Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sori, oli pakko poimia tää, kun luin noita vanhempia viestejä. Mulla on nimittäin ihan samanlainen olo. En sinäänsä anna muiden tekemisien vaikuttaa omiin juttuihin, mutta jotenki lapsesta asti mulla on ollu sellanen olo, että oon aina muita huonompi. En ollu yhtä nopea tai vahva kuin muut lapset. Sitten sairastuin astmaan intissä, ja seki tuntui yhdeltä häviöltä. Kaikki harjottelu meni hukkaan ku terveys romahti. Tuntuu, että nekin on mua vahvempia ja nopeempia ketkä ei edes ikinä urheile missään muodossa, se jos joku kyrpii. Oon vaan aina huonompi kuin muut, vaikka harjottelisin tosi paljon. Sori offtopic, mut pakko oli avautua. Nyt helepotti.Mä en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun tätä ketjua lukee. Tytöt kertoo käyneensä salilla vasta muutamia kuukausia ja painot on yhtä isot ko mulla kahden vuoden jälkeen... Jee, tässähän tuntee itsensä tooosi vahvaksi:D
Tuntuu, että nekin on mua vahvempia ja nopeempia ketkä ei edes ikinä urheile missään muodossa, se jos joku kyrpii. Oon vaan aina huonompi kuin muut, vaikka harjottelisin tosi paljon. Sori offtopic, mut pakko oli avautua. Nyt helepotti.
Toisaalta miksköhän yhtään kellään on tarve voittaa joskus muut? Mulla ei niinku sinänsä ole edes mitään tavoitetta, olis vaan joskus mukava olla vahvempi tai nopeampi kuin joku toinen. Mä en oo jotenkin koskaan saanut sellaista tyydytystä tässä elämässä, että olisin saanut olla se "paras" tai edes "parempi" kuin joku toinen. Kai se on tosiaan jäänyt se trauma jo lapsesta asti, kun en ollut urheilullisesti kauhean hyvä, ja hävisin kilpailuissa. Ehkä mä joskus sitten koen onnistuvani. Onhan noita vuosia vielä aikaa kehittyä.Pelkät treenipainot ei kerro kaikkea, esim. on kyykkyjä ja on kyykkyjä... Jos ei tarvii kyykätä kuin 2cm, minäkin kyykkään 200 kg. Tosiasia myös on, että toiset on luonnostaan vahvempia kuin toiset. Jotkut on nopeita ja toiset jaksaa juosta tuntikaupalla. Kaikki ei ole yhtä hyviä, ikinä, missään. Sen takia tärkeintä olisikin seurata omaa kehitystä ja parantaa omia tuloksia. Toisaalta jos esim. itse vertaan itseäni omiin (puntti)kavereihini, jokainen meistä on toista parempi jossain liikkeessä. Siitä että muut on parempia, pitää vaan repiä motivaatiota treenata vieläkin kovempaa! Jokainen omalla tasollaan.
Jos prässi on noissa painoissa suhteessa kyykkyyn & maveen ni kannattaa alkaa rankasemaan vatsoja ja myös alaselkää enemmän. Painojen perusteella siellä on heikko osa-alue. Periaatteessa, jos keskikroppa ois "terästä" ni ideaalisti jaksais kyykätä samoja rautoja ku tekee prässissä. (Tämä kuitenkin toteutuu käytännössä vain hyvin harvojen kohdalla.) Mutta pointti siis on, et sulla on jalkaosasto tällä hetkellä vahvempi ja oletusarvosesti etureidet. Vaihtele prässiinkin välillä kapean jalka-asennon sijaan leveää-asentoa, jossa jalkaterät hieman ulospäin, siten saat lisävoimaa myös persaukseen ja takareisiin. Penkkiä varten taas tartteis alkaa kehittämään yläselkää ja mahdollisesti ojentajia + olkapäitä lisää. Liikkeiden tekniikat on tietty ratkaisevassa osassa liikuteltaviin painoihin, mutta niitä ei voi tämän pohjalta tietää/kommentoida sun osalta. Hauikset sulla on jo suhteessa kovat, mut ne ei valitettavasti yksistään auta hirmusti penkkiin, koska osallistuu vaan vähä liikkeeseen.Niitä treenipainoja, saa nauraa. Oon treenannu 3 vuotta. Pituus 157 cm ja paino 57-60 kg. Ei treenitaustaa. Tässä sarjisenkat:
Kyykky 3x5x40 kg
Mave 3x5x60kg
Penkki 3x3x32,5kg <- alotin vasta tänä keväänä
Prässi 3x8x90kg + kelkka 40 kg
Leuat: kakkonen meni ennen inttiä ja nykyää enää ykkösiä
Hauiskääntö kp 2x6x9kg
Toisaalta miksköhän yhtään kellään on tarve voittaa joskus muut? Mulla ei niinku sinänsä ole edes mitään tavoitetta, olis vaan joskus mukava olla vahvempi tai nopeampi kuin joku toinen. Mä en oo jotenkin koskaan saanut sellaista tyydytystä tässä elämässä, että olisin saanut olla se "paras" tai edes "parempi" kuin joku toinen. Kai se on tosiaan jäänyt se trauma jo lapsesta asti, kun en ollut urheilullisesti kauhean hyvä, ja hävisin kilpailuissa. Ehkä mä joskus sitten koen onnistuvani. Onhan noita vuosia vielä aikaa kehittyä.
Jännä kuitenkin, että mä aina jaksan jatkaa, kai sitä on sen verran hullu, että pidän kyllä "yrittämisestä". Ja mitähän mä nyt taas avaudun... sori offtopicin jatkaminen.
EDIT. Katkaravuillakin on tunteet.
Jos prässi on noissa painoissa suhteessa kyykkyyn & maveen ni kannattaa alkaa rankasemaan vatsoja ja myös alaselkää enemmän. Painojen perusteella siellä on heikko osa-alue. Periaatteessa, jos keskikroppa ois "terästä" ni ideaalisti jaksais kyykätä samoja rautoja ku tekee prässissä. (Tämä kuitenkin toteutuu käytännössä vain hyvin harvojen kohdalla.) Mutta pointti siis on, et sulla on jalkaosasto tällä hetkellä vahvempi ja oletusarvosesti etureidet. Vaihtele prässiinkin välillä kapean jalka-asennon sijaan leveää-asentoa, jossa jalkaterät hieman ulospäin, siten saat lisävoimaa myös persaukseen ja takareisiin. Penkkiä varten taas tartteis alkaa kehittämään yläselkää ja mahdollisesti ojentajia + olkapäitä lisää. Liikkeiden tekniikat on tietty ratkaisevassa osassa liikuteltaviin painoihin, mutta niitä ei voi tämän pohjalta tietää/kommentoida sun osalta. Hauikset sulla on jo suhteessa kovat, mut ne ei valitettavasti yksistään auta hirmusti penkkiin, koska osallistuu vaan vähä liikkeeseen.
Uskallan epäillä, et sun kroppa on alkanu tottumaan treeniohjelmaasi ja kaipaa vaihtelua (+ henkisellä puolella lisää uskoa itseensä). Toisaalta myös ruokavalio & riittävä levon määrä vaikuttaa paljon kehitykseen, niistäkään ei voi tämän pohjalta tietää mtn.
Oon kokeillu erityyppisiä progressioita ja tehnyt eripituisia sarjoja just ton hermottamisen takia. En pysty nyt lisäämään mitään tohon ohjelmaan, koska se on 1-jakonen. Tosin noi painot mitkä listasin, ei ole tietenkään ainoat liikkeet joita teen. :D En vaan jaksa listata kaikki pienimpiä liikkeitä, jotka toimii vaan tukiliikkeinä ohjelmassa. Yleensä jaksotan treenaamista nykyään niin että joka toinen treeni on kovempi ja joka toinen kevyempi. Jaksotin viikoissa silloin kun tein 2-jakoisella, noin niinku itsekin neuvoit.Jos voimaa haluut lisää ni kokeilepas vaihteeks siirtyä 3*5 -> 5*3 sarjoihin kyykys, 3*5 -> 3*3 maves ja penkis kans 3*3 -> 5*3. Voit tehdä myös pyramidin 1*5, 1*4, 1*3, 1*4, 1*5 pääliikkeissä, jolloin lisäät painoa esim. 2,5kg per sarja "huipulle" ja kaks vikaa sit taas vähennät 2,5kg per sarja. Molemmat tavat tuo vaihtelua ja pääset hermottamaan lihaksia vähän isommilla romuilla. Lisää myös ohjelmaan niitä liikkeitä, jotka tällä hetkellä tuntuu veettumaisimmilta tehdä, koska hyvin tod.näk. ne on heikkoja osa-alueita. Kolme vk:a kovaa ja yks kevyt ois hyvä.
Ite teen nyt peruskuntokautta ja lisään kolmen vk:n ajan aina 2,5kg penkkiin ja 5kg kyykkyyn & maveen, jonka jälkeen kevyt vk ja taas korotuksia kolmen vk:n ajan. Mutta oon kisannu voimanostossa jo n. 6 vuotta, oon sua vanhempi, 10cm pidempi ja painan "vähän" enemmän, joten ei ole tarkoituskaan vertailla, mutta esimerkkinä siis. Kandee kattoo tarkempia ohjelmarunkoja tuolta voimailupuolelta ja pyytää tekniikka-apua salilla joltain joka osaa neuvoa. Tsemppiä reeneihin !
Oho, huomasin vasta nyt että kirjotit. Niinhän se on, että tärkeintä on se hyvä olo, ja että on sitä mieleistä tekemistä, mikä pitää virkeänä. Vois nuo heikommatkin kyllä useammin laittaa tuloksiaan, niin ei olis meikäläisellä niin yksinäinen olo tuloksineen.Menee tosiaan offiksi, tosin liittyhän tämä vähän aiheeseen. ;) Mun mielestä sinnikäs yrittäminen on tosi ihailtavaa, se että jaksaa tehdä jotain vaikkei olisi siinä erityisen hyvä. Mä välttelen kaikkea, missä koen olevani huono (urheilussa esim. pallopelit kuten sähly, mun huumorintajuni ei riitä edes vitsinä pelaamaan kavereiden kesken yhtään mitään). Puntilla välttelin pitkään heikkouksiani, ja täytyy sanoa että motivaation puute on vakava kehityksen este...
Sitä taasen en suostu uskomaan, että kukaan olisi ihan kaikissa lajeissa rehellisesti huono. Eiköhän jokaiselle ole olemassa "se oma laji", johon olisi hyvät edellytykset. Sun kannattaa iloita siitä, että uskallat tehdä sitä mistä pidät (puntti). Tärkeintä on että liikunnasta tulee hyvä olo, tuli se sitten itse tekemisestä, täydellisestä tekniikasta tai muiden ihailusta tai mistä vain. Eikä nuo sun tulokset huonoja ole, mutta tällä palstalla on paljon tosi vahvoja tyttöjä, joten vertailu saattaa helposti vääristyä.
Netin välityksellä opastaminen nyt aina on, mitä on, mutta pohjustin neuvot noihin antamiisi tuloksiin ja osittain oletuksiin tekniikoista. Leuanvetotuloksen pohjalta ajattelin yläselän olevan heikko. Se tekeekö penkkiä body- vai voimatyylisesti ja minkälaisella oteleveydellä ratkaisee aika paljon sitä, millä lihaksilla lähinnä punnertaa. Jos tavoitteena on tulla vahvemmaksi niin voimapenkki on suht kokonaisvaltainen liike, jossa jopa jalat ovat osittain mukana. Se mahdollistaa isompien romujen liikuttelun. Body-penkki taas on lähinnä etuolkapää- ja rintalihaspainotteinen liike.Kiitos kuitenkin neuvoista!