Vastaa Jazka81 tähän, kaksi kaveria, täysin sama koulutus, toinen käynyt intin ja toinen ei. Menevät samaan aikaan samaan työpaikkaan ja aloittavat jonkun projektin jossakin ryhmässä. Molemmilla ensinmäinen työpaikka. Tämä inttikaveri on ollut motivoituneena 6kk(tämä siksi että kukaan ei pääse sanomaan jos tuohon laittaa AUK:n että siellä voi olla myös 6kk, ja ei saa samanlaista kokemusta). Kumpi on tottuneempi toimimaan ryhmässä jossa on tuntemattomia henkilöitä?
Näille fiktiohenkilöille voi sepittää millaiset taustat tahansa. Se, joka ei ole käynyt inttiä, voi olla ihan luonnostaan tosi sosiaalinen, niillä kotona ramppasi jatkuvasti vieraita ja se matkusteli lapsena tosi paljon vieraissa kulttuureissa. Se oli koulun suosituin jannu, sanavalmis kuin mikä, ja valtavan kaveripiirinsä ilopilleri.
Se intin käynyt tyyppi on alkoholisoituneen yh-äidin "kasvattama". Sillä ei ole koskaan ollut kavereita. Hiljainen luonne, vetäytyy itseensä eikä koskaan keksi porukassa mitään sanottavaa. Meni ehkä inttiin siinä toivossa, että sais niitä sosiaalisia taitoja ja kavereita, mutta voi, niin ei sitten käynytkään. Ei se kuusi kuukautta ryhmässä joskus 19-vuotiaana tehnytkään hänestä mitään ryhmätoimijaa, ei se auta, jos on koko elämä ollut sosiaalista alamäkeä.
Jos nyt oletetaan, että nämä jannut ovatkin eläneet ihan samanlaisen elämän ja niillä on samanlaiset geenit ja samanlainen luonne, niin sitten sillä intin käyneellä on varmaankin enemmän ryhmätyökokemusta. Mutta mä tunnen monia intin käyneitä, jotka eivät osaa toimia ryhmässä. Toisaalta tunnen sivareita ja näitä "luusereita", jotka toimivat erinomaisesti ryhmässä kuin ryhmässä.
Jotkut sanovat oppineensa intissä ihan hirveästi ryhmätyötaitoja ja johtamista ja parempaa ihmisyyttä. Toiset sanovat, että intistä ei ollut heille mitään hyötyä, pelkkää vitutusta koko vuosi. En epäile kumpiakaan, kato meitä on moneen junaan.
Tottahan se on että työelämässä tulee hyväksi ryhmäpelaajaksi. Sama se on kaikissa kavereissa jotka tulevat joukkuelajeista, siellä pelataan joukkueelle enemmän ja tulee sellaista ryhmä-henkeä. Ei siellä voi sooloilla.
Tästä tuli mieleen yksi kaveri intissä joka ei kehdannut tulla muiden poikien kanssa samaan aikaan suihkuun. Pääasiassa kaikki muut olivat pelanneet joukkuepelejä, eli olivat tottuneita näkemään toisia miehiä alasti.
Onko tälläinen epävarmuus itsestään yksi syy myös siihen että ei haluta käydä inttiä? Toinen syy voi olla se että ei ole sosiaalinen ihminen, eli esim. ei ole koskaan harrastanut mitään joukkuelajeja tai muuta toimintaa missä tulisi olla toisten ihmisten kanssa tekemisiin, jolloin ei ole saanut kokea sitä miltä tuntuu mennä tuntemattomien kanssa tekemään jotain.
Mä en ole koskaan pelannut joukkuepelejä, ja varmaan tuli jo selväksi, että inttikään ei ole käytynä. Olin liikunnantunneilla se kädetön köntys, joka aina valittiin joukkueeseen viimeisenä tai toiseksi viimeisenä. Minua kiusattiin peruskoulussa vuosia, ja teini-iässä mulla ei todellakaan ollut laajaa kaveripiiriä. Jossain vaiheessa nuorena aikuisena sitten kuitenkin tajusin olevani aika hyvä ryhmätyöntekijä. Siitä on varmasti ollut apua, että olen työskennellyt niin monenlaisten ihmisten kanssa, niin monessa työpaikassa, niin nuoresta lähtien.
Jazka81 - elämäni tarina - jatko-osa viikon päästä!