Minkä öljyn valitsen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha81
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
43
Eli olen ostamassa öljyä jotta saisin noita hyviä rasvoja mutta minkälaista öljyä kannattaa ostaa,Rypsi,Oliivi vai ihan apteekista Kalamaksaöljyä jossa on Omega3 rasvahappoja? Ja muuten mistä tuota CLA:ta saa? ja millaisia määriä noita öljyjä kannattaa nauttia. Kalorit mulla pyörii tuossa 3500 Kcal
-Kiitos etukäteen-

Itse käytän rypsiöljyä. Siinä on omega-6- ja omega-3-rasvahapot suhteesssa 2:1, joka on himiselle jotakuinkin optimaalinen. Jos syöt paljon rasvasta kalaa, kannattaa varmaan ottaa oliiviöljyä enemmän, koska siinä on pääasiassa omega-6-rasvahappoja. Toivottavasti meni oikein. Aikas kauan kun oon noista lueskellu.

Määristä en osaa sen enempää sanoa, kun että itse ota rypsäriä noin 2 ruokalusikallista päivässä.

Liukastusvoidetta! Ei vaan.

Oliiviöljy olisi valintani. Maussa on luonnetta, ei niin mitäänsanomaton jälkimaku kuin rypsärissä. Tekee hyvää iholle, omega-6 ja omega-3 rasvahappojen suhde on muistaakseni jostain lukemani perusteella "luonnollisempi", lisää rasva-aineenvaihduntaa jne. Toisaalta IMO aivan sama onko se rypsäriä, oliiviöljyä vaiko pellavasiemenöljyä. Yhtä hyviä niiden luulisi olevan.

Aleley sanoi:
Liukastusvoidetta! Ei vaan.

Oliiviöljy olisi valintani. Maussa on luonnetta, ei niin mitäänsanomaton jälkimaku kuin rypsärissä. Tekee hyvää iholle, omega-6 ja omega-3 rasvahappojen suhde on muistaakseni jostain lukemani perusteella "luonnollisempi", lisää rasva-aineenvaihduntaa jne. Toisaalta IMO aivan sama onko se rypsäriä, oliiviöljyä vaiko pellavasiemenöljyä. Yhtä hyviä niiden luulisi olevan.

http://www.virgino.fi/terveys1.html käyppäs kattoo noi omega määrät ennen kun sanot mitään!!

Pidäppä sinä vaan pienempää suuta. Käydään mielummin katsomassa ne tiedot jostain muualta kuin tuon rypsiöljyn valmistajan kotisivuilta, tuo on selvästi pelkkää mainospuhetta.

edit. Joo, aikalailla paskaahan nuo tiedot tuolla Virginon kotisivuilla olivat. Lähde www.fineli.fi

Mielipiteet jakaantuu aikalailla kahteen leiriin mutta onko siis parempi valita
joko rypsi-tai oliiviöljy ja jättää tuo kalamaksaöljy pois koska syö tonnikalan lisäksi ainakin kahdesti viikossa kalaa( seitiä). Tärkeää on varmasti tuo että nuo öljyt on kylmäpuristettua?

tietenkin kylmäpuristettua valintahan on sinun itse suosisin kotimaista ja ottasin rypsiöljyä ja tietysti makukin vaikuttaa oliiviöljystä on meinannu :urjo:

1. Jos mahdollista, syö rasvaista kalaa vähintään 2 kertaa viikossa.

2. Käytä kylmäpuristettua tai tavallista rypsiöljyä (Kultarypsi). Mielestäni tavallinen käy hyvin.

Kuten jo todettiin rypsiöljyssä on n-6/n-3 rasvahappojen suhde 2:1 ja se on monien ravitsemusasiantuntijoiden mielestä optimaalinen, vaikka aiheesta vielä jonkin verran kiistellään.

Tärkeimmän kasviöljyjen sisältämän n-3 rasvahapon, alfa-linoleenihapon saantisuositus on 1% energiasta, eli tapauksessasi 35 kcal. Koska rypsiöljyn alfa-linoleenihappopitoisuus on n. 11% ja 1 g öljyä sisältää energiaa 9 kcal =>
Suositus täyttyy n. 35 g:n rypsiöljyannoksesta (= n. 5 ruokalusikallista)

Suosituksen ylittäminen ei ole vaarallista, joten jos muuten syöt vähärasvaista ruokaa, tuo 5 rkl kannattaa ottaa vaikka suoraan pullosta esim. 3 rkl aamulla ja 2 rkl illalla. Tällöin et ainakaan pilaa hyvää öljyä esim. korkeassa lämpötilassa.

Oliiviöljyn maine huipputerveellisenä on valheellinen. Maine pohjautuu terveelliseen ns. välimeren ruokavalioon, mutta pitää huomioida että välimeren ruokavalion n-3 rasvojen saanti perustuu erittäin runsaaseen kalan ja merieläinten syöntiin (4-7 krt/vko). Oliiviöljyn n-3 rasvahappojen pitoisuus on hyvin alhainen ja n-6/n-3 suhde pahasti pielessä (n. 20:1).

CLAta esiintyy luonnostaan mm. maitorasvassa.

Mitenhän nuo rypsärin terveys vaikutteet on mennytkin noin ohi? Eipä ole tullut aiemmin mieleen käydä kulauttelemassa kultasulaa jääkaapilla. Kippis ja kulaus! :hyper:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aleley sanoi:
edit. Joo, aikalailla paskaahan nuo tiedot tuolla Virginon kotisivuilla olivat. Lähde www.fineli.fi

Ja mitäköhän eroja näiden tietolähteiden antamilla tiedoilla on ? Oliiviöljyn omega6/omega3 suhde on päin vittua katsoi sen tiedon ihan mistä tahansa, toisin kuin rypsiöljyn. Jos taas vertaillaan eri rasvahappojen kokonaismäärää niin jonkun ajattelutavan mukaan oliiviöljy saattaa olla parempi. Oma valintani on rypsiöljy + kalaöljy.

trebla sanoi:
Ja mitäköhän eroja näiden tietolähteiden antamilla tiedoilla on ? Oliiviöljyn omega6/omega3 suhde on päin vittua katsoi sen tiedon ihan mistä tahansa, toisin kuin rypsiöljyn. Jos taas vertaillaan eri rasvahappojen kokonaismäärää niin jonkun ajattelutavan mukaan oliiviöljy saattaa olla parempi. Oma valintani on rypsiöljy + kalaöljy.

Lähinnä mun silmään pisti tuo "oliivi öljy - omega3 0%." Myönnettävä tosin on etten tutkinut noita arvoja muuten kuin vilkaisulta.

Juha81 sanoi:
Mielipiteet jakaantuu aikalailla kahteen leiriin mutta onko siis parempi valita
joko rypsi-tai oliiviöljy ja jättää tuo kalamaksaöljy pois koska syö tonnikalan lisäksi ainakin kahdesti viikossa kalaa( seitiä). Tärkeää on varmasti tuo että nuo öljyt on kylmäpuristettua?

Tonnikala ja seiti ei taida kovin rasvaisia kaloja olla, joten ne ei riitä. Ota vaan kalaöljyä mukaan (mieluummin siis kuin kalanmaksaöljyä).

Siitäkin kinastellaan, onko kylmäpuristettu parempi kuin tavallinen. Melkein samat arvot niillä on ja tavallinen halvempaa. Mutta vähän makuasiakin...

Angelica-82 sanoi:
Tonnikala ja seiti ei taida kovin rasvaisia kaloja olla, joten ne ei riitä. Ota vaan kalaöljyä mukaan (mieluummin siis kuin kalanmaksaöljyä).

Tai jos mahdollista vaihda nuo kalat vähän rasvaisempiin. Lohta vain pöytään :kuola:

Aleley sanoi:
Lähinnä mun silmään pisti tuo "oliivi öljy - omega3 0%." Myönnettävä tosin on etten tutkinut noita arvoja muuten kuin vilkaisulta.

Ja sun mielestä se on "paskaa", että tuolla sivuilla luki 0% kun todellisuudessa se on ~0.5% ? En jaksaisi viilata pilkkua, mutta tämäntyyppisiin threadeihin vähiten kaivataan näitä mututuntumalla ja arvojen vilkaisulla tehtyjä päätelmiä. Toki kaikilla on oikeus mielipiteeseen ja sen ilmaisemiseen, ja se onkin esim. tämän forumin yksi harvoista ongelmista.

Ota molempia, rypsäriä ja oliiviöljyä. Itse tulee käytettyä oliiviöljyä (pidän mausta enemmän) rahkan ja salaatin seassa, sekä rypsäriä prodedrinkkien seassa.
Lisäksi kalaöljyt menee aamuisin. En jaksa vaivata päätäni kysymyksellä, kumpi on parempi. Siksi molemmat...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom