Mikä mättää liikenteessä?

Eniten ketuttaa ihmiset, ketkä eivät ymmärrä, että MP- kuskeilla on täysin samat oikeudet kuin autonkuljettajilla, elikkä ylitseni ei saa ajaa kolmion takaa, päälleni ei saa vaihtaa kaistaa.
Itse pyrin aina ajamaan niin, että näyn edellä/sivussa ajavan peilissä, jos se puusilmä vaan tajuaa sinne katsoa. Myös MP:n ohittamisen voi hoitaa vähän isommalla välillä kuin sentti peilistä peiliin. Ja ei en lähde kisaamaan, vaikka
kuinka toinen huudattaa sitä "superhypertehokasta" Corollaansa ja metrin päässä takavalosta.
Hidastelijat ärsyttää, jos ei selkeällä kelillä pysty ajamaan lähes rajoituksen mukaan, voi siirtyä käyttämään julkisia. Jos sade,lumi, vesi, muut autoilijat, sumu, pimeä, aurongonpaiste, vain yksikaista menosuuntaan pelottavat, niin paljon, että ajamisesta ei tule mitään, suosittelen taas julkisia.
Myös se vilkunkäyttö, kuinka vaikeaa se voi olla, vai kuvitteleeko joku, että häntä seurataan ?!?
Pyöräilijöille ja jalankulkijoille sen verran, molemmille annan aina suojatiellä tietä, vaikka suurin osa jää tuijottamaan, että mitähän se meinaa :D , käyttäkää syksyllä ja talvella niitä heijastimia, kun teitä ei, etenkään tummassa vaatetuksessa, erota niin helposti ja käyttäkää niitä suojateitä.

Mua ärsyttää kyllä liikenteessä äärimmäisen moni muukin asia ja pelkkä niistä puhuminen nostattaa verenpainetta AARRGH
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Snoopie sanoi:
Se mättää liikenteessä, että ihmiset eivät enää osaa liikennesääntöjä tai eivät ainakaan tiedä, milloin jalankulkijoita väistetään. Jos käännyt oikealle, sun täytyy väistää jalankulkijat. Jos käännyt vasemmalle, sun täytyy väistää jalankulkijat. Ihan turha mennä ennen heitä suojatien yli tai puhua, että he pomppivat suojatielle.

I :haart: Snoopie! :)

Ja kyllä mie liikennesäännöistäkin tykkään. :)

Edit: Ja tosiaan on muistettava, että jos teitä ylittää muuten kuin suojateitä pitkin, on oma vika jos auto ajaa yli. Liikennesäännöt mielessä homman pitäis toimia.
 
Tuntuu, että autoilijat dissaa eniten pyöräilijöitä. Tiellä kun ajaa niin saa aina arvuutella, milloin joku auto kolhaisee takaapäin ja risteyksissä on jo ihan toivotonta. Jalankulkijoissa ottaa päähän se, ettei ne osaa kävellä silleen jommassa kummassa reunassa vaan talloo aina avorivissä ja vie koko kaistan itselleen. Autoilijat sais väistää kyl paremmin jalankulkijoita, ettei aina tarvis henkensä uhalla ylittää suojatietä.
 
Olin mä tähän näköjään jos joskus 2 vuotta sitten vastannu, mutta vastataan uudelleen, nämä avautumisketjut on aina hyviä.

Japan listan olisin melkein voinut tähän kopsata, mutta kirjotetaan ite, pääsee vähän purkana patoutumia. ;)

-Vituttaa kaikki nysvärit. Ja 99% näistä ei todellakaan osaa päästää sitä takana ajavaa jonoa ohitse, vaan ajetaan ennemmin keskiviivan päällä ja sitten tottakai kiihdytetään kun alkaa ohituskaistat. Ymmärrän jos pitää ajaa hiljempaa, mutta en sitä ettei voi päästää muita suiosiolla ohi. Sakot moisille samalla tavalla kuin reilua ylinopeutta ajavillekin.

-Kapungissa vituttaa kun ei voida antaa tilaa jos laitat vilkun päälle ja haluut vaihtaa kaistaa. Pitää vielä kolmen takan olevankin päästä kiireesti ohi. Samoin vituttaa kun on vähän ruuhkaa ja vanhoilla vihreillä on päästävä hinnalla millä hyvänsä ja sitten tottakai tukitaan sivuilta tulevien kaistat kun ei olekkaan edessä tilaa mihin ajaa. Miksi se liikenteen lukeminen on niin saakelin vaikeeta?

-Kamikaze-jalankulkijat vituttaa minuakin. Annan aina kaupungissa tilaa jos joku selkeästi on suojatielle tulossa, mutta perkele että sitä pitää suurinpiirtein puskista siihen tielle syöksyä. Jyväskylässä vielä edes hitusen kunnioitetaan autoilijaakin, mutta esim. Porissa porukka pomppii tielle miten sattuu.

-Vituttaa myös kaikki mersu- ja audikuskit jotka on unohtaneet että autossa on myös vilkku ja sitä voi käyttääkin. tämän lisäksi vituttaa kaikki ne puupäät jotka eivät osaa vilkuttaa oikeaan aikaan, vaan se vilkku pitää laittaa jo ennen edellistä risteystä päälle ja vasta seuraavasta käännytään.

-Vituttaa kun ei ehdi listata kaikkea tähän vaan pitää jatkaa duunia...
 
dear_a sanoi:
Täällä ilmoittautuu yksi itsemurhajalankulkija.

Täällä on yksi lisää. On tullut kirjoiteltua tuosta jo aiemmin palstalle. Pitää kyllä myöntää, että sivusilmällä tarkkailen liikennettä ainakin näin talvella, jottei sairaalan kautta tarvitse kulkea päämäärään. :D

Vaikka olen äärimmäisen rauhallinen ihminen niin keskisormi nousee kyllä uskomattoman nopeasti, jos autoilija rupeaa tööttäilemään :nolo:


Edit:
timba sanoi:
mutta esim. Porissa porukka pomppii tielle miten sattuu.

Se olen varmaan ollut minä :)
 
Timba79 sanoi:
-Vituttaa myös kaikki mersu- ja audikuskit jotka on unohtaneet että autossa on myös vilkku ja sitä voi käyttääkin.

Ei voi jos auto on ostettu osamaksulla ja vilkut on vielä maksamatta. ;)

Ketutuksien numero yksi: Minkä halavatun takia pitää jäädä autolla keskelle suojatietä nysväämään ja pahimmassa tapauksessa koko punasten ajaksi?
 
Ahvena sanoi:
Ketutuksien numero yksi: Minkä halavatun takia pitää jäädä autolla keskelle suojatietä nysväämään ja pahimmassa tapauksessa koko punasten ajaksi?

Niin ja kuten täällä Helsingissä, jäädään nysväämään keskelle risteystä, jotta toiset autoilijat eivät pääse omilla vihreillään liikkumaan mihkää :curs:
Varsinkin manskulla tätä näkee joka päivä. Tuo hemmetin minä minä asenne tulee vielä maksamaan jollekin joku päivä :evil:
 
Juha.N sanoi:
Varmaan tarkottaa noita kilpapolkupyöräilijöitä. Niillä on kyllä kusi niin rankasti noussu päähän että pitää välillä palautella maan pinnalle ajamalla ohi reippaasti stongaa hipoen. Pyöräilijän ajorata on penkareella, niin minkä perkeleen takia ajetaan keskellä kaistaa.

Aivan. Ei tullut edes mieleen? Ilmeisesti en ole itse noihin juurikaan "törmäillyt" häiritsevässä määrin. ;)
 
Snoopie sanoi:
Se mättää liikenteessä, että ihmiset eivät enää osaa liikennesääntöjä tai eivät ainakaan tiedä, milloin jalankulkijoita väistetään. Jos käännyt oikealle, sun täytyy väistää jalankulkijat. Jos käännyt vasemmalle, sun täytyy väistää jalankulkijat. Ihan turha mennä ennen heitä suojatien yli tai puhua, että he pomppivat suojatielle.

Kuva havainnollistaa asiaa: Sulla on punainen auto ja nuolet on kulkusuuntia. Tyypit kävelee suojatietä pitkin. Sinä et saa ajaa tuosta vasemmalle tai oikealle ennen kuin jalankulkijat ovat ylittäneet tien.
Et saa myöskään lähteä ajamaan vaikka ehtisit ennen jalankulkijaa suojatien yli. Aiheuttaa aivan turhia vaaratilanteita kiirehtiä tuossa tilanteessa ja ajaa nopeasti ennen kuin jalankulkijat ovat ylittäneet tien.

Jos tuossa risteyksessä olisi kolmio
, joka on suojatien edessä, sinun täytyisi väistää myös jalankulkijat jotka on ylittämässä suojatietä, vaikka menisit suoraan.

Hmm... Milläs perusteella siihen kolmio tarvitaan? Autoilijan väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan EI käsittääkseni ole riippuvainen kolmiosta?? Eli kuvaamassasi tilanteessa on kaikissa tapauksissa autoilijan väistettävä jalankulkijoita. (Pyöräilijän ja muidenkin kevyenliikenteen väylällä menevien ajoneuvojen suhteen tilanne on toinen, sillon vaikuttaa kolmiot)

Vai oliko tuossa joku pointti mitä mä en vaan tajunnut? Tai sitten jompi kumpi meistä ei vaan osaa liikennesääntöjä. :eek:

Muistakaas "suojatielle ryntäilijät", myös että saatatte "vetää" perässänne ajattelemattoman lapsen tai vanhuksen, joka ei sitten ehdikkään alta pois ->Ei ole enää kellään mukavaa.

Vaikka tässä nyt vitsiä on väännetty, niin tuommoinen omatoiminen liikennepoliisitoiminta saattaa itse asiassa pahentaa vaan ongelmaa ja itsessään aiheuttaa vaaratilanteita, joten järki käteen siinä(kin) hommassa. :thumbs:

Ja edelleenkin, nostin asian alunperin esiin jalankulkijoiden turvallisuuden takia, en sen takia, että mulla menee hermo "tielle pomppijoihin". :)


dear_a
, en mä meinaa ajaa sun päälle, tarkotin siis että jos vahingossa (esim. väkivaltaisen aivastuskohtauksen heikentäessä tarkkaavaisuuttani) olen lähellä ajaa päällesi. Siis kerran vielä en ole aikeissa ajaa päällesi. ;)


Edit: miettikääs nyt näitä palstalaisten erilaisia käsityksiä, siitä mikä on oikein ja mikä on väärin liikenteessä... Loppupeleissä ei ole vitunkaan väliä, kuka on lain mukaan oikeassa siinä vaiheessa kun menee pellin lisäksi ihmisiä ruttuun. Kukaan meistä kukaan ei ole täydellinen liikenteessä, ei vaikka ite niin luulisi. Ennen kuin OIKEASTI ottaa muut huomioon, ei olla lähelläkään täydellistä.

Vanha asfalttiviidakon sanonta: Liikenteessä ei päde viidakon lait.

Pitääkin taas korjata omaakin asennetta.

*kokee pienen, mutta tärkeän arkisen valaistumisen hetken ja halaa henkisesti kaikkia muita tielläliikkujia* :haart:
 
B.O.S.S. sanoi:
Muistakaas "suojatielle ryntäilijät", myös että saatatte "vetää" perässänne ajattelemattoman lapsen tai vanhuksen, joka ei sitten ehdikkään alta pois ->Ei ole enää kellään mukavaa.

B.O.S.S., rakas ystäväni liikenteessä :haart: ,

Olen tätäkin ajatellut ja etenkin, kun alkujaan kamppikseni alkoi siksi, että näiden mainitsemiesi ryhmien turvallisuus liikenteessä kohentuisi. En ala ryntäilemään suojatielle autojen kanssa ottamaan matsia jos on pieniä ihmisiä lähelllä, en halua antaa arveluttavia vaikutteita. Tähän taistoon otetaan vain yli 18 vuotta täyttäneet. Yleensä jos on muita huonosti liikkuvia, menen yleensä suojatielle 'edeltä', ts. eli jos kolari tulisi, olisin ensimmäinen uhri. Toisaalta myös, jos tilanne sitä näyttää edellyttävän, jään viimeiseksi esim. lasten kulkiessa tien yli, jottei kukaan (aivastaessaankaan ;) ) epähuomiossa aja pienokaisten yli. Missään nimessä en aio vaarantaa kuin oman henkeni, jos nyt sitäkään. :)


B.O.S.S. sanoi:
Ja edelleenkin, nostin asian alunperin esiin jalankulkijoiden turvallisuuden takia, en sen takia, että mulla menee hermo "tielle pomppijoihin". :) :

Tämän ymmärsin alusta alkaen, kunhan vähän täytyy provota... minkäs sitä ihminen luonnolleen voi. :rolleyes: Ei kai kukaan normaali ihminen lähtisikään autojen kanssa ottamaan matsia?


B.O.S.S. sanoi:
dear_a en mä meinaa ajaa sun päälle, tarkotin siis että jos vahingossa (esim. väkivaltaisen aivastuskohtauksen heikentäessä tarkkaavaisuuttani) olen lähellä ajaa päällesi. Siis kerran vielä en ole aikeissa ajaa päällesi. ;).

Kyllä mä senkin ymmärsin... en vaan rohjennut innostua kun lupailit kyytejä... :D ;)

Se on totta että säännöistä harva tuntuu välittävän ja siksi(kin) niin paljon pahoja asioita tapahtuu. Tämä mun yhden - nyt nähtävästi muutaman - ihmisen kampanja suojatieturvallisuuden puolesta on yhteiskunnallisesti hölmö, mutta mulle hauska harrastus.

Suojatiellä nähdään!
Kaikella kunnioituksella autoilijoita kohtaan,
Anastasia
 
Välillä tekee pahaa kun näkee miten lapset sinkoilevat kävellen tai pyörällä tien yli sieltä sun täältä. Eikä aina muista noille niin hyvää esimerkkiä näyttää.

Onko kukaan ottanut vielä kantaa punaisia päin kävelemiseen? Mitä se haittaa jos ratikasta myöhästyy kun niitä tulee 5min välein.
 
modified sanoi:
Välillä tekee pahaa kun näkee miten lapset sinkoilevat kävellen tai pyörällä tien yli sieltä sun täältä. Eikä aina muista noille niin hyvää esimerkkiä näyttää.

Onko kukaan ottanut vielä kantaa punaisia päin kävelemiseen? Mitä se haittaa jos ratikasta myöhästyy kun niitä tulee 5min välein.

Otetetaas nyt kantaa siihenkin (ja jatketaan tuota jalankulku/suojatie-asiaa), kaivoin Googlen välimuistista:

Osa jostain Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksen pöytäkirjasta (tjsp) sanoi:
Jalankulkijat liikennevaloissa

Suurimmassa osassa valo-ohjattujen risteysten jalankulkijaonnettomuuksista jalankulkija on kävellyt tai juossut päin punaista. Liikennesuunnitteluosastolla ei ole tiedossa konkreettisia keinoja, joilla jalankulkijoiden liikennekuria voitaisiin parantaa tai edes kurin huononemista hidastaa. Kaupungistumiseen näyttää väkisinkin liittyvän autojen kunnioituksen (pelon) väheneminen ja kevyen liikenteen omanarvontunnon kasvu.

Lapsille annettavaan esimerkkiin vetoamisen lisäksi voisi tiedotuksessa yrittää korostaa sitä, että punaista päin kävelevä, lähestyvien autojen sijainnin ja nopeuden oikein arvioiva jalankulkija vetää herkästi peräänsä vanhuksen tai vain ajatuksissaan olevan kulkijan, joka ei lainkaan tarkkaile autoja. Totutun käyttäytymisen muuttaminen on kuitenkin niin vaikeaa, ettei tällaiselta valistukselta voi odottaa edes mitattavissa olevia vaikutuksia.

Autoilijat ja suojatiet


Autoilijat eivät useinkaan anna sääntöjen mukaisesti tietä valo-ohjaamattoman suojatien ylitystä aikoville jalankulkijoille. Helsingissä tämä on vielä yleisempää kuin muualla Suomessa. Tämä johtunee siitä, että vilkkaassa liikenteessä perässä ajavien aiheuttama paine kasvaa, jolloin sääntöjen noudattaminen heikkenee, jolloin muutkaan eivät näytä noudattavan sääntöjä, jolloin kierre on valmis.

Ruotsissa havahduttiin 90-luvulla siihen, että suojatie on vaarallisin kadunylityspaikka. Autojen väistämisvelvollisuuden määrittävää lakipykälää täsmennettiin suomalaista vastaavaksi, toteutettiin massiiviset tiedotuskampanjat, tehostettiin valvontaa (ainakin muodollisesti) ja kaiken tämän lisäksi suuri osa suojateistä poistettiin.

Nyt autot antavat suojateillä jalankulkijoille tietä Tukholmassa paljon paremmin kuin Helsingissä. Jalankulkijaonnettomuudet eivät kuitenkaan ole vähentyneet Ruotsissa.

Suojateiden väistämissääntö, jota Tukholmassa joka toinen, Helsingissä ehkä joka kymmenes autoilija noudattaa, on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin pulmallinen. Helsingissä törmäyksen heikompi osapuoli eli jalankulkija väistää olosuhteiden pakosta. Kävelyn miellyttävyyden kannalta on Tukholman tilanne luonnollisesti parempi.

Suomen tieliikennelaissa säädetty autoilijan väistämisvelvollisuus on jo nyt täysin selkeä. On epätodennäköistä, että säännön noudattamista voitaisiin ratkaisevasti parantaa vain valistuksella ilman konkreettisia toimenpiteitä kuten esimerkiksi tehostettua valvontaa. Toisaalta valvonnan tehostamista tarvitaan muuallakin.

Helsingissä ovat vaarallisimmat autoilijoiden suojatierikkeet sittenkin valo-ohjaamattoman suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen sekä tietysti myös punaista päin ajaminen ja ylinopeus.
 
Siis mikä siinä on että sitä hiton kaistaa pitää vaihtaa viime hetkessä sinne minne on menossa. jumalauta se vituttaa ku joku jää sitten odottelemaan siihen että milloin pääsee oikealla kaistalle kun sen vaihdon olis voinu suorittaa 2 km sitten. Ja sitten kirotaan kun ei anneta tilaa...
 
Snoopie sanoi:
Jos tuossa risteyksessä olisi kolmio, joka on suojatien edessä, sinun täytyisi väistää myös jalankulkijat jotka on ylittämässä suojatietä, vaikka menisit suoraan.

Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle joka on suojatiellä tai astumassa sille, kolmiolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Kolmion takaa tuleva kuljettaja väistää risteävää liikennettä.
 
- Se et ei osata käyttää vilkkua ajoissa tai ei lainkaan.
- Se et osa ihmisistä ei osaa ryhmittyä, esim. kääntyessä.
- Se et ihmiset ei osaa ajaa liikenneympyräs.
 
Sumu sanoi:
Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle joka on suojatiellä tai astumassa sille, kolmiolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Kolmion takaa tuleva kuljettaja väistää risteävää liikennettä.

Noinhan se on. Mikäli kolmio on siis ennen suojatietä, tulee autoilijan väistää joka tapauksessa myös pyöräilijää/mopoa/sukellusvenettä. Sellainen on kuitenkin asiassa sivujuonne, että jos kolmio on vasta jälkeen suojatien tai puuttuu kokonaan, ei väistämissäännös olekaan välttämättä näin. Jalankulkijoiden osalta suojatiellä toki aina sama tilanne, auto väistää. Pyöräilijä ei nauti suojatiestä ellei suojatien yli jatku pyörätie.
 
Kaikista eniten päähän ottaa autoilijat jotka eivät uskalla ajaa liikenteen seassa vaan tukkivat koko liikenteen esim. Ollaan kääntymäässä isossa risteyksessä vasemmalle jossa on kaksi kaistaa, valojen vaihtuessa vihreiksi jäädään odottamaan siihen valoihin, että edestäpäin tuleva liikenne loppuu vaikka ne edestäpäin tulevat kääntyisivät kaikki oikealle/vasemmalle, siinä sitten ei kukaan pääse vihreiden aikana mihinkään, koska ei uskalleta mennä sinne risteykseen odottamaan sitä tilaa ja jos siellä mihin ollaan kääntymässä on 2-kaistaa niin sinne VOI KÄÄNTYÄ YHTÄAIKAA vastaantulevien autojen kanssa.

Liikenteessä vituttaa kyllä moni muukin asia, mutta tämä on ärsytävintä.
 
Sumu sanoi:
Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle joka on suojatiellä tai astumassa sille, kolmiolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Kolmion takaa tuleva kuljettaja väistää risteävää liikennettä.
Tätä tarkoitinkin, että autoilijoiden täytyy väistää kolmion takaa kaikki risteävä liikenne pyöräilijoista lähtien, vaikka he eivät olisikaan vielä suojatiellä.

Tuon jutun tiesin, että jos jalankulkija astuu suojatielle, autoilijan täytyy odottaa, että jalankulkija on päässyt suojatien yli.
 
Kaksi asiaa mitkä pännii:

1. Kehäteiden liikennekäyttäytyminen. Kehä I ja III eivät ole moottoriteitä, joissa vasen kaista on ohituskaista, vaan kehäteillä ajetaan sitä kaistaa, jolta noustaan tieltä pois. Kuitenkin jos ajat vasenta kaistaa vaikka reiluakin ylinopeutta on hetken päästä joku perseessä kiinni ja vilkuttelemassa valojaan. Opetelkaa liikennesäännöt.

2. Ei osata käyttää kiihdytyskaistaa liikenteessä vaan pamautetaan huomattavaa alinopeutta liittymästä aiheuttaen vaaratilanteita.

Siinäpä tällä kertaa.

Free weight
 
Snoopie sanoi:
Tätä tarkoitinkin, että autoilijoiden täytyy väistää kolmion takaa kaikki risteävä liikenne pyöräilijoista lähtien, vaikka he eivät olisikaan vielä suojatiellä.

Tekstistäsi sai hieman eri käsityksen asiasta.

Tuon jutun tiesin, että jos jalankulkija astuu suojatielle, autoilijan täytyy odottaa, että jalankulkija on päässyt suojatien yli.

Toistan vielä: Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom