Mikä lasketaan urheiluksi?

Itse en pidä arvostelu lajeista. Siis ei ole tarvetta dissata niitä, mutta en vain pidä.

Uimahypyt, taitoluistelu ja voimistelu tulee mieleen. Arvostelu on aina jonkin verran mielivaltaista ja ennakkosuosikin vaikutus pisteiden antoon on aina teoriassa olemassa.

Peleissä, kuten jalkapallo ja lätkä ei ole tuota tekijää, mutta tuomari vaikuttaa tietysti tulokseen. Käsittääkseni yleensä aika vähän. Tosin jos peli ratkeaa vaikka yhden maalin erolla tai tasapeliin, niin on mahdollista, että tuomari on vaikuttanut tulokseen ratkaisevasti, jos joku tilanne on ollut hyvin epäselvä tai tuomari on selvästi mokannut ja maali on tullut tai jäänyt tulematta sen takia.

Tykkään tulosurheilusta paljon, koska voin verrata tuloksiani kautta historian tehtyihin tuloksiin, eli tiedän tarkkaan tasoni ja millainen se on lajissani ollut ja on nyt. Voin kehittää ja havaita kehitykseni aivan eri tavalla, kuin esim. jalkapallossa.

Tulosurheilussa tiedetään tarkalleen kunkin urheilijan taso, toisin kuin peleissä, joissa on vaikea arvioida joukkueen vaikutusta pelaajaan ja päinvastoin. Eli yksilöä on vaikea eroittaa.

Ykilölajista tykkään, koska kaikki kehitys on omaa ansiotani ja voin kiittää siitä itseäni. Joukkueen pelaaja ei välttämättä ole kehittynyt 5 vuoteen. Ehkä hän on jopa taantunut, mutta silti joukkue menestyy entistä paremmin. Eli yksilön kehitystä ja taitoja ei näe suoraan mistään, ainakaan joukkueen menestyksestä. Toki valmentaja näkee, että onko joku kahveella vai ei.

Kun mitataan minuutteja ja sekunteja, niin ihmisen arviointikyvyllä ei ole mitään vaikutusta tulokseeni. Kun parannan ennätystä sekunnilla, olen sekunnin verran parempi urheilija ja voin sanoa olevani Suomen niin ja niin monenneksi kovin lajini edustaja, tällä hetkellä tai kautta aikojen.

Minua kiehtoo se, että kuinka kovan tuloksen voin saavuttaa lajissani (siis sekuntiluku, ei sijoitus). Tämä on siis suurin motivaattorini. Joukku tai arvostelulajissa tämä olisi mahdotonta.

Tietty sekuntiluku vastaa tietyntasoista urheilijaa ja tahdon päästä mahdollisimman kovaan aikaan. Kisojen sijoitukset ovat tärkeitä, mutta tuo on se ns. punainenlanka.

Sama asia, kuin voimailussa. Kiloja voi laskea ja verrata itseään muihin ja katsoa, että mihin asti pääsee.

PS: ettei herneitä vedetä liikaan, niin totean, että tämä oli huonosti jäsennelty ajatusten tulva. Olen aivan varman, että joukkuelajeissa on omat viehätyksensä, jotka ovat eri asioita, kuin omassa lajissani. Jo viestejä juoksemallakin olen havainnut, että välillä on kiva tehdä juttuja porukalla. Eli älkööt suuttuko muiden lajien harrastajat.

Kannattaa siis erotella yksilölajit, joukkuelajit, tuloslajit ja arvostelulajit ym. kun puhuu asioita (erot on nimittäin aika suuret)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa siis erotella yksilölajit, joukkuelajit, tuloslajit ja arvostelulajit ym. kun puhuu asioita (erot on nimittäin aika suuret)

Yksi hyvä on myös tutustua esim. lajin arvosteluvaatimuksiin ennenkuin alkaa dissaamaan. Esim. taitoluistelu, eipä siitä kauaa ole kun suomalainen nainen vei EM-hopeaa. Ennakkosuosikki? Tuskin. Uusittu arviointijärjestelmä, joka lähes poistaa tuon tuomarien "ennakkosuosikkikortin"? Aivan.:worship:

Tohon kakkaan tosta joukkuelajisoopasta en jaksa edes alkaa.

Yksi hyvä on myös tutustua esim. lajin arvosteluvaatimuksiin ennenkuin alkaa dissaamaan. Esim. taitoluistelu, eipä siitä kauaa ole kun suomalainen nainen vei EM-hopeaa. Ennakkosuosikki? Tuskin. Uusittu arviointijärjestelmä, joka lähes poistaa tuon tuomarien "ennakkosuosikkikortin"? Aivan.:worship:

Tohon kakkaan tosta joukkuelajisoopasta en jaksa edes alkaa.

Meinaako tuo EM-hopea tai muut vastaavat esimerkit, ettei ennakkousuosikin asemmala olisi vaikutusta?

En tiedä lajin sääntöjä, enkä tiedä, miten ne voisivat estää ennakkoasetelmia vaikuttamasta ihmisten arvosteluun.

Kuten kirjoitin, ei tarkoitus ole dissata. En vain pidä noista lajeista. Dissaaminen olisi sitä, että rupeisin haukkumaan kyseisiä lajeja.

Kiitos, kun toteat viestini sisällön :kakka::ksi, mutta et sitten viitsi kertoa asiasta tarkemmin :thumbs:

Arvostelulajit minusta hieman outo ilmiö. Kyseessä on taiteen ja urheilun sekoitus. Ne ovat pohjimmiltaan taidetta, kuten vaikka tanssi, mutta sitten niissä kisataan kuin urheilussa. Ongelma vain taiteessa kisaamisessa on se, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Siksipä katsonkin seuraamiani arvostelulajeja vain taiteelliselta kannalta, enkä välitä kuka voittaa tai häviää tuomareiden mielestä. Tuomaritoiminnan voi ymmärtää siltä kannalta, että näin varmistetaan laadukkaita näytöksiä.

Joukkuelajeja ja yksilölajeja vertaillessa kannattaa kenties vertailla koko joukkuetta yksilöurheilijaan. Kehittyneen joukkueen yksilö saattaa olla taantunut ja yksilölajin urheilijan jokin ominaisuus saattaa olla tuloskehityksestä huolimatta heikentynyt. Kokonaisuus ratkaisee kummassakin. Kysehän on taas siitä, mitä mitataan. Sitähän saadaan.

Mikä on urheilua? Määrittele urheilu.

Eli olympia threadin innoittamana kertokaas mikä on urheilua. Onko purjehdus, ammunta, hevosurheilu, autourheilu, penkkiurheilu, golf, biljardi tms. urheilua.

Itse pohdiskelin tätä golfin osalta ja tulin siihen tulokseen, että golf ei ole urheilua mutta liikuntaa se kyllä on. Heh, älkää kysykö perusteluja tuollainen fiilis tästä pohdiskelusta vain jäi.

Onko missään mitään yleispätevää määritelmää urheilulle/liikunnalle?

Edit: tärkein meinasi jäädä... Onko lavalla pullistelu urheilua/liikuntaa?

Tuli vain mieleen. Olishan siitä hyötyä siinä mielessä, ettei siitä asiasta tarvitsisi tapella. Miksi yleensäkään millekään pitäisi olla määritelmiä? Olishan se kiva tietää miksi esim. kortin peluu ei ole urheilua.
Wikipedian mukaan "Urheilu on yhteisnimitys fyysisen kunnon ylläpitämiseksi, virkistykseksi tai sääntöjen mukaisena kilpailuna harjoitettaville liikuntamuodoille. Siihen kuuluvat myös huvi- tai kilpailumielessä harrastetut suoritukset, joissa mekaanisten laitteiden tai eläinten osuus on merkittävä.[1] Kilpaurheilun näkyvin osa on huippu-urheilu."

Ei tästä asiasta voi millään päästä yhteisymmärrykseen, eikä kai pidäkään. Toiset pitää urheiluna vain verta, hikeä ja kyyneleitä vaativia juttuja (painonnosto, juoksu). Toiset painottavat myös taidon merkitystä (telinevoimistelu) ja kolmas arvostaa paineensietokykyä (ammunta). Siitä kai kaikki voi olla samaa mieltä, että esim. Shakki ei ole urheilua. Urheiluun kaiketi liitetään jonkinlainen liike. Ja kyllä, esim jousiammunnassa on selkeä "liike". Raja-tapauksia on tietenkin, mutta on mun mielestä aika tyhmää väittää, että jokin laji, jota ei ymmärrä tai josta ei pidä, ei ole urheilua, koska esim. "siinä hevonen tekee KAIKEN työn", tai "eihän se ampuja itse käy juoksemassa niitä luoteja sinne tauluun".

Vaikka wikipedian mukaan se onkin noin, puhuessa urheilu on kuitenkin enimmäkseen fyysistä eli liikkumista. Esim. ratsastus on urheilu yhteisnimityksestä puhuttaessa, mutta puhekielessä se ei välttämättä urheilemisesta mene.

Vaikka wikipedian mukaan se onkin noin, puhuessa urheilu on kuitenkin enimmäkseen fyysistä eli liikkumista. Esim. ratsastus on urheilu yhteisnimityksestä puhuttaessa, mutta puhekielessä se ei välttämättä urheilemisesta mene.
Ratsastus on FYYSISTÄ, jopa rankkaakin at times. Näin olen kuullut. Ei pidä mennä sanomaan jonkun jutun fyysisyydestä videokuvan perusteella. Nyt joku heppatyttö voi kertoa, kuinka rankkaa on esim. tollanen parin minuutin huippusuoritus, jossa hevosen selässä hypitään puolentoista metrin korkeuteen tusinan kertaa. Kyllä siinä varmasti hiki tulee.

Tulee. Erään pakkislaisen punttimimmin sykemittari (tai mikä lie härpäke) oli laskenut kulutuksesi erään tunnin aikana 700kcal. On ratsastusta ja ratsastusta. Talutusratsastus ponin selässä eläintarhassa on vähän eri juttu.

Enemmän shakki on rajatapaus kuin ratsastus. Koska siinä ei ole fyysistä liikettä ollenkaan. Erittäin paha sanoa voiko kirjeen välityksellä urheilla.

edit: Siis samaa mieltä kuin Uwish, kilparatsastus on urheilua kun taas ratsastaminen yleensä ei ole.

Itse pohdiskelin tätä golfin osalta ja tulin siihen tulokseen, että golf ei ole urheilua mutta liikuntaa se kyllä on. Heh, älkää kysykö perusteluja tuollainen fiilis tästä pohdiskelusta vain jäi.

Kyllä saa olla Suomen kansa ylpeä sinunlaisista älyköistä! NYT-liitteessä oli kesällä juttu suomalaisesta elämäntapagolfaajasta (nimeä en muista) jonka tavoitteena oli kiertää kaikki Suomen golfkentät kesällä. Mies käveli kymmeniä kilometrejä päivässä pelaten yhden kierroksen muutamalla radalla päivässä.

Eli jos pelatessasi esim. 18 reiän radan kaksi kertaa päivässä kyllä niitä askeleita kertyy :) Miten liikunta sun mielestäs eroaa urheilusta?

Kyllä ratsastus on urheilua, jos ratsastaa jotain muuta askellajia kuin käyntiä. Hiki tulee, syke nousee, kulutus on samaa tasoa kuin aerobicktunnilla/lenkillä. Itse ratsastin aikoinaan 10 vuotta mutta lopetin sitten kun tuli vähän muut intressit/pakko oli säästää jostain. Nykyään käyn silloin tällöin, ja ai saatana että on (sisä)reiskat kipeenä monta päivää aina tunnin ratsastuksen jälkeen! Että silleen, älkää väittäkö jos ette tiedä.

P.S. tästä on miljoona topikkia täällä, ehkä voisi yhdistellä?

Joo, olen ollut hevosen selässä. Hiki tulee kyllä.

Ratsastuksessa se urheilun tuntu tulee kaiketi siinä, että pitää pitää hevonen tiukasti ohjauksessa riippumatta mistään muusta, Ja Sekin vaatii jo paljon. Itse olen siis käynyt pienen kurssin ratsastusesta ja monella eri hevosella. Ja aina on tullut hiki, einkä ole edes hyppinyt esteitä yms. Olen koittanut vaan saada sen hyvän kommunikaation pelaamaan sen humman kanssa. Ja aina on ollut työtä eri humman kanssa.

Itse pidän Urheiluna isolla kirjaimella sitä missä pistetään mies ylittämään itsensä ja siinä samassa vastustajansa, eli kamppailulajit ovat meikäläisen herkkua.

Hienona urheiluna pidän poikkeuksetta sitä jossa, kroppa huutaa armoa ja mielen olisi jaksettava vielä. Se kertoo eniten sekä fyysisestä että henkisestä jaksamisesta.Se on hienoa katseltavaa.

Urheilu IMO:
Urheilu on urheilua jos kaksi seuraavista ominaisuuksilla on merkittävä osa suoritutsta sääntö a lajituntemuksen lisäksi.Fyysistä voimaa, nopeutta(refleksi), kestävyyttä, kehon hallintaa, koordinaatiokykyä tai keskittymistä vaativa äärimmäinen suoritus.

Eli minun mielestä chakki ei ole urheilua, koska siinä vaaditaan noista vain keskittymistä. Toki tämä käy äärimmilleen vietynä fysiikankin päälle.

Rallissta taas on nopeus ja keskittyminen pääosassa. Siksi ralli on mielestäni urheilua.

Ammunnassa on kehon hallintaa ja keskittymistä, joten sekin on urheilua.

Bodaus on myös urheilua, kehonhallintaa ja voimaa ainakin. Myös voimanosto ja painonnostossa vielä koordinaatiokykyä.

Puhtaasti jonkin lihaksen voimaa mittaava suoritus ei milestäni ole urheilua. Esim: Hauiskääntö tuella. Toki se voimaa vaatii ja hieman keskittymistäkin, mutta keskittyminen ei ole oleellinen osa suoritusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom