Mikko Ellmén ( Punttisaaga )

Myo repseihin palatakseni, oli kyllä uskomatonta huomata miten niitä toistoja vaan tulee lisää ja lisää vaikka on just oltu failuren partaalla. Loistava tapa varioida treeniä tietyissä liikkeissä ja hakata vähän rajoitinta vasten ennen kevennystä.

Kiitos muutenkin @Mikko Ellmén hienosta sisällöntuotannosta.

Tuossa kohtaa myös ajansäästövaikutus korostuu ja samalla väitän, että yksittäisiin tiukkoihin toistoihin pystyy keskittymään paremmin ja niistä saa senkin takia enemmän irti, kuin jos vastaavat toistot tekisi vasta suoran pitkän sarjan syvässä päädyssä.

Kiitos palautteesta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vedätkö Mikko leukoja usein? Sellainen tuntuma, että sun fysiikalla niitä voisi aika monta mennä. Montako siis menee ilman lisäpainoja?
Leuanveto on oma lempiliikkeeni, ja jos olet itse tuota jonkin verran harrastanut, niin seuraava kysymykseni on että minkälaisilla systeemeillä? Mielenkiinnosta kuulisin uusia ideoita omaankin touhuun. Viime aikoina olen vetänyt kotitangolla vähän fiiliksen mukaan eri pituisia sarjoja omalla painolla, ja salilla lisäpainoilla. Ennätys 22 toistoa olisi tarkoitus hilata 30:een jollain systemaattisella ohjelmalla.

Vedätkö Mikko leukoja usein? Sellainen tuntuma, että sun fysiikalla niitä voisi aika monta mennä. Montako siis menee ilman lisäpainoja?
Leuanveto on oma lempiliikkeeni, ja jos olet itse tuota jonkin verran harrastanut, niin seuraava kysymykseni on että minkälaisilla systeemeillä? Mielenkiinnosta kuulisin uusia ideoita omaankin touhuun. Viime aikoina olen vetänyt kotitangolla vähän fiiliksen mukaan eri pituisia sarjoja omalla painolla, ja salilla lisäpainoilla. Ennätys 22 toistoa olisi tarkoitus hilata 30:een jollain systemaattisella ohjelmalla.

Ei niitä mitenkään säännöllisesti tule tehtyä. Tälläkin hetkellä on enimmäkseen taljavetoja selälle ohjelmassa. Voisin kyllä huvikseni testata tällä viikolla, montako omapainoleukaa menee.

Näin ollen mitään erityisesti leuanvedon kehittämiseen tähtäävää ohjelmaakaan ei ole ollut koskaan itselläni ajossa. Valmennettavilla tällaisia on ollut, yleensä jotain pääsykoetestiä silmälläpitäen. Toki näissäkään ei lähdetä mitään henkilön absoluuttista leuanvetopotentiaalia jahtaamaan (sellaisessa tapauksessa suosittelen esimerkiksi JTOn palveluja) vaan enempi sitä, että saa maksimipisteet kyseisestä suorituksesta. Jakaisin tällaisen treenin kolmeen oleelliseen osaan: 1) Itse testisuoritus, eli toistoleuanveto omalla painolla, 2) Voimaharjoittelu lisäpainoleuanvedolla ja 3) Painonhallinta/painon pudotus. Riippuu tietysti valtavan paljon henkilön lähtötilanteesta, esimerkiksi jaksaako alussa vetää 15 vai 1,5 leukaa.

Jos kotona on tanko, niin sitä kannattaakin hyödyntää mutta systemaattisesti. Esimerkiksi niin, että asetat viikolle kokonaistoistomäärätavoitteen ja myös yksittäisen sarjan pituuden kasvatustavoitteen. Sitten 3-5 viikkoa määrien nostoa, kevennys, uusi määräaalto käyntiin. Samalla tietysti progressiivista lisäpainoleukailua salin puolella vaikka pari kertaa viikossa. Toinen treeni vitosia ja toinen kympin päälle. Esimerkiksi. Tällaisissa painotusohjelmissa on erityisen tärkeää muistaa, että tavoite ei ole treenata mahdollisimman paljon, vaan kehittyä. Tekemisen pitää siis olla tasapainossa, jotta palautumisellekin jää tilaa.

Voisin kyllä huvikseni testata tällä viikolla, montako omapainoleukaa menee.

@Agustin, Sain 12 ja painoa aamulla 82,1. Siinä mielessä huomionarvoista, että vuosi sitten olin tehnyt 77 kilon painossa tiukkoja 7-8 toiston sarjoja. Olettaisin tämän eron syntyneen paljolti viime kuukausien aikana, kun olen tehnyt selälle raskaimpana liikkeenä ylätaljaa vastaotteella ja siinä sarjapainot ovat kasvaneet huomattavasti. Varsinaisia leukoja en ole vetänyt toukokuun jälkeen, jolloin kotitreenijakso päättyi.

Suoritus on videolla, kuten koko treeni tulevaa (uts)vlogia varten. Laitoin juuri myös Instastoryyn.

@Agustin, Sain 12 ja painoa aamulla 82,1. Siinä mielessä huomionarvoista, että vuosi sitten olin tehnyt 77 kilon painossa tiukkoja 7-8 toiston sarjoja. Olettaisin tämän eron syntyneen paljolti viime kuukausien aikana, kun olen tehnyt selälle raskaimpana liikkeenä ylätaljaa vastaotteella ja siinä sarjapainot ovat kasvaneet huomattavasti. Varsinaisia leukoja en ole vetänyt toukokuun jälkeen, jolloin kotitreenijakso päättyi.

Suoritus on videolla, kuten koko treeni tulevaa (uts)vlogia varten. Laitoin juuri myös Instastoryyn.
Kiitos tiedosta, ja kiitoksia myös ajatuksista leuanvetotreeniin yleensä.
Ihan rehellisenä huomiona sellainen, että olisin kuvitellut sinun vetävän enemmänkin leukoja, vaikka et niitä säännöllisesti tee. Tämä ei siis mitään vittuilua, vaan kun fysiikkasi on silmin nähden atleettinen ja kivinen, eikä kauheasti ylimääräistä rasvaa ole. Varsinkin tuo 77kg painossa tehty 7-8 kuulostaa yllättävän vähältä. Onko sulla pitkät kädet tai jokin muu selittävä tekijä, miksi ei mahdollisesti tule enempää? Yksilöllistähän tuo on joka tapauksessa. Eräs tuttuni sai joskus 0 leukaa, vaikka ihan siedettäviä romuja pystyi salilla liikuttelemaan, nykyisin taitaa jo muutaman saada.

Ihan rehellisenä huomiona sellainen, että olisin kuvitellut sinun vetävän enemmänkin leukoja, vaikka et niitä säännöllisesti tee. Tämä ei siis mitään vittuilua, vaan kun fysiikkasi on silmin nähden atleettinen ja kivinen, eikä kauheasti ylimääräistä rasvaa ole. Varsinkin tuo 77kg painossa tehty 7-8 kuulostaa yllättävän vähältä. Onko sulla pitkät kädet tai jokin muu selittävä tekijä, miksi ei mahdollisesti tule enempää? Yksilöllistähän tuo on joka tapauksessa. Eräs tuttuni sai joskus 0 leukaa, vaikka ihan siedettäviä romuja pystyi salilla liikuttelemaan, nykyisin taitaa jo muutaman saada.

Harjoittelun spesifisyys koskee leuanvetoa ihan siinä missä mitä tahansa liikettä. Tulos on "oletettavaa vähemmän" jos liikettä ei tee ja jos alkaa tekemään, niin tulos ampuu nopeasti ylös.

Itse kun viimeksi olen tehnyt leuanvetoa suunnitelmallisesti voimaliikkeenä enemmänkin niin 92kg kehonpainossa sain +60kg lisäpainolla ykkösen. Toistomaksimia en treenannut erikseen ollenkaan, mutta kun sitä extempore kokeilin niin meni (samassa 92kg painossa) 27 leukaa. Ja kädet minulla on pitkät kuin nälkävuosi. Nyt kun en ole pitkään aikaan leukoja mitenkään säännöllisesti tehnyt niin keväämmällä meni 95kg painossa toistomaksimina 15 toistoa. Eikä siinä ole mielestäni mitään kummallista, että jos liikettä ei tee, niin siinä tulee toistomaksimi alaspäin.

On mulla pitkähköt kädet suhteessa pituuteen, mikä tietysti jossain määrin selittää omia voimataipumuksia. Esimerkiksi leuat ja penkki olleet aina hitaita ja vaikeita kehittymään mutta vastaavasti maastavetäminen helppoa. Samaten myös se, että silloinkin kun leukoja säännöllisen epäsäännöllisesti on vetänyt, niin kontekstina on aina ollut latsien kasvattaminen. Jos vetäisi, tai pikemminkin jos osaisi vetää taloudellisemmalla tekniikalla, esimerkiksi vain leuka tangon päälle vs. tanko rintaan, niin sillä olisi varmasti tuntuva vaikutus toistomääriin.

Taitaa olla vähän enempi kiinni vaan siitä, että tekeekö leukoja vai ei. Eikai siinäkään liikkeessä kehity tekemättä sitä liikettä.

Ei taida olla siitä kiinni. Minun isä ei reenaa mitään ja ikää vajaa 60v mutta leukoja kyllä menee. Mulla menee reenaamatta pitkienkin taukojen jälkeen aina jotain 15kpl. Mutta en toisaalta ole koskaan saanut ihan 30kpl vaikka välillä yrittänyt leukoihin panostaa. Oma paino pyörii 91-98kg paikkeilla. Pienellä panostuksella menee yksi leuka 40kg lisäpainoilla. Isällä selkä ja forkut ainut paikka missä lihasta. Myös itellä pysyy selässä voimat ja lihas kaikista helpoiten taukojen aikana. Ja ehkä myös hauiksissa. Olkapäät ja ojentajat sulaa helposti pois, tai ainakin olkapäät.

Varmaan pitäisi erikseen reenata maksimi toistoja jos niitä paljon haluaisi. Joskus sain määriä nostettua kun tein kotona usein niin pitkiä sarjoja kun vaan meni. Salilla teen yleensä lisäpainoilla.

Ei taida olla siitä kiinni. Minun isä ei reenaa mitään ja ikää vajaa 60v mutta leukoja kyllä menee. Mulla menee reenaamatta pitkienkin taukojen jälkeen aina jotain 15kpl. Mutta en toisaalta ole koskaan saanut ihan 30kpl vaikka välillä yrittänyt leukoihin panostaa. Oma paino pyörii 91-98kg paikkeilla. Pienellä panostuksella menee yksi leuka 40kg lisäpainoilla. Isällä selkä ja forkut ainut paikka missä lihasta. Myös itellä pysyy selässä voimat ja lihas kaikista helpoiten taukojen aikana. Ja ehkä myös hauiksissa. Olkapäät ja ojentajat sulaa helposti pois, tai ainakin olkapäät.

Varmaan pitäisi erikseen reenata maksimi toistoja jos niitä paljon haluaisi. Joskus sain määriä nostettua kun tein kotona usein niin pitkiä sarjoja kun vaan meni. Salilla teen yleensä lisäpainoilla.
Toiset on siinä parenpia kuin toiset, mutta harjoittelemalla se silti paranee ja sitten tippuu johonkin tasoon taas kunnes ko liikkeeseen panostaa.

Ite olen ottanut 115kg painoisena 18 leukaa hammer otteella joka mulle on parempi ja tavallisia tuli viime viikolla 16kpl 109kg painossa ja tänään, kun kokeilin niin otin 1*50kg lisäpainolla. Muscleupin olen myös tehnyt 122kg painoisena eli mulle hyvä ja jollain tapaa luontainen liike, mutta jos en niitä pidä ohjelmassa niin toistot jäävät jonnekkin 8-10 paikkeille, josta viikon parin harjoittelulls saadaan sen 15-20 toistoa aikaiseksi.

Se mitä kehitetään kehittyy.

Pirskatti jos asuisin Lapissa, niin saatais kyllä makeeta videologia aikaan Mikon kanssa. Kaikenlaista ulkotreeniä ja maisemajuttuja. Alkaisin kanssa heti harrastaan kalastusta, jotenkin mun veri vetää Lappiin ja puoliksi olenkin lappalainen, äidin suku kun sieltä Utsoelta ja Karigasniemeltä on.

Pirskatti jos asuisin Lapissa, niin saatais kyllä makeeta videologia aikaan Mikon kanssa. Kaikenlaista ulkotreeniä ja maisemajuttuja. Alkaisin kanssa heti harrastaan kalastusta, jotenkin mun veri vetää Lappiin ja puoliksi olenkin lappalainen, äidin suku kun sieltä Utsoelta ja Karigasniemeltä on.
Varmaan tätäkin (kuten jokaikistä skeneläistä) ehdotettu mutta Mikkohan olis loistovieras podcastiin

Käymässä minäkin siellä vain pyörähdän pari kertaa vuodessa. Jos saat sopimaan ensi vuonna reissun syyskuulle, niin ilman muuta olen ideassa mukana!

Käymässä minäkin siellä vain pyörähdän pari kertaa vuodessa. Jos saat sopimaan ensi vuonna reissun syyskuulle, niin ilman muuta olen ideassa mukana!
Vois kyllä lähteä ens vuonna sinne tekemään yksinään roadtrippi. Sitten pari päivää siellä vedellään treenejä tunturilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom