Olis varmaan ihan hyvä tietää, mitä kyykyllä tavoittelet. Voimannosto kyykky rasittaa enemmän posterior chain -aluetta (mm. pakarat, takareidet, alaselkä) kun taas painonnostokyykky rasittaa enemmän anterior chain -aluetta (mm. etureidet). Monet sitten kyykkää tyylillä joka on jotain tältä väliltä, jolloin myös se asento ja tangon paikka voi olla hyvin yksilöllinen.
Jos siis kyykkäät suht pystysuorassa (painonnostokyykky), otat todella kapean otteen (niin ettei kuitenkaan käsiin satu) ja puristat ne epäkkäät yhteen, jolloin tangon saa mukavasti siihen päälle. Tärkeää on sitten puristaa sitä yläselkää koko kyykkäilyn ajan, pitäen sen tiukkana. Jos se tanko tuntuu ikävältä (ihan ymmärrettävää, jos painot suht. isot ja epäkkäät ei massiiviset) niin siihen pitää vain tottua, tai käyttää vaikka hupparia kyykätessä, niin ei tunnu niin ikävältä.
Ainoa kyykky mitä menen, on smithkyykky pakaroille, ja sitäkään en usein, koska polvet niin sököt, että olen jo siitäkin tyytyväinen, kun pystyn edes tuon nykyisellään pitämään liikerepertuaarissa. Ja juurikin polvien takia olen täysin noob kaikessa, mikä liittyy kyykkäämiseen. Viimeksi tänään tuli haettua sitä sopivaa tangon kohtaa; kun toisaalta ylempänä niskassa tuntuu siltä, että seuraavaksi putkahtaa selkäranka häntäluun kohdalta ulos, ja epäkkäiden päällä sitten taas muuten vaan huono. Pehmuste on tangossa nykyiselläänkin.
edit: Niin ja ot:ksihan tämä taas meni, mutta kun samassa lauseessa niskan kanssa oli sana 'vaarallinen', niin oli pakko kysäistä. Varsinkin kun tiedän, että tuo osa-alue mulle aika vieras.