsykokeissa välttämättä yo-kirjoitusten tuloksia katsella.. Osa pääsee sisään pelkillä yo-tuloksilla, osa kerryttää sisäänpääsypisteensä yo-tulosten ja pääsykoepisteiden yhdistelmällä ja loput pääsee sisään pelkillä pääsykoepisteillä.

Unohda ne huonosti menneet yo-kirjoitukset ja panosta pääsykokeisiin :thumbs:

Todella monet yliopiston koulutusohjelmat on mahdollisia paskallakin yo-todistuksella. Usein on niin, että puolet pääsee koe+yo-todistus-pisteillä ja puolet pelkällä pääsykokeella (, jolloin yo-todistuksen arvosanoilla ei ole mitään merkitystä).

Pitänee vähän mainostaa omaa opiskelupaikkaa kun ei täällä ole sanallakaan kyseistä paikkaa mainittu. Eli Porin yliopistokeskus, jossa on viiden eri yliopiston yksiköt ja opiskella voi niin diplomi-insinööriksi, kauppatieteiden maisteriksi, filosofian maisteriksi, yhteiskuntatieteiden maisteriksi kuin taiteen maisteriksikin. Opiskelijakaupunkina Pori on aika uusi, mutta kova yritys täällä on päästä samalle tasolle muiden yliopistokaupunkien kanssa.

Ehdottomasti yksi isoimmista hyödyistä täällä on ns. ristiinopiskeluoikeus, joka tarkoittaa sitä, että pystyy lukemaan kokonaisia sivuainekokonaisuuksia toisen yliopiston yksiköstä. Eli esimerkiksi itse humanistina olen käynyt kauppakorkean kursseja. Näin ollen yliopistokeskuksesta valmistuu varsin monipuolisilla tiedoilla varustettuja diplomi-insinöörejä ja maistereita.

Opiskelijaelämä Porissa on vielä ehkä vähän lapsenkengissä, mutta toisaalta yliopistokeskuksen 4000+ ja ammattikorkean 6000+ opiskelijaa aikaansaavat varsinkin yhdessä ihan kohtuullisen opiskelijakulttuuria luovan massan. Tapahtumia ja bileitä järjestetään ihan mukavasti, suurimpana viikon kestävä vappu. Lisäksi yksi Porin eduista opiskelijakaupunkina on edullinen hintataso vuokrissa. Kannattaa siis ainakin katsoa Porissa tarjottavat opiskelumahdollisuudet, sillä ei täällä ole läheskään niin pelottavaa kuin itsekin kaupunkiin muuttaessani pelkäsin. :D Lisätietoja ja eri yksiköiden omille sivuille pääsee ainakin http://www.porinyliopistokeskus.fi kautta.

Monia asioita Turku voi olla, mutta ei kyllä kaunis.
Harva kaupunki suomessa on kaunis. No kaipa tuo tuleva opiskelukaupunki (turku) ihan välttävä on.

Edit: olikin vähän vanhempi viesti.

Kirjotin matikasta iin, eli ei taida olla valitettavasti mun juttu? Vai onko jotenki mahollista päästä sisään tällä pohjalla?
Yliopistolle vaan pääsykokeiden kautta. Faijan hyvä frendi kirjoitti matikasta iivarin ja on toiminut useaman kymmenen vuotta lääkärinä.

sellaasta vaan ajattelin että onko mahdollista hakea kun opiskelen nyt sähköasentajaksi, niin hakea sitten sähköasentajan papereilla tradenomiksi amk:hon?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom