Moottori on urheilija, koska moottori tuottaa pääosan siitä fysikaalisesta työstä, mitä siinä lajissa mitataan. En sivuuta kuskin osuutta totaalisesti. Kuski on merkittävässä roolissa autourheilussa ja joissain lajeissa joutuu jopa kovaan fyysiseen rääkkiin, mutta autourheilussa ja vaikka juoksussa on se olennainen ero, että mitä niissä mitataan. Toisessa mitataan ihmisen työtä ja toisessa ihmisen ohjaaman koneen työtä.
Tässä kuten monessa muussakin asiassa on tärkeää mitata oikein. Sitä saadaan, mitä mitataan. Jos mittaamme ihmisen juoksunopeutta jollain matkalla, niin saamme lajin, jossa pärjätäkseen pitää parantaa sitä juoksunopeutta, mikä taas onnistuu parantamalla tekniikkaa ja suorituskykyä (eli lisäämällä tehoa, sekä sitä, minkä lihakset puhtaasti tuottavat, että sitä, minkä ihminen saa siirrettyä lajinomaiseen suoritukseen). Jos taas mittaamme kuljettajan ohjaaman auton nopeutta, niin saamme nopeampi ja nopeampia autoja. Tehon lisäys siis tapahtuu auton moottorissa. Ihminen vaikuttaa vain kuljettajantaidoillaan siihen, miten hyvin se teho siirretään suoritukseen.
Olennaista minun määritelmäni kannalta eivät ole välineet, vaan se, mikä tekee mitatun työn. Pyöräily on aidointa urheilua, vaikka siinä on selvästi piikkareita monimutkaisempi urheiluväline. Pyörä ei kuitenkaan tee työtä, vaan pyöräilijä tuottaa kaiken tehon, mitä lajissa tarvitaan. Tässä on se perustavanlaatuinen ero välineurheilun ja moottoriurheilun välillä. Keihäs, seiväs, kuula tai piikkari ei tuota tehoja. Ihminen tekee niissä kaiken sen työn ja siksi ihmisen tehon parantaminen auttaa suoraan tulokseen. Juuri fysikaalinen työ on urheilussa se olennainen asia. Tämän vuoksi hevosurheilu tai moottoriurheilu on erikseen. Urheilua nekin ovat mielestäni, mutteivat sen ihmisen osalta. Aivan kuin ei tennisvalmentajakaan ole urheilija, vaikka kuinka ohjestaisi pelaajaa pelin aikana. Vaimonkannossa vaimo ei ole urheilija.
Urheilua voi ajatella vain viihteenä, mutta minusta silloin jää ymmärtämättä paljon itse urheilun filosofiasta.