Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No mietitäänpä mitä se lankku siellä kantapään alla tekee. Tekee sen, että nilkan ei tarvitse ojentua niin paljon kuin jos sitä lankkua ei olis. Menee taas samaa kastii ku jossai vammat-osion ketjussa jengi oli sitä mieltä, että kaverin polvivaivat on syytä fudiksen peluusta, eikä kovasta kyykkäyksestä isoilla romuilla. :lol2:

Ja tosiaan, en joltain bodarilta kysyis ikinä neuvoa liikkeisiin, kun jengi tekee reidenojennuksii ja kaiken maailman eristäviä liikkeitä, joilla lihas kasvaa, mut paikat hajoo. Mutta kuten oon ennenkin sanonu, toivotaan, että te rautojen kanssa pelaavat pysytte kunnossa. Just my 2 cents.

Puhut polvivammoista ja samaan aikaan teet puolikkaita kyykkyjä (ainakin treenipäivyrisi mukaan)...
Tämmönen bodarin alkukin tietää että polveen kohdistuu enemmän rasitusta, kun kyykky jätetään vajaaksi eikä tehdä täydellä liikeradalla :) Eikä niillä vajailla lihaskaan kasva sen paremmin. On jopa ihmisiä joilla polvivammoja ollut, eikä vajaita kyykkyjä ole voitu tehdä ollenkaan, mutta vaihdettuaan syvään kyykkyyn, on voitu kyykkyä treenata kivutta ja vielä ihan isoilla painoilla.
Et kyllä taida paljoa kyykkäämisestä tietää, saatikka syvällä kyykyssä käynyt, kun et koroketta kantapään alla ymmärrä.. Vajaata kyykkyä kuka tahansa liikkuvuutensa puolesta tekee ilman kantäpään korotusta, mutta mitenkäs syvä?

Jos tehokkaimman polven tuhoamiskombon kasaisin, olisi se; vajaita kyykkyjä salilla ja nopea tempoinen urheilulaji jossa polveen kohdistuu voimia yllättävistä suunnista (jalkapallo) :hyper:

Puhut polvivammoista ja samaan aikaan teet puolikkaita kyykkyjä (ainakin treenipäivyrisi mukaan)...
Tämmönen bodarin alkukin tietää että polveen kohdistuu enemmän rasitusta, kun kyykky jätetään vajaaksi eikä tehdä täydellä liikeradalla :) Eikä niillä vajailla lihaskaan kasva sen paremmin. On jopa ihmisiä joilla polvivammoja ollut, eikä vajaita kyykkyjä ole voitu tehdä ollenkaan, mutta vaihdettuaan syvään kyykkyyn, on voitu kyykkyä treenata kivutta ja vielä ihan isoilla painoilla.
Et kyllä taida paljoa kyykkäämisestä tietää, saatikka syvällä kyykyssä käynyt, kun et koroketta kantapään alla ymmärrä.. Vajaata kyykkyä kuka tahansa liikkuvuutensa puolesta tekee ilman kantäpään korotusta, mutta mitenkäs syvä?

Jos tehokkaimman polven tuhoamiskombon kasaisin, olisi se; vajaita kyykkyjä salilla ja nopea tempoinen urheilulaji jossa polveen kohdistuu voimia yllättävistä suunnista (jalkapallo) :hyper:

Jos olisit lukenu millä metodilla reenaan, niin ymmärtäisit, että teen helpompia variaatioita tarkoituksella. Ens viikolla nykyprogression mukaan pitäs alottaa syväkyykky. Kai sitä nyt menee jengil polvet ku aletaan samantien tekee vaikeempii variaatioita, ilman, että rakennetaan se pohja ensin. Kaiken perusta tällä mitä teen on saada jänteet ja nivelet vahvoiksi ennen noita vaikeimpia variaatioita, sekä kehittää tasapaino. Ja ihan tiedoks, ei paljoa polvet vaivaa, saati mikään muukaan paikka :). Kärsivällisyys on hyve.

Ja mukava kuulla, että olet edes vilkaissut mun päivyriä. Lähinnä oman kehityksen seurantaanhan se on mutta joka tapauksessa, kiitos!

@Spitfera: Niin no painonnostohan on suht nuori laji eikä ne siellä varmaan tiedä mitä tekeevät. Tajuatko miten typerältä edes kuulostat? Ai niin ja miksi vedät tähän jotain ammattilaisbodareita, jotka ei mitenkään liity aiheeseen ja jotka itse olen tainnut haukkua aika moneen kertaan täällä?

@wiisel: Alkaa toi sun kehonpainotreenipropaganda olla aika nähty jo täällä.

Jos niin paljon askarruttaa toi koron merkitys kyykkäämisessä niin kannattaapi laittaa vaikka viestiä nimimerkeille Rigert88 tai Funkkeli.

@Spitfera: Niin no painonnostohan on suht nuori laji eikä ne siellä varmaan tiedä mitä tekeevät. Tajuatko miten typerältä edes kuulostat? Ai niin ja miksi vedät tähän jotain ammattilaisbodareita, jotka ei mitenkään liity aiheeseen ja jotka itse olen tainnut haukkua aika moneen kertaan täällä?

@wiisel: Alkaa toi sun kehonpainotreenipropaganda olla aika nähty jo täällä.

Jos niin paljon askarruttaa toi koron merkitys kyykkäämisessä niin kannattaapi laittaa vaikka viestiä nimimerkeille Rigert88 tai Funkkeli.

Niin, no propaganda ja propaganda. Pakkiksellahan kaikki, jotka ei treenaa painojen kanssa on väärässä, ja muulla kuin salitreenillä ei voi kasvaa, saati olla vahva ja näinollen ei mainitsemisen arvoista. Mutta hyvä jos kaikki muu leimataan propagandaksi :D

Ihan huvikses voit katella kuinka moni itkee polvi-/olkapää-/alaselkäkivuista ja hyväksyy sen, että niin se vaan on. Tää "no pain, no gain"-asenne. Sitten kun em. viestit loppuu, niin voidaan puhua siitä, kuinka huutelen vaan puppua. :)

Mutta kuten oon joka kerta sanonu, ei ole multa pois miten ihmiset reenaa, mut vituttaa se, että kapeekatseisena julistetaan ihan kaikki erilainen paskaks, tehottomaks yms.

Kai sitä nyt menee jengil polvet ku aletaan samantien tekee vaikeempii variaatioita, ilman, että rakennetaan se pohja ensin. Kaiken perusta tällä mitä teen on saada jänteet ja nivelet vahvoiksi ennen noita vaikeimpia variaatioita, sekä kehittää tasapaino.

Mutta kun on tutkimuksilla osoitettu, että nivelet pysyy terveimpänä käytettäess niitten koko liikerataa. Oletko oikeasti niin huono kuntoinen, että et voi tehdä kokonaista kyykkyä omalla painolla? Ehkä nyt HIEMAN vääriä asioita tässä stressaat. Mitäpä jos ottasit seinästä tukea jos ei muuten pystyssä pysy ;)

Niin, no propaganda ja propaganda. Pakkiksellahan kaikki, jotka ei treenaa painojen kanssa on väärässä, ja muulla kuin salitreenillä ei voi kasvaa, saati olla vahva ja näinollen ei mainitsemisen arvoista. Mutta hyvä jos kaikki muu leimataan propagandaksi :D

Ihan huvikses voit katella kuinka moni itkee polvi-/olkapää-/alaselkäkivuista ja hyväksyy sen, että niin se vaan on. Tää "no pain, no gain"-asenne. Sitten kun em. viestit loppuu, niin voidaan puhua siitä, kuinka huutelen vaan puppua. :)

Mutta kuten oon joka kerta sanonu, ei ole multa pois miten ihmiset reenaa, mut vituttaa se, että kapeekatseisena julistetaan ihan kaikki erilainen paskaks, tehottomaks yms.

Kukaan ei ole edes täällä dissaamassa kehonpainojuttujas vaan sä itse haukut perinteistä painoharjoittelua joka välissä ja keksit täysin idioottimaisia juttuja miten se on joku Suuri Saatana mikä automaattisesti vammauttaa kaikki ihmiset. Mites telinevoimistelu, siinähän ei koskaan ihmiset loukkaannu?

Edit. Niin ja eikös täällä ole useampia ketjuja kehonpainotreenistä, eikö kannattaisi mennä niihin hehkuttamaan miten hienoa se on? Sä oot kuin joku hihhuli mikä tyrkyttää kadulla niitä vitun jeesustelulehtisiä ihmisille jotka ei niitä halua.

Mutta kun on tutkimuksilla osoitettu, että nivelet pysyy terveimpänä käytettäess niitten koko liikerataa. Oletko oikeasti niin huono kuntoinen, että et voi tehdä kokonaista kyykkyä omalla painolla? Ehkä nyt HIEMAN vääriä asioita tässä stressaat. Mitäpä jos ottasit seinästä tukea jos ei muuten pystyssä pysy ;)

Kyllähän nuo atg kyykyt onnistuu. Mut tarkotus ei oo kiirehtiä vaikeempiin variaatioihin. Tekisitkö ite kyykkyä 150kg:lla, jos saat tuloksia 100kg:lla ? Pointti on pysyä helpommissa variaatioissa niin kauan kun siitä saa jotain irti. JA myös tekniikka on paljon helpompi hioa lähemmäksi täydellistä helpommilla liikkeillä. Veikkaan, että tulee nuo atg bw kyykyt olee aika helppoo kauraa nyt kun oon rauhassa niihin edenny.

Mutta mun näkökulma harjotteluun eroaa aika paljon näistä nykyisin vallitsevista normeista.

- - - Updated - - -

Kukaan ei ole edes täällä dissaamassa kehonpainojuttujas vaan sä itse haukut perinteistä painoharjoittelua joka välissä ja keksit täysin idioottimaisia juttuja miten se on joku Suuri Saatana mikä automaattisesti vammauttaa kaikki ihmiset. Mites telinevoimistelu, siinähän ei koskaan ihmiset loukkaannu?

En oo missään vaiheessa sanonut, että painoharjoittelu automaattisesti ketään vie lasarettiin. Fakta nyt vaan on, että moni liike on täysin epäluonnollinen ihmiskeholle, ja näinollen altistaa loukkaantumiselle jossain vaiheessa. Yksikään treenimuoto ei ole toista parempi, ja monella tapaa varmasti voi kehoa kehittää. Se minkä kustannuksella, ja miten nopeasti muutos tapahtuu, siinä on eroja.

Tekisitkö ite kyykkyä 150kg:lla, jos saat tuloksia 100kg:lla ?

Tekisin ja teenkin. :)

Jos rupean +15 toiston sarjoja tykittämään kyykyssä, kyllä siinä helposti voi tulla muita ongelmia tukevien lihasryhmien väsyessä ennen jalkoja. Esimerkiksi tiukka sarja 3x140 vs tiukka sarja 20x100 - on jälkimmäisessä huomattavasti enemmän selkä/lonkka/vatsa ja paikat mitä en-edes-osaa-nimetä väsynyt kun ensimmäisessä, vaikka kummassakaan sarjassa ei enää yhtään toistoa olisi varaa. Katsos kun painonnostajat, voimanostajat ja bodaajat ajattelee tämmösiä asioita ;)

Saa olla kyllä aivan uskomattoman paska alkukunto jos pitää progression ja reenin kautta mennä bw-atg kyykkyyn.

Ei mun tarvitse, mut valitsin että meen.

- - - Updated - - -

Tekisin ja teenkin. :)

Jos rupean +15 toiston sarjoja tykittämään kyykyssä, kyllä siinä helposti voi tulla muita ongelmia tukevien lihasryhmien väsyessä ennen jalkoja. Esimerkiksi tiukka sarja 3x140 vs tiukka sarja 20x100 - on jälkimmäisessä huomattavasti enemmän selkä/lonkka/vatsa ja paikat mitä en-edes-osaa-nimetä väsynyt kun ensimmäisessä, vaikka kummassakaan sarjassa ei enää yhtään toistoa olisi varaa. Katsos kun painonnostajat, voimanostajat ja bodaajat ajattelee tämmösiä asioita ;)

En nyt tiedä ovatko suoraan verrannollisia, ekassa teet 3 toistoa, eli enemmän voimaa haet tolla sarjalla, toisessa taas 20 toistoa, eli enemmän lihaksen kehitykseen tähtäävä sarja, eikö totta?

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Älä nyt hikeenny, kunhan tahallaan provosin keskustelua ;) Oon ihan samaa mieltä, ettei se korko kantapäiden alla ole ollenkaan huono juttu tai väärin kuten wiiselin mielestä. Käytänhän itsekin painonnostokenkiä jalkatreenissä.

En nyt tiedä ovatko suoraan verrannollisia, ekassa teet 3 toistoa, eli enemmän voimaa haet tolla sarjalla, toisessa taas 20 toistoa, eli enemmän lihaksen kehitykseen tähtäävä sarja, eikö totta?

Oletkohan nyt ihan perillä näistä? Veikkaan, että et. Toi Ertsin 3x140 on sille hermostolllista maksimivoimaa eli sen kyky nostaa mahdollisimman paljon siinä kyseisessä liikkeessä paranee. Perusvoimatreeni on se mitä valtaosa kuntosalitreenistä yleensä pitäisi olla, ihan sama treenataanko voimanostoa vai bodausta. Nyt kun Ertsin kyykkymaksimi paranee lyhyillä sarjoilla hermottamalla niin se mahdollistaa perusvoimatreenin(tapahtuu noin 70-85% alueella maksimista) isommilla raudoilla---> kehitystä. Lisäksi kolmosiakin tekemällä saa kyllä lihasmassaa, kun volyymiä on riittävästi. Toi 20 toiston sarja taas menee jo voimakestävyyden puolelle, mikä on voimailumielessä melko turhaa eikä bodarillekaan se paras alue.

Pistää naurattamaan että semmoinen henkilö joka tekee progressiolla tavoitteena Bw-syväkyykky on täällä opastamassa jengiä
mikä on oikein ja väärin tai että miten pitäisi treenata.

Olin kirjottamassa vastausta, mutta sitten luin tämän.. juuh :D

Itse topickkiin, ärsyttää kun tuli tilattua hieman liian isot painonnostokengät, nyt joutuu odottelemaan uusia ja joutuu kyykkäämään ilman ;)

Sitten joskus kun salille wiisel eksyy niin suosittelen tälläistä progressioo penkkipunnerrukseen.

-Ensimmäiset viis viikkoa harjoitellaan penkillä istumista
-Seuraavat 5 viikkoa harjoitellaan penkillä makaamista
-Seuraavat 5 viikkoa nostellaan omilla käsillä sarjaa
-Seuraavat 5 viikkoa pidellään tangosta varovasti kiinni
-Seuraavat viis viikkoa tehdään sekunnin pitoja tangolla 1 cm irti telineistä
-Loppututulos luultavasti 25 viikon progression jälkeen yksi mahalle jäänyt toisto 20-kilon tangolla. :surku:

Pistää naurattamaan että semmoinen henkilö joka tekee progressiolla tavoitteena Bw-syväkyykky on täällä opastamassa jengiä
mikä on oikein ja väärin tai että miten pitäisi treenata.

:rolleyes: Tosiaan tuo normi atgkyykky on progressioiden puolivälissä, pistoolikyykkyyn tässä rakennettaan, se että saisin pistoolin jo nyt on epäolennaista, tällä tyylillä kun sinne asti pääsen, ne on 100% varmasti paljon helpompia ja kehittävimpiä kaikin puolin.

- - - Updated - - -

Sitten joskus kun salille wiisel eksyy niin suosittelen tälläistä progressioo penkkipunnerrukseen.

-Ensimmäiset viis viikkoa harjoitellaan penkillä istumista
-Seuraavat 5 viikkoa harjoitellaan penkillä makaamista
-Seuraavat 5 viikkoa nostellaan omilla käsillä sarjaa
-Seuraavat 5 viikkoa pidellään tangosta varovasti kiinni
-Seuraavat viis viikkoa tehdään sekunnin pitoja tangolla 1 cm irti telineistä
-Loppututulos luultavasti 25 viikon progression jälkeen yksi mahalle jäänyt toisto 20-kilon tangolla. :surku:

Tyhmäkin tajuu, ettei tässä viestissä ole mitään järkeä, mutta ihan hyvä provoyritys.

- - - Updated - - -

Oletkohan nyt ihan perillä näistä? Veikkaan, että et. Toi Ertsin 3x140 on sille hermostolllista maksimivoimaa eli sen kyky nostaa mahdollisimman paljon siinä kyseisessä liikkeessä paranee. Perusvoimatreeni on se mitä valtaosa kuntosalitreenistä yleensä pitäisi olla, ihan sama treenataanko voimanostoa vai bodausta. Nyt kun Ertsin kyykkymaksimi paranee lyhyillä sarjoilla hermottamalla niin se mahdollistaa perusvoimatreenin(tapahtuu noin 70-85% alueella maksimista) isommilla raudoilla---> kehitystä. Lisäksi kolmosiakin tekemällä saa kyllä lihasmassaa, kun volyymiä on riittävästi. Toi 20 toiston sarja taas menee jo voimakestävyyden puolelle, mikä on voimailumielessä melko turhaa eikä bodarillekaan se paras alue.

Olet oikeassa, mutta tarinas ei tee mun aiheeseen liittyvää lausetta vähemmän todeksi.

Katoin wiisel sun päivyriä ja teet yläkropalle raskaampia voimajuttuja ja jaloille jotain 50 toiston bw kyykkysarjoja, jotka menee täysin kestävyyden puolelle. Ei yllätä. Ei varmaan joo polvet eikä selkä hajoo sulla, mutta eipä tuu voimaakaan sen puoleen.

Katoin wiisel sun päivyriä ja teet yläkropalle raskaampia voimajuttuja ja jaloille jotain 50 toiston bw kyykkysarjoja, jotka menee täysin kestävyyden puolelle. Ei yllätä. Ei varmaan joo polvet eikä selkä hajoo sulla, mutta eipä tuu voimaakaan sen puoleen.

No on mulla kyllä jalat vahvistunu. Ihan CC-progressioiden mukaan mennään. Tavoitellut toistot putoo kyllä, kun vaikeemmat liikkeet astuu kuvioihin. Huomioi myös väh. 2-1-2-1 tempo jokaisella toistolla. Ja kuten varmaan tiedät, eniten se paikkojen hajoaminen/hajoamattomuus on oikeista suoritustekniikoista kiinni, ja siitä ettei vastus ole liian suuri omille voimatasoille.

Pistääkseni vähän perspektiiviin omaa metodia, niin pelkkien pohjeprogressioiden loppuun viemiseen metodin mukaan oikein tehtynä, menee yli kaks vuotta.

- - - Updated - - -

joo editti bugaa, eli siis tempo väh. 2-1-2.

Jos sun tavoite on tehdä pistoolikyykkyjä niin olisit päässyt siihen paljon helpommin tekemällä pistoolin osatoistoja ja negatiivisia stopeilla. Ei kukaan tee 50 toiston sarjoja ylätaljaa, jos tavoitteena on vetää leuka. Vähän järkeä nyt...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom