Miksi suomalaiset lihovat?

Suomessa ei ryyppäämistä tarvitse perustella, mutta siten katsotaan kieroon jos yrittää omata vähänkin terveet elmämän tavat. Ainekin itse olen tämän huomannut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei niinkään terveitä elämäntapoja katota kieroon. mikään vaan ei ole niin ärsyttävää kuin entinen alkoholisti/nykyinen absolutisti joka saarnaa viinan kiroista. niitä katotaan kieroon.

Suomessa ei ryyppäämistä tarvitse perustella, mutta siten katsotaan kieroon jos yrittää omata vähänkin terveet elmämän tavat. Ainekin itse olen tämän huomannut.
Tätä ilmiötä kutsutaan meillä päin kahvihuonesyndroomaksi. Kiinnostutaan hämmästyttävän paljon toisten ihmisten välipaloista ja voivotellaan omaa huonoa syömistä ja "voi kuinka sä aina jaksat syödä tota rahkaa". Ehkä vähän kärjistän, mutta silti.

Tätä ilmiötä kutsutaan meillä päin kahvihuonesyndroomaksi. Kiinnostutaan hämmästyttävän paljon toisten ihmisten välipaloista ja voivotellaan omaa huonoa syömistä ja "voi kuinka sä aina jaksat syödä tota rahkaa". Ehkä vähän kärjistän, mutta silti.

faktaa, mutta esimerkki kaukana kärjistämisestä. itse en saata loputtomiin syödä rahkoja, raejuustoja, tonnikaloja yms. pidän ruoasta ja syön millon mitäkin, niin terveellisesti ja tehokkaasti kuin nautinnon rajoissa mahdollista.

Myös kaikkia koululaisia/opiskelijoita, joilla on mahdollisuus ruokaillu opinahjossaan, kehotan hyödyntämään mahdollisuuden. Ihmettelin tuota yhtäkin threadiä, jossa kysyttiin mitä voisi hakea siwasta safkaksi, kun ei koulussa syö. Voiko Suomessa jossain olla niin julmetun pahaa kouluruokaa etteikö sitä voisi syödä. Toki itsekin ala-asteella inhosin sitä maksakastiketta (ei varmaan kuulu enää koulujen ruokalistaan), mutta eipä sitä silti tullut lapsen mieleenkään, että jotain muuta voisi syödä, kun kouluruokaa. Niin ne ajat muuttuu.

Komppaan. Ei mullakaan oo vielä tullut missään vastaan niin älyttömän pahaa kouluruokaa, ettei sitä pystyisi syömään. Tietysti nykyisin hiukan harmittaa, kun aina tuntuu olevaan vaan perunaa/pastaa ihan joka ruuassa, mutta kyllä jopa minä löydän aina jotain, mitä pystyn syömään. Vitun nirsoteineille ei vaan kelpaa normisafka, olis pari viikkoa ilman niin jo maistuis (inhoan kun vanhemmat ihmiset sanovat noin, mutta oli pakko kirjoittaa koska sopi niin hyvin :D).

Mun luokalla on aika monta entistä urheilijaa, jotka ovat koulun takia jättäneet liikunnan ja sen kyllä huomaa. Ihmiset eivät vaan tunnu tajuavan, että ravinto ja liikunta kulkevat käsi kädessä ja toisen noustessa toinenkin voi/saa nousta ja päinvastoin. Ihan yleisellä tasolla syytä Suomen lihavuusepidemiasta valmisruokia, nopeita hiilareita ja laiskistumista. Sokerivero olis aika pop, kuin myös einesvero. Nauraisin päin cs-nörttien naamaa, kun mikropitsa maksaisi ~5e :D

Tätä kyllä itsekin ihmettelen.
Varsinkin miesten keskuudessa tuntuu olevan ihmeellinen asenne terveellisempiä elämäntapoja kohtaan. Jos juot light-limsaa normaalin sokeriliemen sijaan, siitä huomautellaan. Jos et halua lähteä kebabille joka viikko, siitä huomautellaan. Jos otat baarissa kahvin oluen sijaan, siitä huomautellaan.

Tämä vituttaa itseäni välillä melko paljonkin, sillä olen aina itse käsittänyt et kyseiset päätökset ovat jokaisen itse tehtävissä ja silti aina saa kuulla sitä iänikuista marinaa tyyliin "no ota nyt yks kalja, ei yhestä kaljasta mitään haittaa oo" ja "no kyllä sä nyt kebabille voit lähtee jos kuitenkin oot tänään käyny salilla ja taas huomenna menossa" sekä "jätkä juo jotain light-limsaa, vittu mikä pelle, ootsä jollain dieetillä". Onneksi minut pidempään tunteneet kaverit tietävät, että laitan suuhuni mitä haluan, eikä minua voi painostamalla saada juomaan kaljaa tai lähtemään kebabille, joten heidän kanssaan ei yleensä ongelmia tule.

Eritoten toi alkoholin juomattomuuden kummoksuminen ja siitä vittuilu on itsestä jotenkin käsittämätöntä. Jos lähdetään yhdelle, eikä ota kaljaa, saa kuulla vittuilua. Sen itsekin ymmärrän, että se, jos on tarkoitus lähteä vetämään kännit ja mukana on joku selvinpäin, voi saada joidenkin tuntemaan olonsa epämiellyttäväksi, mutta jos juodaan vain yksi, niin onko väliä juoko joku kahvia vai kaljaa? Ja jos ei lähde mukaan vetämään perseitä, joutuu aina perustelemaan miksi, ihan kuin luonnollista olotilaa pitäisi jotenkin perustella. Ikinä en ole vielä joutunut perustelemaan, miksi juon (no okei, mutsille ehkä alaikäisenä).

edit:
ei niinkään terveitä elämäntapoja katota kieroon. mikään vaan ei ole niin ärsyttävää kuin entinen alkoholisti/nykyinen absolutisti joka saarnaa viinan kiroista. niitä katotaan kieroon.

Itse olen koittanut välttää moralisoimasta/kertomasta viinan vaaroista tai lässyttämästä muutakaan jos joku on kysynyt, miksen juo. Yleensä vain sanon jotain tyyliin "en viitsi kun on treenit huomenna" tai "ei maistu tänään" ja toivon, että asia olisi sillä selvä. Kuitenkin tasaisin väliajoin joutuu uusille tutuille ja joskus vanhoillekin inttämään vastaan että "en ota, en ota, en ota" sen kummemmin moralisoimatta, koska noiden aiemmin mainittujen kommenttien jälkeen, kun alkaa se "ota nyt yks, mikset ota? ottaisit nyt, ei se mitään haittaa".

Tosin, en ole entinen alkoholisti, enkä myöskään nykyinen absolutisti.

Onhan nuo vittumaisia juttuja, ja typeriä. Mutta ei hätää itseltä ainakin katosi nuo ongelmat että pitäisi perustella miksi otan jotain omasta repusta kouluruuan siaan vaikka ketolla olen ja ruuat on normaaliakin oudompia nyt kun siirryin korkeamman asteen kouluun. Ei aikuiset äijät jaksa vängätä enää samalla tavalla. Ja juomattomuuden perusteeksi riittää ku sanoo että "en juo" jos rupeaa tulemaan vänkäystä niin joko kerron miksi jos on järjenmies kyseessä tai jos ei ole niin vastaan vaan että "En Juo ja sillä hyvä"
Mutta niinhän se on että yläkoulussa ja lukiossa sai kuulla vaikka mitä ilman että edes toi mitään erikoista esille ruokailutavoissa/juomisessa. Riitti kun joku oli kuullut että urheilee niin johan oli "roteiini hormoonien vetäjä" yms. :D

Ei aikuiset äijät jaksa vängätä enää samalla tavalla.D

Kyllä jaksaa:D
Itse vedän töissä rahkaa, riisiä yms ja työkaveri tyyliin makkaraa, pannullisen kahvia yms.
Ja AINA jaksaa kysellä "miten jaksat aina rahkaa vetää?" tai "eikö tuohon riisiin jo kyllästy?"

:D aijaa. No sanotaan että nuoret aikuiset ei jaksa sitten. Itse saan ihan rauhassa vetää protskujani, mutta välillä joku kysyy kyllä että eikö maisutuisi jos istuu ruokailussa pelkän kahvikupposen kanssa ku muut vetää jotain hyvää mättöä :D

Yhteiskunnan kannaltahan ikävää on että tämä kansan lihoaminen johtaa siihen että aina vain enemmän rahaa menee lihavuudesta johtuvien sairauksien hoitoon (ensimmäisenä diabetes). Kyseessä on suuria euroja ja summat nousee koko ajan. Rapakon takana pelkkään diabeteksen hoitoon uppoaa jo satoja miljardeja.
Joku täälä jo ehdottikin että verotuksella tästäkin voisi saada helpotusta.
Karkin, sipsien ja limujen ym. hintoja voisi huoletta nostaa verotuksella ja samalla näiden "terveellisten" tuotteiden hintaa laskea.
Saman voisi tehdä kaljalle ja röökille.
Ja kouluihin hieman lisää sitä ravitsemusoppia.

^joo, totta. Kannatan haittaveroja:hyvä:! Lisäksi lentoliput voisi hinnoitella matkustajan painon mukaan. Tai ainakin kokonaispainon mukaan, matkustaja+matkatavarat. Tyyliin naiset max 75kg ja miehet max 95kg ja lisäkiloista ekstramaksu.

Ja nyt tulee noottia salihirmuilta, joita ei punnita neuvolassa....:D

Eli siis miehen ja laukun yhteispaino ei saa ylittää tuota 95kg, muuten tulee lisä maksuja?

Toivottavasti et ole tosissasi :lol2:

^joo, totta. Kannatan haittaveroja:hyvä:! Lisäksi lentoliput voisi hinnoitella matkustajan painon mukaan. Tai ainakin kokonaispainon mukaan, matkustaja+matkatavarat. Tyyliin naiset max 75kg ja miehet max 95kg ja lisäkiloista ekstramaksu.

Ja nyt tulee noottia salihirmuilta, joita ei punnita neuvolassa....:D

mäkin aiheutan paheksuntaa aina kun höpötän et tollaset haittaverot olis hyvä juttu
MUTTA naurettava miehillä joku 95kg, mun herrakekin on yli sen ja se ei tosiaankaan hirvee ympäristöhaitta ole... :rolleyes: et ehkä joku sellanen 150kg miehillä olis jotenkin realistisempi. tai että jos ei sille yhdelle istuimelle itteään saa ahdettua niin siin vaiheessa se on syy yleensä itessään ja sillon vois tehdä jotain. ja aika varmaa on et hyvin harva 95kg-laukku oleva mies on sellanen et ei mahtuis sille penkilleen.........

Täällä on ollut pari kommenttia siitä, kuinka liikunta ei välttämättä ole ratkaisu suomalaisten ongelmiin.

Mä taas en voisi olla yhtään enempää eri mieltä tästä liikunnan hyödyllisyydestä. Ihminen on luotu liikkumaan. Miksi välttää liikkumista?
Onhan se nyt karmeaa katsoa kuinka jotkut ylipainoiset kakarat ottaa kaupungin keskustassa bussin ja menee sillä 2 pysäkinväliä! Tai havaita kuinka joku hengästyy portaissa toiseen kerrokseen kävelemällä, tai kuinka joku ei vaikkapa pääse kyykkyyn ja sieltä takaisin ylös! Kieltämättä kyllä ruokavalionkin osuus on suuri, mutta molempien juttujen välinen tasapaino on se mikä vaikuttaa.

Ite käyn salilla neljästi viikossa, pelaan harrastelijatasolla useita pallopelejä ja kävelen joka päivä vähintään tunnin (eikä se ole mitään typerää dementiahiihtoa jossain lenkkipolulla) usein raskaiden kantamusten kanssa kouluun, salille, kavereille ja mihin nyt milloinkin. Himassa saatan hakata halot.

Safkaa syön tolkuttomia määriä, lihakset kasvaa, eikä läskiä tule ollenkaan lisää. Safkan laatua olen parannellut pikkuhiljaa, pulla pois, jäätelö ja suklaa yms. paska pois, limut pois, tällä hetkellä kovia juttuja on maito, vesi ja ehkä joskus joku vissy. Lautasmallin olen laittanut kuntoon, kieltämättä joskus mulla tän ruoan menekin vuoksi käytössä tämmönen "laajennettu lautasmalli" eli lautasmalli isommassa mittakaavassa. Karkkien yms. paskan sijaan voin napata vaikkapa omenan, appelsiinin tai päärynän. Kaloreita en laske, proteiinin, hiilarien ja rasvan osuuksia mietin kyllä. Arvioisin suhteiden olevan ehkäpä p30%, h50%, r20%.

Se, miksi kerroin omista tottumuksistani ei johdu siitä, että muiden pitäisi noudattaa niitä vaan siksi, että teki hyvää ihan itsensä vuoksi listata asioita, millä on saanut sen karmean pötsin katoamaan, voimaa ja lihasta reippaasti lisää ja paljon terveemmän mielen. Eli siis kaikenkaikkiaan terveemmän ja hyvinvoivan kehon.

Tää ketju on täynnä todella hyviä pohdintoja suomalaisten elämäntapojen ongelmista ja tietenkin kaikenlaisista ratkaisumalleista. Mä voisin heittää tähän parikin hieman irrallista pohdintaa:

1. Kaikkialla kuulee selitystä siitä, kuinka "jokainen on arvokas sellaisena kuin on" jne..
Mä olen hyvin pahoillani, mutta mun mielestä sairaalloisen ylipainoinen henkilö on jotain niin kamalaa ja etovaa kuin vaan voi olla. Syitä en osaa sanoa. Ehkäpä ylipaino kertoo jotain henkilön luonteesta ja mielenlaadusta.

2. Suomessa on yleinen käsitys terveistä elämäntavoista jotain niin naurettavan lapsellista pelleilyä. On karmeaa katsoa, kuinka opiskelutoverien lautasilla on vaivanen lihapulla, peruna ja pari hyppysellistä salaattia. Sitten saattaakin kesken päivää tulla nälkä ja mennään ostamaan karkkipussi, suklaalevy tai vaikkapa pullaa.. Sitten kyseiset henkilöt ihmettelevät suureen ääneen "miks mä paisun, miks mä paisun??!".. Ei näin. Sitten kokeillaan naistenlehtien vesipaastodieettejä. Ei näin.
Kyseiset jutut saattavat aiheutua tietämättömyydestä ja tyhmyydestä, mutta mä en jaksa uskoa näin. Jokainen huonosti elävä törppö takuulla havaitsee, millaiset elämäntavat on vaikkapa kaverillaan, joka voi hyvin. Eiköhän se ole vain laiskuutta, kunnossapysyminen vaatii työtä ja mielenlujuutta.

3. Mä voisin lyödä satasen likoon, että syömiseen ja liikuntaan liittyvät ääri-ilmiöt ovat kokoajan kasvussa. Yhä enemmän näkee anorektikkoja ja sairaalloisen lihavia henkilöitä. Niihin verrattuna kehonrakennus ja lihaskunnon kehittäminen on mun mielestä erittäin positiivisia juttuja.
Tähän voisi ottaa vaikkapa vertauksen siitä, kuinka kaikki, mikä on meille vierasta, on myös kiehtovaa. Kaupunkilainen X on vieraantunut luonnosta. Hän haluaa kuitenkin joka kesä vaeltamaan Lappiin, koska se kiehtoo häntä. Samoin ylipainoinen Y saattaa olla erityisen kiinnostunut fyysisesti vahvoista yksilöistä, koska se on hänelle vieras asia.

:DI knew it:D.

No ei, en ollu tosissaan. Kärjistin radikaalisti. Mutta idean hoksasitte! Voishan se olla BMI:hinki sidottu se lisämaksu, ois tasa-arvoisempaa pitkille ja miehille.

Aiheesta oli joskus juttua hesarissa. Sattui silmään hyvä pohdiskelu missä vika OIKEASTI on, eli naisissa tietenkin.

"Naiset lihovat, koska he eivät piittaa enää ulkonäöstään. Naisilla näkee vatsamakkaroita, liimatukkaa, pullaposkia, rasvaihoa, kolmoisleukaa ja sottakynsiä enemmän kuin miehillä. Kulahtaneet tuulipuvut vain suhisevat kun nämä meikkaamattomat ja ylensyöneet neidit ja rouvat ryntäilevät tarjoushyllyjen edessä. Ääni ja jututkin on kuin satamajätkillä. Miespultsari voi olla vielä hiukan charmantinkin näköinen, mutta nämä nesteen ja rasvan paisuttamat naiset ovat yksinkertaisesti järkyttäviä. Verratkaa Helsinkiä Tallinan katukuvaan. Virottaret ovat hoikkia tai normaalipainoisia, koske he pukeutuvat ja käyttäytyvät naisellisesti. Pieni ylipainokaan ei heitä haittaa, koska asusteet on valittu huolella. He haluavat olla Naisia ulkoasultaan, jolloin myös paino pysyy kurissa. En ole edes kehitysmaissa nähnyt ulkoisesti niin heikkotasoisia naisia mitä Helsingissä näkee sadoittain joka päivä. Onneksi katseen voi aina kääntää muualle."

:D

1. Kaikkialla kuulee selitystä siitä, kuinka "jokainen on arvokas sellaisena kuin on" jne..
Mä olen hyvin pahoillani, mutta mun mielestä sairaalloisen ylipainoinen henkilö on jotain niin kamalaa ja etovaa kuin vaan voi olla. Syitä en osaa sanoa. Ehkäpä ylipaino kertoo jotain henkilön luonteesta ja mielenlaadusta.

Ehkä joidenkin kohdalla se kertoo jotain luonteesta, mutta ei voi sanoa, että tuolla ei ole tahdinvoimaa ja varmasti on masentunut, koska on paksu. Ei minusta ainakaan tarvitse olla mitään syytä siihen, että syö epäterveellisesti tai ryyppää joka viikonloppu eikä urheile säännöllisesti. Jokainen ihminen arvostaa elämässään asioita jotka ovat itselleen tärkeitä ja tuovat eniten mielihyvää. Ihan sama onko kyseessä välitön nautinto vai nautinto joka tulee tavoitteiden saavuttamisesta.

Toisin sanoen: kaikkien meidän tavoite ja unelma ei ole pitkä eilinajanodote.

Itse liikun säännöllisesti enkä katso kieroon ylipainoisia.

Live fast, die young :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom