Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tiedoksi sinullekin Jazka81. Sinä et määrää miten sinusta on eniten hyötyä valtiolle.

Niin, valtio sen päättää, valitettavasti. Jos valtio päättää, että minun on sivariin mentävä, sitten ei auta kuin mennä. Jos valtio päättää, että saan vapautuksen, hyväksynet tämän, koska valtio on aina oikeassa?

Ei valtion kaikkia kummallisuuksia tarvitse hyväksyä eikä sellaisenaan niellä. Ihmiskunta ei koskaan kehittyisi, jos ei kukaan kyseenalaistaisi asioita vaan sokeasti tekisi mitä ylemmältä taholta määrätään.

Ei ole minun valintani, että olen syntynyt tähän valtioon, joka on maksanut minusta lapsilisää ja koulutuksen ja sitten se odottaa siitä hyvästä, että käyn intin. Minusta olisi vähän sama, jos minä pyytämättä lähettäisin sinulle lastin banaaneja ja vastapalvelukseksi vaatisin, että viihdytät minua hyppelemällä hassusti. Aina saa vaatia, mutta sinä valitsisit itse totellako vai ei, koska kyse olisi yksipuolisesta sopimuksesta, ei siitä, että olisit alun perin banaaneja vastaan luvannut tuhlata vuoden elämästäsi tekemällä jotain hölmöä, josta ei ole kellekään hyötyä.

Siksi armeijaa ja sen käymättömyydestä seuraavaa siviilipalvelusrangaistusta ei mielestäni tarvitse hyväksyä, vaan vapautuksen hakeminen ja sen saaminen on täysin oikeutettua. En minä ole valinnut tällaista taakkaa. Minä olen kiitollinen ilmaisesta koulutuksesta, ja maksan mielelläni veroja siitä hyvästä, että jälkipolvetkin saavat koulunsa käydä. Nekin rahat, joilla varusmiehiä ryömitetään metsässä ja sivarit pannaan kanniskelemaan papereita ja keittämään kahvia, voisi suunnata järkevämmin. Niitä lapsilisiä vanhempani eivät olisi tarvinneet, työssäkäyvät ihmiset. Ne rahat voisi osoittaa järkevämmin, antaisi vaikka vähän enemmän niille perheille, joissa tukia tosissaan tarvitaan.

Ja sitten nämä läpät, että "isoisät taistelivat puolestamme, siksi meidänkin pitää käydä intti". Minusta he taistelivat siksi, että meillä olisi vapaus valita, kuinka elämme.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllä minusta pitää armeija malli säilyttää vähintään nykysellä tasolla, ei sitä koskaan tiedä millo sota tulee. Se on julma fakta et vielä jonain päivänä manner tyrisee, Ihmisiä on liikaa maapallolla ja se tulee aiheuttamaan vielä jotain kamalaa, toivon tietysti että näin ei käy.
Et jo sen takia ois hyvä pitää isänmaallisuutta yllä. Itseäni intti ainaki opetti paljon. tietynlaista kuria oppi siellä, jopa typeriin käskyihinki tottu :) se pieni typerä käsky voi olla suuri etu joukkueelle.. joo aika offtopic postaus.

Niin, valtio sen päättää, valitettavasti. Jos valtio päättää, että minun on sivariin mentävä, sitten ei auta kuin mennä. Jos valtio päättää, että saan vapautuksen, hyväksynet tämän, koska valtio on aina oikeassa?

Ei valtion kaikkia kummallisuuksia tarvitse hyväksyä eikä sellaisenaan niellä. Ihmiskunta ei koskaan kehittyisi, jos ei kukaan kyseenalaistaisi asioita vaan sokeasti tekisi mitä ylemmältä taholta määrätään.

Ensinnäkin, en ole sanonut, että valtio on aina oikeassa. Mutta vaikuttamiskeino omalta kohdalta vääräntuntuisiin asioihin ei ole jättää velvotteitaan suorittamatta vaan koittaa muuttaa lakia; aivan kuten edellisessä viestissäni kerroinkin. Äänestitkö viime vaaleissa ehdokasta joka oli samaa mieltä kanssasi asevelvollisuusasiassa? Oletko kirjoittanut kansanedustajille epäkohdasta, joka sinusta on järjestelmässä? En minäkään haluaisi maksaa näin paljoa veroja kuin maksan, mutta en silti jätä niitä maksamatta. Miten muuten on, jos veroprosenttisi nousee SINUSTA liian isoksi, oletko silloin oikeutettu mielestäsi niistä vapautukseen?

Ei ole minun valintani, että olen syntynyt tähän valtioon, joka on maksanut minusta lapsilisää ja koulutuksen ja sitten se odottaa siitä hyvästä, että käyn intin. Minusta olisi vähän sama, jos minä pyytämättä lähettäisin sinulle lastin banaaneja ja vastapalvelukseksi vaatisin, että viihdytät minua hyppelemällä hassusti. Aina saa vaatia, mutta sinä valitsisit itse totellako vai ei, koska kyse olisi yksipuolisesta sopimuksesta, ei siitä, että olisit alun perin banaaneja vastaan luvannut tuhlata vuoden elämästäsi tekemällä jotain hölmöä, josta ei ole kellekään hyötyä.
No miltäs tämä minun ajatelmani vaikutti? Jos olisi mahdollista, niin lähtisitkö? Silloinhan sulla olisi vapaus valita. Ja joo aina voi valita. Eikös just se yks kaveri hakenut jostain Belgiasta turvapaikkaa, kun se ei halunnut mennä inttiin:D
Minusta muuten voitaisiin hyvin kehittää järjestelmä, jossa 18 vuotta täyttänyt voisi luopua Suomen kansalaisuudesta. Eli jos osana tätä yhteiskuntaa olo ei miellytä, niin voisi sitten luopua kansalaisuudesta, maksaa koulutuksensa ja saadut tuet takaisin ja muuttaa pois. Näin voisi siis luistaa tästä verojenmaksusta ja asevelvollisuuden suorittamisesta. Ei tarvitsisi kenenkään itkeä mitään pahasta armeijasta, kun vaihtoehto olisi olemassa. Ja jos tänne päättää jäädä, niin sitten jumalauta toimii osana yhteiskuntaa ja käyttää etujensa ajamiseen näitä yhteiskunnan kanavia, jotka on olemassa (mm. vaalit) ja lakkaa sen itkemisen "Muttku mä en HALUU, järjestelmä on FASISTINEN".

Siksi armeijaa ja sen käymättömyydestä seuraavaa siviilipalvelusrangaistusta ei mielestäni tarvitse hyväksyä, vaan vapautuksen hakeminen ja sen saaminen on täysin oikeutettua. En minä ole valinnut tällaista taakkaa. Minä olen kiitollinen ilmaisesta koulutuksesta, ja maksan mielelläni veroja siitä hyvästä, että jälkipolvetkin saavat koulunsa käydä. Nekin rahat, joilla varusmiehiä ryömitetään metsässä ja sivarit pannaan kanniskelemaan papereita ja keittämään kahvia, voisi suunnata järkevämmin. Niitä lapsilisiä vanhempani eivät olisi tarvinneet, työssäkäyvät ihmiset. Ne rahat voisi osoittaa järkevämmin, antaisi vaikka vähän enemmän niille perheille, joissa tukia tosissaan tarvitaan.

Ja sitten nämä läpät, että "isoisät taistelivat puolestamme, siksi meidänkin pitää käydä intti". Minusta he taistelivat siksi, että meillä olisi vapaus valita, kuinka elämme.

Oletko aidosti huolissasi miten valtion kannattaisi suunnata sinun verovarasi? Miksi juuri Sinun on järkevämpää saada vapautus velvotteistasi, kun muu ikäluokka joutuu palvelukseen?

Ja hei, ai sä ET valinnut tälläistä taakkaa :hyvä: Meneppäs kertomaan toi vaikka Irakin, Pohjois-Korean tai vaikka Somalian nuorisolle.

Minusta muuten voitaisiin hyvin kehittää järjestelmä, jossa 18 vuotta täyttänyt voisi luopua Suomen kansalaisuudesta. Eli jos osana tätä yhteiskuntaa olo ei miellytä, niin voisi sitten luopua kansalaisuudesta, maksaa koulutuksensa ja saadut tuet takaisin ja muuttaa pois. Näin voisi siis luistaa tästä verojenmaksusta ja asevelvollisuuden suorittamisesta. Ei tarvitsisi kenenkään itkeä mitään pahasta armeijasta, kun vaihtoehto olisi olemassa. Ja jos tänne päättää jäädä, niin sitten jumalauta toimii osana yhteiskuntaa ja käyttää etujensa ajamiseen näitä yhteiskunnan kanavia, jotka on olemassa (mm. vaalit) ja lakkaa sen itkemisen "Muttku mä en HALUU, järjestelmä on FASISTINEN".

Haha, just. Aika ontuva systeemi - ja paska mielipide. :hyvä:

Ongelma on siinä, että yhteiskunnan piiristä ei nykymaailmassa pääse pois. Emme me elä missään kaupunkivaltioissa, joista voi poistua vapaaseen maailmaan ihan vain portista kulkemalla. Lisäksi tuo ajatuksesi siitä, että yhteiskuntaan tulisi vaikuttaa ainoastaan ennalta määrättyjä reittejä ennalta määrätyin tavoin, on jotain niin leväperäistä ja taantumuksellista huttua, etten kestä siitä enempää edes avautua. Vähän sama, kuin raiskaaja, joka antaisi uhrin valita, että ottaako suuhun vai perseeseen. Fair play.

Itsehän en ole millään tavalla asevelvollisuuden vastustaja. Silmät vaan näkevät aina punaista, kun perustelut sen puolesta ovat akselilta aivovamma - apukoulun tukiopetus.

Vaikka nyt en mikään armeijahullu ole niin kyllä sivari aina kalskahtaa korvaan ja esim jos työnhakijalla lukee cv:ssä sivari niin kyllä tulee heti mietittyä että mikäs hippi tää jätkä on.

Ei itsellä tai muilla kavereillakaan ole ollut mitään ongelmaa saada työpaikkaa vaikka sivarin ovat käyneet.

Eli aika harvassa tuommoiset työnantajat on jotka syrjivät sivareita.

Ei itsellä tai muilla kavereillakaan ole ollut mitään ongelmaa saada työpaikkaa vaikka sivarin ovat käyneet.

Enpä ole koko inttiä maininnut cv:ssä. En nyt just keksi mitä hyötyä siitä on työnantajalle. Olettaisin, että ammattitaito kiinnostaa enemmän. Jos en nyt paljoa valehtele niin olen varmaan 30:ssä työhaastattelussa ollut eikä muistaakseni ainoassakaan ole intti tullut jutuksi.

Ehkä siinä just +20wee kysellään kun halutaan varmistua ettei kaveri heti katoa vuodeksi leikkimään partiopoikaa.

Enpä ole koko inttiä maininnut cv:ssä. En nyt just keksi mitä hyötyä siitä on työnantajalle. Olettaisin, että ammattitaito kiinnostaa enemmän. Jos en nyt paljoa valehtele niin olen varmaan 30:ssä työhaastattelussa ollut eikä muistaakseni ainoassakaan ole intti tullut jutuksi.

Ehkä siinä just +20wee kysellään kun halutaan varmistua ettei kaveri heti katoa vuodeksi leikkimään partiopoikaa.

Joo noinhan se on. Itsekkin olen käynyt noin kymmenessä työhaastattelussa ja kertaakaan ei tosiaan ole sotilasarvoa tai mitään armeijaan liittyvää kyselty.

Ite hakkailin viimekuussa teekkarin kykyjäni vastaavia työhakemuksia ja jokaisessa taidettiin kysyä sotilasarvo.

Menin inttiin, koska halusin sieltä jäävän jotain käteen. Jäihän sieltä jotain muutakin ku kyky kusta ja harjata hampaat yhtä aikaa. Ei se armeijan pointti tässä yhteiskunnassa ole rynkyllä riehuminen, vaan ryhmädynamiikka ja mahdollisuus saada ne viimeisetkin puberteettia potevat itsenäistymään ja oppimaan pois siitä omasta erinomaisuudestaan. Itse näin monen pleikkaripojan ja läpimädän kusipään viisastuvan armeijassa.

Omassa kaveripiirissä löytyy muutama sivarin ja intin välillä vetkutteleva, enkä katso heitä kieroon sen takia, ettei heitä kiinnosta rientää rinta rottingilla sulkeisiin. Näen kyllä myös ne ominaisuudet, jotka varmasti teettäis ongelmia armeijassa ja jossain työtehtävissä.

Eniten intistä olis hyötyä nimenomaan niille, jotka jättää sen käymättä. Täsmennän vielä, että mun mielestä siitä oli hyötyä. Ihan kivaakin oli omalla kieroutuneella tavallaan.

E: Pidän itseäni aika liberaalina tapauksena eikä mulla tule armeijasta puhuttaessa ensimmäisenä mieleen se haudassa kääntyvä ryssien luoteihin kaatunut isoisoisä, silti jos mulla tulee tulevaisuudessa vastaan tilanne, että pitäisi valita armeijan käyneeltä ja käymättömästä firmaan työntekijä niin muuten samanlaisella CV:llä paikan veisi armeijan käynyt. Henkilöä tuntematta on pirun vaikea arvioida sen kykyä työskennellä oikeasti ja mikä tahansa meriitti siitä henkilön vakaudesta ja kyvystä tehdä epämiellyttäviä asioita riittää. Varusmiespalvelus on vaan yksi asia, mikä näkyy paperilla.

Kotiuduin tammikuussa intistä. Vaikka intistä on vain vähän aikaa jäljellä niin näinkin pienessä ajassa olen huomannut kuinka kasvoin intin aikana ihmisenä. Asioita ajattelee jotenkin enemmän, eri näkökulmista ja vastuullisemmin. Sitä on aika vaikea edes selittää. Ennen inttiä en tajunnut sanontaa armeija tekee miehen. Nyt tajuan. Se pitää itse kokea.

Kotiuduin tammikuussa intistä. Vaikka intistä on vain vähän aikaa jäljellä niin näinkin pienessä ajassa olen huomannut kuinka kasvoin intin aikana ihmisenä. Asioita ajattelee jotenkin enemmän, eri näkökulmista ja vastuullisemmin. Sitä on aika vaikea edes selittää. Ennen inttiä en tajunnut sanontaa armeija tekee miehen. Nyt tajuan. Se pitää itse kokea.

Voiskohan johtua ihan vaan siitä että vuosi kului ilman äidin hoivaa?

Samalla tavalla sitä aikuistuu missä vaan, enemmän jopa kun joudut itse huolehtimaan asioistasi, eli yksin omassa kämpässä.

Olen siis käynyt intin, ettei heti sivariksi haukuta;)

C-paperit saa tervekkin mies jos tarpeeksi valittaa...

Ei saa jos ei ole mitään perää ja todistettavaa diagnosoitua vaivaa. Tiedän 4 tapausta jotka on itkeneet kuraattorilla ja veksissä ja vaikka missä, 2 niistä ei saanut edes E-papereita vaan joutuivat käymään loppuun, 2 sai E-paperit ja lykkäilee sen minkä kerkeää siviililääkäriltä C-lappuja kinuten.

Koko threadi taas yhtä vääntämistä. Toiset sanoo että armeijan käynyt on junttinatsi, joka juo kaljaa ja hakkaa ulkomaalaisia, taas sivari on hintti vässykkä joka ei osaa/kestä ottaa käskyjä ja ketä ei oo koskaan rintaruokittu kun ei kestä elämää.

Ei kai sillä oo mitään väliä mitä tekee jos tekee vaan kunnolla. Paljon parempi pestä mummoja vanhainkodissa vuosi kun olla 6kk vempas joka päivä ja valittaa intissä. Ja taas paljon parempi käydä vaikka se RUKki kuin siivota jotain kukkapenkkejä jos ei se kiinnosta kukkien hoito paskaakaan. Kun löytää sellaisen homman vaan joka vähänkin kiinnostaa ja siitä on hyötyä samallailla yhteiskunnalle niin samakai se mitä tekee.

Toiset sanoo että armeijan käynyt on junttinatsi, joka juo kaljaa ja hakkaa ulkomaalaisia, taas sivari on hintti vässykkä joka ei osaa/kestä ottaa käskyjä ja ketä ei oo koskaan rintaruokittu kun ei kestä elämää.

Tuossa ei ollut lainausta eikä mitenkään meikäläistä osoitettu mutta tuo junttinatsijuttu on siitä minun kärjistävästä pohdinnasta. Armeijan käynyt EI ole junttinatsi, vaan ne irc-gallerian natsiyhteisö isänmaanpuolustajat, pahimmat isänmaa&armeija-intoilijat jotka on täyttäny just ja just 15v ja päättävät mennä armeijaan töihin heti kun vaan pääsee on niitä junttinatseja.

Eli rautalangasta:

Armeijan käynyt = Normaali perusjamppa.
Sivari = Vankat pasifistiset arvot tai sitten fyysinen/psykkinen este selvitä armeijassa.
Junttinatsi = Joku pilottipentu jossain ostarin nurkalla. :david:

Äänestitkö viime vaaleissa ehdokasta joka oli samaa mieltä kanssasi asevelvollisuusasiassa?

En. Äänestin ehdokasta, joka pyrkii ajamaan mielestäni hieman tärkeämpiä ja yleisemmin merkittäviä asioita. Enkä muuten allekirjoita sitä näkemystä, että äänestäminen tai joku kansanedustajille kirjoitteleminen olisi paras tapa vaikuttaa. Joka näin ajattelee, hyväksyy sen ylhäältäpäin sanellun ajatusmallin, että äänestäminen on paras (tai joidenkin mielestä jopa ainoa) tapa vaikuttaa. Äänestämällä voimme vaikuttaa siihen, millainen eduskunta ja presidentti meillä on, mutta sillä, joka hyväksyy tämän ainoaksi tavakseen vaikuttaa elämäänsä ja ympäristöönsä, on hyvin rajalliset, suorastaan mitättömät mahdollisuudet vaikuttaa elämäänsä ja ympäristöönsä.

Suomi ei sitäpaitsi ole kovin demokraattinen yhteiskunta Euroopan mittakaavassa. Esimerkiksi Sveitsissä äänestetään kansan asioista suunnilleen viikoittain, Suomessa eduskunta ja hallitus päättää meille tärkeimmistä asioista kysymättä meiltä, otetaan nyt esimerkkinä eläkeiän nostaminen 63:sta 65:een vuoteen. Saiko kansa päättää tästä, vai menikös se jotenkin niin, että päämisterimme sai idean hiihtolenkillä Lapissa?

Sitä paitsi on liioiteltua väittää, että "muut" ihmiset ikäluokastani suorittaisivat kansalaisvelvollisuutensa käymällä intin tai sivarin. 11 prosenttia suomalaismiehistä ei ole käynyt armeijaa, ei sivaria, eikä linnassa. Näitä lusmuja on enemmän kuin sivareita, eli eivät he niin harvinaisia ole.

Intistä ja sivarista on varmasti monille hyötyä, mutta omassa tilanteessani, jossa etiikkani estää minua opettelemasta tappamista ja koko ammatillinen tulevaisuuteni on vaarassa, jos joudun sivarin takia alaltani pois vuodeksi (riskinä on se, että valtio saa sitten verorahoilla elätellä minua), katson moraalisesti oikeutetuksi pyrkiä saamaan vapautuksen keinolla millä hyvänsä.

Saako C-paperit ,jos sanoo että voi yksinkertaisesti liiallisestä käskyttämisestä jne, tulla väkivaltaista käyttäytymistä? Eihän ne määrää hoitoon?

Saako C-paperit ,jos sanoo että voi yksinkertaisesti liiallisestä käskyttämisestä jne, tulla väkivaltaista käyttäytymistä? Eihän ne määrää hoitoon?

Veikkaisin, että jos tolla syyllä haluat c-paperit, niin joudut käymään jonkinlaisissa mielenterveystutkimuksissa.

joo voi olla et tolla saa D- paperit:hyper: ite tiiän yhen tyypin kuka rehas ja kerto kuinka väkivaltanen ois jos joutuis inttiin, nii sille annettiin D paperit:whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom