Milloin leuanvedossa kannattaa alkaa käyttää lisäpainoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Milloin leuanvedossa kannattaa alkaa käyttää lisäpainoja, massan kasvatuksen kannalta. Itsestä tuntuu että olisi hyvä saada 15 toistoa omalla painolla, vaikka se yleisesti onkin jo kestävyystreeniä. Vaiko ottaisitteko lisäpainon jo 10 toiston jälkeen.

Varmaan leuka on myös sellainen liike jossa tekniikka kannattaa hioa mahdollisimman puhtaaksi ennen painon kasvatusta, esim. roikkua ala-asennossa kädet suorina pieni hetki toistojen välissä.

Ei tohon oikeaa vastausta ole. Jos tavoite on saada 8 toistoa liikkeessä kuin liikkeessä ja se menee niin silloin lisätään painoa. Itse ottaisin lisäpainot mukaa jos 8-10 toistoa jo menee, turha siinä on mitään 15 toiston sarjoja yrittää. Et sä varmaan penkissäkään lisää painoa ennenkuin painolla x menee 15 toistoa, eli ei se leuanveto muista liikkeistä mitenkään poikkea.

Ite otin jo kun sain normaaleja n.8
nyt menee ehkä 6-8 15kg lisäpainolla..eli painoa vaan kehiin niin kehitystä tulee!

Vähän riippuu.. itse varmaan tekisin 0-5 toistoja sillon tällön lisäpainoilla ja ilman sit sinne 12 asti hitaalla laskuvaiheella.

Jaksan vastaotteella 10+ leukaa mutta myötäotteella vain pari hassua ja sitä koetankin nyt parantaa. Eli jos leukaa on vedetty vain vastaotteella niin ennen lisäpainon käyttöönottoa hyvä idea on varmaan siirtyä myötäotteeseen ja tavoitella siinä semmoista 10 toistoa.

Leuoissa toimii yleensä parhaiten se, ettei sarjoja vedä loppuun asti (vie vielä keskimääräistä liikettä kohtuuttomammin tehoa seuraavista sarjoista) vaan tekee mielummin vaikka useita lyhyempiä sarjoja ja antaa rasituksen kumuloitua niiden edetessä.

Esim jos max on 12, tekee esimerkiksi vaikka 5x6 tai 4x8 toistoa ja lisää vastusta hieman kun kaikki menee.

ite olen vetäny lisäpainoilla jo ennen kuin meni 10 leukaa.. mun mielestä mahdollisimman aikasin vaan lisäpainoilla veteleen:whip:

S225T sanoi:
Leuoissa toimii yleensä parhaiten se, ettei sarjoja vedä loppuun asti (vie vielä keskimääräistä liikettä kohtuuttomammin tehoa seuraavista sarjoista) vaan tekee mielummin vaikka useita lyhyempiä sarjoja ja antaa rasituksen kumuloitua niiden edetessä.

Esim jos max on 12, tekee esimerkiksi vaikka 5x6 tai 4x8 toistoa ja lisää vastusta hieman kun kaikki menee.

Kiitokset tästä. Olen vetänyt leuatkin yleensä aikalailla loppuun ja se todellakin rassaa seruaavaa sarjaa todella paljon. Pitääkin kokeille tämä juttu joskus.

Kuulostaa tosiaan hyvältä tyyliltä, pitääkin kokeilla. Ittellä jos teen esim 3x max niin ekalla menee jotain 15 sitten 6-7 ja sitten 4-5 :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
Kiitokset tästä. Olen vetänyt leuatkin yleensä aikalailla loppuun ja se todellakin rassaa seruaavaa sarjaa todella paljon. Pitääkin kokeille tämä juttu joskus.

mitä tarkoitat "rassaa"?

tottahan jos penkissäkin vetää sarjan loppuun se rassaa seuraavaa sarjaa/liikettä,eikähän tuo ole tarkoituskin?...rasittaa lihasta vai mitä te harrastatte?:eek:

zztop sanoi:
mitä tarkoitat "rassaa"?

tottahan jos penkissäkin vetää sarjan loppuun se rassaa seuraavaa sarjaa/liikettä,eikähän tuo ole tarkoituskin?...rasittaa lihasta vai mitä te harrastatte?:eek:

....tämä ikuisuuskysymys:
80 kg ukko, lisäpainoa 10kg
tehdään 12 toiston sarja loppuun asti
seuraavalla tulee enää 6 toistoa loppuun vedettynä
seuraavalla tulee 4 toistoa
enempää ei viitsitä tehdä kun on jo paukut loppu ja hermosto pistää vastaan

käteen jää yhteensä 22 toistoa 90kg painolla

verrattuna:

80kg ukko, 10kg lisäpainoa
tehdään 8 toiston sarja, helpohko
tehdään toinen 8 toiston sarja, alkaa vähän tuntua
tehdään kolmas 8 toiston sarja, tiukanlainen
tehdään neljäs sarja, 6 toiston jälkeen tuntuu että alkaa hyytyä. jätetään siihen.

käteen jää 30 toistoa 90 kg painolla, 36% enemmän työtä kuin 1.vaihtoehdossa. ei failurea. hermosto ei rasitu yhtä paljon. palautuu paremmin seuraavaan treeniin.

se progressio kun ei yksinkertaisesti kanna kovin pitkälle jos aina vedetään tappiin joka sarja.

edit: eli seuraavalla kerralla laitetaan samat painot, todennäköisesti tulee viimeiselläkin se 8 toistoa. silloin EI vedetä sitä 9:tta vaikka tuntuisikin, vaan laitetaan seuraavalla kerralla vaikka 2,5kg lisää ja vedetään taas kaseja niin kauan että viimeisessäkin sarjassa se tulee nätisti.
Tämä vain yhtenä esimerkkinä miten järkevää progressiota voi toteuttaa.
Kun progressio tyssää, vaihdetaan toistot vaikkapa viitosiin vähäksi aikaa jne.

Pitemmän päälle se pään hakkaaminen seinään failuresarjoilla joka treenissä yksinkertaisesti vain kadottaa tehonsa suurimmalla osalla treenaavista.
Puhumattakaan siitä, kuinka järkevän progression treeneillä pystytään myös rasittamaan lihasta useammin->suurempi kokonaiskuorma lyhyemmän ajanjakson sisään-->nopeampi kehitys. Kunhan tekee periodisoinnin oikein.

Ja lähinnä tarkoitin tuossa ensimmäisessä postauksessa sitä (kuten siihen käsittääkseni selkeästi kirjoitinkin), että kokemuksen mukaan leuanveto on erityisen herkkä liike failurelle. Eli siinä epäonnistumiseen viety sarja VIE ENEMMÄN TEHOA SEURAAVILTA SARJOILTA kuin monessa muussa liikkeessä. Moni treenaaja vahvistaa saman asian kysyttäessä. Syytä tähän en osaa kertoa.

Asia tekstiä chinamaniltä. Itse olen tämän myös havainnut käytännössä nyt kun olen alkanut leukoja vetelemään.

Puhut asiaa, kyllähän se on tullut huomattua että kun aina vääntää leuat loppuun asti niin ei niissä sarjapainoissa ole kehitystä tapahtunut läheskään vastaavasti mitä muissa liikkeissä.

Jtohan on tommosesta S225T:n mainitsemasta fiksusta leuanvetomeiningistä puhunut paljon siinä isossa leuanvetoketjussa. Ite oon sillä tavalla vedellyt viime vuoden alusta suunnilleen ja hyvin menee. Saa helposti ympättyä noin 6-10 toiston sarjoilla tommosen 50 leukaa reeniin, eli paljon enemmän, kuin se peruspotausmäärä 30. Mitään hajua ei ole toistomaksimista, kun en ole sitä pitkään aikaan testannut. Intissä 1998 se testattiin, silloin meni 14kpl nykyistä kevyempänä, mutta myös paljon heikompana. Voisikin ottaa asiakseen vaikka tänä kesänä testata senkin (ja lisäpainomaksimi myös), kun loppukesästä on tarkoitus muutenkin testata voimatasoja.

Lisäpainoilla toimin samoin. Viime reenissä meni 3, 4, 3, 4 ja 3 20kg lisäpainolla, alkuun ja loppuun 15kg lisäpainolla neloset. Yhteensä siis 25 toistoa, joista 17 mulle suht kovalla lisäpainolla. Kumminkin jokaikinen toisto huolellisella tekniikalla, ei mitään huojumisia/heilumisia ja kädet suoriksi joka toistolla. Yksikään sarja ei ollut ns. loppuun asti tehty, aina jäi varaa.

Mitäs sanotte jos meitsi ottais 15kg lisäpainon(itte painan hiukan alle 70kg) ja vetelisin nyt jonku kuukauden joka ilta 6 8toiston sarjaa? Rupeisko näkyyn lihaksissa/onko muuten hyvä reeni. On kotona vaan toi leuanvetotanko, mut leuathan ottaa tosi hyvin koko ylävartaloon ;)

Itse otin yleensä korkeintaan 5-6 toiston sarjoja, ja sarjojakin oli vain 1-2 (I`m a low volume junkie..), joka treeniin muutama kilo lisää.
Selkää/hauista treenasin pari kertaa viikossa, leuanvetoja vastaotteella ja toisessa treenissä myötäotteella.

Kovan "pääliikkeen" leuanvetoon näin tuossa yks päivä salilla, kun eräs paikallinen jannu (l.veto lisäp. 100kg+) otti ylätaljaa koko pakalla, rintaan vastaotteella, selkä pakkaan päin vinopenkillä istuen (olisko ollu joku 45 asteen kulma)..

leuoissa pätee ihan samat säännöt kuin muuhunkin treeniin. loppuun astikin saa sarjoja sillon tällön rykiä, mutta jatkuvalla syötöllä semmoset systeemit tuo seinän paljon nopeemmin vastaan, kuin suhteellisesti kevyemmällä intensiteetillä kiskotuissa jutuissa.

syyt lojuu siellä hermostopuolella juuri. golgin jänne-elin myös tykkää huonoa jatkuvasta failurettamisesta. aika tiukkaa touhua tollanen on myös päänupille, kun joka treenissä pitäs pystyä ylittään itsensä. hieman "helpommalla" treenillä saa myös pidettyä tekniikan parempana.

hyvä systeemi vois olla semmonen, että tekee vaikkapas kolme viikkoa kohtuutiukkoja sarjoja nousevalla volyymillä ja sitten neljäs viikko on tosi kevyt. sen viikon lopppupuolella sitten voi testata toistomaksimin yms.

jos voimamielessä leukoja treenaa, tekisin aika usein treenejä, vaihdellen toistomääriä ja myös erilaisia vetovariaatioita jonkin verran. hermostollista aktivaatiota siis rutkasti.

bodailumielessä taas tekisin ehkä ennemmin sillai, että leuat ois siellä muun selkätreenin seassa ja sillon tehtäs ihan perussetti 2-3*6-12 failureen tai lähelle. että homma pysyis kehittävänä, vaihtaisin sen tilalle aina joskus jonkin variaation. esim. kuukausi per variaatio.

lisäpainoja voi mun mielestä lyödä kyytiin heti, kun pystyy. vaikka sitten hilkku taskuun. aina se tuo lisä-ärsykettä. omalla painollakin saa kyllä niin raskaita vetoja aikaan, ettei sinänsä ihan itkee tarvi, jos niitä lisäpainoja ei ole saatavissa. ks. mm. lista yllä..

Kovan "pääliikkeen" leuanvetoon näin tuossa yks päivä salilla, kun eräs paikallinen jannu (l.veto lisäp. 100kg+) otti ylätaljaa koko pakalla, rintaan vastaotteella, selkä pakkaan päin vinopenkillä istuen (olisko ollu joku 45 asteen kulma)..

Paljon tuo koko pakka on kiloissa? Aika kova heppu on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom