Kai sä myös ymmärrät, että jos pyydät jonkun satunnaisen tyypin salilta tuohon varmistamaan, ja se vielä yllättyy siitä ettet ala penkkaamaan, sillä ei todennäköisesti ole mitään taitoa, kompetenssia tai sitä kuuluisaa harmainta aavistusta miten sut pelastetaan sieltä painon alta kun niputat itsesi linkkuveitseksi sinne painon alle
Mäkin olin joskus kuolematon. Sitten otin nuolen polveen. Kaikki treeni jättää kulumaa ja tekee pikkuhiljaa tuhoaan, ja aika on stressiäkin pahempi julma rakastajatar joka antaa jokaiselle huuliherpeksen aikanaan, kuvainnollisesti. Hyvä jos sä saat oikeasti jotain hyötyä tuosta liikkeestä, mutta kannattaahan sitä ihan realistisesti punnita että mikä se hyöty siinä liikkeessä on verrattuna riskeihin, jos ei ole rautoja käytettävissä. Varmistajiin en luottaisi tuossa, ellei ole joku hyvä kaveri jonka tiedän vahvaksi (80kg nostaminen epäergonomisessa asennossa pois toisen päältä ei ole mikään vitsi kenellekään) ja jolla on selkeä suunnitelma miten toista edes autetaan.
Vakavasti puhuen kun suurin osa varmistajista jopa penkkiä varmistaessa on aivan kujalla mitä pitäisi tehdä ja milloin. Se varmistustyyli kannattaisi mielestäni jokaisen uuden varmistajan kanssa käydä läpi: missä kohtaa varmistetaan, miten, ja kuinka paljon. Mutta se on ehkä vain mun mieltymys.
ILOINEN ASIA tähän ettei mene höpinäksi: 150kg ylätalja lapiokahvalla oli ihan paperia. En ole kokeillut vuosiin isompia painoja, kun selän hermotus on ollut kateissa ja voimat ovat olleet poissa, mutta nyt saikun jälkeen vähän testailin, ja wohoo! Ei tarvinnut edes ryskätä. Kyykkyenkat paukkuu, selkävoimat palautuu, ja olkapäät kestävät kovempia penkkirautoja ainakin vielä toistaiseksi. Jos nyt jaksaisi maltillisesti, niin 40 tullessa mittariin ensi vuonna olen voimakkain mitä olen koskaan ollut joka liikkeessä. Kroppakin näyttää ihan mukiinmenevältä, vaikka proteiinista suurin osa tulee jäätelön kaseiinista.