Miksi muut kädelliset ovat vahvempia?

Hetkinen :D Jos pienellä simpanssilla on seitsemän miehen voimat, miten voit olla uskomatta jättimäisen gorillan tekevän 800kg työnnöstä ??? Luulis nyt että gorillat on vähintään 2-3kertaa niin vahvoja kuin simpanssit ihan jo koon takia ..

Mitä kohtaa sä et ymmärrä, kerro niin mä yritän selittää tarkemmin.

Aikasemmin tässä threadissa on todettu, että simpanssilla on suhteessa painoonsa nähden 7 kertaa niin paljon voimaa kuin ihmisellä.

Eli jos 100 kg painava ihminen nostaa vaikka 100 kg.
Niin 50 kg painava simpanssi nostaa 350 kg, ei siis 700 kg:aa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Apinoilla ja ihmisellä on niin erilainen rakenne, että eri nostojen voimaerot varmaan poikkeavat melkoisesti. Ihmisapinoiden lyhyet jalat, pitkät kädet ja vahva ote ovat eduksi maastavedossa, mutta pään päälle punnerruksissa erot voivat olla pienempiä.

Koon vaikutus suhteelliseen voimaan voidaan selittää seuraavasti: Eläimen skaalaus suoraan kertoimella X kasvattaa massaa X^3 kertaisesti, mutta lihasten, jänteiden ja luiden poikkipinta-alaa vain X^2 kertaisesti. Vipusuhteet taas pysyvät ennallaan. Siksi pienemmällä eläimellä on yleensä suurempi suhteellinen voima.

Originally Posted by WTA
Mitä kohtaa sä et ymmärrä, kerro niin mä yritän selittää tarkemmin.

It is said that one chimpanzee has the strength of seven men

Chimpanzees are much stronger than humans are; 5-7 times as strong in overall strength.

even female chimpanzees are five times stronger than human
males.

Mun mielestä tossa ei puhuta hirveesti suhteellisesta voimasta .. Jos mulle sanotaan että Mikko on kaksi kertaa niin vahva kuin Seppo, niin mulla tulee heti mieleen että kerrotaan Sepon tulos kahdella niin saadaan Mikon tulos. Eikö? Jos sulle sanotaan että simpanssilla on seitsemän miehen voimat, niin mitä se susta tarkottaa?

Mun mielestä tossa ei puhuta hirveesti suhteellisesta voimasta .. Jos mulle sanotaan että Mikko on kaksi kertaa niin vahva kuin Seppo, niin mulla tulee heti mieleen että kerrotaan Sepon tulos kahdella niin saadaan Mikon tulos. Eikö? Jos sulle sanotaan että simpanssilla on seitsemän miehen voimat, niin mitä se susta tarkottaa?

Ok. Tiedä nyt mikä pitää paikaansa kun toisessa väitetään, että on 7 kertaa vahvempi ja toisessa väitetään, että on suhteessa painoonsa nähden 7 kertaa vahvempi. Vahvoja ovat joka tapauksessa.

Ja tuossa köydenveto-videossahan niillä ilmeisesti oli sellaiset "astinlaudat" josta saivat tukea.

Tohon suhteessa 5-7kertaa vahvempaan oon valmis tulemaan vielä vastaan ;)

Mutta jotenki oon skeptinen tohon "oranki vs sumo" videoon :( Jotenki tuntus vaan että köyden vedossa elopaino on niin tärkee tekijä, ja että tollanen 80kilonen oranki lähtis ihan samalla lailla ku 80kilonen mieskin, kun tollanen sumo repäsee

Hehe. Sumo vääntää naamapunaisena ja orankia ei tunnu edes kiinnostavan ja neppailee köyttä pikku hiljaa itelleen ja kiskaisee läskipallon altaaseen. :D
No niin tekee, mut kai tässä muutkin on sitä mieltä että toi on vaan naurettavaa jenkkiviihdettä eikä mikään oikee köydenvetokisa?

Varmaankin threadin ensimmäiseen kysymykseen on vastattu jo aikaa sitten, mutta vastaan vielä kerran :P
Muut kädelliset on ihmisiä vahvempia, koska semmoista se evoluutio on. Ihminen ei oo tarvinnu hirveitä voimia selvitäkseen, eikä ole ollut tarvetta mm. kiikkua puissa, joten miksi turhaan pitää ihmisessä turhaan energiaa kuluttavia lihaksia tahi voimia?

Eiköhän ne leukoja vetäis aika reilusti ja tuskin gorilla kädenväännössäkään ihan jauhosäkki olisi ja vahvamies kisoissa gorillat karkais niiden farmarikävely kilkuttimien kanssa...

Jotenki tuntuu että gorillat/simpanssit vois olla aika kovia just leuoissa sun muissa käsiä vaativissa liikkeissä, tyyliin vetää niin monta leukaa kun haluaa..

Mutta jalat niillä näyttäs olevan aika ohkaset, joten joku 400kg työntö vois olla isollekki gorillalle kova pala ..

Tossa ois kyl hyvä reenimuoto: tekis himaan jonkun "viidakon" missä sit asustelet ja roikkus siellä :D

:D Hienot tuuletukset kisan päätteeksi. Mutta orangilla olikin se kynnys siinä pallin reunalla josta ottaa jaloilla tukea. Epäreilu kisa siis. Uusinta olisi paikallaan.;)

Tohon suhteessa 5-7kertaa vahvempaan oon valmis tulemaan vielä vastaan ;)

Mutta jotenki oon skeptinen tohon "oranki vs sumo" videoon :( Jotenki tuntus vaan että köyden vedossa elopaino on niin tärkee tekijä, ja että tollanen 80kilonen oranki lähtis ihan samalla lailla ku 80kilonen mieskin, kun tollanen sumo repäsee

Ei se vaan lähtis koska orangilla on jo pelkästään painopiste niin paljon alempana mitä normi ihmisellä. Se saa tukevan otteen lankusta jaloilla ja kun yläruumis on niin alhaalla ja kädet pitkät ja vahvat niin onhan se vähän eri juttu mitä normi ihminen vetää ylempää ja vipuvarsi on erilainen. Ei auta sumon paino orankia vastaan jos ei ole voimaa vääntää sitä pihalle lankun takaa.

Kun sanotaan, että on seitsämän miehen voimat, niin tuskin tarkoitetaan 90-120 kiloista salimörssäriä joka ottaa +200 maasta ja +100 penkistä. Eiköhän tuossa ole sellaisesta 70-80kg normikaverista kyse, jolloin tuo 7 miehen voimat voisi hyvinkin pitää paikkansa.

Kun sanotaan, että on seitsämän miehen voimat, niin tuskin tarkoitetaan 90-120 kiloista salimörssäriä joka ottaa +200 maasta ja +100 penkistä. Eiköhän tuossa ole sellaisesta 70-80kg normikaverista kyse, jolloin tuo 7 miehen voimat voisi hyvinkin pitää paikkansa.

Ja näin laskemalla joku maaliman vahvin mies voi mahdollisesti ollakin 7 normi jampan vahvuinen :P
Munsta kummaa että tuota on vaikea uskoa notta noi kädelliset olisikin niin riskejä kuin väitetään. Siis johan niillä on rakenteellinen etu ihmiseen ja siihen vielä mietitään et ne vetää pitkin liaaneita vauvasta lähtien. Ei sitä ilman papua tehdä :) Sillonkin kun ne on maassa, niin ne käyttää käsiä apunaan, joka taas puolestaan vahvistaa lihaksia.
Ennenkaikkea tohon vaikuttaa tuo rakenteellinen etu ihmiseen nähden.

Mutta jalat niillä näyttäs olevan aika ohkaset
Totta, kuitenkaan tuo ei vielä kerro siitä että niillä olis heikot jalat.

Mutta onko sillä 50kilosella äijällä silloin kahden 100kilosen äijän voimat, kun se on suhteessa 2x vahvempi? Ei minusta, jos kaksi kaveria nostaa saman verran, he ovat yhtä vahvoja, piste, olipa elopaino mikä hyvänsä ..
Jep, kyllä se 120kg penkki on 140kg läskiltä kyläbodarilta huomattavasti parempi suoritus kaikin puolin, kuin 60kg naiselta 115kg ;) Tulokset on tuloksia vaikka voissa paistaisi.

(Tää on yks suosikkitappelujani pakkiksen historiassa. Ja kuten nettiväittelyissä yleensäkin, voittajaa ei ole, vain väitteleviä idiootteja kuten minä.)

Piti sitten katsoa tuo orangutangi -video uudelleen ja kyllähän tolla sumollakin on tuollainen levy tuossa korokkeen edessä, apinalla se on vaan ainakin puolet korkeampi:) Eli ei mikään hirveän tieteellinen voimankoitos ihmisen ja eläinkunnan välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom