Millä valinnoilla pyrit vähentämään ympäristön turhaa kuormitusta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumnus
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vastaus otsikon kysymykseen:


- Autot muutaman vuoden vanhoja, eli saastuttavat vähemmän vrt. 10-20v vanhat autot. Auto on pakko olla.


Meinaatko että autot tupsahtavat taivaalta? Niiden materiaalien louhinta, kuljetus jalostuspaikkaan, jalostus, lopulliseen muotoon saanti, kuljetus kokoamispaikkaan, kokoaminen tehtaassa, valmiin auton kuljetus maapallon toisellepuolelle jne kyllä saastuttaa ja paljon.
Nämä suuret vesialukset, jotka näitä autojakin kuljettavat ovat päästöissä yksi suurimmista saastuttajista. Oliko se niin että 15 suurinta valtamerialusta saastuttaa yhtäpaljon, kuin kaikki autot yhteensä.

Eli se indokiinassa tahi jenkeissä tuotettun tavaran ostaminen todellisuudessa saastuttaa todella paljon.

Tässäkohtaa väittäisin, että vanhemman auton remppaaminen ja pitkä käyttöikä loppupeleissä saastuttaa vähemmän, vaikka bensaa syö ja co2 pikkasen enemmän tuottaakin per km.
Muutenkin autojen päästöt eivät ole kokonais saastutuksessa se merkittävin osa, vaikka toki joka segmentistä löytyykin kursittavaa.
 
Tässäkohtaa väittäisin, että vanhemman auton remppaaminen ja pitkä käyttöikä loppupeleissä saastuttaa vähemmän, vaikka bensaa syö ja co2 pikkasen enemmän tuottaakin per km.
Muutenkin autojen päästöt eivät ole kokonais saastutuksessa se merkittävin osa, vaikka toki joka segmentistä löytyykin kursittavaa.

En ole eri mieltä siitä, että autojen käyttöikää on hyvä jatkaa. Mutta lukujen valossa näyttää siltä, että käyttövaiheen päästöjen (per km) leikkaaminen vaikuttaa todella paljon. Tämä tosin Autoalan Tiedotuskeskukselta (Auton elinkaaren aikaiset päästöt - Autoalan Tiedotuskeskus), joten suhtaudut niin kuin haluat:
"Käyttövaiheen merkitys on koko elinkaarivaikutuksen kannalta ratkaiseva. Euroopassa keskiverto ajosuorite elinkaaren loppuvaiheen autoilla on 150 000 - 170 000 km. Suomessa autoilla ajetaan elinkaaren aikana selvästi enemmän. Bensiiniautoilla ajetaan Suomessa koko elinkaaren aikana 250 000–300 000 km ja dieselautoilla noin kolmanneksen enemmän. Käyttövaiheen osuus polttomoottoriautoilla koko elinkaaren aikaista vaikutuksista on keskimäärin 70-80 prosenttia ajokilometreistä riippuen. Niinpä auton kulutuksella onkin ratkaiseva merkitys auton hiilijalanjäljen kannalta. Sähköautollakin suurin merkitys on käyttövaiheella, mutta päästöt kohdentuvat kokonaan energian tuotanto- ja jakeluketjuun."
 
Jos auton vaihtaa 3-vuotiaana, niin eihän se purkaamolle päädy. Joku sen ajaa loppuun. Eli se auton vaihto ei kyllä taida auttaa ilmastoa.
Miten jos paljon vaihtais porukka länsimaissa esim sähköautoihin, meniskö vanhoja sitten halvalla kolmansiin maihin? Olisko tulos vaan se että autot yleistyy ja päästöt kasvaa?
 
Miten jos paljon vaihtais porukka länsimaissa esim sähköautoihin, meniskö vanhoja sitten halvalla kolmansiin maihin? Olisko tulos vaan se että autot yleistyy ja päästöt kasvaa?

Lisäksi sähköautojen tuotanto varmasti kuluttaa myös ympäristöä.

Itse en ole ikinä tehnyt yhtään valintaa sen perusteella, paljonko se kuormittaa ympäristöä. Enkä äärimmäisen suurella todennäköisyydellä tule tekemäänkään. Tietenkin jos valinnaksi lasketaan roskan kantaminen kadulla roskikseen sen sijaan, että sen heittää kadulle niin tämän verran multa kuitenkin löytyy ympäristöystävällisiä toimintatapoja.
 
Ja mitä jos joka ikinen polttomoottorilla varustettu auto vaikka nyt Suomessa korvattaisiin sähköautolla niin kuinka helvetisti sähkönkulutus nousisi? Mistä se sähkö saadaan? No töpselistä tietysti niin kuin poliitikot vastaisi
 
Kyllä tämä lisääntyminen on kumuloitunut liian suureksi. Täysin turhaa jeesustelua kieltää polttomoottorit yms. Ei tietysti tietyt rikkaat halua väestön pienentyvän sillä se supistaa kulutusta. Afrikka on räjäyttänyt tämän yhtälön nyt mahdottomaksi. Mitä enemmin sinne lääkkeitä niin suurempi ongelma tiedossa. Max kaksi lasta kaikille niin se olisi siinä. Sanokaa se tonne abdullaheille, niin se on rasismia
 
Oon koittanu laihduttaa, etten kuormita esim. sammalta niin paljoa metsäkävelyillä.

Oon myös yrittänyt olla puhumatta rasittavia jaarituksia, ettei ympäristö rasittuisi kohtuuttomasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom