Minkä ikäsenä muutit pois kotoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bisping
  • Aloitettu Aloitettu
Miten ootte saanu rahaa muuttoon? eli vuokraan laskuihi elamiseen? ite aikomus heti armeijan jälkee kun löytannyt duuni paikan.
Intin jälkeen töihin kun ammattikin oli jo. Kannattaa säästää rahaa sukan varteen ennen muuttoa, menoja voi tulla yllättäviäkin. Mutta kyllä se siitä kun hätiköimättä malttaa olla ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heti peruskoulun jälkeen läksin, eli 16-vuotiaana. Menin toiselle puolelle Suomea kouluun(merenkulku oppilaitokseen). Äipän helmoihin en enään palannut. Pari kertaa kyllä olen jääkaapin tyhjentänyt. Viimeiseen kymmeneen vuoteen en edes ole jääkaapilla käynyt.

Muutin kotoa pois 20-vuotiaana reilu puol vuotta intin jälkeen. Siihen aikaan olin määräaikasessa duunissa. Alko se kotona asuminen pikkuhiljaa tympiä kun tuli töistä pitkän päivän jälkeen kotiin eikä päässyt heti suihkuun jne jne.

e: Muutin siis vuokralle ja nyt toiseen kämppään muutto lähipäivinä.

Itte kun muutin kotoa sain lähtiäisiksi maton ja puujakkaran. Annos karua todellisuutta kun 50 neliön kaksiossa asustin pari kuukautta makuupussissa, läksyt ja demot lattialla. Rahat meni vuokraan, oppikirjoihin, laskuihin, bensaan, ruokaan. Sitten opintolainan ja töiden turvin kalusteiden/kodinkoneiden hankintaa johon meni varmaan puoli vuotta ainakin.

Eli tosiaan kannattaa asua jonnin aikaa kotona, tehdä pirusti töitä ja kerätä massia, sitten vasta muuttaa. Huonekalut, matot, astiat, kodinkoneet maksaa yllättävän paljon; varsinkin kun samalla kuukausittain iskee yhtiövastike/vuokra, (lainanlyhennys), sähkölasku ja mahdollinen nettiyhteys. Niinjuu ja autovakuutus myös, ynnä muut vakuutusmaksut.

Esim:
- kodinhoidon perussettiä eli astiasto + sosimet, kattiloita, paistinpannu, juustoraastin, kuorimaveitsi, desimittoja, pyyhkeitä, rättejä, rikkalapio, moppi, sanko, pölynimuri, pyykinpesukone, astianpesukone, ...
- jääkaappi-pakastinyhdistelmä
- sohva
- pöytä
- elektroniikka!
- tuolit
- sänky
Kyllä näitä riittää. Kaikki riippuu tietysti millasen duunin onnistuu opintojen oheen haalimaan. Nykyään tuo 1800€ opintolainaa per puoli vuotta tuntuu aivan naurettavan vähältä, silloin joskus tuo tuntui uskomattomalta summalta 'ilmaista' fyffeä. :)

19-vuotias olin kun muutettiin silloisen poikaystävän kanssa yhteen. Itellä oli koulua vielä joku kuukausi jäljellä ja työpaikka tiedossa. Poikaystävä oli just intistä päässy ja työpaikan saanut. Rahallisesti ei oikeestaan koskaan tehnyt tiukkaa, toisin kun nyt yksin asuessa.

Heti peruskoulun jälkeen läksin, eli 16-vuotiaana. Menin toiselle puolelle Suomea kouluun(merenkulku oppilaitokseen). Äipän helmoihin en enään palannut. Pari kertaa kyllä olen jääkaapin tyhjentänyt. Viimeiseen kymmeneen vuoteen en edes ole jääkaapilla käynyt.

Sama täällä. Tosin muutin vain ~100km päähän, mutta silti.

Vuoden elin työkeikoilla (tarjoilu) + asumistuella + porukoiden rahoilla, kunnes 17-vuotiaana aloitin edellisessä työpaikassani. Sen jälkeen en ole penniäkään pyytänyt tai saanut vanhemmilta :) Teki välillä tiukkaa, mutta aika mukavasti mä olen aina elellyt. Työn ja koulun yhteensovittaminen oli välillä hankalaa, mutta opetti tosi paljon. Osaan käyttää aikani tehokkaasti ja hallita stressin.

Olisihan se ollut ihan mukava asustella porukoiden nurkissa vielä pari vuotta, mutta toisaalta vihasin sitä paikkaa niin paljon että oli helpotus päästä pois. Vituttaa vaan vähän esim. kaverit, jotka asuvat vielä himassa ja sit ihmettelevät jos sanon että mulla on taas mennyt tosi paljon rahaa. Joidenkin on vaan tosi vaikea tajuta, että ruoka maksaa, netti maksaa, kämppä maksaa, kaikki maksaa. Ei mun kaappeihin ilmesty tavaroita samalla tavalla kuin kotona asuessa ilmestyi.

Itse ajattelen ettei välttämättä se ikä merkkaa niin paljon, kuin se oma elämäntilanne. Mitä sitä turhaa jonnekkin soluun tai koirankopin kokoiseen yksiöön muuttamaan jos vanhempien kanssa tulee toimeen ja asuu oikealla paikkakunnalla. Siis tämä jos opiskelee tai muuten ei ole rahaa pahemmin.

Itse lähdin 19-vuotiaana, joka oli sopiva ikä ja opiskelemaan lähdön yhteydessä oikea tilanne. Otin omasta huoneesta kamoja mukaan osan ja muutaman osti porukat. Vieläkin tulee kyllä käytyä porukoitten kämpillä vähän väliä ja välillä oltua pidempiäkin aikoja siellä esim. lomilla. Kun opiskelen niin sieltä suunnalta tyrkytetään myös rahaa vähän väliä.

Jos tekisi tolleen niin paljonkohan tota olisi hyvä kerätä?
Ei sitä rahaa tarvi säästössä kauheesti olla, kuhan takuuvuokran saat maksetuksi. Noita Timsen mainitsemia tavaroita kannattaa alkaa haalimaan kotona asuessa, kun silloin on käytössä tod.näk enemmän rahaa.

Ite olin 18v kun muutin muijan kanssa yhteen. Asunto oli 35m2 yksiö kylän keskustassa, jossa vuokra n. 240€. Missään vaiheessa ei tehnyt mieli palata kotiin, ja rahatkin riittivät mainiosti. Ilman muijaa olisin tuskin edes selvinnyt yksin, ja asuisin varmaan vieläkin porukoilla.:D

Ite muutin omaan kämppään kun olin 20, vaimon kanssa muutettiin yhteen...

Itellä oli mukava kun lähdin sänky, sohva, tv,streot, 2 tietokonetta (toisin möin aika nopeasti ku ei ollu rahaa makarooniin) digiboksin sain lahjaksi, pesukoneen sain tutulta kun ne osti uuden (ostin aika pian uuden itelle) jääkaappi oli valmiiksi, pappa osti mikron, astioita sain niin paljon kuin halusin ottaa vanhempien varastosta.

Aika paljon kuiteski olin hankkinu tarvittavaa tavaraa ennen muuttoa, noin 8-9 säästin rahaa muuttamiseen.

Nyt isoimmat laskut tulee auton veroista :E netti maksaa jonku 12e kk, tv ei ole enään en maksa siksi lupiakaan (maksoin luvat 3kk) sähkölasku on aika pieni kun on tarkka sähkön kanssa valoja ei käytä muutako pimeän aikana ja silloinki jos lukee tai käy vessassa.Vesi on onneksi muihin laskuihin laskettu.

18v. Mukana sänky, tv, stereot+iso kasa levyjä ja vaatteet. Edellinen asukas oli hylännyt kirjahyllyn, kaveri lahjotti keittiöpöydän ja pari tuolia, täti antoi vanhan imurinsa lainaksi. Pyykit vein pari vuotta mutsille pesuun ennenkuin sain oman koneen ostettua.

ööh -03 eli hömhöm 20veenä. stereot, cd-levyt, sänky, sohva ja hylly lähti kotoa mukaan. plus äiti kaivoi mattoja, verhoja ja pari vanhaa kattilaa (kattilat vieläkin käytössä :D)

e: ja muutin bout 4-5km päähän vanhemmista. siitä sit pikkuhiljaa hiissannut nykyiseen 10 kilsaan.

19 ja puoli. Ei olisi kannattanut muuttaa vielä siinä vaiheessa, mutta tulipahan tehtyä. Yritin muutama vuosi sitten kysellä mutsilta, josko muuttaisin takaisin, mutta ei huolinut :D

19 olin, tosin tuli melkeenpä joka viikonloppu sitten käytyä porukoilla pesetyttämässä pyykit. Äippä pakkasi vielä evästä aina sunnuntaisin mukaan moneksi päiväksi, joten se oli melkeenpä kuin kotona olisi vielä asunut.

16-vuotiaana muualle lukioon. Ei itsenäistymisestä mitään traumoja jäänyt, ja omalla kohdallani oli tietyistä syistä johtuen ehkä ainoa hyvä ratkaisukin, mutta noin yleisesti en välttämättä kehottaisi kiirehtimään tuossa vaiheessa omilleen (etenkään, jos ei ole tiedossa vahvaa taloudellista tukea tms.).

Pari kuukautta päälle 18. Olosuhteet ajoi. Halusin muuttaa jo 16 vanhana, mutta saumaa siihen ei ollut. En välttämättä suosittele lähtemään kotoa liian aikaisin, jos sieltä ei mikään aja pois.

20-vuotias kun olin niin muutin uudelle paikkakunnalle opiskelemaan. Ihan hyvä ratkaisu oli. Täytyy myöntää että alussa sitä ei oikein osannut hoitaa raha-asioitaan niin hyvin kuin olisi pitänyt. Nykyään ei ole tarvinnut pyytää rahaa vanhemmilta pitkiiiiiin aikoihin. Tosin nykyiseen parempaan tilanteeseen varmasti vaikuttaa se että olen nostanut opintolainaa ja käyn töissä. Mutta siltikin olisi pitänyt ottaa vakavasti omien asioiden hoito heti alusta alkaen, ja olen varma että en ole ensimmäinen jolla tällaisia ongelmia oli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom