Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
S0874 sanoi:
2. En mennyt armeijaan koska en halunnut tehdä kuten kaikki muutkin tekivät. Olen lukuisia kertoja kuullut kuinka milloin kukakin selittää että "no mä menin inttiin ku sielt pääsee 6 kk pois, ja kaikki muutki meni. muute oisin ehkä menny sivarii." En halunnut olla massaa seuraava lammas joka tekee asioita siksi kun aina ennenkin kaikki ovat niin tehneet, vaan halusin olla päätöksensä perusteleva yksilö, olivatpa ne sitten millaisia hyvänsä. Myönnettäköön toki että sivari oli mulle osittain myös jonkinlaista erikoisuudentavoittelua.
Hieman :offtopic: , mutta näin mielenkiinnosta, tuliko rippikoulu käytyä, vai sivuutitko senkin. Sinnehän yleensä mennään, koska kaikki muutkin menevät. Tosin eihän noita voi mitenkään verrata toisiinsa, koska uskonasioitasi en tiedä enkä halua kommentoida, mutta kun tuo "koska kaikki muutkin menevät, on siis oltava periaatteesta sitä vastaan" -selitys on mielestäni melko ponneton, mikäli ei oikeasti ole todellisia perusteluita asialle.

TOSIN kohdallasi moni muukin asia ratkaisi, joten kyseinen esimerkki ei niinkään koske sinua, vaan jotakuta muuta.....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nick sanoi:
"koska kaikki muutkin menevät, on siis oltava periaatteesta sitä vastaan" -selitys on mielestäni melko ponneton
En ymmärrä yleensäkään tuota. Täytyy olla tosi asennevamma tai muuten vaan vitun pitkä murrosikä. Jos suurin osa on kristittyjä, minä olen hindu? Jos kaikki kaverit juo kaljaa niin minä kieltäydyn kokonaan tai otan siiderin?

EDIT: Selittäkää nyt mikä tuon asian ydin on. Otan selvää itse jossei muuta.

:)

Itse suoritin neljä ja puoli kuukautta yhdeksän kuukauden spollikoulutuksesta Santahaminassa.

Valintani tein, koska mitä pidemmälle asiaa mietin, sitä enemmän tajusin armeijakoulutukseen sisältyviä eettisiä ja moraalisia problematiikkoja ja ymmärsin, etten ikinä halua määrittyä sotilaaksi. Kävin komppanian päällikön kanssa pitkän keskustelun valinnan tehtyäni, ja hän -vaikka perkeleen tiukka ja vakaumuksellinen mies olikin- tuki päätöstäni lopulta täysin.

Nyt pyrin noudattamaan elämässäni Satyagrahaa, niinkuin Ghandi siitä puhui, vaikken muuten itämaisiin uskontoihin kallellani olekaan. Nämä asiat ovat jokaisen oman etiikan ja maailmankatsomuksen varassa, ja tunnen itseni ja oman ajatusmaailmani sen verran hyvin, että minun käteeni ei ase sovi, oli tilanne mikä hyvänsä. Vaikka olen aivan valmis kuolemaan monen asian ja ihmisen puolesta, en ole valmis tappamaan toista ihmistä mistään syystä. Niin kauan kun en ensin uskalla laskea asetta omasta kädestäni, en voi sitä keneltäkään muulta myöskään pyytää tai vaatia.

Ideologistahan tuo on, ei siitä mihinkään pääse, mutta ideastahan maailman parantamisen täytyy aina lähteä.

Ei päästetty, kun on toi sokeritauti.
Sain vaaleanpunaisen sotilaspassin kutsunnoissa käymisestä :rock:

NP sanoi:
EDIT: Selittäkää nyt mikä tuon asian ydin on. Otan selvää itse jossei muuta.
Oliskohan nyt ollut tuo kommentti:
S0874 sanoi:
En mennyt armeijaan koska en halunnut tehdä kuten kaikki muutkin tekivät.
Tahtoo vaan kuulla tuon selityksen kovin usein ilman, että osaa perustella asiaansa (eikä nyt liity pelkästään armeijaan). Ei todellista vakaumusta, syytä, kunhan vain ollaan periaatteessa aihetta vastaan. Oliko parempi?

Nick sanoi:
Tahtoo vaan kuulla tuon selityksen kovin usein ilman, että osaa perustella asiaansa (eikä nyt liity pelkästään armeijaan). Ei todellista vakaumusta, syytä, kunhan vain ollaan periaatteessa aihetta vastaan. Oliko parempi?
Oli. Taisin olla jo ensimmäisessä viestissäni oikeassa. :)

jubar sanoi:
Vaikka olen aivan valmis kuolemaan monen asian ja ihmisen puolesta, en ole valmis tappamaan toista ihmistä mistään syystä.

Eli et oo valmis puolustamaan esim. elämänkumppaniasi, lapsiasi tai muita lähiomaisia sillä uhalla, että joudut tappamaan hyökkääjän?

Kumma filosofia tosiaan.

Se mitä mä olen miettinyt tästä intti vaiko sivari jutusta on se, että on ihmisiä jotka sanovat että sivari käy sivarin kun ei kestä inttiä. Mutta harkitaampa kumpi on vaativampi vaihtoehto. Intti kestää 6kk-12kk, sivari 18kk + loppuelämä valikoitua vittuilua "aidoilta isänmaan toivoilta". Sen lisäksi on "hullun paperit" tai vankila (muistaakseni 197vrk on aika vakio). Nuo "hullun paperit" on nykyään suhteellisen helppo saada, mutta pitää olla varovainen että mitä niissä lukee. Jos niissä lukee että "tämä mies on aika saatanan hullu" ni kyl siinä valutetaan paskaa niskaan koko loppu elämän kun duunia hakee. Vankila on jotenkin tuntunut helpoimmalta vaihtoehdolta, mutta vankila on aina vankila. Se merkintä seuraa vielä pahemmin kuin nuo paperit. Mutta sivaria ei katsota yhtä pahalla, ongelma on siinä että se kestää aivan liian kauan. Ja sivarissa on sekin ikävä asia että ilmoittamattomasta poissaolosta voi tulla jo esitutkinta, ja jos niitä tulee pari niin ei ku uudestaan valintaa tekemään että intti tai vankila.

En ole vielä mitään näistä käynyt, mutta pakko oli päästä purkamaan ajatuksia, forgive me.

Sellainen kauhukuva on tatuoitunut mun mieleen että vielä 40 vuotiaana istuu rantasaunassa porukan kanssa, kun tulee puheeksi armeija. Ja kun käy ilmi että heidän seurassaan istuu vanha sivari niin miten se muuttaa ilmapiirin...

Nick sanoi:
....ai että mulla on vitun pitkä murrosikä :hyper:
Ehei! :D

Tarkoitin näitä joitakin.. :) Mulle sinänsä ihan sama kieltäytyykö intistä vai ei, parempi etteivät mene inttiin ruikuttamaan.

Dobermann sanoi:
Eli et oo valmis puolustamaan esim. elämänkumppaniasi, lapsiasi tai muita lähiomaisia sillä uhalla, että joudut tappamaan hyökkääjän?

Kumma filosofia tosiaan.

Aivan. Kuten sanoin, puolustan lapsiani tai elämänkumppaniani vaikka hengelläni, mutta en riistä toiselta henkeä. Tietenkin tässä on kyseessä ideologinen malli, joka mukaan elän. On tietenkin teoriassa mahdollista, että on olemassa käytännön tilanne, jossa hylkään mallin ja tapan hyökkääjän viimeisenä mahdollisuutena, mutta aion kuitenkin elää elämääni turvautumatta väkivaltaan tuon poikkeustilanteen teoreettisesta mahdollisuudesta huolimatta.

Se käykö armeijaa on tottakai jokaisen VAPAA valinta. En kuitenkaan voisi katsoa paappaani silmiin jos en armeijaa olisi käynyt. Hän sitä tuskin minulta vaatisi ja olisin varmasti hänelle yhtä rakas kuin nytkin, mutta tämä seikka teki päätöksestä vieläkin helpomman.

Vaikka sinänsä en armeijassa kauheasti mitään järkeä nähnytkään, niin se oli pieni uhraus paappojeni (toinen jo edesmennyt) uhrauksiin nähden. Itsestäni tuskin olisi sotilaaksi tositilanteessa, mutta valitsin armeijan koska isovanhempamme ovat sen VAIHTOEHDON meille antaneet.

Näin pari viikkoa sitten erään suomiräppärin haastattelun, jossa tämä hemmo sanoi jättävänsä armeijan väliin koska hän uskoo YKSILÖNVAPAUTEEN. No onneksi myös isovanhempamme tuohon vapauteen uskoivat.

grimJester sanoi:
Pessimistinen olettamus, että armeijaa tullaan tulavaisuudessa käyttämään muuhun kun maamme puolustamiseen.
Vastauksellasi perusteltiin ettei Suomella pitäisi olla armeijaa ollenkaan. Muutama vapaaehtoinen sotilas kriisinhallinnassa Lähi-idässä on onneton perustelu aseistakieltäytymiselle...

Olen muutenkin oppinut että tosi elämä esim. töissä on melko lailla samaa kuin armeijan hullutukset. Armeijassa oppii nielemään sen pienen sisäisen näsäviisaan räkänokkamurkun ja pystyy toimimaan yhteisössä jossa kaikki ei mene oman järjen mukaan. Hyvin on töissä toiminut ja tavoitteet on saavutettu.

vilho_kanuuna sanoi:
Näin pari viikkoa sitten erään suomiräppärin haastattelun, jossa tämä hemmo sanoi jättävänsä armeijan väliin koska hän uskoo YKSILÖNVAPAUTEEN. No onneksi myös isovanhempamme tuohon vapauteen uskoivat.
Hienoa, nuorison palvoma räpäyttäjä sanoo dissaavansa armeijaa ja 10 000 pikku G:tä uskoo idolinsa sanaan tekemällä samoin. Jee Jee, (YKSILÖN) VAPAUS. Kunhan ei vaan tee biisiä aiheesta.. :urjo:

Mun sotilasura päättyi kun sydän sanoi sopimuksen irti kesken 40km hiihtomarssin. Kaksivuotta taukoa tuli. En jaksa laittaa elämää holdille vaan menen sivariin että saan velvollisuuden nopeammin pois alta. Noh, sainpahan kaksi kuukautta nauttia armeijan ihanuuksista. Sen opin, että jos menee armeijaan sen takia jotta pääsee kuudella kuukaudella pois on huono syy. Sillä lähes jokainen meidän tuvasta halusi 6kk mutta sai 12. Minäkin. Tosin, kotiutuspapereissani luki, että palvelusaikana on 6kk. Tästä syystä mulla on sivaria noin 6kk jäljellä. Säästän siis aikaa 4kk verrattuna aukkiin :D

Tuskin tosta saa ketään selvää....

Lord_Ebbos sanoi:
Se mitä mä olen miettinyt tästä intti vaiko sivari jutusta on se, että on ihmisiä jotka sanovat että sivari käy sivarin kun ei kestä inttiä. Mutta harkitaampa kumpi on vaativampi vaihtoehto. Intti kestää 6kk-12kk, sivari 18kk + loppuelämä valikoitua vittuilua "aidoilta isänmaan toivoilta".
Nojaa, mitä sitten pitää helpompana vaihtoehtona. Joka tapauksessa kannattaa olla MIES ja kantaa valintasa seuraukset, ei nykyään sivari ole mikään sellainen häpeäpilkku kuin se ennen tuppasi olemaan.

Mun mielestä sivari on ainakin seuraavissa asioissa helpompi.
Suurempi henkilökohtainen vapaus tehdä mitä haluaa, intissä avautumisesta seuraa paskaa niskaan sekä itselle että tupakavereille.
Töitä 8h ja sitten vapaalle, intissä olet kuitenkin standby 24h kun olet kassulla (nimim. 6kk ilman iltalomaa).
Hyvällä tuurilla saat opiskella osan ajasta -> valmistut nopeammin jne.
Riippuen mihin intin paikkaan vertaa, mutta olettaisin, että suurimmalle osalle Sivari on fyysisesti ja henkisesti vähemmän rasittava. Kaikki intin käyneet muistaa kuitenkin leirejä joissa ollaan menty likimain koko ajan unesta piittaamatta joskus väsymyksen tuolla puolella.
Toki intistä pääsee nopeammin ulos, mutta kysymyshän on aina valinnoista.

Ehkä kohtuullisempi vaihtoehto olisi, jos Sivari olisi 12kk. Silloin se olisi enemmän samalla viivalla pisimmän palvelusvaihtoehdon kanssa. Toisaalta on haluttu, että pääosa miehistä menee armeijaan ja siitä syystä sivarista on tehty pidempi painostamaan miehiä intin harmaisiin.

Lord_Ebbos sanoi:
Sen lisäksi on "hullun paperit" tai vankila (muistaakseni 197vrk on aika vakio). Nuo "hullun paperit" on nykyään suhteellisen helppo saada, mutta pitää olla varovainen että mitä niissä lukee. Jos niissä lukee että "tämä mies on aika saatanan hullu" ni kyl siinä valutetaan paskaa niskaan koko loppu elämän kun duunia hakee. Vankila on jotenkin tuntunut helpoimmalta vaihtoehdolta, mutta vankila on aina vankila. Se merkintä seuraa vielä pahemmin kuin nuo paperit. Mutta sivaria ei katsota yhtä pahalla, ongelma on siinä että se kestää aivan liian kauan.
Lue se totaali linkki, jonka laitoin aikaisemmin, selittää aika hyvin miten noi tuomiot määräytyy ja muutenkin selittää koko totaalin aikamoisen tehokkaasti. Miten toi vapautus sitten näkyy loppuelämässä riippuu aika paljon siitä mitä aikoo tehdä. Hommissa joihin vaaditaan turvallisuus selvitys voisi olettaa, linnantuomion tuovan hiukan miinuspisteitä. Itsellä ei ainakaan vielä c:n paperit ole tuottaneet ongelmia työnhaussa, mutta toisaalta ne terveydellisillä perusteillä myönnetyt. Täytyy kyllä sanoa, että mitä mä olen vankilassa olemisesta lukenut niin intti ja sivari on huomattavasti helpompi vaihtoehto kaikin puolin. Mutta kuten sanoin, jokainen tekee itse oman valintansa..

Lord_Ebbos sanoi:
Ja sivarissa on sekin ikävä asia että ilmoittamattomasta poissaolosta voi tulla jo esitutkinta, ja jos niitä tulee pari niin ei ku uudestaan valintaa tekemään että intti tai vankila.
Niin sitä tulee kyllä intissäkin ja totaalina voi saada vielää lisää istumista luvattomasta poissaolosta. Itseasiassa jopa normaalissa työelämässä luvattomasta poissaolosta tulee herkästi työnantajalta pyyhkeitä.
Että totu ajatukseen, että aina ei voi ihan täysin päättää omia menemisiään.

vilho_kanuuna sanoi:
Näin pari viikkoa sitten erään suomiräppärin haastattelun, jossa tämä hemmo sanoi jättävänsä armeijan väliin koska hän uskoo YKSILÖNVAPAUTEEN.
Joo. Tuolla "yksilönvapaudella" nyt ei ole mitään tekemistä armeijan käymisen tai käymättä jättämisen kanssa. Tai sen verran on, että on varaa valita siviilipalvelus tai intti. Että yksilönvapautta on valita kumpi tahansa.

Vapaus on tässä vähän samassa merkityksessä kuin siinä, pitääkö räppäri A lippistään 1) suorassa vai 2) vinossa. Hänellähän on vapaus valita toinen näistä vaihtoehdoista. Se onkin sitten toinen juttu, onko se lippis vaihtoehdon 2 (tai joissakin hajatapauksissa vaihtoehdon 1) mukaisesti juuri sen takia, että herra A uskoo yksilönvapauteen.

Edit. Pahoittelen offtopicia.

Delmonte sanoi:
Ei mua ainakaan ihmisten vakaumus sinällään häiritse, enemmän häiritsee se, että osa armeijaa käymättömistä käyttäytyy siten kuin heidän vakaumuksensa tekisi heistä jotenkin parempia ihmisiä. Mä ainakin luulen osaavani perustella syyt miksi menin armeijaan ihan yhtä hyvin kuin joku sivari osaa perustella omansa.

Se on tietysti valitettavaa, jos jotkut rupevat tuomitsemaan ja ylenkatsomaan toisten valintoja. Ymmärrän armeijan olemassaolon ja ymmärrän henkilöitä, jotka haluavat menna armeijaan. Vähemmän sitä armeijan käyntiä pitää perustella kuin muuta vaihtoehtoa, koska armeija on kuitenkin valtavirran valinta.

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." Tuota minä pyrin noudattamaan elämässäni.

Alkuperäiseen kysymykseen käännännäisesti vastaten:

kävin armeijan ja otin siitä kaiken mahdollisen hyödyn irti. Armeijan ja RUK:n suorittamisesta on ollut minulle valtavasti hyötyä ja hyödyn siitä edelleen.

Sivari oli minulle vain se parempi vaihtoehto. Olisin voinut ihan hyvin käydä intin kuin myös sivarin ja näin tässä sitten kävi. Osa syynä oli myös se etten halunnut olla lapsistani kovin kaukana ja onhan se kiva kun pääsi joka ilta oman kullan viereen. :love:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom