Miksi suomalaiset lihovat?

EN usko että on järkeä suositella "taviksille" atkins/muita vähähiilihydraattisia diettejä, tai hiilaritonta elämäntapaa, uskoisin kyllä sen ruokaympyrän olevan ihan hyvä tapa syödä jopa harrastelijabodarille. Elämäntapa on muuten vaan päin helvettiä kaikilla, ja inhottaa nähdä mitä ihmiset kantaa kauppakasseissaan ruokaa kotiin, karkkia, suklaata, jäätelöä,pizzaa, ranskalaisia, ym paskaa pääasiassa. Jos syötäisiin aamulla puuroa ja lasi maitoa, pari ateriaa suht terveellistä ruokaa ruokaympyrän mukaan suunnilleen, ja suurin huvi viikonloppuisin olisi ennemmin hiihtoretki/migigolffin pelaaminen/whatever kuin kori kaljaa ja kebabia pe/la/su ei varmaan olisi mitään ongelmia.
Stressiä ja ahdistusta hoidetaan halvalla roskaruualla ja ilmaisella viinalla ja kierre on valmis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omasta lihavuudestani (rasvaprosentti >35) syytän ainakin vanhemmilta saatuja tottumuksia, pääasiassa täälläkin jo monesti mainittua "ruoka ei ole ruokaa ilman perunaa". Tuolla linjalla ja sillä, että syödään aina niin, ettei jää nälkä, olen onnistunut itseni lihottamaan. Pienellä ruokavalion muutoksella (hiilarien vähennys) sain lihomisen pysähtymään. Nyt dieetillä korjataan 15 vuoden aikana aiheutuneita vahinkoja.
Nykyisin äidin kanssa on mukava keskustella ruuanlaitosta, kun lähes joka kerta alkaa väittely perunan terveellisyydestä. Itse söisin pihvini mieluummin tomaatin ja kurkun kera ja jättäisin ne 3-5 perunaa syömättä. Yleensä näin teenkin ja taas sanotaan, että perunaa pitää syödä. Onneksi tässä iässä saa päättää jo jonkin verran itsekin asioista. Ja ettei tule epäselvyyttä, en asu enää vanhempieni luona. Nämä keskustelut käydään yleensä vanhempien luona vieraillessa.

Ja näistä "ihmedieeteistä":

Luin eilen kaverin luona sen muijan Me naiset lehteä ja siinä oli taas pikadieettejä joissa lupailtiin sellaisia 4-5kg alle viikossakin tuloksia. Ihan perinteiset oli keinot eli mitä nyt oikein muistan niin:
...
4) Vishydieetti. Tämä yllätti sillä tässä oli laitettu ruokavalioon vähärasvaista lihaa mukaan kai joka päivälle ja kasviksia myös kunnolla.

Systeri esitteli innoissaan löytämäänsä "uutta" dieettiä. Totesin vain että näyttää ihan PSMF:ltä, ja että vitamiinien saannista kannattaa huolehtia.
Itse siis olen ko. menetelmää testannut, ja täytyy myöntää, että toimii. Ei siis mikään täysin huuhaa juttu. Kilot tulivat takaisin vasta, kun tarkoituksella lisäsin kaloreita, jotta kasvaisi myöskin lihaa tänne läskin alle ennen kuin poltellaan rasvoja pois. Tämä siis viime kesänä.

Turha niitä makaronipusseja ja leipää on lihavuudesta syyttää, suurimmat lihavuuden syyt ovat uskoakseni herkkujen ja pikaruoan liikasyönti, ja tähän päälle "plussana" vielä vähäinen liikunta. Jotain jauheliha-makaronimössöä voi vetää aika kiitettävästi ennen kuin kalorimäärä vastaa vaikkapa kolmea mäkkärin juustohampurilaista, tai suklaalevyä. Ja ei varmaankaan tarvitse kysyä millä näistä kolmesta vaihtoehdosta nälkä lähtee parhaiten ja pysyy poissa pisimpään.

Hampurilaisraflat ovat siitä ainutlaatuisia että missään muualla en ole onnistunut syömään 1500 kaloria kerralla ja olemaan tämän jälkeen vielä nälkäinen.

syytän ainakin vanhemmilta saatuja tottumuksia, pääasiassa täälläkin jo monesti mainittua "ruoka ei ole ruokaa ilman perunaa". ...jättäisin ne 3-5 perunaa syömättä.
tähän juuri en usko (vaikkei ole kokemuksia ylipainosta itsellä mutta tuttuja on kyllä tullut kateltua vähän) Kukaan ei kyllä itseään 5 perunalla päivässä lihota, perunassa on aika vähän kaloreita. Kivahan se varmaan on jättää perunat syömättä kun ne ei mitään herkkua ole. Jostain ne läskiksi menneet kalorit on kuitenkin tullut, ja veikkaisin lounaalla syötyjen parin perunan/riisin olevan aika pieni osa niistä. Terveellinen ruokavalio perustuu nimenomaan hitaisiin hiilareihin, ei mihinkään pihveihin, voihin ja öljyihin, rahkaan ym. bodarien höpöhöpö juttuihin.
Ainakin punttis-fitness-terveys harrastelijoilla IMO.

Siis kuitenkin nämä artikkelit "leipä ja makaroni" sisältävät hyvin paljon vaihtelua. Verrataan keskenään vaikka 500gr ranskanleipä ja 500gr ruisleipä tai täysjyväleipä.

Tämän hetken yksi trendeistä on juuri tämä hiilarit pois. Ja ei siis juurikaan välitetä mitä hiilareja sillä kaikkihan ne on pahasta. Onhan se komiaa käydä vetämässä big mac ja sen kans pari juustohampparia, huuhtoa alas isolla kolalla ja pirtelö jälkkäriksi.

On aivan eri asia puhua "bodarin" ruokavaliosta ja tavallisen tallaajan ruokavaliosta. Kyllä ihminen pärjää päivän ilman lihaa tai rahkaa mutta jos joku sanoo sen täällä niin silmukkaa kiristää jo useampi käsi kuin mitä ehtii laskemaan. Johtuu kyllä siitäkin että kyseessä on tämän kaltainen foorumi mutta en kyllä usko, että normi kehoilijan pitäisi joutua melkein terapiaan jos jää se 200gr prodea saamatta tai jos tulee 6h tauko aterioiden väliin. (EDIT- siis joskus tapahtuessaan)

Ei nyt mitenkään pahalla kenellekään ja tietysti on aivan eri asia jos kyseessä on kilpailuihin tähtäävä henkilö. Normaalin ihmisen ei pitäisi joutua kamppailemaan ruokailujensa kanssa kummassakaan ääripäässä, eikä siitä saa tulla ainut elämää määrittelevä tekijä.

Kiitos :worship:

Kotona opetetaan syömään ruoan kanssa leipää, välipalaksi leipää, pullaa..jne..
Ja yleensä tuo leipä on vaaleaa "pullaa". Hiilarit on katossa ja protskuja vähän.

Olin itse melkeinpä jokinorsu 4-5 vuotta sitten, ja kävin läpi kaikki ihmedietit mitä lehdet suosittelivat. Paino heitteli puolelta toiselle.
Minulla se oli ainakin tiedon puute, kuinka laihuttaa. En jaksanut odottaa kilojen tippumista vaan halusin niistä äkkiä eroon ihmedieteillä. Elämäntapamuutos ohjeista sai sen kuvan, että syö kasviksia jne jne..

Nyt minulle ei edes maistu pullat ja keksit.. Koska rahka ja hedelmät maistuvat paljon paremmilta kuin hiilaritortut. Minulla on hidas aineenvaihdunta, mutta kun katsoo mitä sinne suuhun tunkee niin kyllä läskit lähtee. Aina olen jotain liikuntaa harrastanut vähintään kävelyä, mutta tuo ruokapuoli oli ihan jotain hirveää, leipää leipää leipää, pullaa pullaa pullaa jne..

En syönnyt viime vuonna karkkeja puoleen vuoteen ja siinä avautui silmät.. Normaalisti söin melkein puoli kiloa/pv melliä suuhunsa ja olo oli sen mukainen, väsynyt ja turvonnut.
Marras-joulukuun vetelin taas ihan tuttuun tapaan suklaata ja salmiakkia turpaani, ja kas kummaa paino nousi kiitämällä, vaikka söin muuten järkevästi.
--En "käytä" enää makeisia, olen löytänyt rahkan ja hedelmät. :kuola:

Minun mielestä suomalaiset kyllä liikkuvat ihan hyvin, mutta ruokatottumukset ovat perseellään.

Ja juuri tuo karkin jokapäiväinen mässääminen on älytöntä. Miksi aikuisella olisi joka päivä karkkipäivä jos lapsellakin sitä rajoitetaan. Katsos kun lapset sentään liikkuvat suht paljon vaikka sisällä olisivat.

Sitä paitsi, minä en halua kuolla siten, että viimeiset vuodet on liikkuminen tapahtunut tuen avulla johtuen vain ylipainosta. Ikää noin 60 ja sydän ei kestä rasitusta. Mitään ei ole pystynyt tekemään ja mikään ei ole ollut enää mukavaa paitsi syöminen, siitä on vielä saanut nautintoa ja se on lohduttanut kun on masentunut.

Näitä on liikaa ja kyllä ylipaino on todellakin yksi merkittävä syy ihmisten masennukseen. Onko ihme?

tähän juuri en usko (vaikkei ole kokemuksia ylipainosta itsellä mutta tuttuja on kyllä tullut kateltua vähän) Kukaan ei kyllä itseään 5 perunalla päivässä lihota, perunassa on aika vähän kaloreita. Kivahan se varmaan on jättää perunat syömättä kun ne ei mitään herkkua ole. Jostain ne läskiksi menneet kalorit on kuitenkin tullut, ja veikkaisin lounaalla syötyjen parin perunan/riisin olevan aika pieni osa niistä. Terveellinen ruokavalio perustuu nimenomaan hitaisiin hiilareihin, ei mihinkään pihveihin, voihin ja öljyihin, rahkaan ym. bodarien höpöhöpö juttuihin.
Ainakin punttis-fitness-terveys harrastelijoilla IMO.

Kyllähän tuosta tosiaan sen kuvan saa, että peruna on syy lihavuuteeni, ja ilman perunaa laihdun. Eihän se tietenkään aivan noin mene.
Tuon lihomisen pysäytti siis hiilarien vähentäminen ja laadun muutos, ei ainoastaan perunan pois jättäminen. Olisi pitänyt mainita yleisemminkin annoskokojen pienentäminen eikä keskittyä puhumaan hiilareista. Eli vaaleasta leivästä tummaan, vaaleasta makaronista tummempaan jne. on ollut lähinnä toimenpiteen. Mutta perunan olen jättänyt pois, ja mielestäni sillä on ollut vaikutusta.
Nyt dieetin myötä olen alkanut myös laskea niitä kaloreita tarkemmin, ja nyt painoni on lähtenyt (toistaiseksi) vakaaseen alamäkeen.
Ja rahkaa tulee syötyä aika paljon, marjoilla höystettynä. Ja pihvejä viikonloppuisin :)

Tässä tulee maalaispojan näkökulmaa asiasta: äiti ja isä ovat syntyneet 40-50-luvuilla, jolloin töitä tehtiin pellolla ja metsässä aamusta iltaan. Aikaa syömiseen ei ollut paljon, joten aamulla syötiin puuroa kunnon voisilmällä ja reilusti ruisleipää jossa kunnolla voita ja lihaa päällä. Tämä satsi huuhdeltiin alas rasvaisella maidolla suoraan navetasta. "lounas" syötiin monen tunnin päästä todella nälkäisenä ja siihen kuului paljon perunoita, leipää, lihaa ja rasvaa. Ruuan oli pakko olla rasvaista että jaksoi tehdä töitä. Sama toistui rankan työpäivän jälkeen päivällisellä vasta illalla. Tuolloin kalorinkulutus oli todella suuri, joten tuollaisella ruualla ei päässyt lihomaan, mutta se sama ajatusmaailma pysyi yhteiskunnan muuttuessa ja rasvaa käytetään edelleen älyttömästi jokaisen ruuan valmistukseen. Tuolloin miehet eivät olleet kovin painavia, mutta olivat sitäkin vahvempia juuri tukkien käsin nostelusta ym. johtuen.

Mulle on lapsesta asti syötetty rasvaista kotiruokaa ja välillä ranskalaisia ym. Nyt vähän reilu puoli vuotta omillaan asuneena on huomannut aina kun kotona on käymässä, kuinka rasvasta se ruoka todella on. Onneksi omaan nopean aineenvaihdunnan, joten en päässyt lihomaan lapsena. Oikeastaan tämän hetkistä fysiikkani on äidin rasvaisten lihapatojen ansiota, sillä en jäänyt miksikään kukkakepiksi, vaan lihasta oli keskivertoa enemmän pelkällä normaalilla liikunnalla (ei salia) ja työnteolla.

miksi kaikki kakskymppiset vetää viikonloppuna viinaa?

Siks ku ne saa laillisin keinoin ostettua sitä Alkosta :D :D no ei vaan ei ne kaikki vedä sitä viinaa. Itelläkin mm tipaton tammikuu menossa :) syksyllä olin 3kk juomatta(jos ei lasketa sitä et juon 1-2 kaljaa vkl seurustelujuomana välillä) :) että ei ne nyt ihan kaikki juo :D Häiritsee aika huomattavasti tuota treenausta ja antaa vähän huonon motivaation ainakin itelle. Myös osasyynä varmaan rahallinen kalleus, kun ei kiinnosta juuri muualla juoda ku clubeilla sitte :rolleyes:

Vaikka päävastuun omasta pulskuudestani (rasvat noin 20%) otankin itse, täytyy sanoa, että tehokasta painonhallintaa on kotona aika vaikea harrastaa.

Liikuntaan vanhemmat kyllä kannustavat tai ainakin suhtautuvat ihan mukavasti, mutta syöminen on juttu toinen.

Äiti jaksaa aina muistuttaa, että ei ruokavaliota voi perustaa vähärasvaiselle lihalle ja kasviksille, koska kummatkin ovat niin kalliita eikä tee hyvää olla ilman lisäkkeitä kuten riisi. Mahaa pitää täyttää leivällä, perunalla, makaroonilla... Sen lisäksi, että ne ovat halvempia, on takaraivoon varmastikin iskostunut vanha kunnon ruokaympyrä.

Isä taas tuntuu pitävän minua jonkin sortin nirppanokkana, kun yritän saada "puhdasta" ruokaa suuhuni. Eilenkin tehtiin ruskeaa kastiketta naudansuikaleille ja mainitsin, ettei voissa paistettu vehnäjauho ole kovinkaan hyvästä kastikkeessa. Isä siihen heti sanomaan, että ei sitä nyt joka aterialla tarvitse kalorit olla viimisen päälle viilattu. Tottahan tuo on, mutta kun kahtena edellisenäkin päivänä oli jo syöty kananuggetteja, ranskalaisia ynnä muuta moskaa.

No kyllä mäkin sun vanhempien asemassa sanoisin nirppanokaksi. Jos ei Naudansuikalekastikkeella, nugeteilla, pastalla ja riisillä pärjää niin milläs sitten? Meillä ei ihan tuollaisia ruokia ole vaan makaroonilaatikkoa ja jauhelihakeittoa(lue perunakeittoa). Useina päivinä joutuu ruuan korvaamaan leivällä kun ei mitään vain satu olemaan kun porukat on vaikka vielä duunissa ja kyllä laihduttaminen sekä kasvaminen onnistuu ihan hyvin, ei tulisi mieleenikään käydä vaatimaan heitä tekemään erillaista ruokaa. :david:

Näitä on liikaa ja kyllä ylipaino on todellakin yksi merkittävä syy ihmisten masennukseen. Onko ihme?
Olen ihan samaa mieltä, sillon kun mättää vaan ja istuu sisällä teeveen edessä, niin olo on aivan HIRVEÄ ja siinä masentuu. Ja sitten sanotaan, että syödään masennukseen.. Mitä mitä!!

Ja kaikkien jotka syö makeisia pitäis miettiä kuinka paljon lisä- ja väriaineita ja sokeria itteensä tunkee. :urjo:

Viina on hyvää :).

No joo, omasta puolestani voin sanoa ei ole parempiakaan ajanvietteitä. Ja yksin kotona istuminen tai pilluringin ajaminen ei todellakaan kiinnosta. Ei sitä tietysti tarvitse aina mitään örvelökonttauskännejä vetää.

Ja onhan se juominen IMO helvetin hauskaa, hauskimmat asiat ovat itselleni tapahtuneet humalassa :kippis1: .

Ja kaikkien jotka syö makeisia pitäis miettiä kuinka paljon lisä- ja väriaineita ja sokeria itteensä tunkee. :urjo:

Tuota lisäaineiden määrää sopisi miettiä myös niitten, jotka tunkevat sitä Fun Lightia tai vastaavaa sokeritonta mehutiivistettä joka rahkaan ja palkkariin, joskus tsekkasin ja se lisäaineiden määrä oli aika järkyttävä.

Turisaan tekstiin liittyen en tajua, että miksei rupee tekee omia "puhtaita ruokiaan" ihan itse.. En mä ainakaa kehtaa mun vanhempia mun ruokatapavalinnoilla rasittaa, tehköön he mitä tekevät niin mä teen omalla tavalla.

Huomannu kaveripiiris miten monet plösähtäny ku päässy alkoholin makuun. :-D Osalla taas vanhempien "syy" tuo lihominen, esimerkiks poikaystävä ollu aina vähän pulleampi. Sen vanhemmat syöttäny mäkkiaterioita ynnämuuta sellasta tosi usein tavallisen ruoan korvikkeena. Sit kokista juodaan joka aterialla eikä maitoon olla totuteltu tahi ruisleipään. Ja siis noi on noita pikkuasioita.. :-) Tottunu syömään huonosti ni ei sit vaihakaa tottumuksia.. Paittti nyt ruvennu kiinnittää vähän enempi huomiota. :)

Noh, mene ja tiedä, mutta uskoisin entisen ylipainoni johtuneen vanhempieni (varsinkin mutsin) ruokailutottumuksista. Noh, kärsin sen, mutta enää en suostu syömään sen safkoja ja kaikkea sitä paskaa mitä se kantaa kassitolkulla meille.

Aluksi vanhemmat suuttuivat ja sanoivat, ettei noin radikaali ruokavalion muutos ole hyväksi. Liian äärilaidasta. Pitkäpinnaisesti paasasin äidille kuitenkin kaikesta mitä olin näiltä Pakkiksen foorumeilta oppinut ja katsos vain: nyt äiti aloitti hyväkarppauksen ja isäkin mietiskelee ruokavalion puhdistamista.

On se mukavaa reenailla kun tietää, ettei kotipuolen safkat pilaa kaikkea. Hetkosen se vie, mutta pitkäjänteisyydellä se ruokavalio muodostuu sopivaksi ;)

Tuloksia odotellen :]

Eräs ala-astelainen, 1. luokkalainen oli koulun ruokalassa todennut, nähtyään keitetyn perunan, että mikä tuo on? Tämä ei johtunut siitä, että koulun perunat eivät aina näytä perunoilta. Se johtui siitä, että hänelle on todennäkösesti syötetty jo pienestä pitäen kaupan lohkoperunoita, ranskalaisia ja kermaperunoita ym. Nykyajan nuoret vanhemmat eivät enää valmista kunnon ruokaa. Opiskelut, työt jne. vie ajan. Ja roiskeläppäkin on niin helppo pistää mikroon ja vetää naamariin. Jotain on muutettava. Lisää liikuntaa lapsille ja terveellisempää ruokaa.

Se että joku vetää kerran viikossa kaljaa ei vielä tee liikalihavuutta.
Ja vastaus tohn kysymykseen: Se on kivaa (en kylläkään juo viikoittain) ja haluan tehdä niin.

Syitä liikalihavuuteen hakisin itse elintavoista ja muista. Kiire, istumatyö, kaupassa myytävät pitkälle prosessoidut ruoat jotka ovat a) nopeammin valmistettavia b) halvempia kuin "oikeasti" laadukas ruoka. Miten perheessä on ollut tapana ruokailla? Vanhat "huonot" opit ruoasta, joista varsinkaan hieman vanhempi porukka ei suostu päästämään irti. Syitä on hemmetin paljon ja varsinkin peilin eteen mentäessä syypää löytyy heti.

Pitää kuitenkin muistaa, että tilastoihin vaikuttaa suuresti sekin seikka, että suomessa väestön syntyvyys ja kuolleisuus menee väärin, eli syntyy vähemmän kuin kuolee. 60 vuotiaalla on vaikeampi tiputtaa painoa kuin nuorella klopilla. Vanhempi väestö siis puolestaan nostaa lihavuustilastojen tulosta.
Ja kyllä muissakin maissa liikalihavuutta on ja on kasvamaan päin.

edit. Yks mun luokkalainen tyttö (mun ikänen) oli täysin sitä mieltä että sillä ei oo mitään merkitystä mitä suuhus laitat, että ei ruoan laatu voi olla syy lihavuuteen tms. Tosta jo voi päätellä hieman miks suomessa on fädiksiä.

Höyrystää sitä viinaa limakalvoille ni ei tuu kaloreita! -> Ei liho!
Alkoholin alhaisen kiehumispisteen takia homma ei oo ees kovin vaikee järkätä, periaatteessa. Baarikierroksella tuskin menee, vaikka esim Britanniassa höyrystetty alkoholi on kovassa huudossa varsinkin nuorten naisten keskuudessa juuri tuon kalorittomuutensa vuoksi.

edit: Ite sanoisin että syynä on Suomessa lihavuuteen ruoanlaittoon panostamattomuus. Ennen en syöny eineksiä lainkaa ja laihduin, nyt oon pitäny vähän löysempää linjaa einesten suhteen ni fläsää on kertyny. Ei kiinnitetä ruoan laatuun huomiota ja valitaan se nopein ja helpoin vaihtoehto, mikä yleensä kyllä on myös epäterveellisin. Mut se on tätä nykyaikaa kun kaikilla on niin olevinaan kiire kaikkialle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom