Mikä ilahdutti tänään salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jerkku
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään oli sen verran lähellä normaalia suorituskykyä, että voinee sanoa lievän ylirasituksen olevan tältä erää hallinnassa. Nelisen viikkoa meni mummotreeneillä.

Tuli kortti hommattua uudelle salille ja tuli vähän punnerreltua. Ehkä parhaimmat penkit mitä oon ite koittanu kun tuntu grippiä olevan todella paljon lapojen kohilla eikä lavat päässeet karkaamaan minnekkään ja oli muutenkin tosi jämäkän tuntuista vielä siihen nähden että olkapäät ja ojentajat hieman hellänä toissapäiväisestä jumpasta. Samat sarjat tuli tehtyä mitä aikanaan teki 12 kiloa painavampana. Technogymin penkit olivat siis kyseessä jos joku miettii :) Pistää kyllä hymyilyttämään suuresti tuollaiset asiat. Tuntui ihan kuin pienestä pojasta karkkikaupassa :D

Ei se ole mikään ongelma. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka tykkää punnertaa ja kusta mieluummin seisaaltaan kuin istuen. Vakavissaan, pystäri seisten on heittämällä monipuolisin yläkerran työntävä liike ja on sääli, että sitä näkee tehtävän niin vähän.

Sama. Ja vielä kun pystäriä tekee seisaaltaan käsipainolla (tai itse teen kahvakuulalla) yksi käsi kerrallaan, niin tulee kropan tukilihakset vielä enemmän mukaan...

Muuten tulis tehtyä kyllä pystäriä seisaalteen, mut selkä ja polvi niin paskassa kunnossa ettei kestä paikat :D
Tänään kuukaus polvileikkauksesta ja pysty hakee ees vähän jotain tuntumaa takareisiin jollain sjmv:tä muistuttavalla tuntumahomostelulla! Ilahdutti.

Ja taas tuli erityisen suuri ennätys nimittäin 100 kg yhden ylätalja, vielä yllätyksenäkin. Tota olen nyt pyrkinyt saamaan jo varmaan vuoden. Video reenithreadissa.

Hitonmoisen ryysiksen tuottama vitutus unohtui, kun kanssani usein samaan aikaan treenaava tyyppi sanoi ääneen, että "on tainnut vähän paino pudota?" Ja vielä mukavempi oli kuulla, että kropan koostumuksen muutos näkyy!! (Hitostihan tässä tehdään sen eteen, joten kiva kuulla, että nyt se näkyy jo oikeasti ulospäinkin....ei mene 4-5 treenikertaa/ vko hukkaan, että ei tässä ihan vahingossa ikävä kyllä kasva ;) ) Ja ei se paino ole montaa kiloa pudonnut, mutta vaatekoko on muutamalla pykälällä tullut alas...

Onko sitten takaolkapäiden tuntumapumppailun ja/vai epäkkäiden pystyrunkkailusta siirtymisen vinopenkkipumppailuun syytä, mutta kyykätessä tanko pysyy paikoillaan todella hyvin. Voisi melkein kokeilla ilman käsiäkin.

Ei se ole mikään ongelma. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka tykkää punnertaa ja kusta mieluummin seisaaltaan kuin istuen. Vakavissaan, pystäri seisten on heittämällä monipuolisin yläkerran työntävä liike ja on sääli, että sitä näkee tehtävän niin vähän.

Kasvaako sillä joku muukin kuin etuolat? Itse oon alkanut pitämään ihan turhana liikkeenä ja teen mieluummin vaikka sitten pystysoutua.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Kasvaako sillä joku muukin kuin etuolat? Itse oon alkanut pitämään ihan turhana liikkeenä ja teen mieluummin vaikka sitten pystysoutua.

Mä huomasin muutaman kuukauden jälkeen kun aloin tekemään pystäriä että olkapäät ainakin 2x isommat kuin ennen. Toki ensimmäinen treenivuosi enkä bodaile mutta silti kuningasliike ainakin itselleni :D Munan ja rintakarvojen osalta en ole huomannut muutosta, liekö legendaa vaan...

Kasvaa kyllä. Etuolkien lisäksi liike ottaa myös sivuolkapäihin, jossain määrin myös ylärintaan. Lisäksi keskivartalo saa hyvin stabiloivaa treeniä ja vahvistuu. Myös ojentajat saavat erittäin hyvin rasitusta pystypunnerruksessa. Eli se on erittäin hyvä perus/yleisliike. Yksi hyvä variaatio, jota itse olen aika paljon käyttänyt, on pystypunnerrus käsipainoilla, seisaaltaan.

Eli hyöty penkkiin tai dippiin verrattuna että ottaa huonosti myös sivuolkiin ja kohtalaisesti keskivartaloon, joka muutenkin on kovilla jos kyykkää ja vetää. Miehekäs liikehän se, ei siinä mitään, mutta ei kyllä näillä hyödyillä houkuttele hulluna.

Penkki, dippi, pystäri on eri liikesuunnan punnerrusliikkeitä, ei niiden "hyötyä" voi oikein mitenkään verrata keskenään.

Pystysoudussa ja pystypunnerruksessa olkavarren liikerata on melko sama, mutta punnerruksessa jää pois se riskialtis olkapään sisäkierto pois. Kyllä sivuolat kehittyy ihan hyvin pelkillä ylöspäin suuntautuvilla punnerruksilla jos ne tehdään oikein.

Pystäri on itelle semmonen liike, mitä tosi mielelläni tekisin, mut vaatis aika varmaan jonkun sortin tekniikaan muuntamista. Tuppaa repimään omia olkapäitä jotenki vittumaisesti. Nimenomaan laskuvaiheessa, jos vie rinnalle asti. Etuolille ei yhtäkään parempaa liikettä löydy, mikä on sääli sinänsä, koska omat etuolat on ihan paskassa kunnossa, ku en tota mielellään oo ikinä alkanu tekeen. Aattelin kyl alkaa tekeen nyt täs piakkoin, josko sais homman toimiin tekemällä jonkun pienen kikan. Smithissä pystyn tekee ergonomisesti, ku kulman saa nii erilaiseks, mut aika homojen hommaa, verrattuna kunno seisten pystäriin.

Miks sitä pitää väkisin tehdä rinnalle asti jos paskalta tuntuu?

Nii no se on esim. yks potentiaalinen idea, et jättäis vähän vajaaks. Aika turhaa vaan koko liike kenties, jos tarkottaa, et se jäis TODELLA paljo vajaaks.

Itsellä ei tee kipeää enään pystärit mutta leuan alapuolelle en koskaan laske tankoa jos seisten teen. :)

EDIT: Eikä kyllä taivukkaan leuan alle menemään tanko vaikka yrittäisi ellei ota ylileveää otetta.

Se että huomasi jälleen kevennyksen merkityksen.. Hitto soikoon nyt täytyy kyllä ehdottomasti viimeistään viiden viikon välein alkaa väkisinkin keventelemään vaikka tuntuisikin rauta kevyeltä. Focus oli kyllä poikkeuksellisen hyvä tänään jonka takia treeni osui ja upposi oikeaan paikkaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom