Mikä lasketaan urheiluksi?

Onko urheilu == kilpailu?

Kilpailu ei ainakaan ole aina liikuntaa.

Oisko näin, että urheilussa voidaan kilpailla? Kun taas kilpailu ei välttämättä ole urheilua. Minusta urheiluun liittyy fyysinen aktiviteetti, kilpailuun taas ei.

Öh... Heitit kysymyksen ja päätit vastata itse? :D
Ja eikö tuo nyt ole itsestään selvää, että urheilu ja kilpailu ei ole sama asia... Kuten sanoin, shakki ei ole mielestäni urheilua (ei liikuntaa!). Eikä Counter-Strike. Ja uskoisin, että Fat Rat tarkoitti nimenomaan ammattiurheilua, johon kilpailu liittyy isona osana. Urheilulajeja voi toki harrastaa myös kilpailematta niissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En lukenut kuin kaksi ensimmäistä sivua, mutta minä lasken urheiluksi sellaisen, jossa tulosta voidaan parantaa treenaamalla fyysisiä ominaisuuksia.

Kaikki mitä tulee urheiluruudusta kelpaa mulle.

Lisäksi itse lasken sen urheiluksi missä kilpaillaan toisen/toisten voittamikseksi muullakun onnella ja tuurilla+fysiikka mukana.(enemmän tai vähemmän)

Ei voida yleistää noin pahasti.

Oisko näin, että urheilussa voidaan kilpailla? Kun taas kilpailu ei välttämättä ole urheilua. Minusta urheiluun liittyy fyysinen aktiviteetti, kilpailuun taas ei.

Urheilussa voidaan kilpailla kuulostaa hyvältä. Mutta jos tehdään sellaista fyysistä suoritusta missä ei kilpailla/järjestetä kilpailuja, niin silloin on kyse vain liikunnasta/ruumiillisesta toiminnasta.

edit. tietenkin pitää myös ottaa huomioon jos tähdätään suorituksen parantamiseen.
Tämä on ihan helvetin kiperä kysymys, miten urheilu määritellään.

Shakki ilmeisesti on kanssa urheilua, ainakin enempi urheilua kuin bodaus/salilla käynti. En pari vuotta sitten saanut lukiossa salilla käyntiä urheilijakoulutukseen mutta shakkia kyllä pääs porukka pelaan..

//Oon vielläkin katkera.:D Enpä oo kyllä siin lukiossa enään

urheilu liittynee urheuteen? oisko jopa urheuden osoittamista. kilpaurheilu taas on urheudella kilpailua. urheiluun ei kuitenkaan tarvitse liittyä kilpailua. esim. kalliokiipeilijä on varmasti yksikseen seinällä roikkuessaan urheilija. formulakuski on mitä suurimmissa määrin urheilija ja osoittaa urheuttaan ajamalla urheaa vauhtia. myös pikku ville urheilee kun se seilaa omatekoisella lautalla, hyppää lumilaudalla, hurjastelee isin autolla jne. muistankin kun mummo käski lopettaa urheilemisen kun serkkupojan kanssa kiipeiltiin vajan katalolla.;)

Heh

Saatiinpahan oma threadi mun tyhmien ajatusten takia. Mutta ei kai siitä haittaakaan ole, jos sain ihmiset edes ajattelemaan, että mikä on urheilua / enemmän tai vähemmän urheilua.

Mitkä näistä on urheilua? Osa näistä on ns. raja tapauksia, osa selvempiä. Kukin voi näillä ilmaista, mitä itse pitää urheiluna.

-pokeri
-shakki
-golf
-keilaaminen
-rappusten käveleminen
-kuntoilijan sauvakävely lenkki
-kuntoilijan puntti treeni
-kaunoluistelu
-baletti
-jooga
-venyttely
-moottoriveneellä ajaminen
-tappelu nakki kioskilla
-drag racing
-rallin ajaminen
-pingis
-vesijuoksu
-pyörällä kouluun ajaminen
-tikan heitto

Omasta mielestäni noista urheilua ovat pingis ja ehkä kaunoluistelu.

Siis nyt en puhu siitä, että mikä on enemmän urheilua, kuin toinen laji, vaan ihan, että mikä on urheilua.

Mun mielestä urheilua on vain kilpaileminen, siksi noi lajit, eikä esim kuntoilijan puntti treeni. Muu on kuntoilua tai harrastamista ym.

Kyseessä siis täysin mielipide asia.

Mun ultimaalinen määritelmä urheilulle:

Kyseisen lajin huipulla pärjätäkseen tarvitsee yhtä/useampaa parempaa fyysistä ominaisuutta kuin Teppo Tavallisella.

Eli pokeria, shakkia tai muuta vastaavaa en laske urheiluksi, mutta jos Champions Leaguen finaaliin heitettäisiin joku äijä jolla tekniikka on samalla tasolla kuin Ronaldinholla mutta fysiikka mun tasolla niin ei se siellä pärjäisi.

Heh
Mun mielestä urheilua on vain kilpaileminen, siksi noi lajit, eikä esim kuntoilijan puntti treeni. Muu on kuntoilua tai harrastamista ym.
Minusta listasi lajeista
-golf
-keilaaminen
-kaunoluistelu
-drag racing
-rallin ajaminen
-pingis
-tikan heitto
täyttävät nuo omat kriteerisi. Näissä lajeissa jos haluaa kilpailla niin se on mahdollista ja nykyisten huippukilpailijoiden voittaminen vaatii paljon sekä lahjakkuutta että harjoittelua.

Jos urheilun kriteeri on se, että suorituksessa pitää käyttää jonkin fyysisen ominaisuuden (nopeus, voima, kestävyys) osalta äärimmäistä suoritusta, niin sitten esim. mikään palloilulaji tai lätkä ei ole urheilua.

Helpoin ja loogisin systeemi on, että ne lajit joita katsoo urheiluruudussa mielellään ovat urheilua ja ne joiden ilmestyessä ruutuun vaihtaa kanavaa eivät ole. Täysin subjektiivisia perusteluja käyttäessä ei tule riitaa.

Originally Posted by Pertti 123
Mitkä näistä on urheilua? Osa näistä on ns. raja tapauksia, osa selvempiä. Kukin voi näillä ilmaista, mitä itse pitää urheiluna.

-pokeri
-shakki
-golf
-keilaaminen
-rappusten käveleminen
-kaunoluistelu
-baletti
-jooga
-venyttely
-moottoriveneellä ajaminen
-tappelu nakki kioskilla
-drag racing
-rallin ajaminen
-pingis
-vesijuoksu
-pyörällä kouluun ajaminen
-tikan heitto

Minun mielestä tässä listassa on selkeästi kaksi lajia yli muiden:
-kieli oppi
-yhdys sanat
:rolleyes:

Minusta listasi lajeista
-golf
-keilaaminen
-kaunoluistelu
-drag racing
-rallin ajaminen
-pingis
-tikan heitto
täyttävät nuo omat kriteerisi. Näissä lajeissa jos haluaa kilpailla niin se on mahdollista ja nykyisten huippukilpailijoiden voittaminen vaatii paljon sekä lahjakkuutta että harjoittelua.

Jos urheilun kriteeri on se, että suorituksessa pitää käyttää jonkin fyysisen ominaisuuden (nopeus, voima, kestävyys) osalta äärimmäistä suoritusta, niin sitten esim. mikään palloilulaji tai lätkä ei ole urheilua.

Helpoin ja loogisin systeemi on, että ne lajit joita katsoo urheiluruudussa mielellään ovat urheilua ja ne joiden ilmestyessä ruutuun vaihtaa kanavaa eivät ole. Täysin subjektiivisia perusteluja käyttäessä ei tule riitaa.

Pelkkä kilpailu ei tosiaan riit mulle. Kilpailla voi ihan missä tahansa ja lähes kaikki vaattii paljon harjoittelua. Esim. shakki tai vastaavat pelit. Eli kyllä se fyysinen puoli pitää mun mielestä olla mukana, että on urheilusta kyse.

Tuossa keskimmäisessä olet ymmärtänyt mun näkemyksen siihen, että miksi joku laji on enemmän urheilua, kuin toinen. Mutta se taitaa herättää liikaa tunteita. Joten ei siitä enempää.

En itse pidä Formula 1:tä urheiluna. Kunnioitan lajia ja kuskeja silti todella paljon. Moottoriurheilu on moottoriurheilua. Ymmärrän jos joku on eri mieltä. Tämä on vain yksi tapa nähdä asia.

Minun mielestä tässä listassa on selkeästi kaksi lajia yli muiden:
-kieli oppi
-yhdys sanat
:rolleyes:

Niinpä näkyy...

Eteenkään rallia en kyllä sanois urheiluksi. Kuskin fyysisillä ominaisuuksilla ei ole mitään ratkaisevaa merkitystä. Kunhan on ns. riittävässä kunnossa, että jaksaa ajaa.

Vertaa urheiluun, jossa se voittaa, jolla on paras kunto(yksinkertaistettuna).

Tämähän on tämä yleinen mielipide moottoriurheilun kohdalla. "eihän kuski mitään fyysistä kuntoa tarvitse". Mut on se kumma et sekin on loppujen lopuksi yksi ratkaiseva tekijä tuleeko kyseisestä kuskista huippukuski vai ei. Jos tarkastelee moottoriurheilun parissa olevien päiväohjelmaa, niin aika paljon siihen kuuluu kunnnon kohottamista. Muistaakseni marcus grönholm käyttää 2-3h päivässä nyrkkeillen ylläpitääkseen ja kehittääkseen omaa kisakestävyyttä(polviongelmat taustalla syynä harjoitusmuodossa). Ja muistaakseni kun on testattu esim. f1-kuskeja, niin heidän testiarvot fyysistä kuntoa mittaavissa testeissä on ollut ihan huippuluokkaa. Ei se tarkoita että ei tarvitsi sitä pertin kuuluttamaa kuntoa, jos urheiluvälineeseen kuuluu moottori . Kyseisen lajin vaativuus tulee vain toisella tavalla esiin kuin esim. yleisurheilussa. Keihään heittokin on kaikkien mielestä urheilua, mutta voiko sitä ny sanoa että räty oli niin kauhean kovassa kondiksessa kun menestyi? Lajitekniikka oli halussa ja voima. Mutta missäs se kunto?

En ole lukenut koko threadia, mutta mutta.. Entäs jokin nyrkkeily urheiluna? Vaatii kovaa kuntoa, mutta tekniikkaa, iskunkestävyys ja henkiset ominaisuudet on oltava vähintään yhtä kovat, jotta pärjää. Eli oikein meni vuoden urheilija, kun keskisalo voitti enempi kunnon takia ja asikainen euroopanmestaruuden muiden ominaisuuksienkin takia? (Joo vaatii juoksukin hermoja, mutta melkein väittäisin ettei niin paljon kuin ammattinyrkkeily)

Keihään heittokin on kaikkien mielestä urheilua, mutta voiko sitä ny sanoa että räty oli niin kauhean kovassa kondiksessa kun menestyi? Lajitekniikka oli halussa ja voima. Mutta missäs se kunto?

Eiköhän se nyt ole itsestäänselvää, että eri lajeissa tarvitaan eri ominaisuuksia. Olen tännekkin jo kirjoittanu pari kertaa, että en tarkoita pelkkää aerobista kuntoa. Sanotaanhan bodaajallekkin, että "sä oot kovassa kunnossa". Tuskin kuitenkaan tarkoitetaan lenkkeily kuntoa.

En ole lukenut koko threadia, mutta mutta.. Entäs jokin nyrkkeily urheiluna? Vaatii kovaa kuntoa, mutta tekniikkaa, iskunkestävyys ja henkiset ominaisuudet on oltava vähintään yhtä kovat, jotta pärjää. Eli oikein meni vuoden urheilija, kun keskisalo voitti enempi kunnon takia ja asikainen euroopanmestaruuden muiden ominaisuuksienkin takia? (Joo vaatii juoksukin hermoja, mutta melkein väittäisin ettei niin paljon kuin ammattinyrkkeily)

Kyllä Asikaisellakin täytyy olla hirmuinen kunto, ei kehässä muuten lähes tuntia olla vaan.

Jos Keskitalo ja Asikainen pistettäisiin kuntopiiri tyyppiseen testiin jossa olisi muun muassa vatsa, etunojapunnerrus ja leuanveto testejä jalkojen lihaskunnon testaamisen ohella, saattaisi (varmasti) juoksija jäädäkkin kakkoseksi koska ei omaa niin kovaa lihaskestävyys/nopeus kuntoa jota tarvitaan esimerkiksi jossain 30-60sek. etunoja punnerruksen tyyppisissä testeissä.
kestävyysjuoksioiden ylävartalolihaksisto on muutenkin surkeaa nähtävää treenaaminen vastuksella keskittyy lähinnä alavartaloon.

Jo kilpanyrkkeily amaatööritasolla on niin kovaa että on vaikea hankkia kovin monella tavalla vastaavaa kuntoa.

.
Fudiksessa jätkät juoksee niin lujaa kuin pystyvät pallon perässä kilpaa, välillä hypätään niin korkeelle kuin päästään.
Miks tä ei ole äärimmäistä?Samaahan tehdää kaikissa pallopeleissä,lätkässä ei tartte hyppiä mitä nyt jotkut sukeltelee.Fyysistä mies miestä vastaan taisteluhan noi on kaikki joka kaveri laittaa kaiken peliin monta kertaa matsin aikana.

Fudiksessa jätkät juoksee niin lujaa kuin pystyvät pallon perässä kilpaa, välillä hypätään niin korkeelle kuin päästään.
Miks tä ei ole äärimmäistä?Samaahan tehdää kaikissa pallopeleissä,lätkässä ei tartte hyppiä mitä nyt jotkut sukeltelee.Fyysistä mies miestä vastaan taisteluhan noi on kaikki joka kaveri laittaa kaiken peliin monta kertaa matsin aikana.

Totta! Laitetaanpas Pera123 Englannin Valioliiga matsiin vaikka pakiksi.. Kauankohan jaksaisi/pystyisi olemaan kentällä?

Heh

-kaunoluistelu
-baletti
-jooga
-venyttely

Omasta mielestäni noista urheilua ovat pingis ja ehkä kaunoluistelu.

Mitä helvettiä on kaunoluistelu? :eek: Vähän niinkun kaunokirjoitusta jäällä?!?

Täällä on nyt mainittu, että urheilussa kilpaillaan, kuntoilussa ei. Mitäs, kun on lajeja, joissa voi kilpailla vaikka treenaisi yhden treenin viikossa. Miten luokittelette tämän?

Suositut

Back
Ylös Bottom