Miksi suomalaiset lihovat?

Ja minua myös v***ttaa kun monet ylipainoiset (jotka eivät edes ole kuitenkaan sinut sen asian kanssa) sanovat että tällainen mä olen ja jos en tällaisena kelpaa niin ei ole minussa se vika. On se nyt kumma homma ettei ihmistä joka pitää itsestään huolta ja on aktiivinen ja pirteä, kiinnosta joku jokinorsu jota ei saa sohvalta illalla ulos kun "se on sellanen ko on ja pitää kelvata". No minä voin sanoa että mulle ei kelpaa! Niin se vaan on ja jos on liian tylyä niin haluan myös miettiä yhteistä tulevaisuutta, enkä sitä että toinen ei ehkä elä yli 60 v kun ei elimistö kestä. (Enkä halua ainuttakaan "voit jäädä auton alle huomenna" kommenttia)

Amen brother!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja minua myös v***ttaa kun monet ylipainoiset (jotka eivät edes ole kuitenkaan sinut sen asian kanssa) sanovat että tällainen mä olen ja jos en tällaisena kelpaa niin ei ole minussa se vika. On se nyt kumma homma ettei ihmistä joka pitää itsestään huolta ja on aktiivinen ja pirteä, kiinnosta joku jokinorsu jota ei saa sohvalta illalla ulos kun "se on sellanen ko on ja pitää kelvata". No minä voin sanoa että mulle ei kelpaa!

Olen asiasta samaa mieltä. Vaikka kuinka sanotaan ja hoetaan sitä sisäistä kauneutta, niin ulkonäkö se vaan on, mikä sen mielikuvan ihmisestä ekana antaa ja sille ei voi mitään. Mutta ulkomuodolleen voi:whip:

Lihominen ja laihtuminen kuitenkin johtuu käytännössä kalorimääristä. Monet "maalaisjärjellä" elämään suhtautuvat nyrpistelevät kalorien laskemiselle ("eihän se noin voi olla, se ja se laihtu vaikka söi sitä ja sitä blah blah..."), mutta siitä se muutos kuitenkin lähtee. Miten muuten voi tietää syökö liikaa ja kuinka paljon?
Komppaan tätä täysin. Jos vaan kiltisti löisi ne viikon syömisensä johonkin kalorilaskuriin, niin voisi tulla monenlaisia ahaa-elämyksiä. En tietenkään tarkoita, että jokaisen suomalaisen pitäisi ruveta laskemaan kaloreita gramman tarkkuudella joka ilta, mutta kun jaksaisi seurata niitä syömisiään ihan vaikka muutaman viikon ajan vähän tarkemmalla fokuksella (siis kaloritasolla), niin jo siinä ajassa ehtisi (ehkä) omaksumaan vähemmän lihottavat ruokailutottumukset ja ymmärtämään, mikä on sen lihomisen perimmäinen syy.

Se ylipainokin on ihan omaasyytä. En usko ainakaan itse siihen bullshittiin et, "mutku, meillä on liikalihavuutta suvussa". Mistäköhän sekin on lähtösin? Oisko paskoista liikunta ja ruoka tavoista. Se lihavuus ei todellakaan jonku kuin omasta itsekurin puutteesta. Sillä ei koskaan näe lihavia ihmisiä jotka urheilevat säännöllisesti ja syövät tarkasti ympäri vuoden. Jokainen ihminen kyllä voi olla hyvässä kunnossa ulkoisesti, kunhan jaksaa panostaa siihen enemmän kuin syömällä sipsiä ja karkkia kilokaupalla ja valittamalla suvun ns.liikalihavuutta.

Tottakai näitä ihmedieettejä kannattaa enemmän ihmisille tyrkyttää ja kaiken maailman kapseleita sillä tämähän on Miljardiluokan bisnes. Jos ihmisille markkinoitaisiin pitkäjänteisyyttä ja oikeita asioita niin nehän menettäisivät asiakkaansa ja siksi minä pidän täysin ymmärrettävänä tämän kusetuksen. Se on jopa suotavaa sillä se on vain bisnestä eikä mitään muuta.
No tuossa ei sinänsä ollut mitään uutta - jos akkainlehden kannessa on "laihdu pysyvillä elämäntapojen muutoksella" vs. "laihdu syömällä 2 viikkoa näkkäriä" niin kumpihan myy paremmin? Lähinnä kiinnostaa, että uskovatkohan ne artikkeleiden kirjoittajat itse näihin juttuihin?

Ja minua myös v***ttaa kun monet ylipainoiset (jotka eivät edes ole kuitenkaan sinut sen asian kanssa) sanovat että tällainen mä olen ja jos en tällaisena kelpaa niin ei ole minussa se vika.
Kyllähän asenneilmastossa on selvästi jotain mätää. En jaksanut vielä tuota Hesarin foorumin ketjua kahlata läpi, mutta kyllä sieltä silti nopeallakin vilkaisulla sattui silmään jotain "Lopettaa jo tuo syyllistäminen" -tyylisiä kommentteja. Eli jos mediassa käsitellään kansanterveydellistä ongelmaa vähän näkyvämmin, niin se onkin syyllistämistä. Jos nyt oikein ruvetaan pilkkua viilamaan, niin ylipainoiset henkilöt käyttävät pitkällä tähtäimellä varmasti enemmän terveyspalveluita, jotka kustannetaan kuitenkin yhteisin verovaroin, joten siinä mielessä saakin vähän syyllistää.

Alkuperäiseen kysymykseen:

Se nyt on jo aikoja sitten huomattu, että ihmistä ei voi estää lihomasta pelkästään kertomalla/havainnollistamalla eri dieteistä ja patistamalla liikkumaan. Siksi IMO ainoa vaihtoehto on tehdä tästä todella yhteiskunnallinen asia ja asettaa läskiveroja, nostaa verotusta roskaruuassa ja kieltää mainonta, koskien siis roskaruokaa, erityisesti lapsille kohdistuva

Sillä ei koskaan näe lihavia ihmisiä jotka urheilevat säännöllisesti ja syövät tarkasti ympäri vuoden

Täällä on yksi sellainen. Ei kuitenkaan pitäisi syyttää lihavaa sohvaperunaksi tms. jos ei todella tiedä asian olevan näin.

Edit. sori, oli vaan Pakko mainita...

Ihan kattava mielipide, mutta ei tuossa mitään uutta ollut. Saman litanian olisi voinut luetella koulun terveydenhoitaja. Eli ettei tavallisessa kotiruuassa ole mitään vikaa, vaan ne ylimääräiset lisäkkeet lihottavat. Sitten tekemällä lähes huomaamattomia muutoksia elämäntapaan alkaa paino putoamaan. Koko homma vielä kruunataan tuolla "aerobisen avulla voit syödä reilusti enemmän"-jupinalla, niin saadaan useammissa tilanteissa tehottamaksi osoittautuva ratkaisu.

Lihominen ja laihtuminen kuitenkin johtuu käytännössä kalorimääristä. Monet "maalaisjärjellä" elämään suhtautuvat nyrpistelevät kalorien laskemiselle ("eihän se noin voi olla, se ja se laihtu vaikka söi sitä ja sitä blah blah..."), mutta siitä se muutos kuitenkin lähtee. Miten muuten voi tietää syökö liikaa ja kuinka paljon?

...

Ehkä on niin, että tuolla tavalla massoihin vetoamalla saadaan edes jotain tuloksia, mutta tällaisella urheilupalstalla ei ole mitään syytä peitellä sitä karua totuutta, että laihduttaminen EI ole helppoa ja mukavaa eikä niitä vanhoja elintapoja vain voi säilyttää, jos tavoitteena on esteettinen vartalo.

Ensinnäkin, puhuin lihoamisen mahdollisesta epäterveellisyydestä itse lihavan olomuodon lisäksi, ei-aktiivi-urheilijoiden kohdalla (joihin koko keskustelukin tietääkseni viittaa), en esteettisen vartalon tavoittelusta.

Jos luit viestistäni joka sanan, kirjoitin, etten usko normaalin tallaajan kohdalla kaloreiden laskemiseen _elämäntapana_. Kannatan toki asiaan tutustumista, herättää monien kohdalla järkytyksen omasta syömisestään. Mutta minun oli pitänyt painottaa enemmän sanaa elämäntapana. Siinä vaiheessa kun "tavis" laskee kaloreita pidemmän aikaa, on kyseessä kuuri. No kestävätkös ne kuurit yleensä ei-urheilijoiden piireissä? Sen sijaan jos asian kerran tarkistaa ja todellakin tekee ne muutamat muutokset, joita kutsut "huomaamattomiksi", on VARMASTI pidemmällä aikavälillä (as in elämä) koko operaatio pelkkää plussaa. Lisäksi pani hymyilyttämään tuo aerobisen vähättely-jupina. Sanoin aikaisemmin selvästi, että ylilihavien ihmisten normaalivaivoihin selvästi punttia tehokkaampi keino on liikunta liikkumisen takia (oliko tässä jotain epäselvää?) - ja siinä ei pitäisi olla mitään vähäteltävää, että jos liikkuu paljon, syö hiilareitakin enemmän.

Missään yllä kuvailemassani ei ole tarkoitus tulla käsitystä, että tukisin millään lailla hölynpölyä kuureista ja parin viikon dieeteistä.

Se nyt on jo aikoja sitten huomattu, että ihmistä ei voi estää lihomasta pelkästään kertomalla/havainnollistamalla eri dieteistä ja patistamalla liikkumaan. Siksi IMO ainoa vaihtoehto on tehdä tästä todella yhteiskunnallinen asia ja asettaa läskiveroja, nostaa verotusta roskaruuassa ja kieltää mainonta, koskien siis roskaruokaa, erityisesti lapsille kohdistuva
Henkilökohtaisesti en juuri usko asennekasvatukseen tai valistukseen, mikä johtuu ainakin siitä, että ihminen nyt vain on perusluonteeltaan laiska. Luulen, että lihavuusepidemian (kyllä, tutkijoiden mielestä kyse on jo epidemiasta) kanssa tulee käymään vähän samalla lailla kuin ilmastonmuutoksenkin (johon lihavuusepidemiaa on muuten myös verrattu, btw): asiaan herätään ja aletaan puuttumaan vasta sitten, kun ollaan jo kaulaa myöten kusessa.

Se ylipainokin on ihan omaasyytä. En usko ainakaan itse siihen bullshittiin et, "mutku, meillä on liikalihavuutta suvussa". Mistäköhän sekin on lähtösin?

Kyllähän tuossa sen verran voi olla perää, että jos geeneissä kulkee tietyt rajat kilpirauhasen toiminnalle niin joillakin voi olla perusaineenvaihdunta hitaampaa. Mutta kun sen huomaa että tämän verran syömällä tulee 3kg kuukaudessa lisää niin silloin sitä pitää vähentää. Ei saa vedota siihen ja tyytyä olemaan läski lopun elämäänsä vain koska ei jaksa nähdä sen vertaa vaivaa, että muuttaa tapojaan. Jos donitsi menee suoraan jollakin sisäreiteen ni sitten jää se donari vetämättä!

Aivan eri asia on sitten nämä oikeasti sairaat ihmiset jotka eivät todellakaan voi asialle juuri mitään. Ja onhan lihavuus yhtälailla sairaus kuin laihuuskin, nimittäin henkinen sairaus. Molemmat ovat yhtälailla epäterveellisiä ja siihen väliin mahtuu melkoisen suuri vaihteluväli josta saa oman painonsa hyvillä mielin valita. Ei siis jokaisen ole pakko olla esim alle 20% rasvoissa. Jos haluaa että on jotain mistä ottaa kiinn niin se on eri asia kuin 40% rasvat.

Ja tuolla vanhemmalla sukupolvella on sellainen ajatusmalli ettei ruoka ole ruokaa jos siinä ei ole perunaa mukana... Itse juuri kuulin siitä tädiltäni (noin 50-55v) kun söin 400gr salaattia ja 350gr lämminsavulohta. Täti siinä vieressä päivitteli, että millasta ruokaa oikeen syön kun eihän toi ole mistään kotoisin. Hetken keskusteltuani kysyin sitten, että jos olisi muutama peruna lautasella niin olisiko kunnon ruokaa. Vastaus oli kuin apteekin hyllyltä, että tottakai olisi.

Lihovat kun ensin aamulla kahviin sitä sokeria, kermaa, pekonia,vaaleaa leipää ym.
Kahvitauolla kahvi sokerilla, pulla tai munkki
Lounaaksi nakkikastike
Päivälliseksi taas jotain uunilenkkiä, pizzaa, tai jos on lihaa niin se on jotain lötkyvää kassleria ym.ym.ym.
Päälle kermakahvit sokerilla, "otetaas pala tota kakkua", välipalaksi keksiä ja suklaata.
Sitten baariin ja naamaan 8 pitkää.
Sieltä nakkikiskan kautta kotiin.

Ja aamulla alusta:rock:

Meillä lihavuus kulkee suvussa, koska kilpirauhasongelmat kulkee suvussa. Äidilläni esim. on lievää vajaatoimintaa (ja lisäksi struuma), syö terveellisesti ja tekee fyysisesti raskasta työtä...onnistui laihduttamaan muutaman kilon syömällä noin 1200 kcal/pvä :( . hän ei ole lääkitystä saanut oireista huolimatta, koska lääkärillä (niinku useimmilla heistä) on vanhentunutta tietoa kilpirauhasarvojen rajoista.

Mummollani oli eläessään selvästi (omat havaintoni jälkeenpäin...)vajis, hän ei tiennyt siitä...oireet tulevat hitaasti ja salakavalasti...joillakin voi olla lievä vajis vuosikymmeniä...tai sitten arvot siinä ihan rajoilla... tätini vajis saatiin hoitoon yli kymmenen vuoden ihmettelyn jälkeen, kun vaihtui lääkäri. sanomattakin selvää että nämä sukulaiseni ovat ylipainoisia...

Itselläni kävi hyvin, kun sairaus paheni niin että lääkityksen sain. Silti aineenvaihdunta on yhä hidas ja voi jäädä sellaiseksi loppuelämäkseni.

nämä kilppariongelmat on kuitenkin hyvin yleisiä! Varmaan enemmän kuin arvaammekaan. ja monilla voi arvot olla kuitenkin siinä rajoilla ja arvatenkin painonhallinta on silloin vaikeampaa kuin niillä joilla arvot ovat toiseen suuntaan.

että sellaista:offtopic: :kia, mutta liittynee aiheeseen, pienenä muistutuksena.

Vaikka päävastuun omasta pulskuudestani (rasvat noin 20%) otankin itse, täytyy sanoa, että tehokasta painonhallintaa on kotona aika vaikea harrastaa.

Liikuntaan vanhemmat kyllä kannustavat tai ainakin suhtautuvat ihan mukavasti, mutta syöminen on juttu toinen.

Äiti jaksaa aina muistuttaa, että ei ruokavaliota voi perustaa vähärasvaiselle lihalle ja kasviksille, koska kummatkin ovat niin kalliita eikä tee hyvää olla ilman lisäkkeitä kuten riisi. Mahaa pitää täyttää leivällä, perunalla, makaroonilla... Sen lisäksi, että ne ovat halvempia, on takaraivoon varmastikin iskostunut vanha kunnon ruokaympyrä.

Isä taas tuntuu pitävän minua jonkin sortin nirppanokkana, kun yritän saada "puhdasta" ruokaa suuhuni. Eilenkin tehtiin ruskeaa kastiketta naudansuikaleille ja mainitsin, ettei voissa paistettu vehnäjauho ole kovinkaan hyvästä kastikkeessa. Isä siihen heti sanomaan, että ei sitä nyt joka aterialla tarvitse kalorit olla viimisen päälle viilattu. Tottahan tuo on, mutta kun kahtena edellisenäkin päivänä oli jo syöty kananuggetteja, ranskalaisia ynnä muuta moskaa.

"Äiti jaksaa aina muistuttaa, että ei ruokavaliota voi perustaa vähärasvaiselle lihalle ja kasviksille, koska kummatkin ovat niin kalliita eikä tee hyvää olla ilman lisäkkeitä kuten riisi. Mahaa pitää täyttää leivällä, perunalla, makaroonilla... Sen lisäksi, että ne ovat halvempia, on takaraivoon varmastikin iskostunut vanha kunnon ruokaympyrä."

Tuo Turisaksen kommentti pitää varmasti paikkaansa hyvin monessa taloudessa, että ruuan hinta ratkaisee hyvin pitkälti mitä syödään. On totta että esim. nautasika jauheliha maksaa vähemmän kuin kananfileesuikaleet ja perunat/makaroni/riisi vähemmän kuin tuoreet kasvikset lisukkeena.

Uskoisin että juuri tuon edullisuuden vuoksi ne edelleen muodostavat pääosan "ruokalautasmalli-suosituksesta". Tuon pohjalta tehdään kuitenkin ruoka suurimmassa osassa suurtalouskeittöissä, joissa yksittäisen ruoka-annoksen hinta pitää jäädä mahdollisimman pieneksi. Voi olla ettei tavoite hintoihin päästäisi käyttämällä vähärasvaisia lihatuotteita, jatkamatta kastiketta vehnäjauhoilla saostaen ja korvaamalla pasta esim. kuitupitoisella tummalla versiolla siitä.

Kansanterveyden näkökulmasta tulisi kaikille pitkälle jalostetuille ruuille (einekset ym.) pistää lisävero ja vähentää tai poistaa vero tuoreilta jalostamattomilta ruoka-aineilta kuten kasviksilta ja juureksilta sekä tuore lihoilta ja kaloilta. Näin ihmisten ruokatottumukset voisivat kenties muuttua parempaan suuntaan, mikäli einekset ei olisi se edullisin vaihtoehto. Koska niin kauan kun samalla hintaa saa 6kpl mikropurilaista, kuin yhden paprikan, tulee suurimmalla osalla (vähävaraisista) jäämään se parika sinne hyllyyn niiden mikropurilaisten tilalta.

Köyhänä opiskelijana tilanne on minulla aika pitkälti juuri tämä... Proteiinipastaa en raaski ostaa, vaan syön tavallista, tai sitten tummaa, joka ei ihan tolkuttoman hintaista vielä ole. Kasviksia tai juureksia en käytännössä osta ollenkaan, sipulia lukuunottamatta. Tosin kun leipää en syö, niin en oikein osaisi niitä missään käyttääkään :). Yhden hedelmän, yleensä banaanin, kuitenkin silloin tällöin pyrin syömään. Rahkat (Ehrman tai Milbona) tietysti lohkaisevat ihan tolkuttoman siivun ruokalaskusta, mutta niillä taitaa kuitenkin olla halvin proteiinigramma/€.

Jos kasvikset ja hedelmät olisivat halvempia, niin mättäisin niitä mieluustikin ihan urakalla.

Rahkat (Ehrman tai Milbona) tietysti lohkaisevat ihan tolkuttoman siivun ruokalaskusta, mutta niillä taitaa kuitenkin olla halvin proteiinigramma/€.
:offtopic: Ei ole. Halvin proteiini on halppisherassa. Kun tilaat ison (> 10 kiloa) lastin halppisheraa, tulee 100 g proteiinia (siis nimenomaan proteiinia, ei jauhetta) maksamaan n. 1,20 €. Ehrmannissa hinta on n. 2,40 €.

Toi on kyllä ihmeellistä ku ihmiset jankkaa sitä ettei ole varaa sydä fiksusti jne. Itekki olen opiskelija, mutta kyllä mä pidä sitä yhtä tärkeenä ku koulunkäynti että saan terveellistä ruokaa naamariin. Kauhistuttaa monesti ku käy kavereitten luona ku jääkaapit on täynnä mikropitsaa, hamppareita ja bissee jne. Miten ihmiset oikeesti vetää tommosta (nojoo, kyllähän mäki juon bissee suht usein, muttamutta). Ja suurin osa on keskivartalo lihavia ja sitte jatkeena on narut jalkoina ja käsinä (en nyt todellakaan väitä olevani itse mikään megabodari). Itse ostan 10% paistijauhelihaa, proteiini pastaa, vihanneksia, kananmunia, kanankopia (poimin lihat talteen ja pistän rasvat ja nahat mäkeen), rahkaa, raejuustoa, tummaaleipää, vähärasvaisia (1-3%) leikkeleitä jossa on n. 80% lihapitosuus, fun lightia juon myös jos ei tee mieli vettä, mutta vettä menee kyllä todella paljon sen terveellisyyden ja hinnan takia jnejne!

Noita minä syön ja juon ja jää kumminski rahaa yli elämiseen. Ja onhan tota mahaa nyt pikkusen kumminski, rasvat ehkä 12% luokkaa... Tosin liikun sen 4päivää viikossa, painia, potkunyrkkeilyä ja hölkkää! Ja hyötyliikuntaa harrastan joka päivä ja punttia 2krt viikkoon. Ja hauskinta on se että ite ku kattoo peiliin ni on sitä mieltä että pitäis saada maha pois ennen kesää, mutta jos kehtaa ääneen sanoa jotaan ni heti ollaan sitä mieltä että on mielenvikanen jne.

Ja mua kauhistuttaa se kun lääkärit ja terveydenhoitajat luulevet tietävän niin paljon ruokavalioista eivätkä suostu uskomaan ku niitten kanssa juttelee asioista (oma tyttöystävä on terveydenhoitaja opiskelija) ja referoidaan jotaan vitun kirjaa joka on kirjotettu 1964 tjms... :david: On muuten kinasteltu aika perkeleen monasti tosta, heh!

Rupes oikeen ottamaan päähän niin paljon tietämättömät ihmiset että en enää muista mitä mun alunperin piti kirjottaa :lol2:

Anteeks mun purkautuminen, mutta oli pakko! Elämä on valintoja...:thumbs:

Ja mua kauhistuttaa se kun lääkärit ja terveydenhoitajat luulevet tietävän niin paljon ruokavalioista eivätkä suostu uskomaan ku niitten kanssa juttelee asioista (oma tyttöystävä on terveydenhoitaja opiskelija) ja referoidaan jotaan vitun kirjaa joka on kirjotettu 1964 tjms.
Oma kokemus on, että mihinkään auktoriteettiväittelyyn on edes turha ryhtyä jos on hyvässä kunnossa. Voi todeta vain jotain tyyliin: "joo, kyllä noillakin opeilla varmaan jotain tuloksia saa, mutta kuten musta näkyy, toimii laihdutus/kehon ylläpito myös näillä keinoilla hyvin (ja on paljon mukavampaa)".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom