Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
LOL ja sekö tekeee super isänmaalliseksi jos armeijan käy? Oletko weak harrastanut paljonkin tuota uhrautumista isänmaatasi kohtaan myös armeijan lisäksi?

E: Niin ja itse en tule käymään armeijaa. Menen sivarihomoksi.

Terveisin neljän päivän sissi.

Se on vähän miten on kasvatettu, mitä on oppinut, mitä arvostaa ja mitä ei. Eihän kaikki voi millään pitää samoista asioista, sen takia osa tekee eri tavalla kuin toiset. Mun mielestä saa ja pitää tehdä valintoja niin kuin itse parhaaksi näkee ja miettiä oman elämän kannalta, vaikka se joidenkin mielestä kuulostaa itsekkäältä.

Sivarihomona voi viettää "normaaliaelämää" kohtuu hyvin jos ei armeija nappaa tai ei halua supersotilaana telmiä. Tavallisia hommia saa kun jaksaa etsiä ja päivärahoilla saa mukavasti apetta kaupasta pöytään. Itse vedin sivarina päälle vuoden setin läpi ja huoltomiehen hommia tuli tehtyä. Käytännössä ilmastointia, remonttia, korjausta, putkihommia, atk-asennusta, ja rekalla kuljeteltiin huonekaluja paikasta toiseen muuttomiehinä. Samalla tuli tehtyä graafikon hommia, pienimuotoisia projektitöitä ja tienattua rahaakin. Kaupan päälle sain palveluspaikasta kotiin huonekaluja ja mikron. Valintojen maailma.

Paljon puhetta netissä aina kuulee, mutta eipä siitä kukaan jaksa tulla mussuttamaan päin naamaa. Näin ainakin kun ihmiset varttuu sen armeijavaiheen ohi (18-25), jolloin se on ajankohtainen. Enkä itse ainakaan ole koskaan tällaista keskustelua kuullut missään muualla kuin internetin ihmeellisessä maailmassa.;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missä helvetissä porukan ylpeys ja uhrautuminen omaa isänmaata kohti on? Pitäisi varmaan antaa Suomi vaikka Venäjän vallan alle vaikka kymmeneksi vuodeksi, niin löytyisi vanhaa Talvisodan henkeä :)
Mä olen aika epäisänmaallinen tyyppi, enkä totta puhuen ole erityisen ylpeä isänmaastani. Tietysti arvostan Suomea, koska täällä asiat ovat hyvin, mutta ei minulla ole mitään syytä olla jostakin alueesta "ylpeä". Isäni ei muuten omista hehtaariakaan maata.
Pidän melko todennäköisenä, että muutan tulevaisuudessa ulkomaille pysyvästi. Vaikka muuttaisin sanotaan nyt vaikka Espanjaan, en olisi valmis uhrautumaan uuden kotimaani puolesta sen enempää kuin nykyisenkään puolesta.

Sain C-paperit, joten minun ei tarvitse mennä armeijaan, enkä varmaan olisi mennyt muutenkaan.
Vaikka olenkin hieman laiska ihminen, se ei olisi ollut syy miksi en armeijaan menisi, vaan yksinkertaisesti oman arvo/aatemaailmani vuoksi.

Se on vähän miten on kasvatettu, mitä on oppinut, mitä arvostaa ja mitä ei. Eihän kaikki voi millään pitää samoista asioista, sen takia osa tekee eri tavalla kuin toiset. Mun mielestä saa ja pitää tehdä valintoja niin kuin itse parhaaksi näkee ja miettiä oman elämän kannalta, vaikka se joidenkin mielestä kuulostaa itsekkäältä.

Sivarihomona voi viettää "normaaliaelämää" kohtuu hyvin jos ei armeija nappaa tai ei halua supersotilaana telmiä. Tavallisia hommia saa kun jaksaa etsiä ja päivärahoilla saa mukavasti apetta kaupasta pöytään. Itse vedin sivarina päälle vuoden setin läpi ja huoltomiehen hommia tuli tehtyä. Käytännössä ilmastointia, remonttia, korjausta, putkihommia, atk-asennusta, ja rekalla kuljeteltiin huonekaluja paikasta toiseen muuttomiehinä. Samalla tuli tehtyä graafikon hommia, pienimuotoisia projektitöitä ja tienattua rahaakin. Kaupan päälle sain palveluspaikasta kotiin huonekaluja ja mikron. Valintojen maailma.

Paljon puhetta netissä aina kuulee, mutta eipä siitä kukaan jaksa tulla mussuttamaan päin naamaa. Näin ainakin kun ihmiset varttuu sen armeijavaiheen ohi (18-25), jolloin se on ajankohtainen. Enkä itse ainakaan ole koskaan tällaista keskustelua kuullut missään muualla kuin internetin ihmeellisessä maailmassa.;)

Kyllä itsekkin tulen käymään viikonlopputöissä eräässä ravintolassa. Ainakin nuo ensimmäiset kuukaudet, kun päiväraha on pienempi. Vakituistatyöpaikkaa jo vähän lupailivat miule, kunhan hommat etenee normaaliin tahtiin, eikä työpaikalla löysäillä. Harmi vaan, kun on tämmönen ns. vässykkä!! Niin jää tuokin työpaikka saamatta :(

Polven takia parin viikon jälkeen pois. Meni joskus sijoiltaan yleisurheilussa vuonna kivi ja kilpi ja oli monta vuotta vaivaamatta. Ensin B ja sitten komitean kautta tuli C kun alko keräilee intissä nesteitä.

Jep. Ei jonkun epämääräisen valtion takiakaan jaksa! :jahas:

Missä helvetissä porukan ylpeys ja uhrautuminen omaa isänmaata kohti on? Pitäisi varmaan antaa Suomi vaikka Venäjän vallan alle vaikka kymmeneksi vuodeksi, niin löytyisi vanhaa Talvisodan henkeä :)

Nyt on pakko sanoa, että on kyllä oikein viimeisen päälle yököttävä asenne. Mun ensimmäinen toiveeni on, että jokainen suomalainen sivistäisi itseään edes sen verran, että ymmärtäisi mitä on puolustamassa, keneltä ja minkä vuoksi - sekä vastavuoroisesti mikä todella on se konkreettinen arvovalinta jonka tekee lähtemällä sivariin tai häkkiin.

Sanotaanko näin selvennykseksi että omaan maailmankuvaani kuuluu tiedostava ja itsenäinen yksilö, joka on osa tiettyä geneettistä jatkumoa ja kulttuuripiiriä. Vastavuoroisesti siihen ei kuulu keinotekoiset rajat ja puoluepolitiikka. Toisin sanoen pidän melko toisarvoisena sitä, kuseeko mun silmääni Kepu, Kaarle Kustaa vai Putin. Suomen, kuten kaikkien länsimaiden, suurimmat uhat tällä hetkellä ovat niitä sisältä syövät taloudelliset, poliittiset ja uskonnolliset toimijat, joiden tarkoitusperät eivät palvele sen enempää kansaa, kulttuuria kuin kehitystäkään. Noin pääpiireittäin sotaan ja maanpuolustukseen tulisi sokean patriotismin sijaan suhtautua samalla kriittisyydellä, kuin kaikkiin muihinkin rajallisen naruja vetelevän joukon etuja palveleviin ilmiöihin.

Ainoa raja, jonka takana Suomalaisia arvoja ja elämäntapaa uhkaa todellinen ulkopuolinen vihollinen, kulkee noin pääpiirteissään Välimeren rannoilta Uralille, eikä senkään takana ole suoranaisesti aseellinen uhka.

Ettei mene liian vakavasti, niin George Carlin on huumorin keinoin käsitellyt aika kattavasti niitä ongelmia, joita tarkoitan:

George Carlin - We like war

George Carlin - You have no rights
George Carlin - American double standard
George Carlin - Religion is bullshit

En mennyt armeijaan, koska elämäni on liian lyhyt rämpiä metsässä ja tehdä täysin turhia asioita, joita inhoaa. Sivariasia on vielä kesken. Yritän vapautusta, koska minusta on enemmän hyötyä yhteiskunnalle, jos teen sen vuoden töitä ja maksan veroja kuin jos pilkon jossain laitoskeittiössä salaattia ja annan valtion maksaa vuokrani verovaroista.

Sitä paitsi pelkään tulevaisuuteni puolesta. Työskentelen kilpaillulla alalla, ja uralleni voi olla kuolettavat seuraukset sillä, että olen kuvioista pois vuoden. Tämä selitys ei mennyt vapautusperusteena läpi, vain terveydelliset syyt kelpaavat. No, "onneksi" on ollut noita psyykkisiä ongelmia jo pidempään.

Tässä on nyt ollut keskustelua armeija-intoilusta ja isänmaallisuudesta. Huvittaa kun joskus törmää jossain irkkikalleriassa johonkin 15v skinheadeihin ja mietityttää mihin Suomen nuoriso on vajoomassa. Yleistä pohdintaa siitä millainen on stereotyyppinen "isänmaantoivo", luvassa läpän puolelle menevää yleistystä, kärjistystä ja liioittelua: Voisin vaikka lyödä vetoa että suurimmat isänmaanpuolustus-intoilijat ja armeija-fanaatikot on just niitä jotka tietää ja älyää vähiten. Juuri ne tyypit jotka pitää irkkigalleriassa jotain natseja, Hitleriä, isänmaata, sotaveteraaneja, rasistista väkivaltaa ihannoivia SUOMISUOMALAISILE!!!!1111 -yhteisöjä on niitä pahimpia armeijaintoilijaspedejä jotka ei saleen edes tiedä mitä tarkoittaa "kansallissosialismi" tai mistä se tylsä sekava kirja Mein Kampf edes kertoo saati ymmärrä mistään muustakaan mitään, parhaat luulevat että Hitlerin etunimi oli Hail. Kyseiset henkilöt päättävät 15-vuotiaana että haluavat armeijaan töihin ja pyrkivät intissä vähintään alikiksi, mutta tuskin pääsevät aukkiin saati sitten rukkiin. Tälläinen henkilö treenaa yleensä penkkiä ja hauista kalju hiestä kiiltäen, salin jälkeen pistää pilotin niskaan, kaljamerkkiä x mainostavan lippalakin päähän ja lähtee kavereineen julkisille paikoille tarjouksessa olleen halvimman kaljan juontiin odottamaan kulkisiko ohi yksinäinen naapuri joka voitaisiin porukalla potkia isänmaan turvaamiseksi. :rolleyes:

Minä en oikein ymmärrä tuollaisia perusteita, että minusta on valtiolle hyötyä enemmän, jos en mene armeijaan. Kun eletään tällaisessa valtiossa kuin Suomi on, niin mielestäni jokaisen kansalaisen velvollisuus on käyttäytyä kuten kansalaisen kuuluu. Kaikkihan näin eivät tietenkään tee. Kun syntyy Suomeen, niin valtio maksaa lapsilisää sinusta ensimmäiset 17 vuotta. Koulutus on ilmaista. Ammatilliseen ja korkeakoulutukseen menijät saavat vielä opintotukea ja tosiaan 2. ja 3. asteen opetus on myös ilmaista. Mikäli jäät ilman työtä tulevaisuudessa, pitää valtio sinusta silti huolta. Ei Suomessa kukaan joudu taivasalle kerjäämään. Meillä on siis korkeahko sosiaalijärjestelmä.

Mutta sitten vaikeampaan puoleen. Jotta tämä systeemi voisi toimia, on kansalaisilla velvollisuuksia valtiota kohtaan. Meidän kaikkien pitäisi mm. tehdä töitä ja miesten suorittaa asepalvelus. Kaikkihan ei tee näitä kumpaakaan. Anteeksi vaan jos luokkaan joitakuita, mutta pidän tällaisia ihmisiä loisivana roskaväkenä. Ymmärrän toki sen, että jollakin saattaa olla esim uskonnollinen este asepalvelukseen, jolloin luonnollisesti siviilipalvelus on heille, se on täysin ok (samoin kuin kaikki eivät oikeastikaan ole työkykyisiä). Puhun lähinnä näistä vätyksistä, jotka keksivät näitä selkä tai pää paskana juttuja. Ikäväähän se armeijan käyminen välillä onkin, en kiistä, mutta sillä nyt vain pidetään pystyssä Suomen uskottavaa puolustusta.

Ja näille, jotka dissaavat tätä nykyisen asevelvollisuusjärjestelmän tehottumuutta, niin vastataan sen verran, että se nyt vain sattuu olemaan meidän puolustusjärjestelmämme. Jos asiasta on erimieltä, niin äänestä vaaleissa sellaista ehdokasta, joka ajaa muutosta tai pyri itse ehdokkaaksi. Järjestelmä toimii siten, että kaikki joko kuuluvat yleisen asevelvollisuuden piiriin tai sitten puolustus hoidetaan muulla tavalla. Asiaa ei voi yksittäinen ihminen päättää kohdaltaan tyyliin "En mene armeijaan, koska asevelvollisuusarmeija on aikansa elänyt ja tehoton, pitäisi olla ammattiarmeija ja Nato".

Eli tiedoksi sinullekin Jazka81. Sinä et määrää miten sinusta on eniten hyötyä valtiolle. Valtiolle Sinusta olisi eniten hyötyä kun suorittaisit asepalveluksen kuten miehen kuuluu. No mene ja tiedä, ehkä todellakin sinusta vain ei ole siihen, mutta ole nyt jumalauta edes sen verran mies että suoritat sen sivarin kunnialla loppuun. Jos asia tuntuu turhalta, niin voit miettiä kuinka turhalta minusta tuntuu maksiskella sinunlaistesi kavereiden lapsilisiä ja opintotukia. Eikö niin, että raha ja koulutus on aina kelvannut, mutta kun olisi aika tehdä itse jotain takaisin, niin se on epäreilua?

Minusta muuten voitaisiin hyvin kehittää järjestelmä, jossa 18 vuotta täyttänyt voisi luopua Suomen kansalaisuudesta. Eli jos osana tätä yhteiskuntaa olo ei miellytä, niin voisi sitten luopua kansalaisuudesta, maksaa koulutuksensa ja saadut tuet takaisin ja muuttaa pois. Näin voisi siis luistaa tästä verojenmaksusta ja asevelvollisuuden suorittamisesta. Ei tarvitsisi kenenkään itkeä mitään pahasta armeijasta, kun vaihtoehto olisi olemassa. Ja jos tänne päättää jäädä, niin sitten jumalauta toimii osana yhteiskuntaa ja käyttää etujensa ajamiseen näitä yhteiskunnan kanavia, jotka on olemassa (mm. vaalit) ja lakkaa sen itkemisen "Muttku mä en HALUU, järjestelmä on FASISTINEN".

Ja jamon mielestä naisten on synnytettävä vähintään yksi lapsi, jotta valtiolla olisi lisää työntekijöitä? Jos ei niin tee, niin on yhteiskunnan loisija?

Roisi esimerkki, mutta enemmän järkeä yhteiskuntarakenteen kannalta. Inttiasioissa monilla herää sisäinen Mikkonen eloon.

Vaikka nyt en mikään armeijahullu ole niin kyllä sivari aina kalskahtaa korvaan ja esim jos työnhakijalla lukee cv:ssä sivari niin kyllä tulee heti mietittyä että mikäs hippi tää jätkä on.

Vaikka nyt en mikään armeijahullu ole niin kyllä sivari aina kalskahtaa korvaan ja esim jos työnhakijalla lukee cv:ssä sivari niin kyllä tulee heti mietittyä että mikäs hippi tää jätkä on.

Onko hipeissä jotain vikaa? :( Itseä ei kiinnosta armeija. Siis yksinkertaisesti se ei kiinnosta. Vihaan metsää, en koe aseita mielenkiintoisina ja olen sen verran tempperamenttinen etten jaksa katsoa tai kuunnella kun minulle huudetaan ilman syytä ja käsketään tekemään ties mitä turhaakin turhempia juttuja. Olen myös laiska paska.

Olen myös jollain tapaa pasifisti enkä usko armeijaan. En myöskään koe että se "kasvattaisi" minua. Joitakin se kyllä varmasti kasvattaa ja tekee varmasti useimmille 18-20 vuotiaille hyvää jos on syntynyt kultalusikka kyrvässä ja ei ole tehnyt elämässään mitään. Itse koen etten tarvitse armeijaa edes tämän "kasvun" takia. Nyt on lykkäys 2010 loppuun asti mutta yritän saada vapautuksen vedoten bipolaariini.

Luulisi riittävän.

Vihaan metsää, en koe aseita mielenkiintoisina ja olen sen verran tempperamenttinen etten jaksa katsoa tai kuunnella kun minulle huudetaan ilman syytä ja käsketään tekemään ties mitä turhaakin turhempia juttuja. Olen myös laiska paska.

Hyvää jatkoelämää vaan. :D

Jotenkin musta tuntuis, että just sun pitäs mennä sinne armeijaan. Mieluiten vuodeksi.

Ihmetyttää yleisellä tasolla tämä että sanotaan syyksi että ei voi ottaa käskyjä vastaan. Onko nämä kaikki sitten samoja kavereita jotka ei voi mennä töihin, koska sielläkin pomo käskee tekemään jotain?

Kyllähän työpaikka on kuin armeija,

TJ = Kenraali
Osastopäällikkö = Majuri
Työnjohtaja = Luutnantti
työntekijä = Miehistöä

:piis:

Ihmetyttää yleisellä tasolla tämä että sanotaan syyksi että ei voi ottaa käskyjä vastaan.

+1

Ei se nyt ihan oikeasti niin vaikeeta ole :)

Senkun pitää turpansa kiinni ja tekee mitä käsketään siinä metsässä lomailun ohessa.

e:

Oonpa muuten elämäni parhaat yöunet tainnu saada intissä telttaillessa.

Ja sehän on vaan rentoa kun ei tarvitse itse miettiä, sen kuin ottaa käskyä vastaan. "Nuku". "Syö". Olo on kuin puuvillapellolla.

Kyllä itselläni ainakin herää epäilykset yksilön yhteiskuntakelpoisuudesta jos ei pysty ottamaan pientä käskytystä vastaan.

Hyvää jatkoelämää vaan. :D

Jotenkin musta tuntuis, että just sun pitäs mennä sinne armeijaan. Mieluiten vuodeksi.

Nyt ei taas tajuttu pointtia. Teen kyllä mitä käsketään tai pydetään jos siihen on joku järkevä syy tai tarkoitus. En vain näe armeijassa mitään järkeä. Turhaa larppausta.

Edit. Olen myös tehnyt 14 vuotiaasta asti töitä aina tämän vuoden alkuun asti. Ja koko viime vuoden olin täyspäivä töissä, heti kirjoitusten loputtua. Ja kyllä tein kaiken mitä käskettiin nupisematta, eikä edes ole tuntunut koskaan työn teko vaativan ihmeellisiä ponnisteluja. Töitä on pakko tehdä jos haluaa ruokaa. Armeijan ei mielestäni pitäisi olla kenellekään pakollinen.

(En vain näe armeijassa mitään järkeä. Turhaa larppausta.)

Armeija on siitä hieno paikka, että siellä voi opetella ihmisten johtamista tulosvastuuttomassa ympäristössä. Mutta tietenkin jos on läpilaiska eikä kykene olemaan alaisena, niin eipä tuolla johtamistaidollakaan ole mitään käyttöä.

Ja kyllä tein kaiken mitä käskettiin nupisematta, eikä edes ole tuntunut koskaan työn teko vaativan ihmeellisiä ponnisteluja. Töitä on pakko tehdä jos haluaa ruokaa.

Tostahan näyttää ilmenevän juuri kuinka hyvin pystyisit siellä olemaan.

Se kannattaa vaan ajatella joko työnä, tai sit ajatteluvapaana :)

Kuitenkin kun aika kultaa muistot, niin vähän ajan kuluttua se intti onkin ollut aihan helvetin hauskaa.

Tostahan näyttää ilmenevän juuri kuinka hyvin pystyisit siellä olemaan.

Mutta onko minun pakko olla siellä? Ei.. kai. En usko että on minun juttu, jos ei toi maanisdep anna vapautusta, niin sitten käyn sivarin.

Jaa-a. Itse olen palvellut työpanoksellani useita kymmeniä yrityksiä viimeisten 12 vuoden aikana. Eikä yhdessäkään yrityksessä ole kyselty, että onkos se intti käytynä. Ai niin, eikun kysyttiinhän yhdessä kaavakkeessa sotilasarvoa. Se oli joku uuden työntekijän henkilötietokaavake, jonka täytin heti onnistuneen työhönottohaastattelun jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom