Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
--

Raja kulkee kuitenkin siinä, kun joku muija pitää minua huonona ihmisenä koska olen käynyt intin. Näitäkin on tullut vastaan. :offtopic:

:eek: Ei vittu oikeesti.. Mistä tuollaisia löytää? Miehet joutuvat (ja osa pääsee) suorittamaan vähintään puolen vuoden nakkia ja joku kehtaa tuolla lailla edes ajatella?! :curs:

Aiheeseen. Yksi hyvä kaveri aikoo mennä sivariin eikä se tee hänestä yhtään sen huonompaa ihmistä. Osa ei vain halua mennä armeijaan, vaikkei olisi mitään suurempaa vakaumusta. Annettakoon heille tämä mahdollisuus. :thumbs:

Totaalikieltäytyjille minulla ei riitä sympatiaa. En voi hyväksyä sitä, että joku menee vuodeksi täysihoitoon sillä aikaa kun muut samanikäiset ovat joko armeijassa tai tekemässä jotain yhteiskunnan hyväksi (vanhustenhoito esimerkiksi). Niin ja siis näiden sankareiden asustelu siellä vankilassa menee veronmaksajien pussista (kyllä, niinhän menee se armeijakin, mutta buu huu tällainen systeemi meillä nyt vain sattuu olemaan). Oma henkiläkohtainen mielipiteeni on siis, että sivarit ovat yhtä huonoja ja yhtä hyviä kuin asepalveluksen suorittajat, mutta totaalikieltäytyjät ovat sieltä jostain.

Ehkä joku totaalikieltäytyjä voisi yrittää valistaa minua ja kertoa syynsä, niin katsotaan sitten uusiksi. Eli miksi et voi käydä siviilipalvelusta jos ei armeija nappaa? Siitä olisi paljonkin hyötyä toisin kuin vankilassa istumisesta.

Kiitos ja anteeksi.

p.s. armeijaan 01/08.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En usko, että moni valitsee vankilaa koska haluaisi päästä helpolla. Ylipäätänsä sellaisen ihmisen asema ei ole kovinkaan kadehdittava, joka kokee vankilan täyshoitolaitoksena.
Luulisin, että siinä vaiheessa kun valitaan totaalikieltäytyminen niin motiivina on ainakin joillakin se, että heidän mielestään systeemi ei ole hyvä. Esim. siviilipalveluksen rangastuksenomainen pituus.

Omasta mielestäni siviilipalveluksen kestossa ei ole vikaa.
Enkä myöskään ole totaalikieltäytyjä.

Ja vielä camolle:
Ymmärsin että tässä keskusteltiin työsyrjinnästä laajemmassa skaalassa kuin noissa plussapisteissä eli sorry. Kyllä mun puolesta semmoseen duuniin voi antaa intistä plussapisteitä, missä siitä on oikeasti hyötyä.

Armeijaan olen itse menossa I/08, mutta en pidä siviilipalveluksen suorittajia yhtään huonompina ihmisinä. Pidän jopa sivariin menijöitä rohkeampina koska tässä yhteiskunnassa ei siviilipalvelus miehiä arvosteta yhtä paljoa kuin armeijan käyneitä. Epäilen ettei meidän ikäluokka joudu enää sotimaankaan, joten sivari on mielestäni hyvä vaihtoehto.

Itse menen armeijaan lähinnä kokemuksen takia.

Usko pois että se on sellanen kokemus että sen aikana sua vituttaa mutta jälkeen päin sitä muistelee hymyssä suin. :kippis1:

Musta vähän tuntuu että mun koko elämää vois kuvailla noin. Aina joku omassa tilanteessa vituttaa mutta jälkikäteen tulee sellanen olo että "kyllä silloin ennen oli se ja se asia paremmin".

1. En mennyt armeijaan, koska olen myöskin jonkinsortin pasifisti ja toisinajattelija. En halua tukea väkivaltakoneistoa ja liittyä osaksi aseisiin perustuvaa puolustusjärjestelmää.

Näen ja koen asioita hyvin eri tavalla, kuin esim. monet kaverini. Ne rahat mitä aseteollisuuteen menee koko maailmassa, voitaisiin käyttää huomattavasti järkevämmin. Niillä voitaisiin tehdä oikeasti hyödyllistä ja sitä hyödyllisyyttä ei saavuteta sillä, että puolustamme itseämme toisiltamme ja tuhoamme toisiamme samalla kun maailmaa uhkaa vaarallisemmatkin ongelmat, kuten mm. viime aikoina paljon puhutellut ilmaston lämpeneminen.

Ihminen sotii pikkuhiljaa itseänsä hengiltä välittämättä sitä mitä ympäristölle tapahtuu ja mitä lopulta kaikille ihmisille. Aika näyttää mitä tulee käymään. Ei se ainakaan valoisalta näytä.

Jos luonnonilmiöt kasvavat, ja syntyy suuria vaikeuksia, josta ei pääse heti yli. Järjestelmiä, joita on vuosia rakennettu voivat romahtaa hetkessä, eikä takaisin palata ainakaan kovin nopeasti. Systeemi romahtaa. Vaihtoehtoja voi olla muita, mutta tämä on minun näkemykseni.

2. En mennyt myöskään armeijaan, koska en halunnut tehdä kuten kaikki muutkin tekivät. Olen itsenäinen yksilö ja ajattelen itsenäisesti, joten haluan elää kuten valitsen.

Näen, että armeija on ylimääräinen rasite elämässä ja hidaste sille, että en voi elää elämääni kuten haluan. En ole massaihminen joka viihtyy suurissa ihmisjoukoissa. Näen paljon parempana vaihtoehtona olla duunissa, josta saa päivä- ja ruokarahan.

Voin syödä mitä haluan. Voin nukkua miten haluan. Voin käyttää vapaa-aikani miten haluan ja haluamassani ympäristössä haluamillani erilaisilla tavoilla ja harrastaa mitä haluan, ilman että kenelläkään se ei ole ongelma, mitä teen ja milloinkin. Lisäksi päivärahoilla, voin jopa ostaa itselleni jotain, mikä ei olisi armeijan 6kk-1 vuoden aikana mahdollista, mitättömillä rahoilla.

3. En mennyt armeijaan, koska arvelin etukäteen, että tietenkin olisi siitä olisi aiheutunut suunnatonta vitutusta ja turhautumista intin typeryyksiä päivitellessä.

Miksi ylipäätänsä olla paikassa, jossa ei viihdy. Niin kauan kun on mahdollisuus valita asioita, niin valitsen kuten näen itselleni parhaaksi. Siinä ei Suomen valtion puolustusvoimat ole missään johtopäässä minun asteikkoani. Tässä on näkemyseroja toki ja muilla saa toki olla mielipiteitä siitä miksi armeijassa ei pidäkään välttämättä viihtyä. Joten tehkööt muut miten haluavat, mutta älkää odottako samaa toisilta.

Olen ollut myös paljon töissä viimeiset 8 vuotta, joten eri asioiden tekeminen pakosta myöskään ei tuota ongelmia missään määrin, vaikka ne ehkä hankalilta saattavat tuntuakin. Olen myös tehny asioita, joita en olisi halunnut omasta tahdosta tehdä, vaan on pitänyt, kun joku on sanonut.

Ainakin vietän aikani 24h semmoisessa paikassa, tilassa ja fiiliksissä kuin haluan. Asuin kaksi ja puoli vuotta Vantaalla suuren suuressa vitutuksessa päivästä toiseen. Siellä opin pakosta, mitä on olla masentunut ja vittuuntunut eri asioiden kohdalla. Rahat vähissä, huono paikka asua (Hoasin kämppä ja paljon somaleita ja asuntola-alue ulkomaalaisten kanssa), liikaa laskuja, velkaa, vähän ruokaa ja sitä rataa. Töitä tein välillä ja opiskelin, mutta käteen ei jäänyt paljon mitään. Eli sain toisin sanoen tarpeekseni.

Siinä vaiheessa, kun Suomen armeijalta tuli kutsuntalappu päätin, että haistakaa jo paska koko "laitos", minä en sinne tämän jälkeen mene kyllä yhään enempää vittuuntumaan elämään. Jotenka paperit sivariin ja töissä vietän aikani viihtyisässä työilmapiirissä laitoshuoltomiehenä kiinteistöhuollossa. Työkokemusta ceeveeseen ja päivittäinen raha on enemmän kuin tarpeeksi. Loppua kohden vuotta vielä paremmin.

Vitamiini kiittää ja kuittaa.:worship:

Epäilen ettei meidän ikäluokka joudu enää sotimaankaan, joten sivari on mielestäni hyvä vaihtoehto.

Valitettavasti en pysty jakamaan Hippinakin optimistista näkemystä rauhan pysyvyydestä. Vaikka meidän sukupolvemme on saanut nauttia rauhasta, pelkään pahoin, ettei tulevaisuus ole yhtä ruusuinen.

Toivoen parasta ja peläten pahinta.

Warning Off-topic!

Intissähän oli ihan kivaa, kunto nousi ja tutustui uusin ihmisiin. Joten miksi sitä nyt ei voisi käydä?

Joo kyllä minä sinne sillä mielellä lähden että vuosi siellä ollaan joko rukissa tai aukissa sitten.

Oo ekana edes se yksi yö siellä ja neroile sitten. Itsekin olin vaika miksi sota- marsalkaksi tulossa, mutta kummasti se mieli muuttu kun siellä sai kahdessa minuutissa kusta ja pestä hampaat.
Oi sitä paskanmäärää, mutta jälkeenpäin hymyilyttää. Oli siellä hienojakin hetkiä, mutta nopeasti ne katkesi ja teltta kasaan vaan. :D

Siksi miksi sen kestin oli ihan yksinkertaisia syitä. Molemmat pappani ovat olleet sodassa. Se ehkä niistä tärkeimpänä. Sitä pappani arvostavat, eikä sitä että nuokutaan Onnelassa hopeiset suomenleijonat kaulassa ja tatuoituna niskassa ja potkitaan mustaihoisia päähän.

Menee nyt aikalailla :offtopic: mutta jos on rasitusastma niinkun itselläni niin tuleeko B vai C paperit?

Eipä tuo armeijaan meno itteäni niin kauheesti haittaa mutta sivarikin on käynyt mielessä mutta enpä tiiä vielä, syksyllä ois kutsunnat sieläpä sitte viimestään.

Menee nyt aikalailla :offtopic: mutta jos on rasitusastma niinkun itselläni niin tuleeko B vai C paperit?

Eipä tuo armeijaan meno itteäni niin kauheesti haittaa mutta sivarikin on käynyt mielessä mutta enpä tiiä vielä, syksyllä ois kutsunnat sieläpä sitte viimestään.

B:n paperit lykkäävät.

itsellä on D:n paperit terveydellisistä syistä. (eikös se ollut just se D joka on "kokonaan vapautettu palveluksesta", muistelisin näin)

itsellä on D:n paperit terveydellisistä syistä. (eikös se ollut just se D joka on "kokonaan vapautettu palveluksesta", muistelisin näin)

on. tossa pätkä wikipediasta kopsattuna: Jos asevelvollisen terveydellinen ongelma on ohimenevä, palveluskelpoisuusluokaksi määrätään E, joka tarkastetaan erikseen määrätyn ajan kuluttua. Mikäli ongelma ei parane 25. ikävuoteen mennessä, asevelvollinen siirretään luokkaan C. Asevelvollinen voidaan määrätä myös palveluskelpoisuusluokkiin C tai D jo kutsunnoissa, mikäli ongelma on luonteeltaan pysyvä. Luokkaan C sijoitetaan asevelvolliset, joiden terveydellinen ongelma on siinä määrin lievä, että kriisiaikana heidän palveluskelpoisuutensa uudelleenmäärittely saattaisi tulla kysymykseen. Luokkaan D sijoitettujen asevelvollisten kutsumista ei harkita missään tilanteessa.

Sivarit kuuluu nostoväen II-luokkaan, eli samaan kuin C-paperit saaneet ja jehovan todistajat.

Siviilipalvelusvelvollisuus
Asevelvollinen, joka vakuuttaa uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvien vakavien omantunnonsyiden estävän häntä suorittamasta asevelvollisuuslaissa (452/50) säädettyä palvelusta, vapautetaan sen suorittamisesta rauhan aikana ja määrätään suorittamaan siviilipalvelusta niin kuin tässä laissa säädetään.

Nostoväen II luokkaan kuuluvat ovat rauhan aikana vapautetut asevelvollisuudesta.

Nostoväki jaetaan kolmeen luokkaan, siten että

I luokkaan kuuluvat ne asevelvolliset, joiden reservissäoloaika on päättynyt;

II luokkaan ne, jotka ovat olleet kutsunnan alaisia, mutta jotka asevelvollisuuslain 13 §:n ja 15 §:n 2 momentin nojalla ovat vapautetut rauhan aikana palvelemasta vakinaisessa väessä; sekä

III luokkaan ne asevelvolliset, jotka eivät vielä ole olleet kutsunnassa, ne, jotka ovat velvoitetut saapumaan uudelleen tarkastettaviksi ja ne, jotka ovat saaneet vakinaiseen palvelukseen astumisen lykkäystä tai edelleenpalvalemisen lykkäystä.

Nostoväen III luokkaan kuuluva asevelvollinen siirtyy nostoväen II luokkaan sen vuoden lopussa, jona hän täyttää kolmekymmentä vuotta.

1.3.1. Asevelvollisuuslaki

Asevelvollinen, joka ei ole varusmiespalveluksessa eikä
siviilipalveluksessa eikä kuulu reserviin, kuuluu nostoväkeen
sen vuoden alusta, jona hän täyttää 17 vuotta, sen vuoden
loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta. Asevelvollinen kuuluu
reserviin sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 50 vuotta,
upseeri, opistoupseeri ja aliupseeri kuitenkin sen vuoden
loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta. Ne, joilla on everstin tai
kommodorin ja näitä ylemmän upseerin arvo, kuuluvat reserviin,
kunnes heidät vapautetaan kokonaan asevelvollisuudesta.

Oo ekana edes se yksi yö siellä ja neroile sitten. Itsekin olin vaika miksi sota- marsalkaksi tulossa, mutta kummasti se mieli muuttu kun siellä sai kahdessa minuutissa kusta ja pestä hampaat.
Oi sitä paskanmäärää, mutta jälkeenpäin hymyilyttää. Oli siellä hienojakin hetkiä, mutta nopeasti ne katkesi ja teltta kasaan vaan. :D

Tarkoitin että lähden armeijaan mielessä se että siellä vuosi ollaan, jolloin ei tule pettymyksiä ja vitutuksen tunteita jos sinne vuodeksi joutuu.

Ps. Mitä neroilua tuossa oli?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom