Miksi suomalaiset lihovat?

Tämän päivän lehdessä oli taas artikkeli, referoin tähän:

"'Suomalaisten lihominen on nyt jatkunut siihen malliin, että odotan, milloin kuolleisuudessa tapahtuu käänne ja elinikä alkaakin lyhetä. Nykyiset nuoret eivät ehkä elä yhtä terveitä seniorivuosia kuin eläkeläiset tänään', totesi tutkimusta [Finriski 2007] johtava professori Erkki Vartiainen".

"Nuorten ikäryhmien pikaruokakulttuuri pysäytti Vartiaisen mielestä hyvän kokonaiskehityksen Suomessa. Vanhemmat ikäluokat vähensivät voin ja rasvaisen maidon käyttöä, mutta nuoremmat mättävät nyt pitsaa ja suklaata."

"Nuorilla miehillä pitsa on kolmantena tyydyttyneen rasvan lähteistä, nuorilla naisilla kolmanneksi on noussut suklaa."

"Kolesterolia nostavan tyydyttyneen rasvan lähteet muuttuvat. Lähes kaikissa ikäluokissa kärkisijaa pitää silti edelleen juusto, josta suomalaiset keräävät 12-15 prosenttia kovasta rasvastaan. Ainoastaan yli 55-vuotiailla miehillä voi menee edelleen juuston ohi."

"Yli 35-vuotiaat naiset saavat kolmanneksi eniten kovaa rasvaa kahvileivistä".

"Koko maailma lihoo. 'Yksikään kansakunta ei ole vielä kyennyt pysäyttämään oman väestönsä pulskistumista', Vartiainen muistutti."

Että semmosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Koko maailma lihoo. 'Yksikään kansakunta ei ole vielä kyennyt pysäyttämään oman väestönsä pulskistumista', Vartiainen muistutti."

Siinä on tainnu rofessori unohtaa kokonaan erityisesti kolmannen maailman nälkäongelman, joka vain pahenee monissa maissa. Mutta jos koko maailma on länsimaat, niin sitten tuo toki pitää paikkansa.

Höyrystää sitä viinaa limakalvoille ni ei tuu kaloreita! -> Ei liho!
Alkoholin alhaisen kiehumispisteen takia homma ei oo ees kovin vaikee järkätä, periaatteessa. Baarikierroksella tuskin menee, vaikka esim Britanniassa höyrystetty alkoholi on kovassa huudossa varsinkin nuorten naisten keskuudessa juuri tuon kalorittomuutensa vuoksi.

.

Toimiiko toi oikeasti, voiko joku kertoa lisää! mä haluun kokeilla..

nii ja kaikkeen omaan huonoon kuntoon mulla on syynä aivan ylenmääräinen ryyppääminen.. laskin tässä huvikseni että olen marraskuun lopun jälkeen ollut selvinpäin 4 iltaa.. Mä ainakin voin syyttää kaikesta sitä että mulle toi soppa maistuu ehkä liikaakin jo..

En usko että se kerta viikkoon juominen normaaleilla ihmisillä haittakaan, mutta mulla menee noin niinkuin jokapäivä ainakin se puoli litraa vodkaa..
mutta tietenkin sitä juomista kannattaa itsekunkin vähennellä, mäkin olen hauska tapaus, kun jaksan kyllä ruuasta hifistellä huolella ja syödä paljon rahkaa ja kanaa, mutta joka ilta olen pitemmän aikaa vetänyt ihan huolella kännit. nyt olen ollut eilisen ja tän selvänä, ja aattelin juua vasta viikonloppuna..

mutta toi vapottaminen! pakko testata. olen kyllä kuullut että laittomia aineita vapotellaan, mutta että kossua.. pitääpä tesmata.

muutama jämäkkä, joskin hieman totalitäärinen verokarhu ratkaisu. syy lähinnä siinä että veroilla on tähänkin asti ohjattu ihmisiä niin ohjataan sitten terveelliseenkin suuntaan.

1. sokeri vero. Nostaisi makeisten hintaa

2. alkoholi vero takaisin ylös, ellei ylemmäs.

3. kasvisten hinnat alas, sokeri ja alkoholi vero markoilla voitaisiin alentaa kasvisten hintaa ilman että kasvisten tuottajat kärsisivät.

3. käsittelemättömän ruoan verotusta alas ja käsitellyn ruoan veroa ylös. Saadaan tasapainoa ja onhan se nyt ihme että naturaali file maksaa enemmän kuin marinoitu, tai puhtaaksi kuoritusta ja kiillotetusta tehty leipä on halvempaa kuin täysjyvästä tehty. en ymmärrä miten käsittely on halvempaa, paitsi tietty työllistävällä vaikutuksella...

4. Rasvaprosentti vero. alettaisiin verottaa liikalihavia omalla verolla, koska nämä luultavasti myös käyttävät enemmän verorahoilla turvattuja palveluja kuten terveydenhuolto jne. Mutta ennen kuin ammutte, miettikää hetki. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla urheilijoita ja 10% rasvoilla, tarkoitan sitä että tehtäisiin selväksi että LIIKA LIHAVUUS on niin vaarallista että siihen näin rajuilla toimilla puututaan. mutta syyllistämisen ja merkkaamisen lisäksi voisi myös käyttää porkkanaa... kenties tässä voisi olla sellainen raja että esim eläkeläiset saisivat täyden vero armahduksen ja ihmisiä jotka eivät ole lihavuuttaan omilla toimilla aiheuttaneet (sairaus tms) ei tulisi verottaa...

vittu, mä haen eduskuntaan...

ja ennen kuin sieltä takarivistä kuuluu että sehän loukkaa ihmisoikeuksia ja että mä haluun olla tämmönen kuin olen niin, olkaa rehellisiä itsellenne.
en millään usko että liikalihava olisi vähemmän onnellinen normaalipainoisena, terveempänä ja pitkäikäismpänä...

terveisin ylipainoinen.

4. Rasvaprosentti vero. alettaisiin verottaa liikalihavia omalla verolla, koska nämä luultavasti myös käyttävät enemmän verorahoilla turvattuja palveluja kuten terveydenhuolto jne.
No eikös tätä joku Esko Aho tai vastaava ehdotellut juuri viime vuoden puolella. Ei saanut ehdotus muistaakseni kovin kaksista vastaanottoa.

Kyllä tätä veroajatusta näköjään edelleen puuhataan: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1297694

Alkoholista tuli mieleen. Minulla on sellainen käsitys alkoholin lihottavuudesta, että alkoholi blokkaa maksan rasvan pilkkomis-prosessin. Eli silloin kun vetää viunaa, jota maksa polttaa, niin maksa ei sillä hetkellä polta rasvaa.
Tästä johtuen monelle juopolle muodostuu rasvamaksa, josta seuraa pitkällä tähtäimellä maksakirroosi.

Tuommoset liikalihavuusverot ei tuu menemään läpi niin kauan, kun eduskunta on läpileikkaus suomalaisesta yhteiskunnasta (lihavaa sakkia löytyy). Siellä on varmasti niin paljon vastaanpanijoita ettei aloitteen tekijä saa muuta kuin vihaisia katseita ja ne jotka puoltavat, pysyvät hiljaa ettei loukattaisi niitä tonnikeijuja.

muutama jämäkkä, joskin hieman totalitäärinen verokarhu ratkaisu. syy lähinnä siinä että veroilla on tähänkin asti ohjattu ihmisiä niin ohjataan sitten terveelliseenkin suuntaan.

1. sokeri vero. Nostaisi makeisten hintaa

2. alkoholi vero takaisin ylös, ellei ylemmäs.

3. kasvisten hinnat alas, sokeri ja alkoholi vero markoilla voitaisiin alentaa kasvisten hintaa ilman että kasvisten tuottajat kärsisivät.

3. käsittelemättömän ruoan verotusta alas ja käsitellyn ruoan veroa ylös. Saadaan tasapainoa ja onhan se nyt ihme että naturaali file maksaa enemmän kuin marinoitu, tai puhtaaksi kuoritusta ja kiillotetusta tehty leipä on halvempaa kuin täysjyvästä tehty. en ymmärrä miten käsittely on halvempaa, paitsi tietty työllistävällä vaikutuksella...

Marinadit painaa niin paljon, että lopputuotteen prosentuaalinen lihamäärä laskee. Marinadi lienee halvinta mahdollista ruokaöljyä, vettä ja halpismausteita, joten siinä syy marinoitujen lihojen halvempaan hintaan.

"Täysjyväleipä vs. valkoinen pullaleipä" -hinnoittelun kohdalla tilanne on tosiaan idioottimainen mutta johtunee täysin markkinoista itsestään. Pullamössöp*skaa (90% väestöstä?) syövät ihmiset haluavat pullamössöä, joten massatuotanto keskittyy siihen.

4. Rasvaprosentti vero. alettaisiin verottaa liikalihavia omalla verolla, koska nämä luultavasti myös käyttävät enemmän verorahoilla turvattuja palveluja kuten terveydenhuolto jne. Mutta ennen kuin ammutte, miettikää hetki. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla urheilijoita ja 10% rasvoilla, tarkoitan sitä että tehtäisiin selväksi että LIIKA LIHAVUUS on niin vaarallista että siihen näin rajuilla toimilla puututaan. mutta syyllistämisen ja merkkaamisen lisäksi voisi myös käyttää porkkanaa... kenties tässä voisi olla sellainen raja että esim eläkeläiset saisivat täyden vero armahduksen ja ihmisiä jotka eivät ole lihavuuttaan omilla toimilla aiheuttaneet (sairaus tms) ei tulisi verottaa...

vittu, mä haen eduskuntaan...

Saat ainakin minulta äänen. Oikeasti.

Lisäksi ehdottaisin myös lihavien lasten vanhemmille rasvaveroa ja kaikkien neuvola, terveydenhoito yms. -palvelujen muuttamista omakustanteisiksi. Prkl.

Höyrystää sitä viinaa limakalvoille ni ei tuu kaloreita! -> Ei liho!

Höpö höpö. Jos tuut känniin, nii sillon sun veressä on oltava viinaa, jolloin myös viinassa olevat kalorit tulevat "talteen". Hankala olla humalassa ilman et viinaa on myös veressä. Teinikännejä ei nyt lasketa ;)

Höpö höpö. Jos tuut känniin, nii sillon sun veressä on oltava viinaa, jolloin myös viinassa olevat kalorit tulevat "talteen". Hankala olla humalassa ilman et viinaa on myös veressä. Teinikännejä ei nyt lasketa ;)
Ilmeisesti tuolla systeemillä kierretään vain juomassa olevat hiilarit, niitä taitaa kuitenkin monissa juomissa olla aika tavalla.

Olipas tässä taas eräänä päivänä keskustelua ravitsemuksesta ja eräs tuttu kovasti hehkutti että hyvin pärjää kun syö vain pari kertaa päivässä. Itse kun on tottunut syömään monta ateriaa päivässä ja tasaisin välein on vähän vaikea käsittää miten kukaan edes pysyy hengissä noin. Omalla kohdalla huomaa heti jos ei ole saanut syödä vähään aikaan kun väsyttää ja vituttaa enemmän kun laki sallii.

Älkää nyt perkele alkako viinaa vetämään nenän kautta! Samalla vaivallahan vedätte gramman amfetamiinia ränniin. Tulee kivat nousut, maksaa paljon baarikännejä vähemmän ja jaksaa vielä juosta baarista 10 km kotiin. Kotona sit vielä kunnon kuntopiiri. Eikä tuu aamulla krapulaa. Eikä varmana lihota. Vai kuinkas monta lihavaa narkkaria olette nähneet?

PS: Toi oli sit huumoria. Vastustan huumausaineita henkeen ja vereen. Alkoholia kylläkin käytän, suun kautta nieltynä!

Jotkut tässä keskustelussa ovat ottaneet esiin perunan "lihottavan" vaikutuksen. Tuo on kuitenkin mielestäni käytännössä puppua. Perunan syöntiin liittyy usein muita tekijöitä, jotka tekevät syömisestä vähemmän terveellistä. Etenkin ns. vanha kansa käyttää paljon rasvaa, huonosti kasviksia, syö pullaa eikä välttämättä liiku riittävästi.

En väitä perunan olevan mitään terveysruokaa, muttei siitä voi suomalaisten lihomista syyttää. Sen ymmärrän hyvin että esim. kehonrakentajat hifistelevät ruokavalionsa suhteen eivätkä syö perunaa, mutta kyllä keskivertojamppa voi välillä syödä perunaa ilman että pelastusrengas pamahtaa heti vyötärölle. Laihduttaessa tosin peruna on varmasti hyvä jättää pois, koska hankala sillä on painoa laskea.

Minä tarkoitin nimenomaan keitettyjä perunoita, enkä mitään ranskiksia, lohkoperunoita tms.

Olipas tässä taas eräänä päivänä keskustelua ravitsemuksesta ja eräs tuttu kovasti hehkutti että hyvin pärjää kun syö vain pari kertaa päivässä. Itse kun on tottunut syömään monta ateriaa päivässä ja tasaisin välein on vähän vaikea käsittää miten kukaan edes pysyy hengissä noin. Omalla kohdalla huomaa heti jos ei ole saanut syödä vähään aikaan kun väsyttää ja vituttaa enemmän kun laki sallii.

Tunnen useampiakin jätkiä jotka syö 1-2 kertaa päivässä ja eipä tunnu olevan väliä onko ruoka kirjolohiateria vai saarioisen pizza. Jotkut vaan tuntuu pärjäävän vähemmällä.

Itse lähtisin hakemaan syytä suomalaisten lihavuudesta esimerkiksi vähäisistä kasviksista, runsaasta einesten syönnistä ja kaljan/limsan/karkkien yms skeidan pupeltamisesta. Skidistä asti kun vetää karkkia ja limua, alkaa se varmasti jossain vaiheessa kertyä vyötärölle.

Monet vetää ruoaksi arkena jotain valmispyttipannua tai nakkeja ja ranuja, kylkeen pari vaaleeta leipää ja sokeroitua mehua, niin varmasti näkyy vyötäröllä. Yhdistettynä siihen vähäinen liikunta niin soppa on jo valmis.

Älkää nyt perkele alkako viinaa vetämään nenän kautta! Samalla vaivallahan vedätte gramman amfetamiinia ränniin. Tulee kivat nousut, maksaa paljon baarikännejä vähemmän ja jaksaa vielä juosta baarista 10 km kotiin. Kotona sit vielä kunnon kuntopiiri. Eikä tuu aamulla krapulaa. Eikä varmana lihota. Vai kuinkas monta lihavaa narkkaria olette nähneet?

PS: Toi oli sit huumoria. Vastustan huumausaineita henkeen ja vereen. Alkoholia kylläkin käytän, suun kautta nieltynä!

Kyllä noita halpoja kännejä osaa nuoret vetää vaikka muskottipähkinällä nenä kautta, sais vieläki halvemman ja kalorittoman kännin. Paitti jälkiseuraamukset ei ole kivat kun tulee monen päivän (ellei viikon) "krapula" ja oksettaa koko ajan. Täällä päin vedettiin kaupoista muskottipähkinätki pois keväällä ku teinit meni niitä imppailee. :D Nää siis yhen tuntemani henkilön kommentteja tyhmästä kokeilusta...

Ja joo vetäsivät vaan alkoholiverot ja sokeriverot tappiisa niin loppus se lihavuus Suomestaki. Samote varmaa menis konkurssiin monien työpaikat kun kellään ole varaa ostaa noita. Ei siitä tulis ku harmia. :) Jote eiköhä se vaa ole omasta itsestään kiinni haluaako olla lihava vai ei.

Hyvä käytännön esimerkki tästä päivästä: Äiti ja minä oltiin kahden tunnin shoppailureissulla ja tulihan siinä nälkä itse kullekin kun päästiin kotiin. Äiti väitti autossa ettei sillä kuitenkaan ole nälkä, väsyttää vain (eli verensokeri alhaalla! 'Nälkää' se ei sitten kuulemma ole :jahas:). Se veteli siinä ketjussa sitten niitä sokerittomia kurkkupastillejaan ja kysyin että syötkö sinä sitten noita helpottaaksesi väsymystä? Selitin että samaan hintaan kun vetää kaksi pastilliaskia saisi jo oikeaa täyttävää ruokaakin "Ei oo nälkä, usko jo".

No, ajeltiin sitten kotiin ja aloittelin juuri iltapalaa. Olen tässä myös yrittänyt aivopestä äitiä (ylipainoinen, diabeteskin) syömään enemmän proteiinia, joten se oli ostanut rahkaa ja söi sitä keittiössä. Sitten sanoi ylpeänä syöneensä sitä koko purkin (500g). Harmi vaan että se oli ostanut rahkaa joka ei ole sitä maustamatonta vaan sellasta missä on rutkasti sokrua mukana... Jaa ei ole muka nälkä jos kiskaisee PUOLI KILOA sokerirahkaa iltapalaksi! :( Ärsyttää kun se ei kuuntele... Tolla sokerihötöllä joka vei 500 kaloria olisi saanut vaikka mitä laadukkaampaa, vaikka tuhdin proteiinipitoisen ateriankin!

Ja naistenlehdet pitäisi kieltää lailla. Niissä joka numerossa esitellään vähintään 1 "erikoissuperhyper-dietti", jonka avulla paino tippuu väh. 5kg/2vko. harvassa vain mainitaan lopuksi että palattuasi entiseen ruokavalioon, kilot tulevat yleensä takaisin, monesti jopa korkojen kera. Yritä siinä sitten opstaa keski-ikäiselle (yleensä naiselle) kuinka tulisi syödä, että se pysyvästi vaikuttaisi puntarin näyttämään lukemaan ja mittanauhan sentteihin. 2vkon dietti kun kuulostaa paaaaaljon mukavammalta kuin pysyvä elämäntapojen ja ruokailu tottumusten muutos.

Todellakin! joskus teininä ei edes osannut kyseenalaistaa sitä mitä naistenlehdissä sanottiin, joten noita typeriä diettejä on tullut kokeiltua...ja huonolla menestyksellä tietenkin :(

Itse lihosin aikalailla muutama vuosi sitten kun loppui treenistä motivaatio täysin melkein vuodeksi. Sen 11kk aikana lihoin melkein kymmenen kiloa, ja kyllä varmasti lähti lihastakin.

Uskon että syy siihen miksi lihosin oli se, että ruokahalut jäivät ennalleen. Mutta treeni yms. liikunta vähenivät radikaalisti. Ruokailutottumukset eivät kuitenkaan juuri muuttuneet, en vetänyt karkkia, vaaleeta leipää, kauheita hiilarimättöjä kuitenkaan.

Treenin puute voi vaikuttaa myös päinvastaisesti, että paino lähteekin laskuun. Mulle kävi niin keväällä, kun en kevättöiltä ym. salille ehtinyt yli pariin kuukauteen. Tiedostin tosin sen, että en ehkä siellä traktorin hytis istuessa niin paljon kuluta ja safkailutauotki veny välillä pitkiks. Lisäks alkomahoolia ei tuona aikana tullu nautiskeltua, kun taas jaksoa oli edeltäny melkoisen kostea maaliskuu. Viitisen kiloa lähti, mutta sitä, kuinka paljon oli lihasta ja kuinka paljon turvotusta, en osaa määritellä.

Tekisi hyvää monelle perustallaajalle lukea pakkista ihan yleisen ravinto- ja liikkumistietouden lisäämiseks. Valitettavaa on, että aikuisiän diabetes tulee lisääntymään. Se kun olisi ehkäistävissä pitkälti terveellisillä ruokailuvalinnoilla ja liikunnalla. Itse olen sitä mieltä, että perusruokavalio kunniaan ja sitä voi sitten tarpeiden mukaan lisätä/muokata itselle sopivaks raamit kuitenkin säilyttäen. Myös kaikkia koululaisia/opiskelijoita, joilla on mahdollisuus ruokaillu opinahjossaan, kehotan hyödyntämään mahdollisuuden. Ihmettelin tuota yhtäkin threadiä, jossa kysyttiin mitä voisi hakea siwasta safkaksi, kun ei koulussa syö. Voiko Suomessa jossain olla niin julmetun pahaa kouluruokaa etteikö sitä voisi syödä. Toki itsekin ala-asteella inhosin sitä maksakastiketta (ei varmaan kuulu enää koulujen ruokalistaan), mutta eipä sitä silti tullut lapsen mieleenkään, että jotain muuta voisi syödä, kun kouluruokaa. Niin ne ajat muuttuu.

Mutta karkit, sipsit ym. sokeri- ja rasvapommit plus suolat päälle ovat kansanterveytemme paheita. Kaikki mikä on ekstraa, lihottaa. En mikään kalorinlaskija ole itsekään, mutta silti painonhallinta tapahtuu sen ihmeempiä diettailematta perusruualla ja liikunnallisella elämäntavalla ja välillä maistuu hyvin jätski, olut jne. Jos liikunta ei ihmiselle maistu, niin multa ei ainakaan muita ohjeita oikein löydy kuin että pikkasen vähempi mässäilyä sitten vaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom