Mikä ilahdutti tänään salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jerkku
  • Aloitettu Aloitettu
Olis varmaan ihan hyvä tietää, mitä kyykyllä tavoittelet. Voimannosto kyykky rasittaa enemmän posterior chain -aluetta (mm. pakarat, takareidet, alaselkä) kun taas painonnostokyykky rasittaa enemmän anterior chain -aluetta (mm. etureidet). Monet sitten kyykkää tyylillä joka on jotain tältä väliltä, jolloin myös se asento ja tangon paikka voi olla hyvin yksilöllinen.

Jos siis kyykkäät suht pystysuorassa (painonnostokyykky), otat todella kapean otteen (niin ettei kuitenkaan käsiin satu) ja puristat ne epäkkäät yhteen, jolloin tangon saa mukavasti siihen päälle. Tärkeää on sitten puristaa sitä yläselkää koko kyykkäilyn ajan, pitäen sen tiukkana. Jos se tanko tuntuu ikävältä (ihan ymmärrettävää, jos painot suht. isot ja epäkkäät ei massiiviset) niin siihen pitää vain tottua, tai käyttää vaikka hupparia kyykätessä, niin ei tunnu niin ikävältä.

Ainoa kyykky mitä menen, on smithkyykky pakaroille, ja sitäkään en usein, koska polvet niin sököt, että olen jo siitäkin tyytyväinen, kun pystyn edes tuon nykyisellään pitämään liikerepertuaarissa. Ja juurikin polvien takia olen täysin noob kaikessa, mikä liittyy kyykkäämiseen. Viimeksi tänään tuli haettua sitä sopivaa tangon kohtaa; kun toisaalta ylempänä niskassa tuntuu siltä, että seuraavaksi putkahtaa selkäranka häntäluun kohdalta ulos, ja epäkkäiden päällä sitten taas muuten vaan huono. Pehmuste on tangossa nykyiselläänkin.

edit: Niin ja ot:ksihan tämä taas meni, mutta kun samassa lauseessa niskan kanssa oli sana 'vaarallinen', niin oli pakko kysäistä. Varsinkin kun tiedän, että tuo osa-alue mulle aika vieras.

Supermass Nutrition GOOD MORNING 500 g -40%
Ainoa kyykky mitä menen, on smithkyykky pakaroille, ja sitäkään en usein, koska polvet niin sököt, että olen jo siitäkin tyytyväinen, kun pystyn edes tuon nykyisellään pitämään liikerepertuaarissa. Ja juurikin polvien takia olen täysin noob kaikessa, mikä liittyy kyykkäämiseen. Viimeksi tänään tuli haettua sitä sopivaa tangon kohtaa; kun toisaalta ylempänä niskassa tuntuu siltä, että seuraavaksi putkahtaa selkäranka häntäluun kohdalta ulos, ja epäkkäiden päällä sitten taas muuten vaan huono. Pehmuste on tangossa nykyiselläänkin.

edit: Niin ja ot:ksihan tämä taas meni, mutta kun samassa lauseessa niskan kanssa oli sana 'vaarallinen', niin oli pakko kysäistä. Varsinkin kun tiedän, että tuo osa-alue mulle aika vieras.

Smith-kyykky on itselleni suht. vierasta maaperää, tuntuu luonnottamalta itselleni joten en siitä osaa hirveästi antaa neuvoa. Ja ei se kovin terveellistä ole pitää raskasta painoa ihan yläniskassa, on sen verran herkkää aluetta. Tuskinpa tuon luulisi onnistuvankaan jo kivun + niskan "murskaantumisen" tuntemuksesta..

Smith-kyykky on itselleni suht. vierasta maaperää, tuntuu luonnottamalta itselleni joten en siitä osaa hirveästi antaa neuvoa. Ja ei se kovin terveellistä ole pitää raskasta painoa ihan yläniskassa, on sen verran herkkää aluetta. Tuskinpa tuon luulisi onnistuvankaan jo kivun + niskan "murskaantumisen" tuntemuksesta..

Ok, kiitos kuitenkin. Mun täytynee pyytää jonkun tsekkaamaan mulle tuo salilla. Periaatteessa tuossa liikkeessä lienee semisti pakollistakin, että tankoon 'nojaa' tavallista enemmän, saadakseen osuman nimenomaan pakaroihin ja takareisiin. Ilman sitä se ainakin mulla ottaa enemmän etureisiin. Ja ei mulla siinä juurikaan painoa liiku, polvet taannoin ilmoittivat että 50 kg on ok, mutta se saa riittää :D

Off topic, mutta tässä kuvat noista kyykyistä. Itelle sopii paremmin low bar. High bar painaa ikävästi niska/selkärangan nikamaa.

high_bar.webp
High Bar Placement for Barbell Back Squats

low_bar.webp
Low Bar Placement for Barbell Back Squats

Tuolta lisää: High Bar vs. Low Bar Back Squats

Leskisen Jari veti mulle niin timanttisen treenin että oksat pois! Ja sai taas uusia vinkkejä miten treenata tätä vammasta selkää (välilevytyrä). Samaan aikaan Mayorsilla oli pyörimässä myös Eveliina Tistelgren, Jaani Inkinen ja muutama muu Cocovin sponssaama heppu, joten oli kiva seurata oman treenin ohella näiden kuvauksia :D

Tänään keksimäni loistoajatus tulee varmasti ilostuttamaan seuraavaa salikertaani olkapäätreenissä. Tänään kun vedettiin mieheni kanssa vaakamamboa, niin orkun tullessa keksin, että voin alkaa harjoittelemaan käsilläseisontapunnerrusta salin puolapuita vasten. Siinä on aika näppärä nostella jalkoja sitä mukaa ylemmäs, kun olkapäihin tuleepi voimaa lisää. Jei!

Basic nutrition

3 kappaleen paketti

-25%
Helevetin pitkän tauon jälkeen, olen nyt muutamia kertoja käynyt salilla ja huomasin että kyllä tästä taas noustaan. Mahtava tunne.

Voimaohjelma tuottanut tulosta: kokeilin kyykkymaksimia tänään ja meni 105kg! Viikko sitten kyykkäsin 80kg x5 ja tuo 80kg oli viime kesänä maksimi kyykyssä :)

Lähdin myöhään salille, noin tuntia ennen sulkemisaikaa, mutta hyvin kerkesin vääntää treenit ku lyhensin taukoja. Ja plussana vielä armoton hapotus. Aijai. :thumbs:

Aamulla kun menin salille, niin nenään tuli uuden kumin tai vastaavan tuoksu..menin sitten tekeen ekaa liikettä ja lämmittelyjä sellaseen pikkukoppuun missä on räkki yms. No sielä tuoksu oli voimakas ja ai että kun oli mukava latoa uusia 20kg levyjä tankoon eli niistä se tuksu..siitä tuli hyvä fiilis..en tiiä miks.

Penkin sarjapainot 2x6 kiipesi uudelle kymmenluvulle!! Jees!! Tällä tahdilla saa kohta latoa sen maagisen satkun tankoon sarjapainoiksi!! No on siihen vielä matkaa :)

poikkeuksellisen kova rinta treeni, tein kaikki lähes superina vaa, meni varmaa 25min ite liikkeisii, kauhee polte ja tuli myös enkat kehonpaino dipis (@84kg bw) 15 puhast toistoo, tosin melko rivakoi, mut kliinei lattiansuuntasest, ylös lukkoo asti, ei mikkää time under tension hirmu ku luokkaa 40-60 sekas sarja tehty mut hyvä poundage mun mielest kuitenki kaikenkaikkiaa :hyvä:

Back
Ylös Bottom