Lord_Ebbos sanoi:
Se mitä mä olen miettinyt tästä intti vaiko sivari jutusta on se, että on ihmisiä jotka sanovat että sivari käy sivarin kun ei kestä inttiä. Mutta harkitaampa kumpi on vaativampi vaihtoehto. Intti kestää 6kk-12kk, sivari 18kk + loppuelämä valikoitua vittuilua "aidoilta isänmaan toivoilta".
Nojaa, mitä sitten pitää helpompana vaihtoehtona. Joka tapauksessa kannattaa olla MIES ja kantaa valintasa seuraukset, ei nykyään sivari ole mikään sellainen häpeäpilkku kuin se ennen tuppasi olemaan.
Mun mielestä sivari on ainakin seuraavissa asioissa helpompi.
Suurempi henkilökohtainen vapaus tehdä mitä haluaa, intissä avautumisesta seuraa paskaa niskaan sekä itselle että tupakavereille.
Töitä 8h ja sitten vapaalle, intissä olet kuitenkin standby 24h kun olet kassulla (nimim. 6kk ilman iltalomaa).
Hyvällä tuurilla saat opiskella osan ajasta -> valmistut nopeammin jne.
Riippuen mihin intin paikkaan vertaa, mutta olettaisin, että suurimmalle osalle Sivari on fyysisesti ja henkisesti vähemmän rasittava. Kaikki intin käyneet muistaa kuitenkin leirejä joissa ollaan menty likimain koko ajan unesta piittaamatta joskus väsymyksen tuolla puolella.
Toki intistä pääsee nopeammin ulos, mutta kysymyshän on aina valinnoista.
Ehkä kohtuullisempi vaihtoehto olisi, jos Sivari olisi 12kk. Silloin se olisi enemmän samalla viivalla pisimmän palvelusvaihtoehdon kanssa. Toisaalta on haluttu, että pääosa miehistä menee armeijaan ja siitä syystä sivarista on tehty pidempi painostamaan miehiä intin harmaisiin.
Lord_Ebbos sanoi:
Sen lisäksi on "hullun paperit" tai vankila (muistaakseni 197vrk on aika vakio). Nuo "hullun paperit" on nykyään suhteellisen helppo saada, mutta pitää olla varovainen että mitä niissä lukee. Jos niissä lukee että "tämä mies on aika saatanan hullu" ni kyl siinä valutetaan paskaa niskaan koko loppu elämän kun duunia hakee. Vankila on jotenkin tuntunut helpoimmalta vaihtoehdolta, mutta vankila on aina vankila. Se merkintä seuraa vielä pahemmin kuin nuo paperit. Mutta sivaria ei katsota yhtä pahalla, ongelma on siinä että se kestää aivan liian kauan.
Lue se totaali linkki, jonka laitoin aikaisemmin, selittää aika hyvin miten noi tuomiot määräytyy ja muutenkin selittää koko totaalin aikamoisen tehokkaasti. Miten toi vapautus sitten näkyy loppuelämässä riippuu aika paljon siitä mitä aikoo tehdä. Hommissa joihin vaaditaan turvallisuus selvitys voisi olettaa, linnantuomion tuovan hiukan miinuspisteitä. Itsellä ei ainakaan vielä c:n paperit ole tuottaneet ongelmia työnhaussa, mutta toisaalta ne terveydellisillä perusteillä myönnetyt. Täytyy kyllä sanoa, että mitä mä olen vankilassa olemisesta lukenut niin intti ja sivari on huomattavasti helpompi vaihtoehto kaikin puolin. Mutta kuten sanoin, jokainen tekee itse oman valintansa..
Lord_Ebbos sanoi:
Ja sivarissa on sekin ikävä asia että ilmoittamattomasta poissaolosta voi tulla jo esitutkinta, ja jos niitä tulee pari niin ei ku uudestaan valintaa tekemään että intti tai vankila.
Niin sitä tulee kyllä intissäkin ja totaalina voi saada vielää lisää istumista luvattomasta poissaolosta. Itseasiassa jopa normaalissa työelämässä luvattomasta poissaolosta tulee herkästi työnantajalta pyyhkeitä.
Että totu ajatukseen, että aina ei voi ihan täysin päättää omia menemisiään.