Miksi suomalaiset lihovat?

Ehkä joidenkin kohdalla se kertoo jotain luonteesta, mutta ei voi sanoa, että tuolla ei ole tahdinvoimaa ja varmasti on masentunut, koska on paksu. Ei minusta ainakaan tarvitse olla mitään syytä siihen, että syö epäterveellisesti tai ryyppää joka viikonloppu eikä urheile säännöllisesti. Jokainen ihminen arvostaa elämässään asioita jotka ovat itselleen tärkeitä ja tuovat eniten mielihyvää. Ihan sama onko kyseessä välitön nautinto vai nautinto joka tulee tavoitteiden saavuttamisesta.

Paitsi että itse tuon läpi kulkeneena voin kertoa että ylipainoisena ja heikkona oleminen tuntuu pahalta. Siksi muutin aikanani elintavat. Sitten lähdin taas mukaan tuohon "normi" meininkiin eli keittoa joka viikonloppu ja roskaruokaa, treenitkin sai väistää vapaa-ajan edestä. Hetken oli hauskaa. Sitten kun rupesi taas olemaan paksu niin rupesi masentumaan, eikä huvittanut enää korjata asiaa, vaan jatkoi samaa ja kierre jatkuu KUNNES löytää sitä _tahdonvoimaa_ tehdä asialle jotain.
Voin kertoa että on hankalaa löytää nöyrä asenne treeniin kun 16v:nä ja 10kg kevyempänä olen tehnyt kymmeniä kiloja isommilla painoilla kun nyt yli 20v:nä, mutta miehen on tehtävä mitä on tehtävä.
Mikä on tuon pointti? Ei vuodatus, olen jo sinut asian kanssa vaan se että kyllä ihan oikeasti kunnossa oleminen on puhtaasti itsestä kiinni, JOKAINEN laiska paskiainen voivottelee "kun sulla on noin hyvä kuri kun jotain päätät tehdä, kunpa minäkin jaksaisin/viitsisin".

Toki ei pidä orjallisesti olla yksin punttiluolassa, se ei tee hyvää. Mutta hyvä fyysinen kunto heijastaa mielenterveyteen ja kaikkeen jaksamiseen joten ihmiset, treenatkaa, syökää ja dokatkaa kaikkea sopivasti :thumbs:
_____________________________________________________________________________________

Mutta tosiaan tavallaan vika ei ole yksilöissä vaan yhteisön luomassa trendissä "kaikkia pitää arvostaa sellaisina kuin ovat". Joka johtuu siitä että kaikki on nykyään niin helppoa ja helppo on mukavaa JOS kukaan ei paheksu sitä että olet alkoholisoitunut ihrakasa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei minusta ainakaan tarvitse olla mitään syytä siihen, että syö epäterveellisesti tai ryyppää joka viikonloppu eikä urheile säännöllisesti. Jokainen ihminen arvostaa elämässään asioita jotka ovat itselleen tärkeitä ja tuovat eniten mielihyvää. Ihan sama onko kyseessä välitön nautinto vai nautinto joka tulee tavoitteiden saavuttamisesta.

Toisin sanoen: kaikkien meidän tavoite ja unelma ei ole pitkä eilinajanodote.

Meillä on näinollen eriävät näkökannat asiaan. Hyväkin, koska muuten tää keskustelu olisi jo tyrehtynyt.

Kaikilla tosiaankin on erilaisia asioita, jotka tuottavat mielihyvää. Mutta mä olen aivan satavarma, etteivätkö ylipainoiset kärsi ylipainostaan tavalla tai toisella. Joillain se on henkistä, joillain fyysistä, joillain voi olla molemmat. Eikös se näin ollen tarkoita sitä, että vaikka olisikin joitain muita asioita joista, saa mielihyvää, kuten alkoholin nauttiminen, niin tämä kärsimys varjostaa kuitenkin taka-alalla, eikä juomisestakaan saa täyttä mielihyvää?

Kieltämättä kaikkea ja kaikkia ei voi ymmärtää. Eiköhän tämä ole vain mun omaa ahdasmielisyyttä. ;)

EDIT: veijari puhuu asiaa!!

Koko setti.

Aika asia tekstiä. Samoilla linjoilla olen, yleensä se lihominen ja paska kondis johtuukin vain juuri siitä huonosta itsekurista ja surkeasta tahdonlujuudesta. Millään hetkellisillä dieeteillä ei saada pysyviä tuloksia, liikkumisesta pitää tehdä elämäntapa.

Ja kuten täälläkin on sanottu, pelkkä pumppaaminen ei riitä. Nauratti ihan vitusti aikoinaan puntilla kun 120-kilonen, alle kympin rasvaprossan omaava bodari valitteli meikälle salilla, et "perkele kun puuskuttaa ton pystypunnerruksen tekeminen. " Kysäisin kaverilta että mikset pidä aerobisestakin huolta niin äijä tokas että "ei viitti ettei laihu. " :lol2:

Keskitie on tässäkin paras. Itse olen tyytyväinen hiukan alle 150:n penkkiin, kunhan pystyn koko ajan kipaisemaan sen kympin lenkinkin alle tunnissa.

Eli hieman :offtopic: tulee nytten:

Tosiaankin kultainen keskitie on tässä hyvä kuten Mänätseri totesitkin. Liikunnanhan voi jakaa näin kärjistetysti kolmeen osa-alueeseen eli siis aerobiseen kuntoon (hapenottokyky), lihaskuntoon ja liikkuvuuteen. Kun tasapainottaa vaikkapa lenkkeilyn/kävelyn/pyöräilyn/hiihdon/uinnin, salin ja venyttelyn kunnolla, niin kyllä toimii. Eri asia on haluaako tasapainottaa niitä.

Eli hieman :offtopic: tulee nytten:

Tosiaankin kultainen keskitie on tässä hyvä kuten Mänätseri totesitkin. Liikunnanhan voi jakaa näin kärjistetysti kolmeen osa-alueeseen eli siis aerobiseen kuntoon (hapenottokyky), lihaskuntoon ja liikkuvuuteen. Kun tasapainottaa vaikkapa lenkkeilyn/kävelyn/pyöräilyn/hiihdon/uinnin, salin ja venyttelyn kunnolla, niin kyllä toimii. Eri asia on haluaako tasapainottaa niitä.

Jep. Itsekkin olen saanut vasta ton aerobisen ja salin aika hyvään kondikseen, vasta tänä vuonna aloittanut supertäsmällisen venyttelynkin. Ja safkaa tosiaan voi vetää aivan saakelisti eikä fläsää paljon tule. Tietty jonkun verran mutta ne dieettaavat alle kymppiin jotka haluavat.

ei se ole aina tahdonvoimasta kiinni
suomalaisille maistuu kumminkin olut ja viina aika hyvin joka aiheuttaa sitä snägärisyöpöttelyä
siihen vielä masennusta ja muuta kivaa kuten ylensyönti
niin soppa onkin valmis :D

perässä tulee tää CS WoW sukupolvi joka elää colalla ja pitsalla

Hah, nopeesti alkais ylipaino vituttaa jos siitä saisi jotain oikeata sanktiota. Miksi läskit maksaa saman verran terveyskeskusmaksuja kuin hyvässä kunnossa olevat? Julkisen terveydenhuollon maksut voisi suoraan porrastaa ihmisen painoindeksin ja lihasmassan suhteesta. Esim. näin.

Mies
BMI 40+ 10xmaksut
BMI 30+ ja kehon rasva 25%+ -> 5xmaksut
BMI 25+ ja kehon rasva 25%+ -> 3xmaksut
BMI 25+ ja kehon rasva alle 17% -> 1xmaksut
Loput 1xmaksut

Edit: Tai joku läskivero.. hyvinvointivaltiota ei perustettu sen takia, että saadaan syödä sipsii ja pelata pleikkaa!

Hah, nopeesti alkais ylipaino vituttaa jos siitä saisi jotain oikeata sanktiota. Miksi läskit maksaa saman verran terveyskeskusmaksuja kuin hyvässä kunnossa olevat? Julkisen terveydenhuollon maksut voisi suoraan porrastaa ihmisen painoindeksin ja lihasmassan suhteesta. Esim. näin.Edit: Tai joku läskivero.. hyvinvointivaltiota ei perustettu sen takia, että saadaan syödä sipsii ja pelata pleikkaa!

Tai jos perustettaisiin suoraan keskitysleirit jotka hävittää heikkomielisia ja ylipainoisia ihmisiä pois maan päältä kulkemasta? Jokaisessa kunnassa Suomessa oma leiri johon pitäisi ilmottautua aina tietyn väliajoin. Jos olisi ylimääräistä päässyt kertymään oli syyt sitten mitkä tahansa, niin kammioihin suljetuksi ja kaasua perään. Uusi ylväs ylipainoton Suomi!:jahas:

Ihmisillä on elämässä monesti ongelmia ja tuskin edistää yhtään, että niitä kasataan lisää. Hyvä se on aina sanoa asioista raakoja mielipiteitä, jotka ei itseä koske niin millään lailla. Itse en ylipäätänsä käsitä ihmisiä jotka vihaavat toisten ulkomuotoa.

Nyt järkeä taas peliin täälläkin.:rolleyes:

Tai jos perustettaisiin suoraan keskitysleirit jotka hävittää heikkomielisia ja ylipainoisia ihmisiä pois maan päältä kulkemasta? Jokaisessa kunnassa Suomessa oma leiri johon pitäisi ilmottautua aina tietyn väliajoin. Jos olisi ylimääräistä päässyt kertymään oli syyt sitten mitkä tahansa, niin kammioihin suljetuksi ja kaasua perään. Uusi ylväs ylipainoton Suomi!

Nyt järkeä taas peliin täälläkin.:rolleyes:

WTF, onko täällä jotain salanatseja.. Kerroppa minulle, minkä takia ihmiseltä ei voi vaatia vastuuta omasta terveydestään? Minkä takia ainoastaan yhteiskunta, eli muut ihmiset, kantaa vastuuta siitä, että ihmiset tuhoavat terveyttään ja sitten menevät julkiselle hakemaan lääkärinhoitoa ja lääkkeitä?

Mun mielestä systeemin pitää kannustaa ihmisiä liikkumaan ja välittämään terveydestä. Noi verotuksen kohteet voisi sitten saada vaikka alennusta jos ne käy säännöllisesti liikkumassa.

Olen lueskellut tätä ketjua enkä ole ainakaan huomannut, että olisi otettu esiin psykologisia taustatekijöitä, miksi joku syö liikaa. Näitä mentaalisia syitä pitäisi mielestäni purkaa ja käsitellä.

Itse olen syönyt monenkirjavasti ja nuorena tyttönä uskoin suunnilleen kaiken, mitä lehdet syöttivät tyyliin "Vältä rasvaa!". Päässä tämä kiepsahti niin, että voileipä on vaarallista, mutta karkki on okei. Nykyisin rasvaa menee jonkin verran ja olo on aika mainio. Rasvakammo pistää syömisiä monella aika päälaelleen ja vie ruokailua monesti pelkälle hiilariosastolle. En tarkoita, että pitäisi koko ajan rasvalla läträtä, mutta saahan hyvää rasvaa jonkin verran syödä ja siis kuuluisikin syödä.

Terveellisen ruuan kalleus myös ihmetyttää kuten ihmeelliset käsitykset liikunnasta. Liikunta ei ole sama kuin, että pitäisi käydä salilla viidesti viikossa ja siihen joka aamu tunnin juoksut päälle. Hyötyliikuntakin on hyväksi ja monen oloa varmasti auttaisi, jos kävelisi tai pyöräilisi töihin ja kauppaan. Niin että sitä liikuntaakin on monenlaista.

Yks juttu, minkä olen huomannut hyväksi syödessä, on kunnollinen pureskelu. Entinen hoto syökin nyt hitaammin. Kun pureskelee kunnolla, ruokaa luonnollisesti menee kurkusta alas vähemmän kerralla ja hitaammin. On aika paljon eroa, syökö lautasellinen ruokaa 5 minuutissa vai 15 minuutissa. Herkkujen määräkin vähenee, kun malttaa pureskella kunnolla.

Suomalaisten lihominen on aika laaja-alainen juttu, jonka kommentointi on vaikeaa - ainakin mulle. Lihavuuden raja on mielestäni aika vaikea määritellä. Mulla oli joskus painoindeksi yli 25:n (eikä kyse ollut lihaksikkuudesta), mutta enpä mä silti kovin huonosti voinut. Hyötyliikuntaa oli, herkkuja (sokeria lähinnä) söin vähemmän kuin kevyempänä jne. Mielestäni on merkityksellistä, tuijotetaanko pelkkää painoindeksiä vai kartoitetaanko enemmän yksilön olotilaa.

Tuo verotus olisi kyllä jossain mielessä hyvä idea, koska ylipainoisten ihmisten terveyspalvelut maksavat keskimäärin enemmän kuin normipainoisen. (Ovat siis enemmän keskimäärin elämänsä aikana sairaana.) Minulle oli järkytys, kun kuulin ensimmäisen kerran, että ylipainoisten naisten voi olla huomattavasti vaikeampi tulla raskaaksi ja saada jälkeläisiä. Luulisi edes tässä vaiheessa naisten tajuavan, että on normaalipainosta aika paljon etujakin. Käsittääkseni myös joissain sairausvakuutuksissa otetaan huomioon ylipaino, vakuutusta voi olla vaikeampi saada tai sitten sitä ei saa ollenkaan, jos on liikaa ylipainoa. Ehkä sitä ylipainoveroa ei tarvitakaan... Lääkärillä sitten loukkaannutaan, jos tämä sattuu vihjaamaan jotain painon pudotuksen hyödyistä. Ylipaino on tabu monelle (varsinkin naisten keskuudessa), siitä ei saa puhua.

Ylipainoon on hirveän monia syitä: geeniperimä, aineenvaihdunnalliset tekijät + -sairaudet, henkiset tekijät (mm. itsekuri), ympäristön vaikutukset... Suurimpana syynä ehkä pitäisin tietämättömyyttä ja sitä, ettei vaan välitetä siitä, mitä omaan suuhun laitetaan. Itselläni on paljon allergioita ja joudun lukemaan jokaisen tuoteselosteen aina todella tarkasti. Joskus sitten kun keskustelen ihmisten kanssa eri tuotteista/ruoka-aineista, heillä ei ole usein mitään käsitystä, mitä ko. tuote sisältää tai mikä on sen kokonaiskalorimäärä. (Huomataan tosiaan vaan kannen teksti vähärasvainen, vaikka esim. sokeria on helvetisti.)

....Ylipaino on tabu monelle (varsinkin naisten keskuudessa), siitä ei saa puhua...

Tokihan ihmisen henkilökohtaiset asiat on vain ja ainoastaan ihmiset omia juttuja, mutta ylipaino on kansataloudelle aika raskas taakka. Mun puolesta saa ihmiset viettää bakkanaaleja ja orgioita vaikka joka päivä, kunhan ei sitten kaada siitä seuraavaa paskaa meidän muiden niskaan. Siinä vaiheessa kun yhteisesti pitää hoitaa keski-ikäisten miesten ja naisten ylipainoa, muuttuu se yksityisasiasta yhteiseksi, eli julkiseksi.

Tässä joku mainitsi niistä ylipainoon liittyvistä mentaalisista (ja myöskin ihan konkreettisista) seikoista jotain.
Tein tällaisen pienen listan asioista ja siitä, että liittyvätkö ne ylipainoon mitenkään:

Raha
-Toisaalta vaikuttaa ja toisaalta ei. "Paskaruoka" on ehkäpä halvempaa, mutta mikäli rahaa on niukasti, ei tarvitse syödä niin paljoa, että lihoaa. Liikuntaa nyt voi harrastaa vaikkei rahaa olisikaan, eri asia on onko se mielekästä.

Tottumus
-Syödään, koska lapsenakin syötiin. Kasvavan lapsen täytyy toki syödä, aikuinen ei kuitenkaan kasva kuin leveyttä. Tämän ongelman voi ratkaista välittämällä tietoa.

Masennus
-Tästä en osaa kirjoittaa, koska minulla ei ole mitään käsitystä syömishäiriöistä ym. mielen sairauksista.

Liikunta
-Autot, hissit yms. Liikunta mielletään kielteiseksi, koskapa nykyään hienhaju ja likaisuus ovat kielteisiä asioita. Myöskin lihaskipu ja hengästyminen mielletään kielteisiksi asioiksi arkielämässä.

Henkilökohtaiset intressit
-Omasta mielestä suurin vaikuttaja. Jos ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä syö tai kuinka paljon liikkuu, niin ei voi olettaa saavansa tulosta. Jos ei voisi vähempää kiinnostaa oma kunto ja lihaskunto, niin ei kannata ihmetellä, miksi näyttää siltä miltä näyttää ja miksi liikkuminen on niin vaikeaa kuin on.
Tähän en nyt näin äkkiseltään keksi mitään toimivaa ratkaisua, mutta kaasukammio ei kuitenkaan ole välttämättä se paras. :whip:

Moni tuntuu kuvittelevan, että usein syöminen lihottaa. Jos syö sopivia määriä muutaman tunnin välein, olo on hyvä ja harvemmin tulee fiilistä mättää ihan hirveesti ruokaa, jos syö säännöllisesti. Välillä herkkujen syöminen on ihan luvallista ja jopa suotavaa. Ihmiset, joiden tiedän syövän monta kertaa päivässä, voivat yleensä paremmin kuin he, jotka syövät isot satsit pari kertaa päivässä.

Syömishäiriöistä: syömishäiriö on oire jostakin. Näitä oireita on laaja kirjo, jota en nyt käy sen kummemmin läpi. Syömiseen tai syömättömyyten keskitytään ja ruoka valtaa koko elämän ja usein taustasyiden hoitaminen jää. Sitten onkin taas yksi uusi ongelma eli ruokajutut :(

Jep, taas päivitellään rasvaa. Yks juttu on ihmisten rasva-kammo, lähetään muka kokeilemaan niinq atkinssonia daa eli jonkinlaista vähähiilarista elämäntapaa, muttei kuitenkaan uskalleta syödä rasvaa enempää jolloin homma toimisi vaan kaloreita on aivan liian vähän lähinnä pelkästä protskusta ja kroppa ei toimi, ja sitten todetaan että ei se sopinut mulle tuli törkeen heikko olo vaan, ja sit lipsutaan hiilarilinjalle takasin.
Totta on myös että tiedän liikaa ihmisiä jotka syö ekan kerran vasta joskus iltapäivällä ja ruokailuissa ei ole mitään säännöllisyyttä.
Yks juttu mikä on muissa maissa paljon paremmalla mallilla on veden juonti, siellä on jengillä isot vesipullot mukana jatkuvasti, vesipullot on suomessa sen lisäks että harvinainen näky niin jotenkin tuhahtelun aihe prkl.
Jos tavistallaajatoimistoteppo vaan jättäis viljahiilarinsa kestävyysurheilijoille ja ottais hiilarinsa hedelmistä ja kasviksista ja ottais eläinrasvaa mukaan enemmän niin haluun nähdä sen joka ittensä pitää samoissa läskeissä. Ei varmasti oo rahasta kiinni.

täs on niin monta yhtäläisyyttä jotka "kolahtaa" korvaani ETTÄ!! yksi on tuo vesipullo. jota roudaan töissä matkassa kesät, talvet. ja työkaverit edelleen kummeksuu; -hittoako mie vedän kylmällä vettä tuota tahtii...

ja hilpeyttä aiheuttaa myös miun sapuskan määrä ( ja joka tauolla se jaksaa syödä ) ... se on tavalliselle duunarille melko suuri! mut itelle aivan minimi millä jaksaa raskaat ryöt, ja siihen päälle kevyttä sali reeniä!!!

siinä pari... :dance2:

Tokihan ihmisen henkilökohtaiset asiat on vain ja ainoastaan ihmiset omia juttuja, mutta ylipaino on kansataloudelle aika raskas taakka. Mun puolesta saa ihmiset viettää bakkanaaleja ja orgioita vaikka joka päivä, kunhan ei sitten kaada siitä seuraavaa paskaa meidän muiden niskaan. Siinä vaiheessa kun yhteisesti pitää hoitaa keski-ikäisten miesten ja naisten ylipainoa, muuttuu se yksityisasiasta yhteiseksi, eli julkiseksi.

Juup. Samaan syssyyn minun mielestä voitaisiin kerätä "penkkaussanktio" ihmisiltä jotka käyvät salilla ja rikkovat kiertäjäkalvosimensa. Vaikka 8x maksu olkapään leikkaus- ym. kuluihin mikäli tunnustaa käyvänsa salilla ja julkista terveydenhuoltoa käyttää. Terveyskeskuksia tuokin rasittaa, ja kansantaloutta muutenkin kun työiässä ihminen jää pois töistä olkapäätä hoivaamaan. Ongelma tuokin. :rolleyes:

Jos fyffeä löytyy niin yksityiselle sitten. Nekin on pois julkiselta puolelta.

Ja tupakoitsijoista nyt puhumattakaan. Sellanen kun tulee keuhkoahtaumaa valittamaan niin 10000% haittavero terveyskeskusmaksuihin ja lääkemaksuihin.

Kyllä näitä riittää... ehkä kumminkin mietitään ennenkuin ylipainoisia pelkästään ruvetaan sakottamaan.

Juup. Samaan syssyyn minun mielestä voitaisiin kerätä "penkkaussanktio" ihmisiltä jotka käyvät salilla ja rikkovat kiertäjäkalvosimensa. Vaikka 8x maksu olkapään leikkaus- ym. kuluihin mikäli tunnustaa käyvänsa salilla ja julkista terveydenhuoltoa käyttää. Terveyskeskuksia tuokin rasittaa, ja kansantaloutta muutenkin kun työiässä ihminen jää pois töistä olkapäätä hoivaamaan. Ongelma tuokin. :rolleyes:

no minusta tuntuu että se hyöty mikä ihmisten liikkumisella saadaan aikaan niin korvaa nuo tapaukset jo.. jos kaikki liikkuisivat ja pitäisivät huolta kehostaa myös ravinnon avulla niin tk-potilaat vähenis puoleen. siihen jos lisätään nämä liikunnalla aiheutetut vammat niin määrä olisi kuitenkin pienempi kuin alkuperäinen. on eri asia mennä sairaalakuntoon kun yrittää pitää huolta itsestään kun mennä sairaalakuntoon kun ei välitä paskaakaan itsestään. sen jälkeen ku olen nähnyt miltä verisuonet (ja sisäelimet ylipäätänsä) näyttää ylipainoisella ihmisellä niin on tullut kumma halu "saarnata" terveellisen ruoan puolesta..

Niin, taitaa diapeteksen tai vaikkapa sepelvaltimotaudin hoidot olla yhteiskunnalle hiukka kalliimpia kuin kiertäjäkalvosimentulehduksen tai vaikkapa nilkansijoiltaanmenon hoito. Vaikka onhan tosin jotkut työpaikat kieltäneet puulaakipeleihin osallistumisen salibandyssä, futiksessa ja kaukalopallossa, vedoten juurikin nuihin loukkaantumisten yleisyyteen. Mutta kansataloudellisesti ajatellen nuo nyrjähdykset ja tulehdukset on aika pieniä menoeriä nuihin elintasotautien hoitoon verrattuna.

edit. En siis sano että pelkästään ylipainoisia pitäisi sakottaa, mutta jos ihminen omien valintojensa kautta aiheuttaa itselleen tuollaisen sairauden, jonka hoito maksaa yhteiskunnalle maltaita vuosittain, niin ei mun makuun olisi kohtuutonta nuista hieman rankaistakkin rahallisesti. Onhan sitä ollut rahaa ylensyödä, juoda tai tupakoida itselleen se tautikin, niin kaipa sitä pitäisi löytä rahaa sen hoitamiseenkin. Toki ennaltaehkäisevä toimi olisi tulevaisuutta ajatellen varmasti toimivampi, eli juurikin nuo roskaruokien, makeisten, alkoholin, tupakan ym. verotuksen nostaminen ja tuoreiden vihannesten ja kasvisten, jalostamattomien lihatuotteiden ym. veron alentaminen. Jo nuilla muutoksilla saataisin aika paljon vaikutettua ihmisten ruokakorien sisältöön. Tai sitten ei...

Tosta olis muuten mielenkiintoista nähdä jotain dataa, että minkätaustaisia potilaita terveyskeskuksissa käy ja mistä tulee suurin lasku.

Käsittääkseni esim alkoholistit tulevat melkosen kalliiksi, terveyskeskuksille ja yhteiskunnalle muutenkin. Ensin koheltavat kännissä itseltään pään auki, sitten saavat maksakirroosin, sitten koittavat välillä varastaa kaupasta, työllistävät vartijan, työllistävät poliisin kun se kuskaa juopon asuntolaan tms, asuntola on maksettu valtion pussista, tontti maksaa, vuokra maksaa, lämmitys, sosiaalimaksut maksetaan. Ja sitä rataa. Ja verotuloja ei tule tästä yksilöstä valtiolle.

Joten jos tämä yksilö saataisiin penkkipunnerruksen pariin ja duuniin, niin ei se olkapääleikkaus vielä paljon tuntuisi ;)

Periaatteessahan tota voisi ajatella myös sillä että paljonko tuottaa valtiolle ja paljonko kuluttaa valtiolta. Nää on taas semmosia juttuja että vaikea mitään virallisia lukuja heittää mutta ylipäätään, valtion systeemit ovat Suomessa imo aika kalliita ja tehottomia. Osa kansasta niitä käyttää, osa ei juuri koskaan. Onkos se reilua? Ja kuka maksaa ylimenevän osan? Ei tuollaisen hoitajärjestelmän ylläpito joka kirkonkylään nimittäin ilmaista ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom