Eli tiedoksi sinullekin Jazka81. Sinä et määrää miten sinusta on eniten hyötyä valtiolle.
Niin, valtio sen päättää, valitettavasti. Jos valtio päättää, että minun on sivariin mentävä, sitten ei auta kuin mennä. Jos valtio päättää, että saan vapautuksen, hyväksynet tämän, koska valtio on aina oikeassa?
Ei valtion kaikkia kummallisuuksia tarvitse hyväksyä eikä sellaisenaan niellä. Ihmiskunta ei koskaan kehittyisi, jos ei kukaan kyseenalaistaisi asioita vaan sokeasti tekisi mitä ylemmältä taholta määrätään.
Ei ole minun valintani, että olen syntynyt tähän valtioon, joka on maksanut minusta lapsilisää ja koulutuksen ja sitten se odottaa siitä hyvästä, että käyn intin. Minusta olisi vähän sama, jos minä pyytämättä lähettäisin sinulle lastin banaaneja ja vastapalvelukseksi vaatisin, että viihdytät minua hyppelemällä hassusti. Aina saa vaatia, mutta sinä valitsisit itse totellako vai ei, koska kyse olisi yksipuolisesta sopimuksesta, ei siitä, että olisit alun perin banaaneja vastaan luvannut tuhlata vuoden elämästäsi tekemällä jotain hölmöä, josta ei ole kellekään hyötyä.
Siksi armeijaa ja sen käymättömyydestä seuraavaa siviilipalvelusrangaistusta ei mielestäni tarvitse hyväksyä, vaan vapautuksen hakeminen ja sen saaminen on täysin oikeutettua. En minä ole valinnut tällaista taakkaa. Minä olen kiitollinen ilmaisesta koulutuksesta, ja maksan mielelläni veroja siitä hyvästä, että jälkipolvetkin saavat koulunsa käydä. Nekin rahat, joilla varusmiehiä ryömitetään metsässä ja sivarit pannaan kanniskelemaan papereita ja keittämään kahvia, voisi suunnata järkevämmin. Niitä lapsilisiä vanhempani eivät olisi tarvinneet, työssäkäyvät ihmiset. Ne rahat voisi osoittaa järkevämmin, antaisi vaikka vähän enemmän niille perheille, joissa tukia tosissaan tarvitaan.
Ja sitten nämä läpät, että "isoisät taistelivat puolestamme, siksi meidänkin pitää käydä intti". Minusta he taistelivat siksi, että meillä olisi vapaus valita, kuinka elämme.