Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nämä ovat ylivoimaisen hyviä ruisleipiä! Vielä odottelen evoluutiomallia, jossa on pelkästään niitä läpikuultavan ohuita kansipaloja;)Tulee muuten itsekki syötyä pari Vaasan ohutherkku ruispalaa iltaisin!Ne on hyviä,taidan seuraavan kerran ku herkuttelen homejuustolla käyttää noita enkä mitään keksejä.
Hyvää materiaalia Mikko!
Kysymys: JOS henkilö x haluaa pitää rasvaprosenttia pidemmän ajan alhaalla (~6-10%), suositteletko ensisijaisesti cycle diet -tyyppistä ravintopolitiikkaa vai mahdollisesti jotain muuta menetelmää?
Toi pohje podcast oli ihan mielenkiintoinen ja tulossa oleva sarja on todella kiinnostava. Se on kyllä hassua miten erilailla samassa kehossa olevat lihakset tottelee käskyjä.
Eilen kattelin tän pätkän ja olipa hyvä että katoin. Oli nimittäin harkinnassa moisen osto mut täytyy kyllä jättää hankkimatta. Meikäläisen taloudessa olis ihan turha hankinta.
Jos liesi ja mikro sattus hajoon ni vois tommosen hankkia tilalle
Q&A
Paljon on puhuttanut tässä viimeisien vuosien aikana sarjamäärien lisääminen/pitäminen vakiona mesosyklin ajan. Mitä mieltä olet itse tästä Israetelin mallista (MEV-MRV) että sarjamääriä lisätään progressiivisesti koko mesosyklin ajan autoreguloimalla?
Ja toinen tyyli on että pidetään ne vakiona koko mesosyklin ajan. Laitan alle kaksi esimerkki tapausta:
A) Mesosykli alkaa niin että tehdään 10 kovaa sarjaa (RIR 0-3) lihasryhmälle, ja mesosyklin viimeisellä viikolla tehdään 16 sarjaa.
B) Mesosykli alkaa niin että tehdään 12 sarjaa kovaa sarjaa (RIR 0-3) lihasryhmälle ja pidetään se vakiona koko mesosyklin ajan.
Kiitoksia muuten paljon kaikesta materiaalista mitä olet tuottanut!
Itse olen vanhempaa ikäluokkaa, koko ikäni olen kuitenkin treenaillu. Kiva olis kuulla sun mielipiteitä vanhenpien ihmisten treenailuista sekä syömisisestä.
Onko pystypunnerrus mielestäsi välttämätön liike olkapäiden lihaskasvua ajatellen? Pystypunnerruksella tarkoitan tässä yhteydessä kaikkea suoraan ylöspäin punnertamista.
Pystäri on tuntunut aina turhalta punnerrusliikkeeltä ja siksipä en ole sitä juurikaan tehnyt treeniurallani. Olen tehnyt mielummin penkkipunnerruksia tai lisäpainodippejä, kun niissä aktivoituu samat lihakset, mutta bonuksena vielä rinta. Etuolkapäihin on tullut lihasta ihan hyvin. Taka- ja sivulohkoille olen tietenkin tehnyt vipareita ja soutuja.
Onko Mikolla suunnitelmissa palata vielä joskus Cycle Dietille? Jos on, niin minkälaisessa tilanteessa ja vice versa jos ei, niin miksei?
Iän mukainen harjoittelu on mielenkiintoinen aihe. Dr Mike alusti asiaa joku aika sitten ja siitä olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia. RP jakoi treeniperiaatteet neljään ikäluokkaan.
60+ ikäluokassa Dr Mike ei niin yllättäen nostaa esille sen, että loukkaantumisen välttäminen pitäisi olla ykkösprioriteetti, koska loukkaantumisesta tervehtyminen kestää kauan ja lihaskiinnikkeiden palautuminen erityisen hidasta verrattuna aikaisempaan => sarjapituudet 10-30 suurimman osan aikaa.
Koko ikänsä treenanneille pelkkää hidasta alamäkeä, mutta silti 30-vuotiaan mediaanimiehen suorituskyky vastuksilla esimerkiksi 70-vuotiaana on saavutus. Niille jotka aloittavat vasta 60+ vuotiaina toki tulee gainsseja kuitenkin vielä. Gainssi voi olla myös se, että suorituskyky pysyy paikallaan tai laskee vain 3% vuodessa
View: https://youtu.be/r8zcF6Ut7lo
Mietteitä liikkeiden vaihtamisesta, tai pikemminkin samojen liikkeiden mukana pitämisestä treeniohjelmassa. Kuinka tärkeänä pidät samojen liikkeiden hinkkaamista treeni treenin jälkeen, vai toimiiko myös eri liikkeet joka treenissä -fiilisbodailumalli? Tai jotain siltä väliltä. Tarkoitan tietysti saman tyyppisten liikkeiden välillä vaihtamista, esim. "punnerrusliike ylös", "moninivelliike etureidelle" jne.