Millä valinnoilla pyrit vähentämään ympäristön turhaa kuormitusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumnus
  • Aloitettu Aloitettu
Kun sen aloittaa niin ei se vie niin paljoa tilaa, varsinkin jos sulla on pihapiirissa nuo keräyspaikat.
Mulla on neljä muovilaatikkoa, niitä sellaisia kannellisia, sopivan kokoisia, joihin kerään yhteen pakkausmuovin, toiseen pakkauskartongin, yhteen lasipakkaukset ja viimeiseen metallit. Ne on pinottu päällekkäin, kaksi vierekkäin ja kaksi päällekkäin. Oon kyllä miettinyt että joku sellainen kestokassi jossa on kolme/neljä lokeroa voisi olla ehkä kätevämpi. Jossain tyyliin Ikeassa on vissiin niitä.
Itse joudun viemään nuo kierrätykseen kaupan pihalle ja se on vähän työläämpää. Ja mun säilytyspömpelit on työhuoneessa, ei edes keittiössä.

Ja mitä Lidliin tulee, niin käyn siellä pääosin koska se on lähikauppa meille. Kerran joku mulle motkotti kun käyn siellä ostamassa ulkolaista ruokaa ja kun seuraavan kerran menin kauppaan ja latasin tuotteita hihnalle, samalla yritin katsoa montako prosenttia mun ostoksista oli ulkomailta.
No, perusruokaa sieltä ostin mitä yleensä, salaattijuttuja, jauhelihaa, munia yms. ja olikohan toistakymmentä tuotetta hihnalla joista kaksi oli ulkomaista. Toinen oli pikakahvi ja toista en nyt muista mutta sitäkään ei saanut kotimaisena.
Esim. Lidlin leikkeleet tehdään Snellmanin-tehtaalla, juustot jossain Kuusamolaisessa juustolassa. Siis osa niistä Lidlin omista merkeistä, ei toki kaikki.

Toki mä suosittelen ennemmin ostamaan suoraan tilalta esimerkiksi rekon kautta jos mahdollista.

Eiköhän Lidlistä saa suomalaistakin. Se on kyllä totta että jos vaan jaksais käydä erikseen tiloilta hakemassa lihat niin ois loistavaa. Toiseksi paras ratkaisu on keskon kaupat. Lidlissä kuitenkin rahat valuu saksaan :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sukupuuttoon kuolleita lajeja on jo 40 tuhatta.

Kyllä ihminen on tuhonnut tätä biodiversiteettiä aivan järkyttävästi, ja tuho jatkuu koko ajan :/
.

Sumatransarvikuonoja sekä sumatran tiikereitä taitaa olla jäljellä alle 100. Elävät Sumatralla ja Borneolla. Orankejakin menetetty 100 000 viimeisen 16 vuoden aikana. Suurin syy öljypalmuteollisuus jossa meidän valtionyhtiö Neste yksi suurimmista pelureista ja hommaa tuetaan verovaroin.
Yli 100 000 orankia menetetty vain 16 vuodessa Borneossa – merkittävänä syynä luonnonvarojen ylikulutus - WWF
On aivan järkyttävää että jotain jääkarhumaskottia käytetään muiden ekosysteemien tuhoamisen passina, spekulatiivisten asioiden takia ja sen sijaan tuhotaan varmasti maailman monimuotoisimpia ekosysteemejä "uusiutuva" mantran takia.
Aivan vastaavat asiat tapahtuu Amazoniassa, esim. 95% E10 bensan biokomponentista on brasilian sokeriruokoa, eli sademetsää tankkiin tässäkin tapauksessa.

Mielestäni juurikin ilmastopolitiikka on tämän viimeisen sukupuuttoaallon takana. Luonnolta on viety itseisarvo ja siitä on tullut "uusiutuvaa energiaa". Ja hommahan toimii niin, että luonnon uusiutuminen lopetetaan ikiajoiksi, sen jälkeen ihminen alkaa uusiuttamaan energiaa sen tilalla ja suurin sukupuuttojen aiheuttaja elinympäristöjen katoaminen pahenee ilmastopolitiikan takia.

Kaikista eniten mennään metsään siinä, mihin maihin ja mitkä maat ilmastonmuutosta koittaa ratkaista. Euroopan Unionilla on tässä kohtaa vastuu tehdä määräyksiä tasavertaisesti jokaiselle maalle. Jos jokainen maa tekee sitä, mitä itse haluaa niin lopputulos on se, että vähän saastuttavista maista karkaa teollisuus paljon saastuttaviin maihin ja päästöt vain lisääntyvät.
.

Ei EU:lla ole oikeaa halua ratkaista ilmastonmuutosta. Siitä on tehty mahtava tilaisuus autoteollisuudelle ja esim. Neste Oilille jne. yrityksille hyöty käytetään täysimääräisenä. Saksassa hyvätuloinen asuu reilun 100km päässä työpaikasta idyllisessä pikkukaupungissa, autobaanalla pystyy ajamaan töihin 160-180km/h eli työmatka ei paha voi asua kaukana isossa kartanossa. Miksi Saksa ei pistä nopeusrajoituksia baanoille? Lentomatkustuksen kaikki ennätykset rikotaan tänäkin vuonna, miksei EU verota lentoliikennettä? Mikseivät mepit lopeta lentämistä Brysseliin?
Miksei ihan tosissaan mietitä EU tasolla minkälaisia energialaitoksia pitäisi tehdä, kenties ydinvoimaa joka olisi oikeasti toimiva ratkaisu ongelmaan? Eipä nuo asiat ihan oikeasti kiinnosta, pääasia että näyttää että kiinnostaisi ja luoda yrityksille mahdollisuuksia. EU ei riskeeraa taloudellista kasvua vaan panostaa kulutuksen ja väkimäärän lisäämisen, that's what's really happening.

Eiköhän Lidlistä saa suomalaistakin. Se on kyllä totta että jos vaan jaksais käydä erikseen tiloilta hakemassa lihat niin ois loistavaa. Toiseksi paras ratkaisu on keskon kaupat. Lidlissä kuitenkin rahat valuu saksaan :/
Ei sekään ole mikään tae onko se suomalaista vai ei. Esim. varmaan puolet Saarioisten tuotteista tehdään Virossa.

Mielestäni juurikin ilmastopolitiikka on tämän viimeisen sukupuuttoaallon takana.
Siis yksinkertaistaen ihminen.
Ihminen ei kuulu tälle planeetalle. Ylimääräinen tuhoeläin, planeetan syöpä.
Onneksi ihminen on ajamassa itseään sukupuuttoon, planeetta jää. Ihminen poistuu. Siitä alkaa planeetan tervehtyminen.
Äärimmäisen herkkä ekosysteemi saa aloittaa uuden itsensä tasapainottamisen.

Kaikki poistuu, planeettakaan ei jää. Ihmisen poistumiseen voimme vaikuttaa, planeetan poistumiseen emme.
Tässä nyt kannattaa huomioida se aikajana, unohdin mainita. Planeetta luultavimmin ehtii vielä itsensä eheyttää ihmisen poistuttua.
Planeetan häviäminen on janalla vielä melko kaukana. Mutta tapahtuu, kyllä.

Onneksi ihminen on ajamassa itseään sukupuuttoon, planeetta jää. Ihminen poistuu. Siitä alkaa planeetan tervehtyminen.

Minä odotan edelleen sitä päivää kuin kuuta nousevaa, kun kaikki ympäristöfasistit alkavat toteuttaa kiihkeintä unelmaansa eli ihmispopulaation vähentämistä, ja nimenomaan aloittavat poistamalla itsensä päiviltä tätä maapalloa tuhoamasta. Kun tämä prosessi on saatu päätökseen, on meillä muilla tämän jälkeen paljon helpompi jatkaa elämistä.

Minä odotan edelleen sitä päivää kuin kuuta nousevaa, kun kaikki ympäristöfasistit alkavat toteuttaa kiihkeintä unelmaansa eli ihmispopulaation vähentämistä, ja nimenomaan aloittavat poistamalla itsensä päiviltä tätä maapalloa tuhoamasta. Kun tämä prosessi on saatu päätökseen, on meillä muilla tämän jälkeen paljon helpompi jatkaa elämistä.
Ei siihen "ympäristöfasisteja" tarvita. Ihmiskunta yhdessätuumin toteuttaa tätä agendaa jatkuvasti. :whistle:

Ei siihen "ympäristöfasisteja" tarvita. Ihmiskunta yhdessätuumin toteuttaa tätä agendaa jatkuvasti. :whistle:

Länsimaissa väki vähenee ihan luonnollisesti, ei tarvita sotia.
Mutta politiikassa nimenomaan tätä ei haluta ja asian puolesta suorastaan kampanjoidaan että tämä Afrikkaa tiheämmin asuttu EU:mme olisi vieläkin tiheämmin asuttu ja kuluttaisi vieläkin enemmän. Koska talous ja teollisuus.

Ihminen kuuluu, teollisuus ei.

Siis mikä tuossa on ongelma? Meillä ainakin on kaksi roska-astiaa joihin toiseen menee muovit ja toiseen sekajäte. Toki boijätteille oma astiansa vielä. Sitten metalli ja lasipurkit vain erikseen tiskialtaan alle ja siinäpä se. Ainiin ja sitten pahvit tulee heitettyä yleensä johonkin pahvilaatikkoon tai kassiin jonnekin keittiön nurkkaan tosin. Ei tuo kovin iso vaiva ole. Tosin ei näin ihan kaikki tule lajiteltua vaan välillä menee sekajätteeseen vähän kaikkea, mutta suurin osa kuitenkin.
Noinhan se menee. Parikymppisenä vielä ajattelin, että on varmaan tosi hankalaa lajitella jätteet. No nyt parikymmentä vuotta myöhemmin tiedän, ettei siinä ole yhtään mitään hankalaa.

Mun korvaan ottaa aina se, kun lihansyönti luokitellaan saastuttavaksi ja kasvissyönti vähäpäästöiseksi. Mun mielestä pitäisi puhua vähäpäästöisestä ja saastuttavasta ravinnosta. Käyn vaikka pilkkimässä lähimmästä rannasta muutaman kalan jotka keitän muutaman perunan kera. Päästöt ovat varsin pienet. Sitten alan säästämään luontoa ja käyn kaupasta erilaisia vihanneksia, tietenkin kotimaisia talvikaudella erittäin energiaintensiivisiä, ja täydennän annostani avokadolla. Siinä ei ihan hirveän vihreä olo tule, kun aika usein näkee kaupoissa näkee laatikoittain pilaantuneita maailman ääristä roudattuja avokadoja.

Tottahan se on, että naudanlihan tuottaminen voi olla erittäin suuripäästöistä, mutta paljonko laskette luonnon niityillä laiduntavalle lihalle päästöjä tai paljonko esimerkiksi laskette kotimaiselle hevosenlihalle päästöjä? Tai sitten jos oikein vihreäksi alkaa ja kaataa vaikka kauriin, niin olisiko syytä käyttää jousipyssyä, ettei tarvitsisi polttaa edes ruutia? Liha vs. kasvi ei vie pitkälle.

Hiilijalanjäljestä on suomessa tullut 2010-luvulla uusi anekauppa. Samoten toisten syyllistäminen lihansyönnistä toimii täydellisenä hyvepisteiden keräilynä.

Niin kauan, kun suomalaisia on alle promille maailmanväestöstä ja yksi Intialainen megatehdas tuottaa enemmän päästöjä kuon Suomi kansalaisineen yhteensä, en aio stressata. Vaikka jokainen suomalaisi muuttaisi lämmittämättömään jalasmökkiin kehäkolmosen sisälle julkisen liikenteen asiakkaiksi ja viljelisi 100% syömästään ruuasta, ei ilmastonlämpenemistä pysty pysäyttämään näin pienen väen panoksella.

Hiilijalanjäljestä on suomessa tullut 2010-luvulla uusi anekauppa. Samoten toisten syyllistäminen lihansyönnistä toimii täydellisenä hyvepisteiden keräilynä.

Niin kauan, kun suomalaisia on alle promille maailmanväestöstä ja yksi Intialainen megatehdas tuottaa enemmän päästöjä kuon Suomi kansalaisineen yhteensä, en aio stressata. Vaikka jokainen suomalaisi muuttaisi lämmittämättömään jalasmökkiin kehäkolmosen sisälle julkisen liikenteen asiakkaiksi ja viljelisi 100% syömästään ruuasta, ei ilmastonlämpenemistä pysty pysäyttämään näin pienen väen panoksella.
Tämä on se mainio tapa paeta omaa vastuutaan. Ja saa hyvillä mielin olla laittamatta tikkua ristiin. ”Kunhan mä saan porskuttaa entiseen malliin, elää mukavasti välittämättä mistään”. Musta on surullista ja käsittämätöntä että tätä ajatusmallia vielä löytyy ihmisiltä vuonna 2019.

Tämä on se mainio tapa paeta omaa vastuutaan. Ja saa hyvillä mielin olla laittamatta tikkua ristiin. ”Kunhan mä saan porskuttaa entiseen malliin, elää mukavasti välittämättä mistään”. Musta on surullista ja käsittämätöntä että tätä ajatusmallia vielä löytyy ihmisiltä vuonna 2019.

Väärin. Ekofasistien tarkoituksena on saada kontrolloitua lopulta ihmisten elämää täysimääräisesti sen mukaan mitä milloinkin päähän saattaa juolahtaa. Miten se voi olla monelle niin vaikeata ymmärtää, että vaikka Suomessa siirryttäisiin tällä silmänräpäyksellä täysin päästöttömään energiantuotantoon, sähköistettäisiin liikenne täysin ja kerättäisiin lehmän pierut talteen, niin sillä ei olisi isossa kuvassa mitään merkitystä. Vertailun vuoksi Suomen CO2-päästöt on n. 1,5 promillea maailman kokonaispäästöistä ja suunta on koko ajan laskeva. Suomi on tehnyt tässä ilmastonmuutosvouhotuksessa kaiken minkä on luvannut ja vähän enemmänkin, kun taas monet muut maat viis veisaavat ja kasvattavat päästöjään edelleen moninkertaisesti Suomen vuosipäästöihin verrattuna. Suomen rooli voi hyvinkin olla näyttää muille esimerkkiä, mutta se ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi tämän vihreän ideologian nimissä tehdä elämästämme tarpeettoman vaikeata ja kallista. Teknologisen kehityksen pitäisi tehdä elämästä koko ajan keskimäärin helpompaa, mutta nämä vihreän lobbyn aivopierut tekevät täysin päinvastoin. Suosittelen, että jätät ilmastopropagandan lukemisen vähemmälle ja lähdet reissaamaan maailmalle, niin jossain vaiheessa ehkä ymmärrät meidän suomalaisten vaikutusmahdollisuudet (tai lähinnä niiden puutteen) ja ymmärrät kuinka hyvin meillä keskimäärin täällä ympäristöasioita hoidetaan. Mene vaikka polkupyörällä, jos lentäminen aiheuttaa liiallista ilmastoahdistusta.

Lopuksi vielä Korholan mietteitä vihreän lobbyn aivopieruista.

Ei tämä näin helppoa saa olla — Eija-Riitta Korhola

Todistit juuri väitteeni oikeaksi.

Pääasia kuitenkin on, että kokee itse tekevänsä asiat oikein ja voi ammentaa siitä hyvinvointia itselle. Usko, tuo mentaaliterveyden tärkein elementti.

Kahdelle edelliselle:
Voi myös miettiä, kuinka maapallo makaisi jos kukaan yksittäinen ihminen ei olisi tähän päivään asti pannut tikkua ristiin asian suhteen?
Kaikilla teoilla on merkitys.
En mä itselleni mitään hyvinvointia ammenna, voi jeesus!:ROFLMAO:

En vain ymmärrä piittaamattomuutta ja lyhytnäköisyyttä asian suhteen. Mutta enpä mä ymmärrä paljon muutakaan.
Mä en syyllistä ketään. En vain ymmärrä.
Tai no, syyllistän mä luonnonpaskojat. Se on väärin(?).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom