Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
Voi jäädä noilla D-papereilla työpaikka saamatta jos sitä satutaan haastiksessa kysymään.

Näin voi olla, pelkkä luokka näkyy mutta ei syytä joten C-laput voi vielä selittää kertomalla syyksi jonkun työnteossa haittaamattoman terveydellisen jutun. D-lappuja myönnetään vaan sellaisille joilla heittää nupissa niiin pahasti että niille ei uskalla asetta antaa. Tiedän 2 tapausta, toisella oli ennen armeijaa miten sen nyt nätisti muotoilisi, "suht värikäs elämä" ja toinen oli joku kaverin kanssa samassa komppaniassa ollut hullu joka kuulema oli kuristanut yliluutnanttia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi jäädä noilla D-papereilla työpaikka saamatta jos sitä satutaan haastiksessa kysymään.
Vähän niin ja näin, varmasti riippuu paikasta. Onhan niitä D-paperin ukkoja jotka sattuu töitä myös painamaan. Varmasti riippuu kyllä ihan mitä paikkaa on hakemassa ja mitä ne siellä kyselee.

E. Tai luokista en tiedä, mutta vapautuksen kuitenkin jostain syystä jos ei henkisesti ole ok.

jazka81, onko toi 11% sun mukaan pelkästään luusereita? Kävikö mielessä, että aika suuri osa C-luokan saaneista EI ole sitä voinut itse valita ja vinkua, vaan yksinkertaisesti kroppa ei kestä?

BTW, D-luokkaa ei enää ole.

jazka81, onko toi 11% sun mukaan pelkästään luusereita? Kävikö mielessä, että aika suuri osa C-luokan saaneista EI ole sitä voinut itse valita ja vinkua, vaan yksinkertaisesti kroppa ei kestä?

Joo itsekkin näin muistelisin mutten kehdannut mainita kun en 100% varma ollut:D
Eli vissiin on vaan että C- ja perustelut perässä?

millo on D- luokka lähteny pois kyl se viel viime vuoden puolella siel oli?

Voiskohan johtua ihan vaan siitä että vuosi kului ilman äidin hoivaa?

Samalla tavalla sitä aikuistuu missä vaan, enemmän jopa kun joudut itse huolehtimaan asioistasi, eli yksin omassa kämpässä.

Olen siis käynyt intin, ettei heti sivariksi haukuta;)

En usko, että 2bad tarkoitti tuota. Siellä tosiaan oppii katselemaan asioita eri näkökulmista ja muutenkin itsestään loppuelämää ajatellen mielenkiintoisia asioita - ei pelkästään itsestään huolehtimista. Yksi tärkeimmistä on mielestäni tiimityöskentely vaativissakin olosuhteissa ja täysin erilaisten ihmisten kanssa. Ei sellaista pääse muualla kokemaan.

Tällaisia mietteitä vuoden kokemuksella.

Joo itsekkin näin muistelisin mutten kehdannut mainita kun en 100% varma ollut:D
Eli vissiin on vaan että C- ja perustelut perässä?
Joo, en itse ole C-luokan mies joten en tiedä mitä siinä paprussa lukee, mutta viime syksyn kutsunnoissa ei enää ollut D-luokitusta. Vaan A,b c ja e-luokat.

[nelo];2409928 sanoi:
Yksi tärkeimmistä on mielestäni tiimityöskentely vaativissakin olosuhteissa ja täysin erilaisten ihmisten kanssa. Ei sellaista pääse muualla kokemaan.

Oletko oikeasti tuota mieltä, että tiimityöskentelyä vaativissa oloissa täysin erilaisten ihmisten kanssa ei pääse muualla kokemaan?

Huhhuh :wtf:

Enkä muuten allekirjoita sitä näkemystä, että äänestäminen tai joku kansanedustajille kirjoitteleminen olisi paras tapa vaikuttaa. Joka näin ajattelee, hyväksyy sen ylhäältäpäin sanellun ajatusmallin.
Se nyt sattuu olemaan niin että joko elät yhteiskunnan ehtojen mukaan, tai sitten et. Toki jotkut valitsevat sen tien joka on itselle helpoin ja tuottoisin, mutta onneksi suurin osa ei. Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei olisi mitään valtiota vaan lauma jota vahvin johtaa.

Intistä ja sivarista on varmasti monille hyötyä, mutta omassa tilanteessani, jossa etiikkani estää minua opettelemasta tappamista ja koko ammatillinen tulevaisuuteni on vaarassa, jos joudun sivarin takia alaltani pois vuodeksi
Toi etiikka on jännä, olkoon että jollain näin voi olla mutta yleensä kyse on laiskuudesta jota kutsutaan vakaumukseksi joten sitä ei saa kyseenalaistaa, mutta kerroppa millä alalla olet ollut 18 vuotiaasta asti joka on niin huipulla että ei ole varaa olla 6-12kk poissa?(niin, intin olisi voinut hoitaa myös ajallaan)

.
Oletko oikeasti tuota mieltä, että tiimityöskentelyä vaativissa oloissa täysin erilaisten ihmisten kanssa ei pääse muualla kokemaan?

Se riippuu mitä pitää erilaisina ihmisinä ja vaativina tilanteina.
Se että otetaan ~10 aakkosissa peräkkäin olevaa miestä ~3 vuoden ikähaarukalla ja ollaan valvottu pari vuorokautta huonolla tai olemattomalla ravinnolla ja pitäisi tehdä fyysisesti rankkaa hommaa ripästi on toisille tiukka tilanne erilaisten ihmisten kanssa.
Toisille se on sitä että kahvi on loppu ja pitäisi samasta koulusta valmistuneiden kavereiden kanssa vielä yksi paperi tarkistaa ennen kotiin lähtöä.

Meitä on täällä moneksi.

.Toisille se on sitä että kahvi on loppu ja pitäisi samasta koulusta valmistuneiden kavereiden kanssa vielä yksi paperi tarkistaa ennen kotiin lähtöä.

Meitä on täällä moneksi.

Tiimityö voi olla paljon muutakin kuin 1) metsässä rämpimistä yhdessä tai 2) papereiden lueskelua koulutovereiden kanssa. Minä olen työelämässä hioutunut hyväksi tiimityöskentelijäksi, vaikka intti ei olekaan käytynä. Tunnen monia naisiakin, jotka ovat erinomaisia tiimityöskentelijöitä, mitenkäs se on mahdollista, jos ei missään saa niin hyvää harjoitusta kuin intissä?

Tiimityö voi olla paljon muutakin kuin 1) metsässä rämpimistä yhdessä tai 2) papereiden lueskelua koulutovereiden kanssa. Minä olen työelämässä hioutunut hyväksi tiimityöskentelijäksi, vaikka intti ei olekaan käytynä. Tunnen monia naisiakin, jotka ovat erinomaisia tiimityöskentelijöitä, mitenkäs se on mahdollista, jos ei missään saa niin hyvää harjoitusta kuin intissä?

Porukka on tässä intti-asiassa omien mielipiteiden takana aina 110%:sti ja ei halua joustaa yhtään missään asiassa.
Eihän se intti ole metsässä rämpimistä, se koko paikka on yhtä tiimityöskentelyä jossa autetaan heikompaa selviämään niistä hommista, että koko yksikkö tekee hommat paremmin/nopeammin.
(Tai ainakin vielä omana aikana mentiin heikoimman tahtiin ja sitä autettiin että koko porukka teki hommat hyvin)

Vastaa Jazka81 tähän, kaksi kaveria, täysin sama koulutus, toinen käynyt intin ja toinen ei. Menevät samaan aikaan samaan työpaikkaan ja aloittavat jonkun projektin jossakin ryhmässä. Molemmilla ensinmäinen työpaikka. Tämä inttikaveri on ollut motivoituneena 6kk(tämä siksi että kukaan ei pääse sanomaan jos tuohon laittaa AUK:n että siellä voi olla myös 6kk, ja ei saa samanlaista kokemusta). Kumpi on tottuneempi toimimaan ryhmässä jossa on tuntemattomia henkilöitä?

Tottahan se on että työelämässä tulee hyväksi ryhmäpelaajaksi. Sama se on kaikissa kavereissa jotka tulevat joukkuelajeista, siellä pelataan joukkueelle enemmän ja tulee sellaista ryhmä-henkeä. Ei siellä voi sooloilla.
Tästä tuli mieleen yksi kaveri intissä joka ei kehdannut tulla muiden poikien kanssa samaan aikaan suihkuun. Pääasiassa kaikki muut olivat pelanneet joukkuepelejä, eli olivat tottuneita näkemään toisia miehiä alasti.
Onko tälläinen epävarmuus itsestään yksi syy myös siihen että ei haluta käydä inttiä? Toinen syy voi olla se että ei ole sosiaalinen ihminen, eli esim. ei ole koskaan harrastanut mitään joukkuelajeja tai muuta toimintaa missä tulisi olla toisten ihmisten kanssa tekemisiin, jolloin ei ole saanut kokea sitä miltä tuntuu mennä tuntemattomien kanssa tekemään jotain.

EDIT: viimeinen kappale ei koske ketään henkilökohtaisesti, eli palkokasveja nokkaan.

Viimeksi muokattu:

Nyt ne silmät käteen. Mietin kyllä, että pitääkö tuota lausetta aikuisille ihmisille vielä täsmentää - näköjään olisi pitänyt.

Työpaikalla ja elämässä muutenkin tulet hyvin todennäköisesti toimimaan edes jollain tasolla samanlaisten ihmisten kanssa: he tekevät samoja asioita kuin sinä, mahdollisesti sama koulutus kuin sinulla jne jne. Listaa voi jatkaa loputtomiin. Intissä taasen ihmisiä yhdistää hyvin usein vain se, että heidät on laitettu inttiin samassa saapumiserässä. Siellä on niin erilaista hiihtäjää liikkeellä.

Toiseksi tuolla vaativalla ympäristöllä tarkoitin tilanteita, joita ilmenee lähinnä intissä. Toisin sanoen miehet on ensin pahimmillaan (parhaimmillaan) murjottu maan rakoon henkisesti ja fyysisesti, jonka jälkeen porukan oletetaan selviävän erinäisistä tehtävistä hyvin ryhmänä/joukkueena. Riippuu tietenkin aika paljon paikasta, millaista koulutusta saa, mutta monessa paikassa niistä erinäisistä hiihtäjistä muodostuu kestokyvyn äärirajoilla aikamoinen timantti yhdessä. Tämän kokeneet pystyvät varmasti vahvistamaan.

En tarkoittanut aikaisemmin, että missään muualla ei pääse tiimityöskentelyä harjoittelemaan eri ihmisten kanssa eri tilanteissa. Kerroin vain, että se on intin suurimpia anteja ja siitä on turha väitellä etteikö ne tilanteet olisi jossain määrin ainutlaatuisia. Ei kannata lukea näitä tekstejä kuin piru raamattua, vaikka olisi itse tiimityöskentelyn timantti ilman inttiä.

Vastaa Jazka81 tähän, kaksi kaveria, täysin sama koulutus, toinen käynyt intin ja toinen ei. Menevät samaan aikaan samaan työpaikkaan ja aloittavat jonkun projektin jossakin ryhmässä. Molemmilla ensinmäinen työpaikka. Tämä inttikaveri on ollut motivoituneena 6kk(tämä siksi että kukaan ei pääse sanomaan jos tuohon laittaa AUK:n että siellä voi olla myös 6kk, ja ei saa samanlaista kokemusta). Kumpi on tottuneempi toimimaan ryhmässä jossa on tuntemattomia henkilöitä?

Näille fiktiohenkilöille voi sepittää millaiset taustat tahansa. Se, joka ei ole käynyt inttiä, voi olla ihan luonnostaan tosi sosiaalinen, niillä kotona ramppasi jatkuvasti vieraita ja se matkusteli lapsena tosi paljon vieraissa kulttuureissa. Se oli koulun suosituin jannu, sanavalmis kuin mikä, ja valtavan kaveripiirinsä ilopilleri.

Se intin käynyt tyyppi on alkoholisoituneen yh-äidin "kasvattama". Sillä ei ole koskaan ollut kavereita. Hiljainen luonne, vetäytyy itseensä eikä koskaan keksi porukassa mitään sanottavaa. Meni ehkä inttiin siinä toivossa, että sais niitä sosiaalisia taitoja ja kavereita, mutta voi, niin ei sitten käynytkään. Ei se kuusi kuukautta ryhmässä joskus 19-vuotiaana tehnytkään hänestä mitään ryhmätoimijaa, ei se auta, jos on koko elämä ollut sosiaalista alamäkeä.

Jos nyt oletetaan, että nämä jannut ovatkin eläneet ihan samanlaisen elämän ja niillä on samanlaiset geenit ja samanlainen luonne, niin sitten sillä intin käyneellä on varmaankin enemmän ryhmätyökokemusta. Mutta mä tunnen monia intin käyneitä, jotka eivät osaa toimia ryhmässä. Toisaalta tunnen sivareita ja näitä "luusereita", jotka toimivat erinomaisesti ryhmässä kuin ryhmässä.

Jotkut sanovat oppineensa intissä ihan hirveästi ryhmätyötaitoja ja johtamista ja parempaa ihmisyyttä. Toiset sanovat, että intistä ei ollut heille mitään hyötyä, pelkkää vitutusta koko vuosi. En epäile kumpiakaan, kato meitä on moneen junaan.

Tottahan se on että työelämässä tulee hyväksi ryhmäpelaajaksi. Sama se on kaikissa kavereissa jotka tulevat joukkuelajeista, siellä pelataan joukkueelle enemmän ja tulee sellaista ryhmä-henkeä. Ei siellä voi sooloilla.
Tästä tuli mieleen yksi kaveri intissä joka ei kehdannut tulla muiden poikien kanssa samaan aikaan suihkuun. Pääasiassa kaikki muut olivat pelanneet joukkuepelejä, eli olivat tottuneita näkemään toisia miehiä alasti.
Onko tälläinen epävarmuus itsestään yksi syy myös siihen että ei haluta käydä inttiä? Toinen syy voi olla se että ei ole sosiaalinen ihminen, eli esim. ei ole koskaan harrastanut mitään joukkuelajeja tai muuta toimintaa missä tulisi olla toisten ihmisten kanssa tekemisiin, jolloin ei ole saanut kokea sitä miltä tuntuu mennä tuntemattomien kanssa tekemään jotain.

Mä en ole koskaan pelannut joukkuepelejä, ja varmaan tuli jo selväksi, että inttikään ei ole käytynä. Olin liikunnantunneilla se kädetön köntys, joka aina valittiin joukkueeseen viimeisenä tai toiseksi viimeisenä. Minua kiusattiin peruskoulussa vuosia, ja teini-iässä mulla ei todellakaan ollut laajaa kaveripiiriä. Jossain vaiheessa nuorena aikuisena sitten kuitenkin tajusin olevani aika hyvä ryhmätyöntekijä. Siitä on varmasti ollut apua, että olen työskennellyt niin monenlaisten ihmisten kanssa, niin monessa työpaikassa, niin nuoresta lähtien.

Jazka81 - elämäni tarina - jatko-osa viikon päästä!

[nelo];2410339 sanoi:
Nyt ne silmät käteen. Mietin kyllä, että pitääkö tuota lausetta aikuisille ihmisille vielä täsmentää - näköjään olisi pitänyt.

Aikuinen eli ei, kyllä tuollainen lause, joka noinkin kärjistetty oli, on syytä pohjustaa! Nyt ymmärrän myös tarkoitit.

En kiellä etteikö intti ainutlaatuinen ja paljon opettava paikka ole, sillä itsekin jonkun aikaa ehdin siellä viihtyä, joskin palvelus keskeytyi iho-ongelmien takia. Tällä hetkellä C-papereilla edetään, katsotaan josko tulevaisuudessa olisi vielä mahdollisuus ja kiinnostusta käydä palvelus suorittamassa.

Intissä kyllä oli se hauska puoli että oikeasti siellä kyllä erottuu ne vässykät tosimiehistä. Armeija on hieno paikka ja sivarit on kyllä homoja sanan ei-seksuaalisessa merkityksessä. Ihme itkua myös jostain ruokavaliosta ja ties mistä. Ihan samalla tavalla tuolla pääsee treenaamaan jos hieman pelaa kortit oikein.
Kyllä ne vässykät erottaa tosimiehistä jo vaikka ihan peruskoulussa tai amiskassa.

Intissä tosimiehet eivät erotu vässyköistä, se asia on varma tässä vaiheessa.
Mielenkiinnosta ajattelin ottaa osaa keskusteluun, omalla tietämyksellä ja näkemyksellä.
Täällä oli puhetta joukkuepeleistä. Joukkueessa pelaaminen ei todellakaan edellytä hirveää ryhmähenkeä. Itse en nimenomaan siksi käy armeijaa , kun siellä en voi sooloissa samoin kuin siviilissä mm. jalkapallojoukkueessani.

Toiseksi , kun puhutaan menestymisestä työelämässä se on ihan eri asia. Itse en luultavasti tulisi toimeen jonkun komentaessa minua asepalveluksessa, mutta työpaikalla arvostan ja teen kaiken pomoni eteen. Kyse on kiinnostuksesta.

Jokainen jota kiinnostaa menkäät hyppimään metsään, mutta turha tuomita c-paperin miehiä.

Intissä tosimiehet eivät erotu vässyköistä, se asia on varma tässä vaiheessa.
Mielenkiinnosta ajattelin ottaa osaa keskusteluun, omalla tietämyksellä ja näkemyksellä.
Täällä oli puhetta joukkuepeleistä. Joukkueessa pelaaminen ei todellakaan edellytä hirveää ryhmähenkeä. Itse en nimenomaan siksi käy armeijaa , kun siellä en voi sooloissa samoin kuin siviilissä mm. jalkapallojoukkueessani.

Toiseksi , kun puhutaan menestymisestä työelämässä se on ihan eri asia. Itse en luultavasti tulisi toimeen jonkun komentaessa minua asepalveluksessa, mutta työpaikalla arvostan ja teen kaiken pomoni eteen. Kyse on kiinnostuksesta.

Jokainen jota kiinnostaa menkäät hyppimään metsään, mutta turha tuomita c-paperin miehiä.

Kyllä siellä kuitenkin tulee ihmisestä kuin ihmisestä esiin se "todellinen" luonne, kun tarpeeksi rasitetaan ja pistetään väsyneenä tekemään näennäisen turhia asioita. Toinen saa itku-potkut samassa tilanteessa, jossa viereinen kaveri hymyilee ja painaa eteenpäin, omassakin ryhmässäni oli kumpiakin persoonallisuuksia. Suurin osa ihmisistä sijoittuu johonkin ääripäiden välimaastoon. Tämä "tosimiehet-vässykät" hokema on melko klisee-provo, turha siihen tarttua.

Asevoimienkin hommissakin voi sooloilla, kunhan vain junailee itsensä sopivaan hommaan ja omaa hieman tilannetajua ja nokkeluutta. Itse asiassa puolustuslaitoksen uniikki hierarkinen rakenne mahdollistaa aivan omanlaisensa "pelailun" pikku- ja vähän isommillakin -asioilla, joka on aivan omalla tavallaan tyydyttävää, kun sen hallitsee.

Minun luonteeni kanssa on hyvin vaikea olla jonkun johdettavana, koska mielen taka-alalla polttaa jatkuvasti tarve itse johtaa muita, mutta kyllä tämänkin kanssa pystyi elämään myös varusmiespalveluksen aikana, kun tiedosti, että komentoketju on tarpeellinen.
Sitten on kokonaan toinen luku ihmisistä, joilla on jonkin asteinen auktoriteettiongelma. Varusmiespalvelus on erinomainen tilaisuus testata onko sellaista itsellä, suosittelen.

"..menkäät hyppimään metsään..." :rolleyes: Sitähän se palvelusaika tosiaan vain on...metsässä hyppimistä.
Ajokortiton voisi sanoa tuttavalleen, että autolla ajaminen on vain renkaiden vaihtoa.. Onko se?

Jokaisen pitäisi tietää oma todellinen luonne, jo ennen asepalvelukseen astumista. Minä ainakin tiedän omani. Puhuit auktoriteettiongelmasta, entä jos tietää itsellä sellaisen olevan? En kuitenkaan pitäisi sitä yhtään isompana ongelmana.

Tuo metsässä hyppiminen nyt oli vain pientä provosointia.

Parempaa paikkaan en keksinyt ja kysyn sitten tässä.

Mitä b-luokka miesten tarvitsee/ei tarvitse tehdä armeijassa?

Ei joudu liikkumaan paljon ollenkaan verrattuna a-luokan miehiin? Itselläni on b-luokka papereissa, koska näkö hipoo sokeaa (:D), -5,9.
Saako luokitusta jotenkin nostettua a:han? Kun olen tässä armeijaa harkinnut enkä haluaisi sinne mennä ns. lihomaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom