Mikä tai kuka on porvari?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Tämmöisessä pääoma vastaan työläinen keskustelussahan pitäisi mieluummin käyttää vaikka kapitalistit vs. proletariaatti asettelua. Joka sekin kuuluu oikeastaan ihan muualle kuin vuoteen 2012 :D

Tällainen keskusteluasetelma ei ainakaan ollut mun tarkoitus enkä tietääkseni sellaista avausviestissä tuonut esille. Nämä vaan tahtoo johtaa tähän. Usein kun työntekijä ei ole yhtään perehtynyt siihen miten talous ja yritysmaailma ylipäätään pyörii, niin ne ei tajua edes mikä ylipäätään on yrityksen tarkoitus. En minäkään sitä tajunnut 20 vuotiaana pojankoltiaisena. Silloin kuvittelin että yrityksen on sitä varten että ne työllistää ihmisiä ja että sitä riistäjakapitalistiyrittää vastaan pitää taistella. Onneksi sitä on vuosien varrella vähän tullut edes järkeä päähän.

Kysykääpäs huviksenne työkavereiltanne että "kuka maksaa sun palkan". Väitän että korkeamminkin koulutetuista suurin osa vastaa "yritys xxx jossa työskentelette". Niinhän se teknisesti meneekin, mutta oikeasti sen palkan maksaa yriytksen asiakkaan ja jos niitä ei ole, ei ole kassavirtaa mistä maksaa yhtään mitään ja yritys on kohta kaput. Jos tätä ei tajua, niin sittenhän se yrittäjä tai sen edustaja on riistoporvarikapitalistisika kun joutuu joskus tekeen leikkaustoimia. Enkä mä tässä tarkoita sitä, että vähän jos punast näkyy rapparissa niin porukkaa surutta pihalle vaan. Ei, tuollainen ei ole pitkäjänteistä yritysjohtamista, mutta joskus ne irtisanomiset on ainut vaihtoehto. Jos töitä ei ole ja yrityksen talous on kuralla niin yritysjohdon tehtävä on korjata asia. Tätä kun ei työntekijä yleensä ymmärrä tai halua ymmärtää niin tulee sitä vastakkainasettelua, aivan turhaakin sellaista.

Itse avasin tän keskustelun oikeastaan sentakia että jos sanon äänestäväni Niinistöä, niin minut leimataan joksikin porvariksi, jota käsitettä en itse oikein osaa käyttää? Vähän sama kun alkaisi puhumaan työttömästä luuserina ja työntekijstä orjana. Itse siis olen 13 vuotta jo ollut duunarina ja toivottavasti duunia on seuraavaksi 13 vuodeksikin. Mutta rinnalla pitää kehittää muuta, sijoittamista, yritystoimintaa jne...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen varmaan porvari tuloilla ja omaisuudella. Mieleltäni en ehkä niinkään. En osaa enkä jaksa arvostaa rahaa enää, en muista missä kohtaan ajatusmalli muuttui.

Mun mielestä koko rahasta itkeminen on aivan naurettavaa, jos sitä ei ole sitä tehdään lisää tekemällä asialle jotain. Paskapuhetta ettei asialle mitään mahtaisi.

+1

Olen aina auttanut taloudellisesti , jos jollakulla läheisellä on ollut tiukkaa.

IMO TosiPorvari haluaa vain kerätä omaisuutta lisää ja lisää. Ei pysty luopumaan mistään ja ei todellakaan jaa "vähistään". Mieluummin ostaa vaikkapa taidetta seinät täyteen, kun lainaa rahojaan vaikkapa kituuttavalle veljellensä...Jokainenhan on hänen mielestään vastuussa itsestään. Omaa lasta, sitten toki lellitään pilalle heti syntymästä saakka.

Jos sattuu tulemaan hyvin toimeen, on toki äänestettävä " porvarina" Kokoomusta. Jotta olisi sitten enemmän hyvää kierrätettävänä.:)
 
Pyssyn kuvaama tapaus on ahne kitupiikki. Tuollaisia mulkeroita riittää ihan vasemmiston äänestäjissäkin. Moni paperitehtaalla 50 kiloa vuodessa tienaava on niin vasemmistoänkyrä kun olla voi. Eikä varmaan anna omistaan kenellekään.
 
Itse avasin tän keskustelun oikeastaan sentakia että jos sanon äänestäväni Niinistöä, niin minut leimataan joksikin porvariksi, jota käsitettä en itse oikein osaa käyttää? Vähän sama kun alkaisi puhumaan työttömästä luuserina ja työntekijstä orjana. Itse siis olen 13 vuotta jo ollut duunarina ja toivottavasti duunia on seuraavaksi 13 vuodeksikin. Mutta rinnalla pitää kehittää muuta, sijoittamista, yritystoimintaa jne...

Lähinnä leikittelin tolla porvaritermillä ja kuinka usein sitä käytetään aivan väärin. Ylipäätään halusin juuri tarttua tuohon kuinka porvariksi leimataa kun ei oikeastaan edes tiedetä mitä se tarkottaa, porvarit, aateliset, talonpojat ja papisto kuuluu historiaan, tänä päivänä ihmiset on suhteellisen tasavertaisia jos mietitään mahdollisuuksia parantaa omaa taloudellista tilannetta, pientä vähemmistöä lukuunottamatta :)

Ite oon kans duunarina viimeset 10 vuotta ollut, ehkä jonain päivänä pistän yrityksen pystyyn, ja kunhan noi insinöörin paperit joku kaunis päivä kouraan tulee niin varmasti ainakin hiukan paremmin palkattuna duunarina. Vanhemmilla on omaisuutta ja suhteellisen korkeat tulot, itse olen kuitenkin jokaisen pennin ja sentin joutunut ansaitsemaan. Suvussa kun on yrittäjiä useammassa polvessa niin on oppinut aika pienestä pitäen sen ettei yritykset ole jotain mystisiä pohjattomia rahasampoja josta nostetaan rahaa osinkoina. Ihmisillä on tapana valittaa yrittäjien helposta elämästä, kun todellisuudessa heillä ei ole mitään käsitystä yrittämisen realiteeteista tai riskeistä.

Loppupeleistä se on omasta tahdosta ja laiskuuden määrästä kiinni haluaako oikesti tehdä jotain oman varallisuudeen parantamiseksi. Itse olen tällä hetkellä tyytyväinen elämään duunarina. Palkka ei päätä huimaa, mutta toisaalta eipä ole niitä riskejäkään joita yrittäjällä on. Helppoa rahaa, toisin kuin monilla yrittäjillä joilla ei ole säännöllisiä kuukausituloja, ylityölisiä tai muita vastaavia, puhumattakaan kuluista jotka työntekijän säännöllisten kuukausitulojen maksamiseen menee. Ja suurimalla osalla yrittäjistä kun ei ole edes varaa palkata työntekijöitä vaikka tarve olisi suuri.
 
Pyssyn kuvaama tapaus on ahne kitupiikki. Tuollaisia mulkeroita riittää ihan vasemmiston äänestäjissäkin. Moni paperitehtaalla 50 kiloa vuodessa tienaava on niin vasemmistoänkyrä kun olla voi. Eikä varmaan anna omistaan kenellekään.

Ahneella kitupiikillä ei kuitenkaan ole tarpeeksi varallisuutta, ollakseen porvari..Eikä hän äänestä Kokoomusta.. Kitupiikissä ja porvarissa on ISO ero !!!
 
Ahneella kitupiikillä ei kuitenkaan ole tarpeeksi varallisuutta, ollakseen porvari..Eikä hän äänestä Kokoomusta.. Kitupiikissä ja porvarissa on ISO ero !!!

Jos keskiverto Kokoomusta äänestävä on varallisuutensa puolesta porvari, niin mehän voidaan tituleerata lähes kaikki itsemme porvareiksi, siis jos käyt töissä ja saat säädyllistä palkkaa josta osan saat kitupiikkailtua sukanvarteen. Vai oliko tämän maan kansalaisista oikeasti niin iso osa rikkaita kun on Kokoomuksen äänestäjiä? ;)
 
Jos keskiverto Kokoomusta äänestävä on varallisuutensa puolesta porvari, niin mehän voidaan tituleerata lähes kaikki itsemme porvareiksi, siis jos käyt töissä ja saat säädyllistä palkkaa josta osan saat kitupiikkailtua sukanvarteen. Vai oliko tämän maan kansalaisista oikeasti niin iso osa rikkaita kun on Kokoomuksen äänestäjiä? ;)

Kaikissa meissä asuu pikku porvari....:D
 
Lähinnä leikittelin tolla porvaritermillä ja kuinka usein sitä käytetään aivan väärin. Ylipäätään halusin juuri tarttua tuohon kuinka porvariksi leimataa kun ei oikeastaan edes tiedetä mitä se tarkottaa, porvarit, aateliset, talonpojat ja papisto kuuluu historiaan, tänä päivänä ihmiset on suhteellisen tasavertaisia jos mietitään mahdollisuuksia parantaa omaa taloudellista tilannetta, pientä vähemmistöä lukuunottamatta :)

Joo, halusin vain itse tuodan esiin kantani, ettei turhaan käsitetä väärin asiaa. Ei siis ollut sen enempää sinulle tuo tarkoitettu kuin kenellekään toisellekaan. Ja täysin samaa mieltä olen tuosta että nuot vanhat luokkajaot kuuluu sinne historiaan.

Ite oon kans duunarina viimeset 10 vuotta ollut, ehkä jonain päivänä pistän yrityksen pystyyn, ja kunhan noi insinöörin paperit joku kaunis päivä kouraan tulee niin varmasti ainakin hiukan paremmin palkattuna duunarina. Vanhemmilla on omaisuutta ja suhteellisen korkeat tulot, itse olen kuitenkin jokaisen pennin ja sentin joutunut ansaitsemaan. Suvussa kun on yrittäjiä useammassa polvessa niin on oppinut aika pienestä pitäen sen ettei yritykset ole jotain mystisiä pohjattomia rahasampoja josta nostetaan rahaa osinkoina. Ihmisillä on tapana valittaa yrittäjien helposta elämästä, kun todellisuudessa heillä ei ole mitään käsitystä yrittämisen realiteeteista tai riskeistä.

No mulla taas ei vanhemmilla ole isoja tuloja ollut. Pienyrittäjiä kädestä suuhun hyvin pitkälti. Lisäksi äitini oli kotiäitinä hyvin pitkään kun meitä oli neljä sisarusta. Ei tuosta suuria tuloja revitä mitenkään. Hyvän kasvatuksen olen mielestäni saanut ja täysi tyhjästä omat juttuni tehnyt. Velkaa on tarpeeksi ja vähän päälle, onneksi vähän sijoituksiakin niin ei jokainen talouden töyssy heti siirrä meidän perhettä leipäjonoon.

Loppupeleistä se on omasta tahdosta ja laiskuuden määrästä kiinni haluaako oikesti tehdä jotain oman varallisuudeen parantamiseksi. Itse olen tällä hetkellä tyytyväinen elämään duunarina. Palkka ei päätä huimaa, mutta toisaalta eipä ole niitä riskejäkään joita yrittäjällä on. Helppoa rahaa, toisin kuin monilla yrittäjillä joilla ei ole säännöllisiä kuukausituloja, ylityölisiä tai muita vastaavia, puhumattakaan kuluista jotka työntekijän säännöllisten kuukausitulojen maksamiseen menee. Ja suurimalla osalla yrittäjistä kun ei ole edes varaa palkata työntekijöitä vaikka tarve olisi suuri.

Olen tässä täysin samaa mieltä. Jotkut kunnolla syrjäytyneet ei tähän pysty, eikä tietysti sairaat. Mutta jos ole tavallisen terve duunari, niin aivan varmasti pystyt omalle varallisuudellesi tekemään jotain. Se alkaa siitä että pistää menopuolen kuriin tulojen mukaan. Ei siis mitään herrojen menoja ja duunari tuloja tai käy lopulta todella huonosti. Ja syrjäyttää itse itsensä.

Palkka ei itselläkään päätä huimaa mutta toimeen tulee jotenkin järkevästi. Lisätuloja sitten sijoituksista jos niitä saan kasvatettua.

Ja suurin osa yrittäjistä on tosiaan täysin oman onnensa seppiä. Yritys on täysin oman osaamisen ja jaksamisen ja terveyden varassa. Tyhjän päällä olet kun joku noista pettää.
 
Ööh... ...väestötutkimus ylipäätään lähtökohtaisesti paljastaa nimenomaan asioiden välisiä korrelaatioita. Yhteiskuntatieteissä asioihin vaikuttavien muuttujien määrä on tyypillisesti sen verran suuri, että suoria kausaliteetteja on vaikeaa, usein myös mahdotonta tutkia. Tämä on yhteiskuntatieteiden luonne - tilastollisia analyysejä voi toki viedä pidemmälle, mutta kausaliteetteihin päästään itse asiassa todella harvoin.
No ööh ööh. Väitteesi on kuitenkin väärin. Kausaliteetteja ei ole niin helppo todentaa yhteiskuntatieteissä kuin luonnontieteissä, mutta eivät ne mitään mahdottomuuksia ole. Tilastollisia menetelmiä löytyy kyllä runsaasti, mikäli on vain osaamista ja halua niiden käyttämiseen. Wilkinson esittää tässä kuitenkin normatiivisen teorian, jonka mukaan suuret tuloerot aiheuttaisivat yhteiskunnassa ongelmia. Siihen tarvittaisiin kuitenkin jotain viitteitä kausaliteetista, joka jäi nyt tässä esityksessä täysin puuttumaan. Ja ilman niitä viitteitä olisi täysin vastuutonta vetää tuosta tutkimuksesta johtopäätöksiä siitä, miten tulisi toimia. Korrelaatio ei itsessään riitä. Mietitään asiaa taas esimerkin kautta. Haluamme vähentää hukkumiskuolemia yhteiskunnassa ja tutkimme asiaa tilastollisesti. Huomaamme, että hukkumiskuolemat lähtevät selkeään kasvuun toukokuusta eteenpäin ja saavuttavat heinäkuun puolivälissä lakipisteen ja lähtevät elokuun alussa taas laskuun. Huomaamme myös, että jäätelön keskimääräinen kulutus kasvaa samanlaisen käyrän mukaisesti ja näiden ilmiöiden välillä on suuri korrelaatio. Johtopäätös: Jäätelö on murhaa?

Tilastollisen yhteiskuntatukimuksen arvo ei silti ole nolla. Yksittäisiä, havaintojen suuntaan vaikuttavia muuttujia voi testata erikseen tieteen kentällä. Vastaavasti poliittinen kenttä voi seurata yhteiskuntatieteellistä tutkimusta ja tehdä omat päätelmänsä ilmiöiden syistä - ja jalostaa niitä politiikaksi.
Hyvin tehdyn tilastollisen yhteiskuntatutkimuksen arvo ei todellakaan ole nolla kuten ei ole laadullisenkaan. On kuitenkin myös tutkimusta, jossa lähdetään hiukan soitellen sotaan maailmaa syleilevästi ja tehdään johtopäätöksiä, joita aineiston pohjalta ei voi tehdä. Wilkinsonin tutkimus vaikuttaa minun silmissäni tällaiselta, ainakin tuon katsomani esityksen pohjalta.

Tilastollisen yhteiskuntantutkimuksen käyttäminen päätösten pohjana on tietysti aina tavallaan hieman hetteisellä pohjalla, mutta on hyvä muistaa, että esimerkiksi myös kansanterveystyö pohjaa suurelta osin tilastolliseen väestötutkimukseen (epidemologinen tutkimus), toki monien asioiden kohdalla kausaliteetti on selvitettävä perin pohjin ennen koko kansaa koskevia toimenpiteitä kliinisin tutkimuksin (vaikkapa rokotusohjelma) - mutta myös kansanterveystyössä on alueita, jossa kausaliteettien selvittäminen on erittäin haastavaa, ellei mahdotonta (ravitsemussuositukset).
Ei tilastollisen yhteiskuntatutkimuksen käyttäminen päätöksenteossa ole millään tavalla hetteisellä pohjalla. Päinvastoin, hyvin tehty tutkimus on erittäin hyvä lähtökohta päätöksenteolle, koska silloinhan se ei perustu arvaukseen. Wilkinsonin tutkimuksessa syy-seuraussuhteet jäävät kuitenkin kysymysmerkiksi ja on täysin vastuutonta olettaa, että estämällä rikkaiden rikastuminen jotenkin korjattaisiin yhteiskunnallisia ongelmia. Uskon, että korrelaatiosuhde tuloerojen ja hyvinvointierojen välillä voi hyvinkin olla validi, mutta todelliset ongelmat ovat pääsääntöisesti esimerkiksi koulutuksessa, terveydenhuollossa ja sosiaalisessa turvaverkossa. Kyllä tästä saadaan malli rakennettua ja sitä tilastollisesti testattua niin, että voidaan osoittaa kausaliteettisuhteita.

Miksi linkitin Wilkinsonin vaikka olen tietoinen kritiikistä? Wilkinsonin pätkä kestää 16 min ja se on oikeasti helppo ja mukava katsella. Olisin voinut linkittää läjän samansuuntaista väestötutkimusta - luultavasti paljon tukevammista lähteistä - mutta ketä kiinnostaa :D. Pakkishan on joka tapauksessa täynnä voittajia, jotka eivät yhteiskunnan auttavaa kättä tarvitse yhtään mihinkään.
Minua kyllä kiinnostaisi. Ei minulla ole tähän mitään voimakasta ennakkoasennetta, jonka takia katsoisin maailmaa laput silmillä. Suhtaudun kaikkiin olettamuksiin kuitenkin terveellä skeptisyydellä ja jos jokin tutkimus vaikuttaa olevan höttöinen, niin en anna sille paljoa painoarvoa. Jos lyöt kuitenkin tuon tukevan datan pöydälle ja se osoittaa riittävällä varmuudella kausaalisuussuhteen hyvinvointiongelmien ja tuloerojen välillä, niin lähdetään sitten vaikka yhdessä vappumarssille vaatimaan porvareita verolle. Kukaan täällä tuskin kuitenkaan ehdottomasti vastustaa "yhteiskunnan auttavaa kättä". Itse pidän suuressa arvossa sitä, että Suomessa on tämä mahdollisuuksien tasa-arvo ja esimerkiksi kaikilla haluavilla on mahdollisuus ilmaiseen korkeakoulutukseen. Kyllä siitä mielellään maksaa. Kaikkea vastuuta ei voi kuitenkaan sysätä niille, jotka ovat kovalla työllään rakentaneet itselleen suuren varallisuuden. Kyllä talkoisiin on kaikkien osallistuttava.
 
Korjaan:

Jos sattuu tulemaan hyvin toimeen, on toki äänestettävä "kapitalistina" Kokoomusta. Jotta olisi sitten enemmän hyvää kierrätettävänä.:)

Kapitalisti on se termi mitä tässä keskustelussa kuuluu käyttää tuon porvarin sijasta. Ja en nyt käyttänyt sanaa kapitalisti haukkumatarkoituksessa, pidän itseänikin jonkinasteisena kapitalistina. Ja monet "vasemmiston" edustajat ovat aivan samalla tavalla kapitalismin kannattajia pinnan alla. Puhdasta kapitalismia en tosin kannata. Minimipalkat ja työntekijöiden järjestäytymisoikeus kuuluu tasa-arvoiseen yhteiskuntaan :)
 
Korjaan:



Kapitalisti on se termi mitä tässä keskustelussa kuuluu käyttää tuon porvarin sijasta. Ja en nyt käyttänyt sanaa kapitalisti haukkumatarkoituksessa, pidän itseänikin jonkinasteisena kapitalistina. Ja monet "vasemmiston" edustajat ovat aivan samalla tavalla kapitalismin kannattajia pinnan alla. Puhdasta kapitalismia en tosin kannata. Minimipalkat ja työntekijöiden järjestäytymisoikeus kuuluu tasa-arvoiseen yhteiskuntaan :)

Hyvin korjattu. Kapitalismi kuvaa paremmin tuota, kuin porvarismi. Toki porvarikin voi olla Kapitalisti ja sittenhän hänestä on kovaa vauhtia tulossa RiistoPorvari...
 
Korjaan:



Kapitalisti on se termi mitä tässä keskustelussa kuuluu käyttää tuon porvarin sijasta. Ja en nyt käyttänyt sanaa kapitalisti haukkumatarkoituksessa, pidän itseänikin jonkinasteisena kapitalistina. Ja monet "vasemmiston" edustajat ovat aivan samalla tavalla kapitalismin kannattajia pinnan alla. Puhdasta kapitalismia en tosin kannata. Minimipalkat ja työntekijöiden järjestäytymisoikeus kuuluu tasa-arvoiseen yhteiskuntaan :)

Hyvä korjaus, olen samaa mieltä. Työntekijällä olisi varmasti aika paskat oltavat, tai siis osalla meistä, jos ei järjestäytyminen olisi mahdollista. Heikompia potkitaan päähän jo ala-asteelta lähtien.
 
Tätä lausettaa kuulee paljon, mutta puhe loppuu siinä kohdassa kun pitäisi sanoa että mitä se "mitään" olisi. Köyhyyttä on niin monenelaista ja monenlaisista syistä.

- Vääriä valintoja tehneen ihmisen keinot korjata tilanne ovat samat kuin Hoardersissa siivoaminen; kaikki pitäisi vetää sileäksi ja aloittaa alusta, mutta jos mitään keinoja ei ole opittu niin kaikki palaa samaan pisteeseen
- Yhteiskunnissa on aina vapaamatkustajia. Miten hoidetaan asiat siten, että ketään ei jätetä heitteille mutta että todella muutosta haluavilla olisi siihen mahdollisuus?

Ymmärrän hyvin mitä ajat takaa. Rikkautta on myös monenlaista, se on rikkautta että on rahaa käydä elokuvissa ja syödä kaviaaria jos mieli tekee. Ei se kenellekään automaattisesti tule, sen eteen on tehty jotain. Yleensä vähintäänkin säästetty tai tingitty jostain menoista. Ei kukaan pysty elämään niin ettei edes katso mitä ostaa ja mitä enemmän rahaa sen sairaampi kitupiikki.

Tässäkin mielessä olen uusioporvari: Mielestäni huonoja valintoja tehneille pitäisi suoda armahdusta, minulla itsellänikin on tuttuja samassa tilanteessa ja aivan varmasti ovat muuttaneet tapansa mm. luopuneet alkoholista loppuiäkseen. Tosiporvari nauraa partaansa ja pönkittää omaa asemaansa entisestään. Minusta ei ainakaan ole siihen.

Omasta tahdostaan vapaamatkustajia en arvosta. Joitakin on elämässä potkittu päähän ja ovat tästä syystä tippuneet vapaamatkustajiksi, kuten esim. huono valinta porvoon kirkon poltto. Tässä on dilemma, en tiedä miten suhtautua älyttömiin tekoihin. Toisaalta soisin armahdusta mutta mistä tietää onko asiasta opittu mitään?

Clint Eastwood muuten joskus sanoi. "Joistakin päähänpotkituista tuli lopulta kunnon ihmisiä." Useimpien lähtökuoppa on liki sama, lähdet kotoa ja yrität pärjätä. Harvemman vanhemmat antaa 10t käteen että tässä sulle eväät maailmalle ja tules hakemaan lisää kun tarvis. Toki se että saatko asuntolainaa ja takaako vanhempasi on yksi hyvä kulmakivi, mutta vaihtoehtoja on muitakin.
 
Mielestäni pahemman luokan porvareita ovat nämä ns. kultalusikka suussa syntyneet rikkaiden ja hyvin menestyneiden jälkeläiset. Vanhempien varallisuus ei välttämättä tee lapsista näitä "kaiken saaneita", mutta sieltä varmasti ponnistavat ne ehkä pahimmat tapaukset. Joissain tällaisissa perheissä lapset taas laitetaan työskentelmään hyvin nuoresta alkaen ja keräämään omat rahansa, jolloin vaikutus on enemmänkin päinvastainen.
Nyt on pakko olla erimieltä. Mä varmaan itse kuuluun tuohon joukkoon, joille on pienestä asti opetettu arvostamaan työtä, sekä tekemään sitä. Olen opiskeluaikana tehnyt myös paljon ns. paskaduuneja. Mulle on opetettu säästäminen ja järkeä rahankäyttöön. Toki on joissain asioissa teitä siloteltu ja paljon olen saanut, mutta kiitollinen osaan näistä asioista ehdottomasti olla. Meillä on suku ja lähipiirin herrasmiehet rappareita täynnä (tämäkin kun on IIK kamalaa) ja suurin osa tästä samasta porukasta on paljonkin erilaisissa hyväntekeväisyyshankkeissa mukana. Heikompia autetaan ehdottomasti. Toisin kuin tuntemieni vasureiden keskuudessa.

Mulla on omassa kaveripiirissä hyvin erityyppisiä ihmisiä. On näitä joille kaikki on tullut eteen evää liikuttamatta, sekä myös sitten ihan toista äärilaitaa ja kaikkea tältä väliltä.
Oman kokemuksen mukaan pahimpia sikoja ja pröystäilijöitä löytyy siitä osasta, jotka ovat oikeasti ponnistaneet huonommista oloista, sitten onnistuneet saamaan vähän paremman palkan tai muuten rikastumaan. Pää on mennyt sekaisin ja arvot vinksalleen. Tällä porukalla on tarve todistella, että rahaa on. Sitä näytetään, kulutetaan ja siitä riidellään. Eikä siitä kukaan muu saa päästä osalliseksi. He elävät ikuisella MINÄ ITSE -tripillä. Käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioitus on unohtunut kokonaan. Koska kyllähän se itse ansaittu raha oikeuttaa tekemäänkin sillä ihan mitä lystää. Kaveritkin valkataan verotietojen mukaan. HYH, nyt puistattaa.
Kyllä mä sen toisaalta ymmärrän. Jos on joskus jostain ollut pulaa, niin täytyyhän sen sitten tuntua hienolta, kun voikin sikalla miten lystää. Onneksi kaikki eivät sekoa yhtä pahasti.

Porvari nimitys alkaa olemaan tosiaan jo vähän sopimaton tai harhaanjohtava nykypäivänä. Parempi on sitten vaikka tuo kapitalisti.
 
Minusta mikään ratkaisu ei ole tasata tuloeroja verottamalla rikkaimpia enemmän. Pitäisi keskittyä mielummin nostamaan köyhien elintasoa. Tässä taas on ongelmallista se, että se mitä moni köyhä tarvitsee ei ole lisää rahaa. Jotkut ovat vain niin taitamattomia, että vaikka heille antaisi enemmän rahaa, niin he vain tuhlaisivat sen. Uskon myös siihen, että aina tulee olemaan jonkun verran köyhiä. Esim. päihdeongelmaiset jotka kieltäytyvät hoidosta ja vaikeasti vammaiset ihmiset tulevat aina olemaan köyhimpiä.

Ehkä kannattavinta olisi lisätä taloustaito lukuaineeksi peruskoulun ekalta luokalta lähtien. Kun lapsesta asti opetettaisiin talouden perusteita ja fiksua rahankäyttöä, niin se varmasti olisi hyödyllistä. Ihmisille pitäisi myös opettaa, että heidän pitää kantaa vastuu itsestään. Ihan liian moni aikuinen ihminen ajattelee, että yhteiskunnalla on vastuu elättää heitä ja että töissäkäynti ei olisi mitenkään pakollista.
 
Tämä nyt ei ole järin akateemista, mutta mielestäni ihan mielenkiintoinen valotus siihen kierteeseen kun rahaa ei opi käyttämään "oikein". Ketjun aihe on varmaankin jo sen verran laajentunut, että tällainenkin keskustelu mahtuu mukaan (vaikka esimerkki ei suomalainen olekaan).
 
Ehkä kannattavinta olisi lisätä taloustaito lukuaineeksi peruskoulun ekalta luokalta lähtien. Kun lapsesta asti opetettaisiin talouden perusteita ja fiksua rahankäyttöä, niin se varmasti olisi hyödyllistä. Ihmisille pitäisi myös opettaa, että heidän pitää kantaa vastuu itsestään. Ihan liian moni aikuinen ihminen ajattelee, että yhteiskunnalla on vastuu elättää heitä ja että töissäkäynti ei olisi mitenkään pakollista.

Olen tässä ehdottomasti samaa mieltä. Ja jos ja kun sinne ei lisää tavaraa mahdu, niin sitten voi karsia muualta pois. Uskontoa, historiaa, matematiikkaa... Uskonnosta voi karsia aivan hyvin, ei niitä tarinoita tartte vuodesta toiseen tentata niin paljon. Historianopintoihin voi liittää taloutta reilusti, se on aina osana historiaa. Osa matematiikan tunneista voisi hyvin olla talousoppipainotteista. Onhan talous hyvin pitkälle matematiikkaa kuitenkin.

Ja opettajat koulunpenkille opettelemaan sijoittamisen perusteita ja hyvää taloudenhallintaa.
 
Sitten kun siinä samassa vielä onnistuttaisiin opettamaan, että omistaminen ja raha eivät ole itseisarvo.
 
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten:

Elettiin pahinta puna-aikaa suomessa minun muistini mukaan eli 1980-luvun puoltaväliä. Muistan elävästi erään vappuaaton, jolloin joko Rockradiossa tai radiomafiassa (YLE molemmat) kommunistiset nuorisotoimittajat pyysivät irvokkaina kuulijoita soittamaan ja kertomaan vastauksensa aiheeseensa "Mistä tuntee porvarin?"

No, soitot olivat pitkälti sitä mitä olettaa saattaa, eli "riistokapitalistia, lahtaria jne"

Kunnes: eräs herrasmies soitti ohjelmaan -selvinpäin. Punainen papitar-toimittaja kiekui "No hyvä soittaja, sanopa sinä mistä tuntee porvarin!"

Herra vastasi: " Siitä, että se on hän joka maksaa työläiselle palkan"

Tuli pitkä hiljaisuus studioon.

Nauratti niin, että meinasin pudota traktorinpenkiltä!
 
Back
Ylös Bottom